Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk station worden niet gemount  (gelezen 16300 keer)

Offline molly w

  • Lid
Netwerk station worden niet gemount
« Gepost op: 2020/03/19, 13:53:43 »
Ik werk met Ubuntu 19.10, sinds kort, op een laptop. Laptop maakt deel uit van een thuisnetwerk, waarin ook een NAS.
Als ik bestandsbeheer open (icoon blauwe ladenkastje) staan daar niet meteen de netwerklocaties in. Ik moet eerst naar " andere locaties" , daar r wachten tot het netwerk gezien wordt. Dan staat daar Windows Netwerk, daarop dubbelklik geeft naam van de werkgroep, dan dubbelklik, inloggen (als gast) en dan zien we eindelijk de nas. Daarop klikken, hehe de stations van de nas. Als er dan een uitkies, staat ie in de zijbalk. Dan is die gemount.
Zie bijlage.
Nu wil ik dat de netwerkstations dat vanzelf mounten bij opstarten. Ik heb fstab aangepast en de stations van de nas staan als folder in " media" .

Vervelend is ook dat deze stations op de NAS onbereikbaar zijn voor Gimp of LibreOffice of wie weet wat nog meer. Terwijl juist dáár alle data staan.

Fstab ziet er zo uit:
#NAS MEDIA
#//192.168.2.201/media media/nas_media cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=100 0 0
//nas/media media/nas_media cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=100 0 0
#NAS DOCUMENTS
#//192.168.2.201/documenten media/nas_documenten cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=100 0 0
//nas/documenten media/nas_documenten cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=100 0 0
#NAS MEDIA
#//192.168.2.201/oblimon media/nas_oblimon cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=100 0 0
//nas/oblimon media/nas_oblimon cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=100 0 0
#FLOPPY
#/dev/fd0 media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/fd0 media/[user] auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0
IP-adres van de NAS of nas, dat maakt geen verschil.

Toch gebeurt het mounten niet vanzelf. Wat doe ik niet goed?
Op  mijn desktop met Linux Mint 19 lukt het wel.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/19, 14:05:42 door molly w »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/19, 14:03:06 »
De netwerkfunctionaliteit in je laptop is mogelijk nog niet gereed op het ogenblik dat fstab uitgevoerd wordt. Probeer eerst met de optie _netdev. Werkt dat niet meteen, voeg dan ook de optie x-systemd.after=network-online.target toe.

swake

  • Gast
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/19, 14:14:41 »
Een NAS ga je benaderen, net zoals je Windows thuisgroep en werk je met rechten .
Mounten is een lokale schijf/partitie  aankoppelen .

https://www.coolblue.be/nl/advies/synology-nas-quickconnect.html


https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Network/How_to_make_Synology_NAS_accessible_over_the_Internet
dit forum benader je via jouw computer op de server , je mount (koppelt) toch de server niet aan jouw computer.

Toevoeging:
Citaat
P-adres van de NAS of nas, dat maakt geen verschil.

Toch gebeurt het mounten niet vanzelf. Wat doe ik niet goed?
Op  mijn desktop met Linux Mint 19 lukt het wel.
Meld je op je NAS aan via de browser als superuser en pas gewoon de permissies aan .
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/SRM/help/SRM/USBStorage/storage_privileges

« Laatst bewerkt op: 2020/03/20, 14:11:31 door TopGear »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/19, 15:53:09 »
Beste Molly,

De oorzaak van je problemen kunnen verschillende zijn.
  • de wifiverbinding komt pas tot stand nadat de fstab is gepasseerd
  • de code in fstab is niet correct

ad 1. Om uit te sluiten dat het probleem in de fstab code zit kun je testen met:
sudo mount -aof dan wel de NAS wordt gemount. Is de NAS niet gemount dat zit er een fout in fstab. Ga dan naar ad 2.
Als de NAS wel wordt gemount dan zit het probleem in de volgordelijkheid van de taken. Je zou dit draadje kunnen lezen alwaar ik hetzelfde probleem heb gemeld en hoe ik het heb kunnen oplossen.

ad 2. Kennelijk zit er een fout in fstab. Dit lijkt me wel aannemelijk. Het handigste is om eerst in de terminal met "mount" te testen wat de instellingen moeten zijn. Het voordeel is dat je dan ook steeds foutmeldingen krijgt zodat je concreter kan zoeken. In dit draadje heb ik mijn worsteling beschreven naar een oplossing. Hopelijk heb je er wat aan.

