Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: e-mail programma's  (gelezen 1853 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
e-mail programma's
« Gepost op: 2016/09/21, 10:37:50 »
Voor de meeste Ubuntu varianten (en andere Linux distributies) zijn er e-mail programma's.
Meestal is dit Thunderbird van Mozilla, en bij sommigen, vaak mini distributies, is dit Sylpheed.
Voor KDE is er dan ook nog kmail.
Natuurlijk is er meer, maar welke zijn goed, bruikbaar, makkelijk in gebruik, enz.

Om dit te onderzoeken heb ik nu 3 e-mail programma's naast elkaar draaien:
1. Thunderbird, deze behoeft denk ik geen introductie.
2. Evolution, bij vele van U bekend, kan veel, maar is niet echt klein.
3. Claws, een verbeterde uitgave van Sylpeed, maar dan wel mooier, beter en makkelijker.

Wat ik verwacht van een e-mail programma:
a. Meerdere e-mail accounts kunnen dezelfde inbox gebruiken, zodat alle email in één map staat.
b. Er moet een (zelf lerend) filter zijn, om spam te detecteren.
c. Er moet een mogelijkheid zijn, om mails van b.v. dit forum naar een eigen map te verplaatsen.

Tot nu toe vind ik Thunderbird de mooiste, maar helaas ook de grootste en zwaarste.
Claws is zeker een aanrader, alle opties die je wilt zijn als plug-in te downloaden, zodat je zelf bepaalt welke functionaliteiten je wilt naast de "standaard" mogelijkheden.

Al deze programma's (en plug-ins) zitten in de repositories van Ubuntu en zijn dus zonder gevaar te testen en te gebruiken.
Evolution is (in 16.10) nog niet volledig vertaald, maar ik heb alle vertrouwen in een spoedige vertaling.

Zijn er nog mensen met tips, opmerkingen of vragen?
 :police:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: e-mail programma's
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/22, 17:31:46 »
Gmail de beste virus scanners en spam  filters qua veiligheid optimaal ,en alles onder te brengen in mappen met labels etc !.
En overal te bereiken !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: e-mail programma's
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/22, 18:47:21 »
Gmail de beste virus scanners en spam  filters qua veiligheid optimaal ,en alles onder te brengen in mappen met labels etc !.
En overal te bereiken !.
Dat is bekend Tom, maar ik heb accounts bij diverse providers.
Bij iedere website die ik onderhoud heb ik een email adres, bij mijn eigen provider, een paar bij gmail, enz.
Alle mail haal ik op met POP, dan kan ik alle mail op alle PC's krijgen...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vilamar

  • Lid
Re: e-mail programma's
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/22, 20:16:56 »
Geary (?)
Ik gebruik het niet (maar is daarom niet slecht)
Zelf gebruik ik Gmail, soms ook Thunderbird

http://www.omgubuntu.co.uk/2016/05/geary-0-11-0-released

Re: e-mail programma's
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/22, 23:17:31 »
Tot nu toe vind ik Thunderbird de mooiste, maar helaas ook de grootste en zwaarste.

Vindt je Thunderbird zelf zwaar? Want elk emailprogramma wordt zwaar zodra er de nodige emails in gepompt worden.
Je zou eventueel met Imap kunnen werken. Nadeel is dan dat de mails niet op je pc staan maar in de cloud.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: e-mail programma's
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/23, 09:05:00 »
Citaat
maar ik heb accounts bij diverse providers.
Bij iedere website die ik onderhoud heb ik een email adres, bij mijn eigen provider, een paar bij gmail, enz.
Alle mail haal ik op met POP, dan kan ik alle mail op alle PC's krijgen.

Aan een gmail-account kan je meerdere andere accounts hangen, en dat mogen accounts zijn welke je niet bij gmail zelf hebt.
Als je dan een label hangt aan zo'n extra account, zie je direct bij het binnenkomen in de Inbox van welke account het komt.

En als je een e-mail wil versturen heb je de keuzemogelijkheid om naast je standaard gmail-account ook te versturen vanuit zo'n extra account.

