Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.04  (gelezen 2514 keer)

Offline kokkie44

  • Lid
Ubuntu 11.04
« Gepost op: 2011/08/05, 17:37:33 »
Middag
Voordat ik windows uit het raam ga gooien en overstap naar Ubuntu, wil ik wel graag weyen of hierin ook al mn drivers zitten die ik nodig heb, ofwel dat ze te downloaden zijn.
Dan is de driver voor mn ethernetkaart het allerbelangrijkste, anders valt er weinig te downloaden, of zitten er standaard netwerkkaardrivers in de 11.04 versie?


Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/05, 17:40:30 »
Misschien een idee om een live cd te maken, en kijken of die goed werkt. Ubuntu kan wel redelijk met wat ethernetkaarten overweg.
Ubuntu ..... na veel problemen, wat zal het worden?

Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/05, 18:03:57 »
De voordelen:

Ik heb al veel verschillende soorten computers gehad in mijn leven, en Ubuntu heeft tot nu toe zijn werk altijd goed gedaan.
Soms kun je wel eens voorhebben dat er iets niet ge-installeert is, maar dan start je gewoon de applicatie "Stuurprogramma's", en je
krijgt al de beschikbare Driver's die er zijn (voor de Hardware die niet werkt natuurlijk =D).

De nadelen:

Er is wel een probleem die ik al jaren voorheb, mijn Canon printer en Scanner hebben veel mankementen in Ubuntu.
De Canon scanner werkt HELEMAAL NIET, de Canon printer werkt REDELIJK.
Dan heb je noch de Windows Games/Programma's die amper werken, hiervoor heb je helaas een programma nodig dat WineHQ noemt.
(Voor alle duidelijkheid: WineHQ is een soort Windows emulator in Ubuntu)

Offline kokkie44

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/05, 18:37:11 »
Bedankt voor het snelle antwoord

Dan heb je noch de Windows Games/Programma's die amper werken, hiervoor heb je helaas een programma nodig dat WineHQ noemt.
(Voor alle duidelijkheid: WineHQ is een soort Windows emulator in Ubuntu)
Dat wist ik inmiddels al, maar of dat nou is wat ik wil, dat zal de toekomst uitwijzen, kan altijd nog Windows weer opnieuw installeren, maar eigenlijk wil ik er van af.

In 3 dagen tijd 67 beveilingsupdates om maar wat te noemen, blijf updaten.  >:(


Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/05, 18:57:51 »
Met Ubuntu heb je ook veel updates hoor.

Maar het verschil met Windows en Ubuntu is:

* Updaten met Windows maakt Windows noch slechter dan het al is.
* Updaten met Ubuntu maakt het besturingssysteem juist noch beter!  =D Yay!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/05, 19:19:24 »
Gewoon uitproberen is het beste, want meestal doet alles het direct, omdat Ubuntu al heel veel stuurprogramma's aan boord heeft.

Overigens raad ik elke beginner aan, om niet meteen Windows helemaal weg te doen, maar simpelweg de computer tweevoudig opstartbaar te maken. Dat maakt wennen makkelijker (gun jezelf de tijd om rustig te wennen aan Linux) en voorkomt een hoop nodeloze ergernissen. Aanpak:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Tot slot: het is al gezegd, maar ik herhaal het nog maar eens: ook in Ubuntu heb je veel en vaak veiligheidsupdates. Gelukkig maar, want het kwade volk zit ook niet stil.... Met Ubuntu ben je een stuk veiliger dan met Windows, maar absolute veiligheid bestaat niet:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
« Laatst bewerkt op: 2011/08/05, 19:21:14 door Pjotr »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/06, 03:01:11 »
Met Ubuntu heb je ook veel updates hoor.

Maar het verschil met Windows en Ubuntu is:

* Updaten met Windows maakt Windows noch slechter dan het al is.
* Updaten met Ubuntu maakt het besturingssysteem juist noch beter!  =D Yay!

Uhm voor je zo iets roept moet je ook weten wat je roept want misschien heb jij slechte ervaringen met windows en updates maar ik heb dat juist niet.
Bij mij draait Windows 7 stabieler dan Ubuntu en Xubuntu op het moment.
Updates bij Ubuntu verbeteren het systeem maar ik heb met 11.04 gemerkt dat na een maand of 2 een nieuwe installatie te doen, dat het dan beter draait, dan als je iedere keer blijft updaten.


