Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Vertraging tussen sudo commando en password prompt  (gelezen 1218 keer)

Offline BerryH

  • Lid
    • berryheerschop
Hallo!

Ik gebruik Ubuntu 12.04 LTS en ik heb het volgende ´probleem´: als ik een sudo commando uitvoer dan vindt er een grote vertraging plaats tussen het submitten van het commando en de prompt van het password. Het duurt ongeveer 10 seconden voordat de prompt van het password verschijnt. Is dit normaal? Weet iemand de oorzaak en een oplossing?

Alvast bedankt.

Groeten,
Berry
« Laatst bewerkt op: 2013/03/31, 09:03:16 door BerryH »


Offline BerryH

  • Lid
    • berryheerschop
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/19, 18:41:06 »
Hoi,

Ja, dat gebeurt ook in Unity 2D. Ik heb sowieso het probleem dat alles trager loopt dan ik gewend ben van vorige versies van Ubuntu..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/19, 18:58:05 »
Wat staat er in de bestanden /etc/hosts en /etc/hostname ?

Offline joop905

  • Lid
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/19, 19:03:10 »
Welke hardware zit er in de pc!
 videokaart/ processors/MB

Offline BerryH

  • Lid
    • berryheerschop
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/19, 19:05:22 »
Hoi,

Ik ben een relatieve beginner. Ik ga kijken of ik de benodigde informatie kan achterhalen.

Alvast bedankt.

Groet,
Berry

Offline BerryH

  • Lid
    • berryheerschop
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/19, 19:08:20 »
Wat staat er in de bestanden /etc/hosts en /etc/hostname ?

In hosts:

127.0.0.1   localhost
127.0.1.1   bheerschop-Latitude-E6400

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

In hostname:
In dit bestand staat niks.

Offline BerryH

  • Lid
    • berryheerschop
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/19, 19:13:48 »
Welke hardware zit er in de pc!
 videokaart/ processors/MB

In de bijlage heb ik een rapport gestopt waarin informatie over mijn systeem staat. Is dit voldoende?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/19, 19:25:58 »
In hostname:
In dit bestand staat niks.
Dan is dat waarschijnlijk je probleem.
Gelukkig is dit vrij eenvoudig op te lossen:
echo "bheerschop-Latitude-E6400" |sudo tee /etc/hostname
Hierna zou het weer lekker snel moeten zijn. Evt. moet je even rebooten om de wijziging compleet door te voeren.

Offline BerryH

  • Lid
    • berryheerschop
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/19, 19:34:24 »
In hostname:
In dit bestand staat niks.
Dan is dat waarschijnlijk je probleem.
Gelukkig is dit vrij eenvoudig op te lossen:
echo "bheerschop-Latitude-E6400" |sudo tee /etc/hostname
Hierna zou het weer lekker snel moeten zijn. Evt. moet je even rebooten om de wijziging compleet door te voeren.

Fantastisch! Geen vertraging meer. Bedankt. Kun je me uitleggen wat het probleem nu echt was.. Ik begrijp dat er in een bestand iets niet stond wat er wel zou moeten staan maar waarom levert dat dit probleem op?

Ik kan mij herinneren dat ik iets gedaan heb om de naam die in de terminal staat te veranderen. Er staat nu namelijk weer: bheerschop@bheerschop-Latitude-E6400:~$.
Ik had iets veranderd zodat deze naam wat korter was..Ik vind deze lange naam een beetje irritant.. Waarschijnlijk is dit ´vertragingsprobleem´ door deze actie mijnerzijds veroorzaakt...

Kunt u me nog verder helpen zodat ik de naam in de terminal kan veranderen zonder dat dit vertragingsprobleem optreedt?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/19, 19:42:51 »
De reden van de vertraging is dat sudo de hostnaam moet bepalen. Je kan namelijk op basis van de hostnaam allerlei rechten toekennen of juist verbieden. Als sudo de hostnaam opvraagt dan wacht hij waarschijnlijk 10 seconden totdat er een time out plaatsvindt of totdat hij een goed antwoord krijgt.

Om de naam in de terminal te verkorten moet je de 2 bestanden aanpassen die ik eerder noemde.
Stel dat je als hostnaam "laptopje" wil hebben, dan verander je in de bestanden die ik eerder noemde "bheerschop-Latitude-E6400" door "laptopje" :)
De bestanden kan je openen via gksudo gedit /etc/hostname en gksudo gedit /etc/hosts

Let er wel op dat je geen speciale tekens gebruikt, geen spaties en het is ook wel handig om niet 2 dezelfde hostnames in 1 netwerk te hebben.

Offline BerryH

  • Lid
    • berryheerschop
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/19, 20:23:02 »
Bedankt voor de informatie. Wat mij betreft is dit topic opgelost.

Groet,
Berry

Offline BerryH

  • Lid
    • berryheerschop
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/19, 20:33:26 »
De reden van de vertraging is dat sudo de hostnaam moet bepalen. Je kan namelijk op basis van de hostnaam allerlei rechten toekennen of juist verbieden. Als sudo de hostnaam opvraagt dan wacht hij waarschijnlijk 10 seconden totdat er een time out plaatsvindt of totdat hij een goed antwoord krijgt.

Om de naam in de terminal te verkorten moet je de 2 bestanden aanpassen die ik eerder noemde.
Stel dat je als hostnaam "laptopje" wil hebben, dan verander je in de bestanden die ik eerder noemde "bheerschop-Latitude-E6400" door "laptopje" :)
De bestanden kan je openen via gksudo gedit /etc/hostname en gksudo gedit /etc/hosts

Let er wel op dat je geen speciale tekens gebruikt, geen spaties en het is ook wel handig om niet 2 dezelfde hostnames in 1 netwerk te hebben.

Hmmm, Ik heb gedaan wat u zei maar ik krijg nog steeds dezelfde naam in de terminal "bheerschop-Latitude-E6400" en de vertraging is weer terug..

Offline BerryH

  • Lid
    • berryheerschop
Re: Vertraging tussen sudo commando en password prompt
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/19, 20:57:18 »
Waarschijnlijk zelf iets verkeerds gedaan. Het werkt nu goed met een andere naam in de terminal.

Nogmaals dank.