En op elke pc, tablet of smartphone kan je al dat moois zien.
Dat alles zonder daar iets extra's te moeten installeren, enkel de browser chrome of een favoriet instellen in een andere browser, of een mail-app op de smartphone.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: e-mail programma's
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/23, 09:45:27 »
Vindt je Thunderbird zelf zwaar? Want elk emailprogramma wordt zwaar zodra er de nodige emails in gepompt worden.
Je zou eventueel met Imap kunnen werken. Nadeel is dan dat de mails niet op je pc staan maar in de cloud.
Aan een gmail-account kan je meerdere andere accounts hangen,
En dat is één van de (mijn) problemen ..............
Er zijn veel emails, die niet openbaar mogen zijn (mag dat wel via email?), en die ik niet op een externe server durf te zetten.
Nu zit er alleen de provider tussen, en dat is dezelfde provider als de afzender, dus maar één mail server. :lol:
Op dit moment is mijn mailbox bijna 1GB en bevat ruim 1500 berichten, dit staat dus allemaal op mijn laptop en wordt wekelijks op de backup gezet.

Ter info: Sinds ruim 2 jaar ben ik politiek actief (commissie en fractie lid) en webmaster voor de partij, daarnaast ben ik sinds begin dit jaar ook nog tot secretaris van die club gebombardeerd, ik was de enige die tegen stemde :lol:
« Laatst bewerkt op: 2016/09/23, 09:47:06 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: e-mail programma's
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/23, 12:12:32 »
Aan een gmail-account kan je meerdere andere accounts hangen, en dat mogen accounts zijn welke je niet bij gmail zelf hebt.
Niet iedereen laat google graag al zijn emails mee lezen.  ;)

Op dit moment is mijn mailbox bijna 1GB en bevat ruim 1500 berichten, dit staat dus allemaal op mijn laptop en wordt wekelijks op de backup gezet.
Imap.  ;) Wat ik al zei.
Dan lees je je emails terwijl ze bij je provider op de server blijven staan, en niet op je pc hoeven te komen.
Ik moet nu even weg. Als je het op prijs stelt kan ik je later uit leggen hoe je dan alles in kunt stellen om de boel te beheersen (zoals emails verwijderen e.d.).

Zelf ook vaak zo de boel geregeld .
1 pc met pop. En dan in de pc/laptop met weinig ruimte de imap van diezelfde email.
(hier ook altijd al véle emailaderessen, dus hetzelfde probleem)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: e-mail programma's
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/23, 12:42:11 »
Dan lees je je emails terwijl ze bij je provider op de server blijven staan,
Maar ik heb getekend voor geheimhouding, dus dat kan niet.
Sterker, er staan mail tussen die gaan over het moeder-bedrijf van de provider :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: e-mail programma's
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/23, 13:03:18 »
Of ze even of lang op de server staan is toch hetzelfde, je bent dus altijd verkeerd, of niet?

Google eens wat andere bekende gebruikers doen.
Misschien op http://gathering.tweakers.net/ eens navragen wat ze daar doen.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/23, 13:08:43 door jan11000 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: e-mail programma's
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/23, 13:14:43 »
Of ze even of lang op de server staan is toch hetzelfde, je bent dus altijd verkeerd, of niet?
Nee, want ik zet ze niet op de server, dat doet een overheid, dat is dus hun verantwoordelijkheid.
Maar zodra ik het b.v. naar gmail doorstuur, kan (en mag) Google mijn email scannen.

Helaas dwalen we hier behoorlijk af van het onderwerp................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: e-mail programma's
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/23, 15:41:21 »
Als je licht wilt moet je terminal gaan :) Mutt is echt fijn als je niet vies bent van de terminal. Kost wat configuratie maar dan heb je ook wat. Email schrijven in vim, nano of emacs of andere editor die je verkiest. En natuurlijk elinks als html parser, nooit meer van die flitsende afleidende opmaak.  O0

Een andere terminal optie schijn t Sup te zijn. Het wordt omschreven als:
Citaat
Sup is a console-based email client for people with a lot of email.
https://github.com/sup-heliotrope/sup

Ik gebruik het zelf (nog) niet, moet er eens naar kijken.

