Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu  (gelezen 2364 keer)

nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Gepost op: 2009/06/14, 19:16:19 »
hallo,

bij voorbaat ik ben geen progameur (kan ik niet)
maar ik bedacht laastst wel iets.
namenlijk dit : veel mensen moeten een dual boot op de pc hebben omdat linux nog niet alles draait. (games autocad enz.)
mijn id is met ubuntu kan je op de windows partitie komen als er nu eens een prog kan worden ontwikkeld die de windows instalatie perfect kan laten draaien in een venster en gewoon kan doen wat elke windows kan. dan blijf je in ubuntu maar kan dan toch gamen enz. (vitualbox kan ook niet alles)
zou dit een id zijn?
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/14, 19:36:31 »
Goed idee man!

Waarom is dat er toch nog niet :P!

Even zonder gekheid, ze zijn daar al druk mee bezig, lopen 3 projecten voor zover ik weet, en de bekenste is Wine :)

Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/14, 19:39:15 »
Helaas is dat zowat onmogelijk met de huidige technologie... er kan maar één OS geladen zijn.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/14, 19:41:49 »
Helaas is dat zowat onmogelijk met de huidige technologie... er kan maar één OS geladen zijn.

Niet helemaal waar, ik denk dat je met kernel based virtualisatie al een HEEL eind kan komen, (denk aan 99% van je resources van je host os ;)) Met b.v Xen of KVM.. Het is alleen gewoon lastig om het goed + werkbaar te krijgen.

Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/14, 19:54:48 »
Maar virtualisatie is dus virtueel, en dat is niet de bedoeling... de hardware kan niet direct aangestuurd worden.

Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/14, 20:04:59 »
ik bedoel iets wat lijkt op virtualbox maar dan vanuit een andere partitie waar windows op staat geinstaleerd
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/15, 00:23:47 »
ik bedoel iets wat lijkt op virtualbox maar dan vanuit een andere partitie waar windows op staat geinstaleerd

Precies, het is er al wel :) zoals ik al zei Xen b.v is virtualisatie, maar dan op kernel nivo, het maakt ook direct gebruik van je hardware van je computer.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/15, 13:32:27 »
Het is niet mogelijk om rechtstreeks de grafische kaart aan te spreken vanuit een virtuele machine (en dit zal altijd gevirtualiseerd moeten gebeuren, omdat anders geen meerdere besturingssystemen naast elkaar kunnen draaien tenzij beide besturingssystemen daarvoor specifiek ontworpen zijn en de hardware daarvoor is aangepast)

Anyway, de mensen achter VMGL hebben daar wel wat werk in gestoken, maar ik weet niet of dat project nog erg actief is. http://sysweb.cs.toronto.edu/projects/7?
Verder is het enkel voor OpenGL, niet voor DirectX. Voor DirectX is op dit moment de enige oplossing software die gebaseerd is op de technologie achter Wine.
Wine kan DirectX calls on-the-fly omzetten naar gelijkaardige OpenGL calls. Maar dat werkt vanzelfsprekend niet perfect.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/15, 18:27:59 »
Het is niet mogelijk om rechtstreeks de grafische kaart aan te spreken vanuit een virtuele machine (en dit zal altijd gevirtualiseerd moeten gebeuren, omdat anders geen meerdere besturingssystemen naast elkaar kunnen draaien tenzij beide besturingssystemen daarvoor specifiek ontworpen zijn en de hardware daarvoor is aangepast)

Dit stukje snap ik niet helemaal :), ik gebruik een aangepaste linux kernel om als xen host te draaien, en kan hier prima meerdere OS'n tegelijk mee starten die vrij weinig, tot bijna niks aan system resources verliezen.

Hoe het grafisch zit weet ik eigenlijk niet eens :)! het zijn linux servers die er op draaien ;).

Hoe dan ook lijkt het me geen goed idee, je kan beter opzoek gaan naar een alternatief, of heeeeeeeeeeel veel mailtjes sturen net zolang tot dat ze photoshop/itunes enz. is porten naar linux ;)!

Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/17, 17:52:43 »
Goed idee PCSchouten :)

Dit kan al met Parallels for Linux :) Alleen is het dan nog steeds virtualisatie, maar dan heb je wel Windows seamless in een venster draaien.

Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/17, 17:58:04 »
Goed idee PCSchouten :)

Dit kan al met Parallels for Linux :) Alleen is het dan nog steeds virtualisatie, maar dan heb je wel Windows seamless in een venster draaien.
hoe goed werkt dat progamma?
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/17, 17:58:54 »
Op Mac uitstekend, op Linux nog niet getest. Ga ik zsm doen :)

Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/17, 18:08:45 »
Op Mac uitstekend, op Linux nog niet getest. Ga ik zsm doen :)
dan hoor ik het graag zsm
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/17, 18:50:51 »
Zelfs Windows draait Windows software niet altijd perfect, dus dat is misschien wat hoog gegrepen :)

En Wine is dit al een beetje mogelijk. Je installeert bijvoorbeeld een spel in Windows, op je Windows partitie, en vervolgens speel je het vanuit linux rechtstreeks van de oorspronkelijke locatie (bijv. World of Warcraft).

Re: nieuwe id om te kunnen gamen in ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/28, 13:10:02 »
Op Mac uitstekend, op Linux nog niet getest. Ga ik zsm doen :)
lukt het een beetje?
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer