Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)  (gelezen 2292 keer)

Offline MKe

  • Lid
Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Gepost op: 2012/01/06, 15:52:07 »
KDE en ik waren tot nu toe niet echt compatible.. Mijn eerste ervaring ermee was met Knoppix in 2004 (KDE2?) en vond het een zootje. Later heb ik het weer geprobeerd met Ubuntu 9.04 en 10.04. Beide keren was het bij mij buggy en niet af. Ik had vaak het gevoel dat ik niet genoeg controle had over mijn PC.
Maar Unity, hoewel erg stabiel was niet helemaal wat ik zocht, Gnomeshell op 11.10, hoewel mooi, werkte op mijn PC als een oude dweil. XFCE werkt prima, maar heeft ook zo zijn ruwe randjes. Dus heb ik toch maar weer eens Kubuntu (11.10) geinstalleerd.

Het is een verademing. Vergeleken met Ubuntu 11.10 lijkt het wel een LTS versie (op mijn PC dan). Het lijkt meer responsief dan Ubuntu, en ziet er prima en behoorlijk af uit. Een van mijn grootste klachten was het ontbreken van een fatsoenlijke pakketbeheer (moest vroeger Synaptic installeren), maar dat is op gelost met Muon. Deze bevat ook nog een programma ala softwarecentre op Ubuntu, maar dan cleanere en minder bloated.
Waar Ubuntu op mijn PC lijkt op een alfa versie is Kubuntu een volwassen product met weinig rimpels om glad te strijken.
Dus mijn grote complimenten aan het Kubuntu team. Misschien blijf ik deze wel langer gebruiken en wen ik ooit nog eens aan enkel klikken i.p.v. dubbel klikken ;)

Dit is natuurlijk een persoonlijk mening/ervaring en is niet bedoeld voor het aanzwengelen van weer een KDE vs Gnome discussie
« Laatst bewerkt op: 2012/01/06, 16:02:52 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/06, 15:57:03 »
Mee eens :) Toch vind ik Muon niet zo heel overzichtelijk met de updates, maar vele wegen leiden tot rome dus ik doe het met apt-get.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/06, 16:25:00 »
komaan ineens meetesten ;)  http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/kde-font-oxygen-available-for-testing/

KDE vind ik alleen brak omwille van de nukkige networkmanager.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/06, 16:37:18 »
Van alle distributies die ik ken, is Kubuntu de mooiste, het is helemaal aan te passen met gadgets op de desktop.
Gisteren heb ik het nog geïnstalleerd op mijn schootcomputer, het zag er heel mooi uit, maar ik verdwaalde :lol:
Dus ben ik weer terug bij Xubuntu, maar dat is mijn smaak, Kubuntu mankeert niets aan !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/06, 16:48:49 »
Bij de muisinstellingen kun je dubbelklikken activeren i.p.v. enkel klikken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/06, 16:49:02 »
Gisteren heb ik het nog geïnstalleerd op mijn schootcomputer, het zag er heel mooi uit, maar ik verdwaalde :lol:
Dus ben ik weer terug bij Xubuntu, maar dat is mijn smaak, Kubuntu mankeert niets aan !
Dat had ik ook altijd met KDE. Lijk ik nu wat minder last van te hebben :D

Offline Ramana

  • Lid
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/06, 18:13:07 »
Weinig aan toe te voegen...  :)

Kubuntu draait bij mij super. Met alles erop en eraan is het geheugengebruik slechts 33% (van 2 Gig). Ook de netwerk-manager laat me niet in de steek. Digikam (2.5) is geweldig. En met minimale plasma-widgets heb ik een superstrakke desktop.

Offline Tom

  • Lid
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/06, 18:34:21 »
Geheugen gebruik ik 9 % van de twee GB Ram.
Goed is ook Xuby. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/06, 18:44:58 »
Weinig aan toe te voegen...  :)

Kubuntu draait bij mij super. Met alles erop en eraan is het geheugengebruik slechts 33% (van 2 Gig). Ook de netwerk-manager laat me niet in de steek. Digikam (2.5) is geweldig. En met minimale plasma-widgets heb ik een superstrakke desktop.

Wat? 660MB!? Hier draait hij maar op 325 MB en heb ook alle grafische effecten aan :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline h2o

  • Lid
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/06, 18:46:29 »
Geheugen gebruik ik 9 % van de twee GB Ram.
Je kunt het ook op de blokkendoos manier installeren. Installer dan kde-pasma-desktop, kmix en kde-l10n-nl (als je Debian gebruikt, ik neem aan dat Ubuntu hier niet veel van afwijkt?) en je hebt een zeer minimalistische KDE desktop waarop je de rest kunt installeren.

Dat opgestart is nauwelijks meer dan 5% van de 2 GB aan RAM.  :P
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/06, 18:47:40 »
ik heb gnome shell unity en KDE tegelijkertijd geinstalleerd, meestal gebruik ik unity, maar vind het ook leuk om te switchen.
ik hoef dus geen KDE VS GNOME VS UNITY want ik heb ze alle 3 op mijn pc staan en zal ze dus alle 3 verdedigen!

