Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: save for web in The Gimp  (gelezen 2681 keer)

save for web in The Gimp
« Gepost op: 2022/02/16, 21:42:38 »
Goedenavond,

Adobe Photoshop heeft een functie: "save for web," om afbeeldingen licht genoeg en toch (net) mooi genoeg voor het wereldwijde web te maken.
The Gimp moet ook zoiets hebben maar ik weet niet waar die functie zit. Wie weet het wel?

Groeten van ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Bloom

  • Lid
Re: save for web in The Gimp
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/16, 22:21:42 »
Die functie zit standaard niet in GIMP. Maar je kunt ze wel toevoegen: er bestaat een 'Save for Web' plugin voor GIMP die die functionaliteit biedt.
Installeer het pakket gimp-plugin-registry. Dat zit bij Ubuntu in de universe repository en bij Debian in de main repository. De 'Save for Web'-plugin zit in dat pakket.

Re: save for web in The Gimp
« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/16, 23:03:53 »
Bestand -> Exporteren als.

JPG. En dan kun je de compressiegraad instellen. 75 is redelijk normaal. 90 (of 100) is hoog. En 60 a 65 komt overeen met PS 'save for web'.
PNG En dan kun je ook compressiegraad instellen. 6 is redelijk normaal. 9 (of 10) is hoog. En 3 a 4 komt overeen met PS 'save for web'.

Kan kleiner als png 3 of jpg 60, maar dan heb je kans dat foto's niet meer mooi zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: save for web in The Gimp
« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/17, 07:57:04 »
De compressie instellen bij exporteren, is mij bekend. Deze vind ik echter niet nauwkeurig genoeg werken. Het gaat om het webklaar maken van tekeningen in diverse uitvoeringen. Daar zie je toch wat sneller de kwaliteitsreductie in terug.

De plugin-registry is geinstalleerd en "save for web" is nu mogelijk. Dit werkt goed. Je kunt meteen prima zien wat je krijgt en zo nodig stel je de compressie in tot op de kilobite. Mijn dank.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Jenske

  • Lid
Re: save for web in The Gimp
« Reactie #4 Gepost op: 2022/02/18, 13:58:57 »
Hoewel "save for the web" goed klinkt, gebruik je beter vanuit Gimp zelf een export met opgave van de grootte in pixels. Als je dan een kleine afbeelding wil gebruiken, kies je bv. voor "768 pixels" of, als je groter wil -- 1200 pixels -- kies je dáárvoor.

Maar dit zijn nogal wat handelingen en ik kan me voorstellen dat een één-klik-systeem vlotter werkt.

Aan u de keuze ;-)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: save for web in The Gimp
« Reactie #5 Gepost op: 2022/02/18, 16:39:31 »
Maar dit zijn nogal wat handelingen en ik kan me voorstellen dat een één-klik-systeem vlotter werkt.
Lijkt me toch wel relevant. Een éénklik oplossing is zeker beter voor iets dat je vele keren moet doen. Bovendien kan je zo een figuur in hoge resolutie bewerken en behouden.

Re: save for web in The Gimp
« Reactie #6 Gepost op: 2022/02/18, 18:43:59 »
Hoewel "save for the web" goed klinkt, gebruik je beter vanuit Gimp zelf een export met opgave van de grootte in pixels. Als je dan een kleine afbeelding wil gebruiken, kies je bv. voor "768 pixels" of, als je groter wil -- 1200 pixels -- kies je dáárvoor.

Maar dit zijn nogal wat handelingen en ik kan me voorstellen dat een één-klik-systeem vlotter werkt.

Aan u de keuze ;-)

Uw oplossing klinkt ook goed. Ik heb echter tot nu toe de functie tot tevredenheid gebruikt. Het gaat er vooral om dat ik tekeningen kan "etaleren" op een site en dat deze goed zichtbaar zijn. Dat is tot nu toe allemaal prima gelukt. Het is wel zo dat extreem grote afbeeldingen de melding krijgen dat ze te groot zijn voor "save for web," die moet ik dan sowieso eerst afschalen. Dan praat je wel over bestanden van om en nabij de 54 mb.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/18, 18:46:01 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: save for web in The Gimp
« Reactie #7 Gepost op: 2022/02/18, 22:44:44 »
Hoewel "save for the web" goed klinkt, gebruik je beter vanuit Gimp zelf een export met opgave van de grootte in pixels. Als je dan een kleine afbeelding wil gebruiken, kies je bv. voor "768 pixels" of, als je groter wil -- 1200 pixels -- kies je dáárvoor.

Als het om veel foto's gaat kun je dat met Gimp ook allemaal nog doen met 'David's Batch Processor'. Ook wel genaamd gimp-plugin-registry.
Daar kun je al dat soort waardes instellen en uitvoeren over een selectie of directory foto's (wel ff opletten voor portrait en landscape, gescheiden batchen).
« Laatst bewerkt op: 2022/02/18, 22:47:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: save for web in The Gimp
« Reactie #8 Gepost op: 2022/02/19, 07:45:55 »
Die functie zit standaard niet in GIMP. Maar je kunt ze wel toevoegen: er bestaat een 'Save for Web' plugin voor GIMP die die functionaliteit biedt.
Installeer het pakket gimp-plugin-registry. Dat zit bij Ubuntu in de universe repository en bij Debian in de main repository. De 'Save for Web'-plugin zit in dat pakket.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: save for web in The Gimp
« Reactie #9 Gepost op: 2022/02/19, 17:14:41 »
Installeer het pakket gimp-plugin-registry. Dat zit bij Ubuntu in de universe repository en bij Debian in de main repository. De 'Save for Web'-plugin zit in dat pakket.

Eeeej. Dat wist ik niet. Nog niet ontdekt. Thanks.  ^-^
Werkt die functie ook met batch verwerking??
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: save for web in The Gimp
« Reactie #10 Gepost op: 2022/02/21, 19:14:35 »
Installeer het pakket gimp-plugin-registry. Dat zit bij Ubuntu in de universe repository en bij Debian in de main repository. De 'Save for Web'-plugin zit in dat pakket.

Eeeej. Dat wist ik niet. Nog niet ontdekt. Thanks.  ^-^
Werkt die functie ook met batch verwerking??
Geen idee eigenlijk...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: save for web in The Gimp
« Reactie #11 Gepost op: 2022/02/23, 16:46:48 »
Dan zal ik dat zelf eens gaan uitzoeken. Nogmaals bedankt. Altijd leuk om nieuwe features te ontdekken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore