Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.04 live-cd en cd-speler  (gelezen 592 keer)

HarmJansen

  • Gast
Ubuntu 7.04 live-cd en cd-speler
« Gepost op: 2007/10/18, 20:35:48 »
Hallo iedereen,

Sinds gisteren heb ik Ubuntu 7.04 gedownload op cd staan. Ik wil (nog) niet installeren maar vanaf de cd starten om uit te proberen.
Het volgende probleem doet zich voor: mijn computer wil niet starten vanaf de interne cd-drive, wel vanaf de externe. Dat doe ik dus, maar Ubuntu geeft pagina's vol fouten en werkt dus niet. Waar zit'm dat in? Dat de cd-drive extern is? Dat de image op een rewritable staat?
En hoe kan het dat de computer wel van de externe maar niet van de interne cd-drive wil starten?
Kan iemand me helpen?

O ja, vorig jaar zelf een nieuwe computer bij elkaar gekocht en in elkaat gezet. MSI P965 Neo moederbord, Intel Core 2 Duo E6400 (2.13 GHz), 1 Gb geheugen, 320 Gb Maxtor-HD, Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2, interne cd-drive BenQ, externe cd-drive Plextor.

Ubuntu 7.04 live-cd en cd-speler
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/18, 20:44:53 »
De boot volgorde bepaal je zelf in de bios van je pc.

Daarna zou ik de live cd nogmaals proberen in de interne cd-rom player.

Vervolgens zou je dan de nieuwste telg kunnen downloaden Gutsy Gibbon 7.10 versie.
http://nl.releases.ubuntu.com/7.10/
((PC (Intel x86) desktop CD ))

Die zo langzaam mogelijk branden en dan wederom proberen.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

HarmJansen

  • Gast
Ubuntu 7.04 live-cd en cd-speler
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/19, 20:12:36 »
Gandyman,

Da's nou juist een van de problemen. In de bios heb ik de cd-speler als eerste staan. Als ik de externe speler aan heb staan, start die ook op. Maar zelfs als ik de externe speler uitschakel, wordt de interne overgeslagen bij het opstarten. Zou dat iets te maken kunnen hebben met Raid oid.? In elk geval, ik kan alleen van cd starten via de externe cd-speler en misschien vindt Ubuntu dat niet goed!??

Harm Jansen

Ubuntu 7.04 live-cd en cd-speler
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/19, 23:24:36 »
Hmz beetje vreemd hoor.

Want dit zou betekenen dat je eigen bios geen raid ondersteund of begrijpt.

Ik denk toch dat wanneer je in de bios kijkt je moet kunnen kiezen welke cd-rom je gaat gebruiken als boot.
Klik nog eens rustig rond en op de optie aan het eind van de regel om te kijken of je niet kan kiezen tussen welke van de 2 cdrom players je wilt booten.

of die interne zou stuk moeten zijn natuurlijk ??

wat wel is .
Zet die externe niet alleen uit maar trek ook de usb kabel eruit, nu weet je bios niet dat er een usb apparaat aan zit.

en dus moet hij wel van die interne starten.
op voorhand nogmaals in de bios apparaten detecteren en aan het eind exit&save doen.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D