Als ik je fstab zie dan is in ieder geval fout dat je username=guest gebruikt. Alleen "guest" volstaat.

Mocht je er niet uit komen dan kun je je weer melden hier op het forum, graag met de foutmeldingen.

Succes.

Toevoeging:
De netwerkfunctionaliteit in je laptop is mogelijk nog niet gereed op het ogenblik dat fstab uitgevoerd wordt. Probeer eerst met de optie _netdev. Werkt dat niet meteen, voeg dan ook de optie x-systemd.after=network-online.target toe.

Het lijkt er op dat deze opties verouderd zijn, zoals ik eerder meldde, maar misschien heb ik het niet goed getest. Zie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107059.msg1039305#msg1039305
« Laatst bewerkt op: 2020/03/20, 14:11:53 door TopGear »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

swake

  • Gast
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/19, 15:58:56 »
Citaat
of dan wel de NAS wordt gemount. Is de NAS niet gemount dat zit er een fout in fstab. Ga dan naar ad 2.
Als de NAS wel wordt gemount dan zit het probleem in de volgordelijkheid van de taken. Je zou dit draadje kunnen lezen alwaar ik hetzelfde probleem heb gemeld en hoe ik het heb kunnen oplossen.

Jouw draadje gaat over een externe USB schijf die aangesloten is op de USB poort van de router die gedeelt word in het (draadloos) netwerk !
Twee verschillende werkwijzes  ;)


Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/19, 16:03:40 »
Jouw draadje gaat over een externe USB schijf die aangesloten is op de USB poort van de router die gedeelt word in het (draadloos) netwerk !
Twee verschillende werkwijzes  ;)
Als je jouw offtopicdraadje leest wat jij hebt opgestart destijds, dan kun je lezen dat anderen jouw visie hierop niet delen. De werkwijze voor het mounten van fstab is hetzelfde.

Testen met [sudo mount -a] geeft een beeld wat er wellicht fout gaat met koppelen. Dan hebben we de foutmeldingen.

Daarnaast, als de NAS wel te benaderen is vanuit Nautilus zonder in te loggen, dan heeft het m.i. niet te maken met de rechten op de NAS. Molly probeert de NAS als guest te benaderen, maar de wijze waarop dat in fstab is geformuleerd lijkt mij niet correct.

To mount or not to mount zeg ik altijd maar ;-)

Maar laat eerst Molly eens testen met de adviezen.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/20, 15:28:33 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

swake

  • Gast
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/19, 16:12:40 »
En als het om een externe USB schijf gaat is die aangesloten op de Windows computer , is toch duidelijk !

Citaat
Als ik bestandsbeheer open (icoon blauwe ladenkastje) staan daar niet meteen de netwerklocaties in. Ik moet eerst naar " andere locaties" , daar r wachten tot het netwerk gezien wordt. Dan staat daar Windows Netwerk, daarop dubbelklik geeft naam van de werkgroep, dan dubbelklik, inloggen (als gast) en dan zien we eindelijk de nas. Daarop klikken, hehe de stations van de nas. Als er dan een uitkies, staat ie in de zijbalk. Dan is die gemount.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/19, 16:14:16 »
Het lijkt er op dat deze opties verouderd zijn, zoals ik eerder meldde, maar misschien heb ik het niet goed getest. Zie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107059.msg1039305#msg1039305
Hm, ik had mij dit draadje nog moeten herinneren.  :-[. Bedankt voor de verwijzing.

