Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: realtime kernel 8.04  (gelezen 1319 keer)

Tdr

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Gepost op: 2008/04/28, 13:14:58 »
Is there a rt kernel package for the 8.04 release yet?

In 7.10 I used apt-get install kernel-rt.

schoappied

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/28, 13:22:40 »
ja,

apt-cache search linux-image

Tdr

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 13:46:46 »
Oja ik kan gewoon in het nederlands typen ipv engels...

Ik heb dit commando uitgevoerd in een terminal en ik kreeg inderdaad een versie met rt in de naam. Deze zal ik installeren. Bedankt voor je uitleg!


Hoe kan ik in een terminal zien met welke versie van de kernel je op dat moment draait?

Ik heb ook wel eens het probleem gahad dat na het updaten van een rt kernel, mijn nvidia 3d en wireless wep het niet meer deden. Kun je dit voorkomen?

schoappied

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 14:04:22 »
Bij het opstarten, in je grub staat normaal gesproken welke kernel je opstart.

De problemen die je noemt verwacht ik niet in Ubuntu, in Debian waar je zelf modules moet 'bouwen' kan dit inderdaad problemen geven..

Het kan ook zijn dat een kernel je hardware minder goed ondersteunt, dit zal niet snel voorkomen naar mijn idee...

Tdr

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/28, 14:06:22 »
Ok bedankt nogmaals voor je reply.

schoappied

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/28, 14:17:58 »
graag gedaan, bestudeer voor het maken van muziek eens mijn handtekening ;)

Tdr

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/28, 14:23:30 »
Bedankt zal ik zeker doen. Ik werk heel veel met audio. Ik zit in het testteam van renoise. Dit muziekprogramma hebben we net naar linux geport. zie www.renoise.com

schoappied

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/28, 14:55:48 »
Goed werk, kheb de demo versie hier, mag niet niet echt gebruikt. Ik concentreer me vooral op de 'echte' linux apps welke gratis zijn e.g. rosegarden, ardour etc

edit: wellicht dat we wat van je kunnen leren op linuxmusicians.com ;)

tuxido_devito

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/28, 15:57:19 »
wat zijn de voordelen van de realtime kernel ten opzichte van de normale, en wat zijn de nadelen?

schoappied

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/28, 16:06:56 »
RT Kernel - why?

The main goal in audio-processing is the latency. The latency is the delay beetween signal-creating and reaching the processing in the system (e.g time between pressing a key on the keyboard and hearing the tone). The standard kernels have the disadvantage that the processing is slower (~11ms) as in Windows or using a MAC . The faster the system, means the lower the latency, the more things can happen simular on a the system (e.g. more synths ..) Ingo Molnar, a RedHat developer and some others have started a project to minimize the latency in Linux: Realtime Preemption. By using excellent audio-hardware the JACK demon (Jack Audio Connection Kit) reach latency < 1ms, similar to the MacOS X „coreaudio“ system.

Het gaat er dus om dat bij het maken van 'realtime' muziek, er zo min mogelijk vertraging optreedt tussen de gespeelde noot op keyboard of gitaar en het geluid wat via de playback, speakers terug komt.

Ook zorgt een rt kernel voor een wat beter werkend jack audio server (jackd), minder zogenaamde xruns...

Er zijn in principe geen nadelen aan verbonden, er vanuit gaande dat de makers van Ubuntu weten hoe je zo'n kernel goed bouwt ;)

Offline Mij

  • Lid
realtime kernel 8.04
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/28, 16:33:58 »
Citaat van: schoappied
RT Kernel - why?

The main goal in audio-processing is the latency. The latency is the delay beetween signal-creating and reaching the processing in the system (e.g time between pressing a key on the keyboard and hearing the tone). The standard kernels have the disadvantage that the processing is slower (~11ms) as in Windows or using a MAC . The faster the system, means the lower the latency, the more things can happen simular on a the system (e.g. more synths ..) Ingo Molnar, a RedHat developer and some others have started a project to minimize the latency in Linux: Realtime Preemption. By using excellent audio-hardware the JACK demon (Jack Audio Connection Kit) reach latency < 1ms, similar to the MacOS X „coreaudio“ system.

Het gaat er dus om dat bij het maken van 'realtime' muziek, er zo min mogelijk vertraging optreedt tussen de gespeelde noot op keyboard of gitaar en het geluid wat via de playback, speakers terug komt.

Ook zorgt een rt kernel voor een wat beter werkend jack audio server (jackd), minder zogenaamde xruns...

Er zijn in principe geen nadelen aan verbonden, er vanuit gaande dat de makers van Ubuntu weten hoe je zo'n kernel goed bouwt ;)
Er zijn wel nadelen, anders zouden ze deze standaard gebruiken ;)

schoappied

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/28, 17:29:32 »
Citaat van: doan
Er zijn wel nadelen, anders zouden ze deze standaard gebruiken ;)
Nou een ding is zeker, als je muziek wilt maken met realtime playback dan is de normale kernel van linux een nadeel, zeker in vergelijking tot windows and Mac.

En wellicht dat het meer tijd kost een rt kernel te maken? Hoe dan ook het is een goede zaak dat de rt kernel nu standaard in Ubuntu zit en bijvoorbeeld ook in Debian komt!

Tdr

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/29, 10:05:21 »
Als ik de rt kernel installeer op ubuntu 804 dan werken mijn nvidia kaart, audigy geluidskaart en wireless lan niet meer. Dit had ik ook al in 7.10

Wat doe ik fout?

schoappied

  • Gast
realtime kernel 8.04
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/29, 10:11:34 »
Citaat van: Tdr
Als ik de rt kernel installeer op ubuntu 804 dan werken mijn nvidia kaart, audigy geluidskaart en wireless lan niet meer. Dit had ik ook al in 7.10

Wat doe ik fout?
Tjonge dat zou niet mogen....
Ik weet zo niet waar dat precies aan kan liggen en hoe op te lossen, iemand anders?

Anders zou je een rt kernel moeten  vinden die de hardware wel ondersteunt...
Ik weet niet aan wat voor eisen zo'n kernel moet voldoen en of je ook een kernel voor Debian op ubuntu kan installeren, anders zou je wellicht de rt kernel van 64studio kunnen proberen... als je linux vooral voor audio etc gebruikt dan kan ik je 64studio.com sowieso aanbevelen....