Zoals Pjotr al zij, zou ik voor dual boot gaan.
Voordeel is, is dat je indien nodig altijd weer naar Windows kunt om iets te doen zonder je systeem opnieuw te installeren.

Je kunt later altijd nog Windows verwijderen mocht je het niet gebruiken.

in eerste instantie zou ik kijken voor 3 partities waarvan 1 met Windows, 1 met Ubuntu en 1 NTFS partitie.
daar kun je, je bestanden opzetten die je in beide systemen wilt gebruiken.
Met Ubuntu kun je wel op de partitie kijken van Windows maar omgekeerd kan dat niet.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/06, 10:44:29 »
Updates bij Ubuntu verbeteren het systeem maar ik heb met 11.04 gemerkt dat na een maand of 2 een nieuwe installatie te doen, dat het dan beter draait, dan als je iedere keer blijft updaten.

Dat herken ik totaal niet.... Mogelijk heb je een "kapot-geëxperimenteerd" systeem, of is er wat anders bijzonders aan de hand met jouw computer. Ubuntu 11.04 blijft op mijn machines snel en stabiel draaien, de updates veranderen daar niets aan. Zoals ik al jaren van Ubuntu gewend ben.

Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/06, 11:07:58 »
Updates bij Ubuntu verbeteren het systeem maar ik heb met 11.04 gemerkt dat na een maand of 2 een nieuwe installatie te doen, dat het dan beter draait, dan als je iedere keer blijft updaten.

Dat herken ik totaal niet.... Mogelijk heb je een "kapot-geëxperimenteerd" systeem, of is er wat anders bijzonders aan de hand met jouw computer. Ubuntu 11.04 blijft op mijn machines snel en stabiel draaien, de updates veranderen daar niets aan. Zoals ik al jaren van Ubuntu gewend ben.

+1
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/06, 11:59:12 »
Bedankt voor het snelle antwoord

Dan heb je noch de Windows Games/Programma's die amper werken, hiervoor heb je helaas een programma nodig dat WineHQ noemt.
(Voor alle duidelijkheid: WineHQ is een soort Windows emulator in Ubuntu)
Dat wist ik inmiddels al, maar of dat nou is wat ik wil, dat zal de toekomst uitwijzen, kan altijd nog Windows weer opnieuw installeren, maar eigenlijk wil ik er van af.

In 3 dagen tijd 67 beveilingsupdates om maar wat te noemen, blijf updaten.  >:(


Let op, ook Ubuntu heeft wel eens veel updates. Een groot verschil is echter, dat je bij Ubuntu niet telkens hoeft te herstarten voor het voltooien van een update, zoals in Windows, waar er dan weer een lading nieuwe updates klaar staat na een herstart.

Ubuntu heeft een hele hoop drivers aan boord dankzij de Linux-kernel. Gewoon een cd'tje branden en uitproberen, dus.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/06, 14:42:09 »
Updates bij Ubuntu verbeteren het systeem maar ik heb met 11.04 gemerkt dat na een maand of 2 een nieuwe installatie te doen, dat het dan beter draait, dan als je iedere keer blijft updaten.
Als je geen dubieuze pakketbronnen had toegevoegd, heeft dit geen zin. Want dan installeer je dezelfde updates toch opnieuw. En verder heeft Ubuntu 11.04 toch geen puntuitgaves.

@TS Als je PC al enkele jaren oud is, zou je eventueel de desktop versie van Ubuntu 10.04.3 LTS kunnen overwegen. Verder raad ik net zoals Pjotr een dualboot installatie aan. Om welke Windows versie gaat het eigenlijk.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/06, 17:11:29 »
Bedankt voor het snelle antwoord

Dan heb je noch de Windows Games/Programma's die amper werken, hiervoor heb je helaas een programma nodig dat WineHQ noemt.
(Voor alle duidelijkheid: WineHQ is een soort Windows emulator in Ubuntu)
Dat wist ik inmiddels al, maar of dat nou is wat ik wil, dat zal de toekomst uitwijzen, kan altijd nog Windows weer opnieuw installeren, maar eigenlijk wil ik er van af.

In 3 dagen tijd 67 beveilingsupdates om maar wat te noemen, blijf updaten.  >:(


Let op, ook Ubuntu heeft wel eens veel updates. Een groot verschil is echter, dat je bij Ubuntu niet telkens hoeft te herstarten voor het voltooien van een update, zoals in Windows, waar er dan weer een lading nieuwe updates klaar staat na een herstart.

Ubuntu heeft een hele hoop drivers aan boord dankzij de Linux-kernel. Gewoon een cd'tje branden en uitproberen, dus.
En bij Windows kan het ook een tijd duren voor de computer plat gebracht is, dan moet je
weer op een configuratie bij een update wachten. Bij Ubuntu heb je dat niet, alles wordt
meteen ge-update. Hoogstens wordt er gesuggereerd dat je eventueel beter kan herstarten.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/07, 00:22:07 »
Updates bij Ubuntu verbeteren het systeem maar ik heb met 11.04 gemerkt dat na een maand of 2 een nieuwe installatie te doen, dat het dan beter draait, dan als je iedere keer blijft updaten.

Dat herken ik totaal niet.... Mogelijk heb je een "kapot-geëxperimenteerd" systeem, of is er wat anders bijzonders aan de hand met jouw computer. Ubuntu 11.04 blijft op mijn machines snel en stabiel draaien, de updates veranderen daar niets aan. Zoals ik al jaren van Ubuntu gewend ben.

Had de 11.04 van de dag van zijn release.
Na een tijdje updaten merkte ik wel dat het beter werd maar toen ik hem na een tijdje opnieuw had geïnstalleerd, merkte ik dat er nog meer bugs weg waren.

Bij Windows 7 zoals ik hem nu heb draait hij zeer stabiel en werken de updates prima.

De opmerking van TheGrimm85 geld dus niet voor iedereen.
Zowie zo geld het niet voor een goed ingesteld systeem bij Windows. De updates kunnen wel eens voor problemen zorgen maar om het op te lossen komen er vaan updates uit die, die problemen oplossen zonder het opnieuw te hoeven installeren.

De update mogelijkheid van Ubuntu is ook niet 100%.
Nieuwe updates veroorzaken blijkbaar wel eens problemen waardoor audio en video kaarten niet meer werken.
Zo ideaal is het dus ook niet bij Linux.
Wel het voordeel dat je niet zo vaak, je pc hoeft te rebooten.

Beide systemen hebben hun momenten en op het moment draait Xubuntu zeer goed bij mij maar Windows 7 is bij mij ook rots vast. Dat was zo lang geleden wel anders bij beide systemen toen ik Ubuntu 11.04 probeerde.
Maarja dat was toen pas uit en daar is een hele hoop aan verbeterd en afgelopen week draaide het zeer stabiel net als Windows dat doet.


Offline thommy86

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/08, 11:25:21 »
gister heb ik op een laptop die ik over had ubuntu 11.04 geinstalleerd.. nu heb ik geen internet met kabel en ook niet wireless.. ook geeft hij aan dat ik alleen de classic mode kan bekijken.. zijn er niet extra driver pakketen te downloaden..

ik ben nog helemaal nieuw hier mee.. maar ben wel heel nieuwsgierig hoe het allemaal werkt..
De laptop is een compaq presario v6000..

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/08, 12:30:10 »
Het is niet handig om in een topic van iemand anders een vraag te stellen over een ander onderwerp. Dan kan je beter een eigen topic openen, bijvoorbeeld na installatie van 11.04 geen internet op mijn presario. Versie 11.04 stelt nogal hoge eisen aan de hardware en het kan daarom zijn dat hij op deze machine alleen classic aan kan. Ik heb ook een machine waar allee classic op wil draaien. Internet met kabel moet het automatisch doen. Kijk voor draadloos hier maar eens: http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet
« Laatst bewerkt op: 2011/08/08, 12:35:06 door Wout55 »

Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/15, 14:52:58 »
ik persoonlijk vind UBUNTU 11.04 niet zo goed.
Ubuntu 10.04 LTS vind ik veel beter momenteel.

ver.10.04 heeft het meeste support, en er zijn minder fouten.  :P