Ik zie nu wel dat daar bij jou spaties stonden in de opties ("user,guest,vers=1.0 0 2,_netdev"), (en dat was míjn fout) dus dát kan de reden geweest zijn waarom het toen niet werkte. @molly w, ik zou je aanraden die twee opties wel even te testen. Die tweede optie interageert met systemd, en zal wellicht wel de goede zijn (waarbij _netdev dan mogelijk niet nodig is).

//nas/documenten media/nas_documenten cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=100,x-systemd.after=network-online.target 0 0
« Laatst bewerkt op: 2020/03/19, 17:35:43 door vanadium »

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/19, 16:20:31 »

ad 1. Om uit te sluiten dat het probleem in de fstab code zit kun je testen met:
sudo mount -aof dan wel de NAS wordt gemount. Is de NAS niet gemount dat zit er een fout in fstab. Ga dan naar ad 2.

Gedaan.
Terminal meldt:
mount: media/nas_media: mount point does not exist.
mount: media/nas_documenten: mount point does not exist.
mount: media/nas_oblimon: mount point does not exist.
Dat vind ik raar. Zie bijlage: media/nas_media enz bestaan wel degelijk. Volgens mij althans. Het systeem heeft ze zelf aangemaakt, niet ik. Dus mag ik er van uit gaan dat dit klopt, toch?
« Laatst bewerkt op: 2020/03/19, 16:23:03 door molly w »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/19, 16:21:39 »
//nas/documenten media/nas_documenten cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=100,,x-systemd.after=network-online.target 0 0

Dan zou ik wel het volgende veranderen:
//nas/documenten media/nas_documenten cifs vers=1.0,guest,iocharset=utf8,uid=100,,x-systemd.after=network-online.target 0 0
Toevoeging:
@Molly
Het lijkt dat je de directories niet hebt aangemaakt:
sudo mkdir /media/nas_mediaetc.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/20, 14:12:19 door TopGear »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/19, 16:31:40 »
@Molly
Het lijkt dat je de directories niet hebt aangemaakt:
sudo mkdir /media/nas_mediaetc.
En wat betekent het dan dat ik ze wel zie staan in /media ??????????? Zijn dat geen directories
Als ik  sudo mkdir /media/nas_media uitvoer, krijg ik
mkdir: cannot create directory ‘/media/nas_media’: File existsQuod erat expectandum.

Toevoeging:

Dan zou ik wel het volgende veranderen:
//nas/documenten media/nas_documenten cifs vers=1.0,guest,iocharset=utf8,uid=100,,x-systemd.after=network-online.target 0 0

Deze wijziging in fstab aangebracht. Resultaat van mount -a : onveranderd. De mount-points bestaan niet zegt Terminal.
Ook als ik de laptop opnieuw opstart, blijft de melding hetzelfde: de mount-points bestaan niet.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/20, 14:12:54 door TopGear »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/19, 16:43:20 »
Het moet /media/etc zijn, dus de "/" voor media vergeten, sorry, over het hoofd gezien.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/19, 17:00:00 »
Het moet /media/etc zijn, dus de "/" voor media vergeten, sorry, over het hoofd gezien.

BINGO, dát was het. Nu staan de nas-stations in de lijst van bestandsbeheer.
Het lukt nu ook met LibreOffice bestanden, op de NAS staande, te openen.
Gimp ziet alleen wat op Home staat, en verder niets, dus ook niet van de NAS. Andersom, een bestand openen met Gimp gaat prima.

Toevoeging 1:
Waarachtig neen. Zowel Ubuntu als Windows zijn beveiligd met gebruikersnaam en wachtwoord.  Dat zijn de buitengrenzen. Dan nog een  beveiligde router. En draadloos netwerk is ook beveiligd. Hooguit misschien de data-schijf nog.