Re: e-mail programma's
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/23, 21:33:39 »
Waarom begin je niet een blog met al je spitsvondige opmerkingen.
Dit is een forum voor geïnteresseerde ubuntu of mint gebruikers.
En niet voor diegene die met een minimaal systeem willen / of kunnen werken. 
Dat U / jij met minimale distro's wil werken is heel fijn, maar is geen verbetering aan dit forum.
Op dit forum waar de meeste mensen meestal hun ei kwijt willen en dan ook op een eenvoudige manier geholpen willen worden.

PS ik weet dat U / je al een blog hebt, maar verwijs ze daar dan ook naar.
Sommige uitspraken (cq verwijzingen naar bepaalde programma's of terminal progs) zijn dan ook abracadabra voor de meeste mensen, inclusief mijzelf helaas.

Toch stel ik de adviezen zeer op prijs!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: e-mail programma's
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/23, 21:54:59 »
Het mooie aan dit forum vind ik nu juist, dat het interessant leesvoer biedt voor zowel beginners als gevorderden....

Uiteraard domineren de eenvoudige beginnersproblemen, maar regelmatig staat er ook informatie voor gevorderde gebruikers, zoals in dit draadje. Ik waardeer dat zeer!  Voor elck wat wils.  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/09/23, 21:57:41 door Pjotr »

Offline MKe

  • Lid
Re: e-mail programma's
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/23, 22:48:49 »
Beste pedroco.

Het is niet mijn bedoeling om spitsvondig te zijn. Dit draadje is gestart door Ron, iemand van wie ik weet dat hij zijn mannetje staat w.b. computers en linux. Hij heeft aan dat hij Thunderbird te zwaar vind. Om de kracht van Thunderbird krijgen en toch een lichter programma te hebben is een terminal programma en goede optie. Dat dit niet voor u bestemd is kan ik begrijpen, maar u bent dan ook niet degene die deze vraag stelde. Of terminal een optie is voor Ron kan alleen hij bepalen, vandaar mijn bericht.

Over het kunnen werken met een minimale distro kan ik kort zijn. Dat kan iedereen, het is niet zo lastig als het lijkt. Verder zijn lang niet alle Ubuntu gebruikers beginners. Ikzelf werk op mijn werk ook met Ubuntu een heb ook een Xubuntu installatie thuis draaien naast mijn Arch machine. Pjotr hier is zeker ook geen lichtgewicht wat betreft linux een zeer ervaren. Ook hij gebruikt Ubuntu/Mint.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/23, 22:57:16 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: e-mail programma's
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/23, 23:35:58 »
Of terminal een optie is voor Ron kan alleen hij bepalen
Nee, helaas wil ik het toch grafisch doen :lol:
Maar voor mijn productie laptops is het geen probleem, maar de onderste laptop van mijn ondertekening is een antiek beestje en ik wil bewijzen, dat oude hardware nog steeds goed mee kan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: e-mail programma's
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/23, 23:55:11 »
Maar ik heb getekend voor geheimhouding, dus dat kan niet.
Sterker, er staan mail tussen die gaan over het moeder-bedrijf van de provider :lol:
Dat snap ik even niet. Ze staan toch al op de server van de provider? En je haalt ze er nu toch al vanaf met pop?
Het enige wat je met imap doet is dat je ze op de server laat, en dat je ze niet haalt maar alleen leest m.b.v. imap.

Overigens heb je dan altijd een probleem. Je provider is wettelijk verplicht jouw data die over hun server gaat te backuppen. Al je emails hebben ze dus toch al.
Probleem opgelost. Zij mogen dat sowieso toch niet zomaar lezen.

