Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ad hoc netwerk tussen windows en ubuntu(10.4)  (gelezen 2069 keer)

Offline jupinto

  • Lid
ad hoc netwerk tussen windows en ubuntu(10.4)
« Gepost op: 2010/08/27, 12:16:37 »
Hallo,

Ik zou graag een adhocnetwerk instellen tussen mijn desktop(ubuntu) en mn laptop(windows vista) om bestanden over te zetten van mn laptop naar mn desktop.
Is dit mogelijk en heeft iemand meer informatie voor mij hierover?

Ook heb ik nog geen wifi aangeschaft voor mijn "ubuntu"-desktop, welke is goed en gemakkelijk te gebruiken in ubuntu 10.4?

Alvast bedankt 

Re: ad hoc netwerk tussen windows en ubuntu(10.4)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/29, 19:38:50 »
Mijn belkin 54g Adapter werkt goed onder linux

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ad hoc netwerk tussen windows en ubuntu(10.4)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/29, 19:55:56 »
Ik zou graag een adhocnetwerk instellen tussen mijn desktop(ubuntu) en mn laptop(windows vista) om bestanden over te zetten van mn laptop naar mn desktop.
Is dit mogelijk en heeft iemand meer informatie voor mij hierover?
Zelf doe ik rechtermuisknop op een map, en dan "Sharing options" of iets met "delen" in het nederlands. Als ik die map dan deel kan ik er vanaf andere computers in het netwerk bij, ook vanaf Windows.
Het kan best zijn dat je daarvoor samba ofzo moet installeren. Maar volgens mij vraagt ie daar wel om...

Over wifi kan ik niet veel zeggen. Volgens mij werkt dat wel prima standaard uit de doos (op laptops sowieso). Ik heb niet zo een lijstje met aanbevolen wifi kaarten. Misschien iemand anders.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ivo

  • Lid
Re: ad hoc netwerk tussen windows en ubuntu(10.4)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/29, 20:59:46 »
Hallo,

Ik zou graag een adhocnetwerk instellen tussen mijn desktop(ubuntu) en mn laptop(windows vista) om bestanden over te zetten van mn laptop naar mn desktop.
Is dit mogelijk en heeft iemand meer informatie voor mij hierover?

Ook heb ik nog geen wifi aangeschaft voor mijn "ubuntu"-desktop, welke is goed en gemakkelijk te gebruiken in ubuntu 10.4?

Alvast bedankt 

Wat bedoel je met adhoc? Heb je helemaal nog geen fysieke netwerkverbinding tussen die twee of weet je niet welk protocol je moet gebruiken om bestanden over te halen?
Is het een eenmalige actie, dan volstaat een quick and dirty oplossing.
Is het structureel, dan kun je beter een goede solide oplossing gebruiken.

Maar, geef eerst maar eens antwoord.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline jupinto

  • Lid
Re: ad hoc netwerk tussen windows en ubuntu(10.4)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/30, 13:56:55 »
bedankt wazzzaaa en dooitze voor de nuttige info  :)

@ivo: mijn bedoeling is dat ik de beide(laptop en desktop) door middel van wifi in een computer tot computer verbinding steek (zoals je dit bij windows kan doen) zodat ik met mijn laptop bestanden kan overzetten naar mijn desktop zonder dat ik moet connecteren met een router.  Ik heb geen fysieke netwerkverbinding tussen de 2 maar daar ben ik mee bezig.  Ik ben nog op zoek naar een solide wifi die ik kan gebruiken voor mijn ubuntu-desktop maar dit is bijna in orde.
Ik vroeg me dus af of ik met mijn desktop met ubuntu erop een computer tot computer verbinding kan instellen als beide voorzien zijn van wifi en hoe ik dit doe.


Offline jupinto

  • Lid
Re: ad hoc netwerk tussen windows en ubuntu(10.4)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/30, 14:03:42 »
vergeten :) het is een structurele oplossing die ik zou nodig hebben.

Alvast bedankt

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ad hoc netwerk tussen windows en ubuntu(10.4)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/30, 14:12:19 »
Ik vroeg me dus af of ik met mijn desktop met ubuntu erop een computer tot computer verbinding kan instellen als beide voorzien zijn van wifi en hoe ik dit doe.
Oke dat is dus jouw vraag, dat was me nog niet duidelijk. Moet het perse buiten de router om?

Ik heb daar geen ervaring mee, omdat mijn computers/laptops altijd aan een router verbonden zijn (met een kabel of draadloos maakt niet uit). Als je wel een router in de buurt hebt is het mijns inziens veel makkelijker om ze beide daarop aan te sluiten (al dan niet draadloos). Wil je dit zo graag omdat je geen router tot je beschikking hebt?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline jan11000

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2010/08/30, 16:09:36 door jan11000 »