Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herinstalleren(opgelost)  (gelezen 1323 keer)

herinstalleren(opgelost)
« Gepost op: 2010/04/05, 19:19:59 »
wou dus mijn pc herinstalleren
maar een dualboot omdat de kinderen dit nog voor de scholltaken nodig hebben
maar op de site van pjotr dit gelezen
 Sommige mensen vinden het handig om een aparte rootpartitie (/) en homepartitie (/home) te hebben (ik overigens niet!). Maar als u meerdere distro's naast elkaar wil zetten, roept een aparte homepartitie ellende en complicaties op. Dus bij meerdere distro's op de harde schijf: geef elke distro beslist alleen een rootpartitie en hou het daarbij.
dus als ik geen aparte home heb
maar een ntfs partitie als data
zou ik dan sabnzbd rechtstreeks naar daar kunnen verwijzen
want dit lukt nu niet omdat hij alleen mappen aanneemt die in de home staan (nu nog wel aparte home ) maar wou het eens testen en had de ntfs partitie aangewezen om weg te schrijven
maar dat lukte niet
iemand sugesties
alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 2010/04/10, 16:59:02 door metalhead »

Re: herinsalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/05, 19:36:10 »
Je zou een symlink kunnen maken in een map die verwijst naar de partitie die ntfs geformatteerd is.
Citaat
Een symlink (of softlink) kun je maken met ln -s vanlokatie naarlokatie. Wordt deze symlink benadert, dan wordt de data uit het bestand waar het naartoe wijst benadert. Je kunt ook een symlink naar een directory maken. Je moet een symlink zien als een doorverwijzer naar een ander bestand (of directory). Zonder de optie -s wordt een hard link aangemaakt. Door een hard link naar een bestand aan te maken, zijn er twee bestandsnamen gekoppeld aan dezelfde data. Het is alleen mogelijk een hard link te maken naar een ander bestand op dezelfde partitie en een hard link naar een directory maken is onmogelijk. Delete je een bestand waarvan meerdere hard links bestaan, dan blijft de data benaderbaar via de andere bestandsnaam of -namen. Pas als alle bestanden die naar dezelfde data verwijzen zijn verwijderd, is de data gedelete. Delete je een symlink, dan is de data nog benaderbaar via het bestand waar de symlink naar verwees. Delete je het bestand waar een symlink naar verwijst, dan wijst de symlink naar iets dat niet meer bestaat. In het overzicht van ls -l kun je zien waar een symlink naar toe wijst. Het eerste getal dat je ziet in de uitvoer van dit commando laat zien hoeveel hard links er naar het bestand bestaan. Gebruik je ls -l symlinknaam en deze symlink verwijst naar een directory, dan zul je een overzicht krijgen van de bestanden in de directory waar naar verwezen wordt. Wil je alleen zien naar welke directory de symlink wijst, dan moet je de optie -d gebruiken bij ls, dus ls -ld symlinknaam.
van http://linux.sitetree.nl/doc/html/node58.html

Maar kan je de ntfs partitie niet direct benaderen?
« Laatst bewerkt op: 2010/04/05, 19:38:45 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: herinsalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/05, 20:04:09 »
kan de ntfs partitie direkt benaderen
maar als ik het pad in sabnzbd opgeef om op te slaan
geeft deze een foutmelding en neemt alleen paden aan naar de home

Re: herinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/05, 20:33:55 »
Heeft sabnzbd wel de juiste rechten om die partitie te benaderen? Type in een terminal gksudo nautilus
Navigeer nu naar de map, ik denk media, en klik rechts op de map van de ntfs partitie, klik op eigenschappen, klik op het tablad rechten controleer wie de eigenaar is en kijk of de lees en schrijfrecten goed staan. Eventueel de eigenaar op nobody zetten en lees en schrijf rechten goed zetten. Lukt het zo?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: herinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/10, 16:58:34 »
thnx gijsbert
nadat ik de rechten had aangepast lukte het wel
nu nog eens zien of ikdeze partitie kan mounten bij het opstarten
bedankt