Je geeft dus niets meer prijs dan dat je nu al doet, dus je geheimhouding komt niet in het geding. Denk ik dan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: e-mail programma's
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/24, 08:25:42 »
Als je licht wilt moet je terminal gaan :) Mutt is echt fijn als je niet vies bent van de terminal. Kost wat configuratie maar dan heb je ook wat. Email schrijven in vim, nano of emacs of andere editor die je verkiest. En natuurlijk elinks als html parser, nooit meer van die flitsende afleidende opmaak.  O0


Hier nog een Mutt liefhebber :) Een andere leuke bijkomstigheid is dat een aantal window managers iets aan boord hebben waarbij je Mutt feilloos kunt integreren in je werkomgeving. Denk bijvoorbeeld aan de enveloppe in de taakbalk van IceWM.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: e-mail programma's
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/24, 10:32:19 »
Al je emails hebben ze dus toch al.
Probleem opgelost. Zij mogen dat sowieso toch niet zomaar lezen.
Zodra ik mail ga forwarden naar Gmail, kan ik problemen krijgen.
Waarom mag een provider mijn email niet lezen?
In Nederland is briefgeheim alleen geldig op papieren mail, niet op email.
Iedereen die kan meelezen, mag ook meelezen!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: e-mail programma's
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/24, 12:03:11 »
Waarom mag een provider mijn email niet lezen?
In Nederland is briefgeheim alleen geldig op papieren mail, niet op email.
In Nederland is dit strafbaar volgens de wet computercriminaliteit.
Het briefgeheim geldt niet voor e-mail. Internetproviders hebben wel een geheimhoudingsplicht voor mail van en naar hun klanten.

http://www.iusmentis.com/technologie/email/briefgeheim/
« Laatst bewerkt op: 2016/09/24, 12:06:23 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: e-mail programma's
« Reactie #20 Gepost op: 2016/09/24, 12:15:37 »
Het briefgeheim geldt niet voor e-mail. Internetproviders hebben wel een geheimhoudingsplicht voor mail van en naar hun klanten.
En hoe zeker is deze geheimhouding, wanneer het gaat over de provider, of het moederbedrijf van de provider?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: e-mail programma's
« Reactie #21 Gepost op: 2016/09/24, 12:18:39 »
Ron, is encryptie niet wat voor je?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: e-mail programma's
« Reactie #22 Gepost op: 2016/09/24, 12:24:06 »
Het briefgeheim geldt niet voor e-mail. Internetproviders hebben wel een geheimhoudingsplicht voor mail van en naar hun klanten.
En hoe zeker is deze geheimhouding, wanneer het gaat over de provider, of het moederbedrijf van de provider?
Niet.

Het is gewoon te makkelijk. Een brief moet je fysiek openstomen o.i.d.; dat kost tijd en het laat al gauw sporen na. Bij e-mail gaat dat allemaal veel makkelijker. En dus gebeurt het ook, al mag het niet. Er zijn voorbeelden te over.

Overigens is de juridische beschermingsstatus van e-mail nog steeds niet op hetzelfde peil als die van ouderwets briefverkeer, omdat het niet in de Grondwet staat. Een formeel punt, maar niet onbelangrijk.

@MKe: versleuteling kan inderdaad het overwegen waard zijn.... Ook al is die nimmer 100 % waterdicht. Je verhoogt zo de drempel voor de afluisteraar, waardoor je buiten diens ongerichte "sleepnet" valt.

Maar tegen een *gerichte* kraakpoging is waarschijnlijk geen kruid gewassen: als er maar voldoende  brute kracht op wordt losgelaten, bezwijkt uiteindelijk alles.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/24, 12:32:29 door Pjotr »

Offline MKe

  • Lid
Re: e-mail programma's
« Reactie #23 Gepost op: 2016/09/24, 13:04:29 »
Klopt, het werkt meer als de envelop die je moet open stomen zeg maar.

Maar als je aes256 encryptie hebt dan heb je al een groep als de NSA nodig om de boel te kraken. Maw dat kunnen er niet veel.

Re: e-mail programma's
« Reactie #24 Gepost op: 2016/09/24, 15:35:10 »
Al je emails hebben ze dus toch al.
Probleem opgelost. Zij mogen dat sowieso toch niet zomaar lezen.
Zodra ik mail ga forwarden naar Gmail, kan ik problemen krijgen.
Waarom mag een provider mijn email niet lezen?
In Nederland is briefgeheim alleen geldig op papieren mail, niet op email.
Iedereen die kan meelezen, mag ook meelezen!

Ik heb het niet over g mail. Daar is niets prive nee.
Ik heb het over de mail bij je vaste provider(s) ophalen en beheren middels imap. En dan veranderd er niets kwa meelezen/geheimhouding.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore