Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fstab bewerken vanuit grafische omgeving  (gelezen 3437 keer)

Offline molly w

  • Lid
fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Gepost op: 2020/03/16, 16:42:03 »
Simpele vraag:
Ik werk sinds kort met Ubuntu 19.10.
Ik wil het fstab-bestand bewerken en onder Linux kon je dat ' openen als beheerder'. Dan zat ik nog steeds in de grafische omgeving maar aanpassingen kon ik dan opslaan. Vind ik wel iets gemakkelijker dan via de terminal (hoe dat moet heb ik intussen uitgevonden, maar dat terzijde.)

Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

De oplossing van https://kakysan.wordpress.com/2012/09/20/openen-als-beheerder-in-ubuntu-12-04/ werkt niet.
Foutmelding na sudo cp libnautilus-gksu.so /usr/lib/nautilus/extensions-3.0/Dan krijg ik cp: cannot create regular file '/usr/lib/nautilus/extensions-3.0/': No such file or directory

Offline vanadium

  • Lid
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/16, 17:10:11 »
De goede en juiste manier is de volgende:

gedit admin:///etc/fstab

Het is dus "admin://", gevolgd door het pad naar het bestand ("/etc/fstab"). Dit commando kan je intypen in de terminal, of in het commandovakje dat je krijgt als je Alt+F2 indrukt.

De éérste keer in een sessie geef je je paswoord twee keer na elkaar. De volgende keren binnen een sessie moet het maar één keer.

Offline molly w

  • Lid
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/16, 23:21:18 »
Dat is wanneer je werkt in de terminal. Maar ik vroeg hoe ik het voor elkaar kan krijgen om in de grafische omgeving fstab te kunnen openen "als beheerder". Dus klik met rechter muisknop en dan kiezen "Open als beheerder " .

Offline vanadium

  • Lid
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/17, 12:14:32 »
Neen. Je werkt niet in de terminal. Je werkt in je grafische omgeving. Je drukt op Alt+F2, geeft het commando en gaat onmiddellijk verder in een grafische editor.

In Ubuntu werkt het standaard op die manier. Er zijn geen voorzieningen om enkel via klikken beheerdersactiviteiten te kunnen doen. Wat gewone gebruikers doorgaans als beheerder moet kunnen doen, zoals een schijf aankoppelen met speciale opties, een gebruiker toevoegen,... daar heeft Ubuntu al standaard het grafische gereedschap: Schijven, Instellingen - Gebruikers.

Zo logisch is het niet dat een standaard werkomgeving klik-toegang moet voorzien tot het aanpassen van systeembestanden. 1) Dat heb je absoluut niet nodig 99% van de tijd, de tijd dat je je computer gebruikt. 2) ER is een tegenspraak tussen klik toegang en het aanpassen van code in systeembestanden. Kan iemand die systeembestanden kan aanpassen, ook niet gemakkelijk via Alt+F2 een eenvoudig commando ingeven?

Wil je dat toch, dan zijn er mogelijkheden legio om je bestandsbeheer met zo een optie aan te passen: Optie 1: nautilus scripts, Optie 2: de add-on filemanager-actions, of Optie 3: een nautilus extensie in Python. Dergelijke extensies die doen wat je vraagt, zijn er zeker te vinden.

Zelf interesseert me dat niet. Voor die enkele keer dat ik dit nodig heb, gebruik ik het commando met admin://, maar eerder nog gewoon "sudo nano ..." aan de terminal.

Offline jan11000

  • Lid
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/17, 14:02:04 »
Wat wil je wijzigen in fstab.
Soms kan dit via disks (schijven), wel altijd eerst  een kopie maken van je fstab, zodat je de origineel kunt terug zetten.

nahjo

  • Gast
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/17, 17:09:19 »
Dat is wanneer je werkt in de terminal. Maar ik vroeg hoe ik het voor elkaar kan krijgen om in de grafische omgeving fstab te kunnen openen "als beheerder". Dus klik met rechter muisknop en dan kiezen "Open als beheerder " .
Waag ik mij op glad ijs maar in wat gegoogle zie ik sudo apt get nautilus-admin voorbij komen  :)
Kan het zelf niet checken maar een tip uit 2018 lijkt mij beter dan die uit 2012  ;) Zal wel komen door de invoering van systemd dat het anders moet.


Offline jolo

  • Lid
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/17, 17:55:06 »
Ik heb die nautilus-admin al eens geïnstalleerd. Alleen ontbreekt er in dat commando één streepje. Het is
sudo apt-get nautilus-admin [Enter]

Of voor Ubuntu 18.04 en hoger
sudo apt nautilus-admin [Enter]

Dat werk zo te zien vergelijkbaar met de optie van vanadium. Want in de bovenbalk van gedit zie ik onder de bestandsnaam fstab admin:///etc staan.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline molly w

  • Lid
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/17, 18:44:26 »
De goede en juiste manier is de volgende:

gedit admin:///etc/fstab

Het is dus "admin://", gevolgd door het pad naar het bestand ("/etc/fstab"). Dit commando kan je intypen in de terminal, of in het commandovakje dat je krijgt als je Alt+F2 indrukt.

De éérste keer in een sessie geef je je paswoord twee keer na elkaar. De volgende keren binnen een sessie moet het maar één keer.

Inderdaad, dat werkt en is gemakkelijk. Precies wat mijn bedoeling was. Ik had het eerst niet zo begrepen, dacht dat Ik de terminal blééf werken. En dat bleek.niet het geval.
Vraag beantwoord.

En wat in fstab wilde ... stations in het netwerk toevoegen.

Nu alleen nog die eerder geïnstalleerde nautilus verwijderen. Hoe doe ik dat het handigst.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/17, 18:48:58 door molly w »

nahjo

  • Gast
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/17, 19:50:57 »
I sudo apt nautilus-admin [Enter]
Top jolo. Ik zie het ook staan in synaptic dus je kan het zelfs klikkerdeklik installeren  ;)
Jammer dat er niet zo'n extensie voor Thunar is. Daarin mag je zelf de opdracht programmeren.

Offline jolo

  • Lid
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/17, 20:44:17 »
Nu alleen nog die eerder geïnstalleerde nautilus verwijderen. Hoe doe ik dat het handigst.
Weet je dat zeker. Want in je startpost melde je, dat je Ubuntu 19.10 draait. Die draait standaard Nautilus. Dat staat onder andere vermeldt in het manifest bestand. Die kun je dan beter niet verwijderen. Als je daarentegen Xubuntu draaait met Thunar, dan zou je Nautilus kunnen verwijderen via commando sudo apt remove nautilus [Enter] 

Nautilus verwijderen via Synaptic pakketbeheer kan natuurlijk ook.
Jammer dat er niet zo'n extensie voor Thunar is. Daarin mag je zelf de opdracht programmeren.
Dat valt wel mee. In Thunar kun je via Bewerken > Stel aangepaste acties in. Via het plusteken voeg je een aangepaste actie toe. In het naamveld kan worden getypt: Open als Administrator en in het Opdrachtveld: pkexec thunar %f En als Pictogram, zou je bijvoorbeeld gcr-key kunnen selecteren. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/18, 01:45:05 »
Ik gebruik ubuntu mate.
Door rechts klik op fstab file, edit of openen als admin(dan wachtwoord ingeven), dan wordt de file geopend om te bewerken.
Dit is dus standaard zo ingesteld in een standaard installatie.
Dit is zeer handig, maar ik vind het raar dat dit niet in elke linux versie zo aanwezig is.
Ubuntu mate gebruikt caja, als verkennen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/18, 12:36:23 »
Dit is zeer handig, maar ik vind het raar dat dit niet in elke linux versie zo aanwezig is.
Ik niet: dat is wat ik aangaf hierboven.

Ik zou akkoord zijn met je, mocht het iets zijn wat iedereen elke dag moet doen. Dat is het echter helemaal niet. En diegene die dat wel wil, installeert dit er gemakkelijk zelf bij.

nahjo

  • Gast
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/18, 15:00:24 »
Ik zou akkoord zijn met je, mocht het iets zijn wat iedereen elke dag moet doen. Dat is het echter helemaal niet. En diegene die dat wel wil, installeert dit er gemakkelijk zelf bij.
Gemakkelijk installeren inderdaad, maar gemakkelijk vinden is een ander ding. Zie de vraag waarmee dit draadje begint  ;)
Strikt genomen was je tip aan de TS dus niet wat er werd gevraagd  ;)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: fstab bewerken vanuit grafische omgeving
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/18, 15:28:58 »
Dat valt wel mee. In Thunar kun je via Bewerken > Stel aangepaste acties in. Via het plusteken voeg je een aangepaste actie toe. In het naamveld kan worden getypt: Open als Administrator en in het Opdrachtveld: pkexec thunar %f En als Pictogram, zou je bijvoorbeeld gcr-key kunnen selecteren. 

Dank je Jolo, weer wat geleerd, het werkt inderdaad uitstekend!
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.