Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: website kent mijn locatie  (gelezen 3562 keer)

website kent mijn locatie
« Gepost op: 2007/08/30, 08:19:44 »
Bij het surfen op een website waar ik nooit eerder was geweest, kreeg ik plots aanbiedingen voor diensten in mijn eigen gemeente (en dat was geen popup).  Blijkbaar weet deze website waar ik me bevind, en dat bevalt me niet zo.  
1) Hoe doen ze dat ?
2) Hoe kan ik dat vermijden ?  Hoe verberg ik mijn geografische locatie ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline wutnubu

  • Lid
website kent mijn locatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/30, 08:56:00 »
Je ip-adres geeft een hele boel info weg m.b.t. waar je zit.
Daar kun je volgens mij weinig aan doen.


Groet

website kent mijn locatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/30, 12:42:49 »
zoals ge bijvoorbeeld naar adobe site gaat, weet hij ook uw taal en besturingssysteem...

ge kunt altijd anoniem via proxies surfen, maar dat is een boel trager dan normaal...

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
website kent mijn locatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/30, 18:53:47 »
Via proxies werkt het wel alleen zullen ook een hoop websites je blokkeren vanwege een risico dat ze lopen. Ze zijn dan vaak bang voor hackers die ook van anoniemiteit houden...
Je kunt het wel proberen. In firefox heb je een proxie programma switchproxie, hierin kun je aangeven dat je via een proxie wilt en welke. Let wel, je werkt dan via een andere server met de informatie van die server. Het is dus een soort van tussenstation. Dit maakt het aanzienlijk trager.

lordwodan

  • Gast
website kent mijn locatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/30, 18:54:48 »
Ik zou me geen zorgen maken hoor. Gegevens over je browser, scherminstellingen etc worden door je browser meegezonden en kan niets mee gedaan worden.

Gegevens over je woonplaats worden aan de hand van het ipadres en een database daarvan achterhaald. Men kan er niets mee behalve dan gericht reclame maken.

Geen zorgen dus en via een proxy werken wil je niet!

Offline dennus

  • Lid
website kent mijn locatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/30, 19:16:02 »
Kijk de film Minority report eens. Daar zie je dat ze in de toekomst precies weten dat jij het bent als je langs een reclame-zuil loopt. De reclame wordt dan speciaal op jou afgestemd. Wanneer dat moet gaan gebeuren, ik weet het niet. Misschien maken jij en ik het niet mee. Dus is dit wat jij noemt al een eerste stap in die richting.

lordwodan

  • Gast
website kent mijn locatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/30, 19:22:58 »
Vergezocht maar nog steeds redelijk onschadelijk. Er zal altijd een privacy wetgeving blijven zodat je toestemming voor dit soort dingen moet geven.

Wat jij noemt bestaat al. Sommige GMS providers ondersteunen al een tracking systeem maar daar moet je zelf toestemming voor geven.

Voor die reclamezuil zal je OF een GSM moeten hebben of een (onderhuidse) chip. Dan nog zal die chip zenden wat jij wilt dat hij zendt.

Al deze technieken zijn er al. Ik zou me pas zorgen gaan maken als je ziekenverzekering je rook, sex of drank gedrag kan nagaan door een chip uit lezen in je hersenen... hahaha

Taygeto

  • Gast
website kent mijn locatie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/31, 09:57:52 »
Met deze firefox-extensie kan je zelf ook eens rondneuzen naar de locaties van IP-adressen. Op hun website http://www.hostip.info krijg je er zelfs een kaartje bovenop :).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
website kent mijn locatie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/31, 12:09:51 »
Dat werkt via GeoIP of een vergelijkbare dienst.
Echt nuttig is het niet, ze hebben het bij mij iedere keer bij het verkeerde eind. De ene keer zit ik in Almere, dan weer in Amsterdam en volgens http://www.hostip.info/ zit ik in Kudelstaart.

Offline Dave

  • Lid
website kent mijn locatie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/31, 12:12:51 »
ene Mabel was anders goed te traceren bij Wikipedia

website kent mijn locatie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/31, 12:15:15 »
Die hostip.info situeert mij ergens in Mechelen...  Ik heb dat dus NIET gecorrigeerd.  Ik vind het heel pretentieus van hen dat ze zeggen "het geeft je dat prachtige gevoel van het GOEDE te hebben gedaan !".  Al zo'n diensten vind ik dus een aanslag op mijn vrijheid.  Nee dank je, niet voor mij.

PS: Ik word nu ook wel niet zo paranoide dat ik via een proxyserver ga werken.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
website kent mijn locatie
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/31, 21:28:34 »
Die hostip.info is niet echt bepaald goed, zelfs de meeste bezoekerstellers doen het beter.

Offline siegi

  • Lid
website kent mijn locatie
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/31, 21:31:06 »
Citaat van: Prosper
Die hostip.info situeert mij ergens in Mechelen...  Ik heb dat dus NIET gecorrigeerd.  Ik vind het heel pretentieus van hen dat ze zeggen "het geeft je dat prachtige gevoel van het GOEDE te hebben gedaan !".  Al zo'n diensten vind ik dus een aanslag op mijn vrijheid.  Nee dank je, niet voor mij.

PS: Ik word nu ook wel niet zo paranoide dat ik via een proxyserver ga werken.
Mechelen? telenet zit in mechelen daarmee dus.  
Typ maar eens in terminal
whois ipadres
Dat is volgens mij de enige informatie die ze zo direct kunnen vinden.

Offline Dave

  • Lid
website kent mijn locatie
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/01, 16:57:52 »
je gaat ook alleen naar de provider mnet zo'n site.
Alléén die weet wie er welk nummer heeft.