Offline MKe

  • Lid
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/06, 18:49:12 »
Geheugen gebruik ik 9 % van de twee GB Ram.
Goed is ook Xuby. :D
Absoluut en dit is absoluut niet bedoeld tegen Xubuntu. Ik heb die ook met veel plezier gebruikt. Wat me wel opviel aan Kubuntu is dat hij in deze versie in mijn ogen verder "af" lijkt te zijn dan de andere twee. Out of the box bedoel ik. Bij mij gebruikt Xubuntu trouwens fors meer dan 200mb na verse installatie.

Offline h2o

  • Lid
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/06, 19:03:13 »
Bij mij gebruikt Xubuntu trouwens fors meer dan 200mb na verse installatie.
Dan doe je toch iets niet goed. XFCE laadt hier opgestart nog geen 100 MB. Okay, het is een blokkendoos installatie, maar ook standaard XFCE4 bij Debian heeft +/- 130 MB nodig.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/06, 19:42:11 »
Bij mij gebruikt Xubuntu trouwens fors meer dan 200mb na verse installatie.
Dan doe je toch iets niet goed. XFCE laadt hier opgestart nog geen 100 MB. Okay, het is een blokkendoos installatie, maar ook standaard XFCE4 bij Debian heeft +/- 130 MB nodig.
Dat kan, ik heb alleen Xubuntu gebruikt en weet niets van Debian. Bodhi gebruikt hier ook slechts 90 mb. Het kan dus

Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/06, 19:45:23 »
Je geheugengebruik is ook afhankelijk van de drivers die worden geladen en kan dus per machine significant verschillen ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/06, 20:31:38 »
Wel grappig: Op de ene machine gebruik Konversation meer RAM dan heel KDE op een andere machien. Het verschilt dus nog behoorlijk. Ik heb ook een tijdje KDE gehad, en ik vind het prachtig, sexy, maar toch fijn en efficiënt. Toch verkies ik Unity, maar dat boeit niet. Ik heb KDE ook nog op mijn PC staan, voor de mooiigheid :P

Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/06, 21:47:50 »
Mee eens. Nou ja over 11.10 kan ik niet echt oordelen maar heb wel 11.04 met KDE 4.7 gedraaid (via backports). Ondanks dat ik het nu niet gebruik zul je van mij weinig slechts horen over KDE. Een prachtige, volledig configureerbare desktop. KDE past echt helemaal bij Linux. Toch neig ik zelf iets meer naar Gnome omdat ik meer GTK-applicaties gewend ben. QT-applicaties draaien in Gnome vind ik over het algemeen iets prettiger dan GTK-applicaties in KDE.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/07, 08:50:51 »
Geheugen gebruik ik 9 % van de twee GB Ram.
Goed is ook Xuby. :D

Dat is laag! Dat heb je bereikt door de blokkendoosmethode?

Het meeste geheugen wordt bij mij gebruikt door plasma-desktop. Dat kan lager door desktop-effecten uit te schakelen.
Ook vraagt Lancelot wat extra geheugen. Kmix gebruikt 20m, lijkt me wat veel. De andere 'grootverbruikers lijken me noodzakelijk.
Dan zou vermindering door een groot aantal kleine processen gedaan kunnen worden.

Lager kan (hoeft niet, want geheugen is toch betaald :) ), maar moet ik dan niet dingen slopen die uiteindelijk toch ergens voor nodig zijn, zoals akonadi, msql, knotifi, ksmserver en nog een heleboel processen die al dan niet met zinnige dingen bezig zijn.

Ik ga misschien eens met blokken spelen....


Edit: met uitschakelen van enkele diensten is geheugengebruik nu 300mb
« Laatst bewerkt op: 2012/01/07, 09:03:54 door Ramana »

Offline h2o

  • Lid
Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/07, 09:11:14 »
Zoals ik al eerder schreef is het minimum het volgende:
Citaat
kde-plasma-desktop kmix kde-l10n-nl

Dan heb je het uiterste minimum erop staan. Wil je geen geluid en is de beheersing van de Engels taal genoeg, dan volstaat zelfs kde-plasma-desktop.

Dat is dan het fundament waarop de de blokken kunt installeren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/07, 10:30:19 »
Op Debian ja. Op *buntu volstaat kde-plasma-desktop al om Engels+geluid te krijgen. Op 11.10 kun je overigens ook kubuntu-low-fat-settings installeren voor een lichte Kubuntu-installatie.

Re: Eerbetoon aan Kubuntu (van een verstokte Gnome gebruiker)
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/07, 11:41:22 »
Het grappige is dat als je zware taken draai in KDE (Kubuntu) dat hij automatisch de grafische effecten uit zet. En het geheugen gebruik 2MB omhoog gaat :P De low-fat-settings vind ik dan toch niet zo leuk, de grafische effecten horen bij KDE, maar is een leuke oplossing voor mensen die minder dan 1GB geheugen hebben :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu