Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu server + geen ip adress !  (gelezen 1363 keer)

windghost

  • Gast
ubuntu server + geen ip adress !
« Gepost op: 2007/06/29, 23:11:12 »
Hallo,

graag hulp bij het volgende,

Thuis (speedtouch router van wanadoo) had ik een server (6.06) draaien met torrentflux erop. Werkte allemaal goed.

Nu heb ik die harde schijf met de server software erop meegenomen naar mijn vriendin waar ik hem in een pc geplaatst heb en ik wilde daar de boel opnieuw aan de gang brengen.

--

Haar provider is KPN internetbellen plus (ik vrees dat het hele probleem daarmee te maken heeft).

Wat is nu het geval, ik krijg gewoon geen ip adress toebedeeld.

Mijn ifconfig geeft o.a. het volgende aan:

Inet 127.0.0.1/8

dit betekend toch dat alleen 'local home' gezien wordt ? Toch werkt de kaart (getest, ook nogeens op een andere pc waar ik de harde schijf ingehangen heb)

Ik vermoed dat het sagem modem van KPN mij dwars zit met het een en ander, ik weet echter niet waar te beginnen.

Ndisswrapper geprobeerd, echter deze blijkt niet aanwezig te zijn in mijn server (!)


===


ook het volgende geprobeerd,

sudo ifdown eth0 && sudo ifup eth0

uitvoer:

ifdown interface eth0 not configured
dus op de een of andere manier moet ik hem dus opnieuw configureren (maar waarom, als die eerst goed werkte ?) en....... hoe doe ik dat zonder Ndisswrapper dan ??

dus

Kan iemand mij op weg helpen ???


Pat

windghost

  • Gast
ubuntu server + geen ip adress !
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/30, 21:46:01 »
Echt niemand ????????

aub help of probeer me te helpen, ik weet niet waar ik moet beginnen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
ubuntu server + geen ip adress !
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/30, 22:42:24 »
Wat mij een keer gehoplen heeft met een laptop:
Systeem > Beheer > Netwerk
Hier het netwerk (de Ethernet kaart) uitzetten.
Even wachten en dan weer aanzetten.
Type daarna in een terminalscherm "ifconfig" om te kijken of het heeft geholpen.
Controleer gelijk, of de instellingen op DHCP staan .......

Laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

windghost

  • Gast
ubuntu server + geen ip adress !
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/01, 00:06:47 »
Ik heb de oplossing (in ieder geval bedankt Ron voor antwoorden)

zie hieronder

Citaat
Well, I did a dist-upgrade to Dapper about two months ago (or whenever Dapper finally came out) and my NIC card wouldn't come up. There were absolutely zero configuration differences between the two installations, the only difference was the kernel (in fact, dropping back to the Breezy kernel worked fine). However, I was getting sick of the newer kernels not working, so today I dug in and figure out how to fix the problem.

The solution was not cool.

First, the diagnosis was that ifconfig would not show eth0 at all. lspci and dmesg reported no errors, really, and obviously modprobe was useless. ifup reported some strange errors like:

SIOCSIFADDR: No such device eth0
eth0: ERROR while getting interface flags: No such device

Google didn't find anything useful on any search, until I came across this dude's blog who was getting an identical error in a totally different situation.

http://www.pletscher.org/blog/?p=29

WOOHOO!

I ran 'ifconfig -a' and it found an eth1 for some reason (though 'ifup eth1' also had no effect) which had a MAC address in it. I hopped into '/etc/iftab', changed the MAC address on eth0 to the MAC that was attached to eth1 in ifconfig and rebooted. VOILA! Network up and running!
bron: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221768

bron (2) uitleg /etc/ifstab/ : http://www.linuxmanpages.com/man5/iftab.5.php

Het kwam er dus op neer dat mijn oude MAC adres van thuis in /etc/ifstab stond en als eth1 werd gezien

eth0 bestond niet ofzo ??? iig moest ik wat in /etc/ifstab stond veranderen naar het echte MAC adress van mijn huidige netwerkkaart en sudo reboot ........... et voilla !!!!


M'n server is bereikbaar !!!!

Hopelijk kan iemand anders hier wat mee (of het wellicht uitleggen waarom oude gegevens in /etc/ifstab blijven staan ??


Grt, Pat