Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Medion MD9705 usb scanner gebruiken  (gelezen 4507 keer)

Offline force317

  • Lid
Medion MD9705 usb scanner gebruiken
« Gepost op: 2009/05/16, 12:52:03 »
In Ubuntu 9.04 zit een XSane scannerprogramma ngebouwd. Ik neem aan dat daar dan wel nog een gepaste driver moet aan toegevoegd worden voor de usb scanner die je gebruikt. De enkele jaren oude Medion scanner die ik bezit ondersteund twain32. Betekend dit dat er in de synaptics wel een driver zit die - in principe - mijn usb scanner zal ondersteunen?

Een aanvulende vraag : als ik naar de toekomst toe een usb scanner aankoop en ik wil absoluut zeker zijn dat ik geen problemen heb met funktioneren op een Linux / Ubuntu pc, waar moet ik dan op letten ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: Medion MD9705 usb scanner gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/17, 18:09:03 »
Wat is de uitkomst van lsusb in de termial, natuurlijk met aangesloten scanner.

Wat je tweede vraag betreft, ik heb zelf een Canon Lide20 in de voorgaande versies moest ik nog wat commando's in een start script invoeren, Bij Jaunty hoeft dat niet meer. Kijk gewoon op de website van Sane http://www.sane-project.org/sane-supported-devices.html welke apparaten ondersteund worden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jrs77

  • Lid
Re: Medion MD9705 usb scanner gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/21, 10:39:13 »
In Ubuntu 9.04 zit een XSane scannerprogramma ngebouwd. Ik neem aan dat daar dan wel nog een gepaste driver moet aan toegevoegd worden voor de usb scanner die je gebruikt. De enkele jaren oude Medion scanner die ik bezit ondersteund twain32. Betekend dit dat er in de synaptics wel een driver zit die - in principe - mijn usb scanner zal ondersteunen?

Sommige scanners zijn net als behoorlijk wat printers in Ubuntu 'plug and play' en hoef je niets met drivers te doen. Helaas gaat het voor jouw scanner  ingewikkelder worden, maar waarschijnlijk lukt het wel om de scanner werkend te krijgen. -> http://www.sane-project.org/sane-backends.html geeft aan dat de scanner zou kunnen werken.

Hier staan iets duidelijkere instrukties hoe je het moet doen. ->https://help.ubuntu.com/community/ArtecEplus48uConf

 Het is een beetje een hack, maar ik heb ooit iets vergelijkbaars gedaan met een andere medion scanner en dat werkte ook.

Instructies zijn wel in het Engels, ik hoop dat het geen probleem is. Oh ja controleer voor je begint even met het commando lsusb in de terminal hoe Ubuntu je scanner herkent, zoals Gijsbert suggereert. Dat kan je veel frustraties schelen

Offline speculoos

  • Lid
Re: Medion MD9705 usb scanner gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/22, 00:00:26 »
hoi,

misschien heb je hier wat aan (bijlage)

groetjes

Re: Medion MD9705 usb scanner gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/28, 15:15:04 »
Bedankt voor deze post, het werkt, maar nog niet blijvend.

Allereerst, let goed op: er staat een tikfout in de PDF-handleiding MD_9705.pdf hierboven: de directory die je aanmaakt moet zijn

/artec_eplus48u en DUS NIET /artec-eplus48u (liggend streepje i.p.v. koppelteken)

Anders klopt de bestandsnaamverwijzing niet meer, maar deze beginner heeft zijn oude Aldi scanner weer aan de praat gekregen.

Vervolgens moet je om de bestandjes aan te maken en te wijzigen gebruik maken van het commando CHOWN om de gebruikersrechten tijdelijk te wijzigen, uitleg daarover vindt je elders in het forum. Belangrijk is dat het bestand vervolgens ook leesbaar is door je vaste USER account waaronder je de scanner gebruikt.

Maar elke keer als ik de computer opstart is de tabel die je oprvraagt met lsusb veranderd, en moet ik dus weer de instellingen wijzigen. De oplossing hiervoor heb ik nog niet gevonden.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/28, 17:32:39 door redactie Vliegend Blaadje »

Offline speculoos

  • Lid
Re: Medion MD9705 usb scanner gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/28, 22:37:57 »
hahaha, leuk om dit nog eens terug te zien  :)
ik was toen pas met linux begonnen, is al een tijd terug
maar dit topic is toch heel vaak bekeken.
hopelijk hebben veel mensen er wat aan gehad.

Re: Medion MD9705 usb scanner gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/10, 12:16:48 »
Maar ik heb nog steeds geen oplossing voor dat ik elke keer dat ik mijn computer opnieuw heb opgestart het bestand /etc/sane.d/artec_eplus48u.conf handmatig moet aanpassen omdat het bus- en devicenummer steeds wijzigen.

Ik moet dus elke keer weer kijken met lsusb waar de scanner 'zit'.

Weet iemand hier iets op?

Re: Medion MD9705 usb scanner gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/22, 10:42:24 »
Laatste update: door niet langer de gebruikersrechten na afloop opnieuw te wijzigen met CHOWN is ook het probleem met het wisselende bus- en devicenummer schijnbaar vanzelf opgelost. Waarom deze zich eerst dynamisch gedroegen en nu statisch is mij onbekend.