Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wired en Wireless naast elkaar  (gelezen 2985 keer)

Wired en Wireless naast elkaar
« Gepost op: 2009/06/02, 10:09:40 »
Goedemorgen.

De omgeving:
- 1 PC met Ubuntu
- Laptop (van de baas) met Windows XP
- Wireless LAN aanwezig
- Cross Cable aanwezig
-------
Als ik op dit moment het 'scherm' van de laptop overneem loopt dit ook via het wireless LAN.
Gevolg hiervan is dat dit erg traag wordt.
Nu heb ik in de PC een netwerkkaart zitten, net als in de laptop.
Op Windows XP (toen ik dat nog op de PC draaide) stond het zo ingesteld, dat de connectie met de Laptop via de netwerkkaart loopt. Dit werkte perfect.
Ik krijg dit nu echter niet voor elkaar. Wat ik ook probeer, het remote PC gebeuren blijft via het wireless lopen.

Om kort te gaan, hoe stel ik dit zodanig in, dat remote via de netwerkkaart verbinding maakt?

groet


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wired en Wireless naast elkaar
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/02, 16:05:15 »
Begrijp ik het goed dat ook de PC met Ubuntu een draadloze verbinding heeft met internet en de netwerkkaarten van de PC en de laptop ALLEEN voor een interne verbinding (cross cable) zijn?

Dan kan je beide netwerkkaarten een vast ip adres geven in een ander netwerk-gedeelte. Als je normale draadloze netwerk bijvoorbeeld 192.168.0.x (netmask 255.255.255.0) gebruikt kan je deze instellen als 192.168.1.x. Als het goed is moet een verbinding naar dit netwerkje de netwerkkaarten gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wired en Wireless naast elkaar
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/03, 12:08:57 »
Citaat
Als ik op dit moment het 'scherm' van de laptop overneem loopt dit ook via het wireless LAN.

Heeft die laptop zowel een draadloos als een draad verbinding met je router ??

Indien JA,
Heeft hij ook 2 verschillende IP adressen en zul je die remote desktop moeten vertellen met welk IP adres hij verbinding moet maken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Wired en Wireless naast elkaar
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/04, 08:19:06 »
zowel laptop als desktop hebben wired en wireless.

@testcees
Ik heb de NIC op laptop en desktop nu een ander adres gegeven(allebei 192.168.0.xx range, draadloos zit op 192.168.1.xx), maar kan ze niet eens meer pingen.
Gaat dus niet echt lekker zeg maar.

Ben even uitgeboerd.
Het moet toch mogelijk zijn om een remote desktop over de cross cable te beheren?


Re: Wired en Wireless naast elkaar
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/04, 12:43:48 »
Hmz je kan natuurlijk niet zomaar een pc een ander IP adres geven he ?

Dit moet je regelen vanuit je Router.
Ik hoop dat je dat eerst hebt gedaan en daarna pas de PCtjes hebt aangepast.

Snap trouwens niet waarom je het niet makkelijk doet ?
Gewoon de wireles uitzetten op die laptop ? (dit is slechts een druk op de knop)
Eventueel ook op die pc dan is er nog maar 1 mogelijkheid om verbinding te krijgen en dat is over de draad  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wired en Wireless naast elkaar
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/04, 13:11:10 »
@gandyman: Je geeft je pc geen ip-adres maar een netwerkadapter. Als je er meerder van in 1 pc hebt (bijvoorbeeld een draad en een draadloze) kan je ieder een eigen ip-adres geven.
Een router is vergelijkbaar met een computer met meerdere netwerkkaarten die ieder een eigen adres hebben en zo kan verkeer worden "gerouteerd" tussen netwerken.

Als uitzetten van de draadloze netwerkadapter werkt gaan we voor de "druk op de knop" oplossing. Maar ik vrees dat de laptop dan geen internet verbinding meer heeft en dat is mogelijk wel een (verborgen, staat niet in de vraag, alleen "scherm overnemen") wens.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wired en Wireless naast elkaar
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/04, 13:38:37 »
TestCees, helemaal juist.
Het idee is dat ik (zoals bij Windows) via de crosscable mijn scherm overneem en uiteraard op beide machines via wireless het internet op kan.

Reden hiervoor is het feit dat de laptop van mijn werk is en ik bij thuiswerken gewoon gebruik wil maken van een normaal toetsenbord en scherm.

Ik bedenk me wel, dat ik op de router waarschijnlijk het subnet 192.168.0.x toegang moet geven. Dat had ik nog niet gedaan, stomweg niet aan gedacht.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wired en Wireless naast elkaar
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/04, 21:40:22 »
Mogelijk begrijpen we elkaar niet meer helemaal. De adressen 192.168.0.xx was toch de cross cable? Dus niet via een router ???
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wired en Wireless naast elkaar
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/04, 23:56:50 »
GNI  =D =D =D =D =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Wired en Wireless naast elkaar
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/09, 08:05:31 »
@Testcees
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Is een flauwekul reactie van mijn kant. 
Neemt niet weg dat ik het probleem nog steeds heb....Als er nog ideeën zijn, graag


Re: Wired en Wireless naast elkaar
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/09, 19:54:58 »
Als je vaste ip's hebt (of toch een vast ip voor de kabel) kan je gemakkelijk gewoon verbinding maken met dat ip, zonder dat je bij rdp gebruik maakt van de netwerknaam.
Dit moet gemakkelijk zijn om in te stellen, als je een DHCP hebt is dit gewoon instellen dat dat bepaald mac-addres dat bepaald ip krijgt toegewezen.
Als je geen dhcp hebt maar vaste ip's dan is het nog gemakkelijker.
Wat het niet pingen betreft zou het kunnen dat je de rdp-poort 3389 op een paar plaatsen moet open zetten, maar dat hangt natuurlijk af van je netwerkconstructie.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds