Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over MKB-server kopen  (gelezen 4210 keer)

abrucx

  • Gast
Vraag over MKB-server kopen
« Gepost op: 2011/08/03, 14:10:58 »
L.s.

Ik ben al enige tijd op zoek naar informatie over het (zelf) aanschaffen van een server.

Wat is de situatie:
ik heb, samen met een aantal partner, een aantal (overigens kleine) bedrijven. Totaal werken er nu 7 mensen (4 ondernemers, 3 medewerkers) bij deze bedrijven. Groei komende periode maximaal 3 mensen (dus totaal 10).

Omdat we de informatie graag centraal willen gaan opslaan zitten we te overwegen om ofwel een server in te richten via een soort cloud-omgeving (ik praat nu even een term na, ik heb geen flauw idee nog hoe het precies werkt, ga ik binnenkort uitvinden) ofwel zelf een server kopen en deze inrichten dat alle mensen hierop kunnen werken.

Wat moet er zoal op draaien?:
- boekhouding (dus ook een database MySQL).
- databestanden (ofwel: gewoon opslagruimte)
- emailverkeer
- Officepakket etc (dus de "reguliere" programma's)

Verder zou het prettig zijn om van "buitenaf" te kunnen inloggen, aangezien de bedrijven niet allemaal in hetzelfde pand zitten maar door NL verspreid.

Kunnen jullie mij een suggestie geven hoe ik dit zou moeten aanpakken (behalve dat ik er ook een specialist bij moet zoeken) en wat mijn "wensen" ongeveer zouden gaan kosten als ik een lokale server ga aanschaffen?

Alle hulp is welkom.

Bvd
Abrucx

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vraag over MKB-server kopen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/03, 16:14:56 »
Afhankelijk van hoeveel data je op wil slaan kan je met een behoorlijk simpele server al uit de voeten.
Hoe dit precies aan moet pakken hangt af van hoeveel kennis je al hebt mbt computers.
Het handigste is denk ik om voor jezelf in algemene termen op te schrijven wat precies je doel is.
Met dit lijstje kan je dan overleggen met een specialist.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je wel door moet kunnen werken als het internet uitvalt.
Een centrale server "ergens in de cloud" (wat dat ook betekenen mag) klinkt leuk, maar je loopt wel het risico dat het hele bedrijf stil komt te liggen als het internet het niet doet.
Even geen mail kunnen ontvangen of versturen is misschien geen probleem, maar als je niet bij je data kan dan is dat meestal een stuk erger.

Re: Vraag over MKB-server kopen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/03, 19:20:22 »
Ik zou er voor kiezen om office e.d. diensten gewoon te draaien op de werkstations van de medewerkers, en niet op de centrale server. Wil je dat wel, dan wordt het namelijk een stuk ingewikkelder. Er zijn wel boekhoudpakketten die je geheel vanuit een webinterface kan bedienen, dus boekhoudendiensten zou je prima op de server kunnen draaien. Centrale opslag, emaildiensten, andere webdiensten e.d. zijn prima te doen op een centrale server.

Zentyal is open source small business server, een kant en klaar pakket gebaseerd op Ubuntu 10.04 wat gemaakt is om het beheer van een dergelijke server zo eenvoudig mogelijk te maken.

http://doc.zentyal.org/en/

Zentyal biedt een webserver, email server, groupware omgeving (kalenders, adresboeken, takenlijsten e.d.), een samba share voor opslag e.d. Het handige is dat je wanneer je een gebruiker toevoegd, al deze diensten meteen worden aangemaakt voor die gebruiker. Verder is het maken van backups, en het regelen van updates e.d. erg gemakkelijk gemaakt.

Je kan gewoon een isootje download zodat je zentyal kan installeren op lokale hardware, maar je kan ook een kant en klaar image voor een virtuele machine downloaden (KVM, Virtualbox, VMWare) die je in de 'cloud' kan schieten.

Er staat een aardig artikel over zentyal in Linux Magazine nr 2 van 2011. (is na te bestellen)

Re: Vraag over MKB-server kopen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/03, 19:50:15 »
Over een server lokaal, of in de cloud..

Er is denk ik best iets voor te zeggen om een server in de cloud te gebruiken. Je bent dan meestal verzekerd van 99,9% uptime van de 'hardware'. Dergelijke systemen draaien meestal redundant, falende hardware wordt automatisch opgevangen. Wil je zelf lokaal een systeem opzetten met vergelijkbare redundantie, dan is dat niet zo heel eenvoudig (lees goedkoop). Om de kwetsbaarheid van een cloudserver voor uitvallend internet te ondervangen zou je het lokale netwerk in je bedrijf op twee verschillende manieren (glasvezel, en kabel bijvoorbeeld) met verschillende providers met het internet kunnen verbinden. Zo loop je weinig kans dat uitvallend internet je bedrijfsvoering verstoort.

Aan de andere kant heeft een server in je lokale netwerk ook voordelen. Als er sprake is van zeer gevoelige informatie, dan weet je zeker dat er niemand bij kan als je de server goed hebt beveiligd, en updates e.d. draait. Maar een ander voordeel kan de snelheid van een lokaal netwerk zijn. Een gigabit internet verbinding is niet veel mensen gegeven, terwijl dat in een lokaal netwerk tegenwoordig de standaard is. Zeker als er met grote bestanden wordt gewerkt is dat denk ik een voordeel. Als je alleen met kleine bestanden werkt, dan is een cloud oplossing denk ik zeker het overwegen waard.

edit: En als het ooit tot een cyberoorlog komt (niet ondenkbaar als we alleen al kijken naar de hoeveelheid oorlogen in de vorige eeuw in Europa), dan ben je met je lokale server een stuk minder kwetsbaar voor uitvallend internet. Ligt heel het land plat omdat iedereen in de cloud werkt, kan je met je 'primitieve' lokale server lekker doorwerken. :D
« Laatst bewerkt op: 2011/08/03, 19:57:23 door Thomas de Graaff »

Re: Vraag over MKB-server kopen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/03, 20:01:07 »
Dit zal allemaal niet zo makkelijk gaan. Ik zou niet al deze services op een en de zelfde server gaan hosten. Ook moet je er goed over nadenken waar dat je deze server gaat plaatsen. Ben je van plan dit op een kantoor te doen met een ADSL lijn? Of ga je deze server in een datacenter plaatsen? Denk ook goed na over de beveiliging van deze server of servers. Hoe ga je de mensen toegang geven tot deze diensten? Ga je gebruik maken van VPN verbindingen? Denk ook goed na over de back-up van je systeem.

Wat betreft de kosten: Ik denk voor een "goede" server ben je al snel 1500 tot 2000 euro kwijt. Als je daar ook nog een specialist bij wilt hebben dan moet je al snel gaan denken aan 100 tot 150 euro per uur.