Toevoeging 2:
Doe maar. Achterdeurtjes leren kennen kan nooit kwaad.
Het artikel uit computertotaal al gelezen.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/20, 14:13:38 door TopGear »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/19, 20:44:29 »
Jij denkt zeker dat er bij mij een steek los zit ?
Nee hoor, als ik die indruk heb laten ontstaan bij je dan bied ik je daarvoor mijn zeer nederige excuses aan.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/19, 21:29:07 »
Topic opgeschoond,
probeer elkaar te helpen, geen oeverloze discussie, en niet op de man spelen !!!!!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #15 Gepost op: 2020/03/20, 13:21:40 »
BINGO, dát was het. Nu staan de nas-stations in de lijst van bestandsbeheer.
Het lukt nu ook met LibreOffice bestanden, op de NAS staande, te openen.
Gimp ziet alleen wat op Home staat, en verder niets, dus ook niet van de NAS. Andersom, een bestand openen met Gimp gaat prima.

Moet even terugkomen op BINGO, helaas. Het is nog niet helemaal goed. Als ik in LibreOffice een document wil openen, krijg ik de melding "Unable to access [...] Mount:/media/nas_documenten: operation permitted for root only"
Wat is er mis??

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #16 Gepost op: 2020/03/20, 13:38:37 »
Probeer eens wat er gebeurd als je in fstab uid=1000 zet? Daarnaast is het misschien nodig om "user" toe te voegen.
//nas/documenten /media/nas_documenten cifs   vers=1.0,user,guest,iocharset=utf8,uid=1000,,x-systemd.after=network-online.target 0 0

toelichting:
1000 is normaal gesproken de standaardgebruiker van je computer. Gebruikers hebben een id >= 1000.
100 is het id van een groep.
In dit item kun je meer vinden over het opvragen van id's van je computer.

Als je niet de hele tijd wil herstarten om te testen kun je met:
sudo umount /media/nas_documentende schijf ontkoppelen.

Vervolgens pas  je de fstab aan en koppelt weer met:
sudo mount -a
Toevoeging:
Als je het werkend hebt dan kun je ook nog experimenteren met "vers=". Vers staat voor de samba versie die de NAS ondersteunt.  Versie 1 is nogal verouderd.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/20, 14:14:23 door TopGear »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #17 Gepost op: 2020/03/20, 14:05:44 »
Goede suggestie om eens uid=1000 toe te voegen. Dan wordt de eerst aangemaakte gebruiker de eigenaar als de cifs server niet zelf informatie over eigenaars geeft. Check vooraf of je wel gebruiker 1000 bent: "id" in de terminal geeft die info.

Anderzijds moet je, zoals steeds, het probleem eens wat aflijnen. Lukt het wel om met de teksteditor bestanden aan te maken? Kan je wel bestanden kopiëren? Indien ja, dan is het probleem specifiek aan LibreOffice. Ik zoek er nog eens op, maar ik herinner mij problemen in die aard.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #18 Gepost op: 2020/03/20, 14:11:10 »
Ik ga de boel hier even opschonen. Slotje.

En weer open. Mensen, gebruik de edit-knop () als je iets toe wilt voegen aan je bericht binnen 24u. 3-4 berichten van dezelfde auteur na elkaar bevordert de leesbaarheid van het topic niet. Alvast bedankt voor jullie medewerking.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/20, 14:15:40 door TopGear »

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #19 Gepost op: 2020/03/20, 16:29:46 »
Even een reactie op voorgaande reacties sinds BINGO
 (1)
De suggestie om eens uid=1000 toe te voegen. (Vanadium, Poj): helaas, werkte niet.
(2)
Aflijnen. Of het lukt met de teksteditor - i.c. LibreOffice - teksten te maken en op te slaan en te openen (Vanadium): dat op zich gaat prima.
(3)
Inloggen als gast op de manier zoals helemaal boven in deze draad beschreven (andere locaties -> WindowsNetwork -> Mijn Naam -> station (bijv. nas_documenten) ) gaat prima. Het station aanklikken koppelt het aan. Het staat vervolgens in de lijst van bestandsbeheer links. Vraag is: wat is er aan deze procedure anders aan qua syntaxis van het onderliggende commando dan de syntaxis in fstab??
Via die weg gaat Bestand openen met tekstverwerker prima, opslaan ook. Maar in tekstverwerker een nieuw bestand openen door met menu-> bestand -> open een bestand zoeken en openen, dat lukt niet bij bestanden op de nas. Dat is het probleem nu.
(4)
cifs versie 1 is oud (Poj): Ja, dat is oud. Het is ook een oude NAS. Heb ik geen probleem mee. Ubuntu ook niet. Linux mint 19 ook niet. Windows10 eerst wel, maar dat is opgelost
« Laatst bewerkt op: 2020/03/20, 16:34:55 door molly w »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #20 Gepost op: 2020/03/20, 16:43:41 »
Als ik het goed begrijp kun je wel nieuwe bestanden aanmaken en wegschrijven naar de NAS, maar bestaande bestanden niet openen.

Kun je het nieuwe bestand na afsluiten wel weer openen? Zo ja,

Wat zijn de rechten van het nieuwe bestand en wat zijn de rechten van het bestaande bestand dat je wilt openen en wat niet lukt?



gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #21 Gepost op: 2020/03/20, 17:03:54 »
(2)
Aflijnen. Of het lukt met de teksteditor - i.c. LibreOffice - teksten te maken en op te slaan en te openen (Vanadium): dat op zich gaat prima.
Dat lijkt me wel. De vraag was enkel om na te zien of de problemen met de NAS zich enkel vanuit LibreOffice voordoen, of ook vanuit een ander programma, bijvoorbeeld Text Editor. Kan je zonder problemen een tekstbestand (*.txt) naar de NAS kopiëren? Kan je het dan openen vanuit Text Editor? Kan je het openen door dubbel-klikken op bestandsbeheer?

Zie ook de vraag van poj. Je moet proberen specifiek te zijn. Wij zitten niet voor je scherm natuurlijk, en dan is het soms moeilijk het probleem af te lijnen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #22 Gepost op: 2020/03/20, 18:29:52 »
Inloggen als gast op de manier zoals helemaal boven in deze draad beschreven (andere locaties -> WindowsNetwork -> Mijn Naam -> station (bijv. nas_documenten) ) gaat prima. Het station aanklikken koppelt het aan. Het staat vervolgens in de lijst van bestandsbeheer links. Vraag is: wat is er aan deze procedure anders aan qua syntaxis van het onderliggende commando dan de syntaxis in fstab??
Doe dit eens opnieuw en voer, terwijl die schijf nog aangekoppeld is, het commando "mount" uit. Eén van de lijnen zal je NAS weergeven. Je vindt op die lijn de  mountopties die worden gebruikt. Die kunnen mogelijk inspiratie geven voor je fstab.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #23 Gepost op: 2020/03/21, 14:27:56 »
Beste mensen,
Ik zal in één bericht reageren op de diverse reacties hierboven sinds reactie #19.

(1)
Schijf nas_documenten mounten via WindowsNetwerk. --> Dit noem ik (A). (A) staat in de lijst links: zie bijlage Screenshot from 2020-03-21 13-33-29
De reeds via fstab gemounte schijf media/nas_documenten --> Deze noem ik (B)

Vervolgens commando 'mount'. Commando 'mount´ geeft terug:
ysfs on /sys type sysfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
proc on /proc type proc (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
udev on /dev type devtmpfs (rw,nosuid,relatime,size=3878720k,nr_inodes=969680,mode=755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,nosuid,noexec,relatime,size=781240k,mode=755)
/dev/nvme0n1p5 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
tmpfs on /run/lock type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=5120k)
tmpfs on /sys/fs/cgroup type tmpfs (ro,nosuid,nodev,noexec,mode=755)
cgroup2 on /sys/fs/cgroup/unified type cgroup2 (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,nsdelegate)
cgroup on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,xattr,name=systemd)
pstore on /sys/fs/pstore type pstore (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
bpf on /sys/fs/bpf type bpf (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,mode=700)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices)
cgroup on /sys/fs/cgroup/hugetlb type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,hugetlb)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpu,cpuacct)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpuset type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset)
cgroup on /sys/fs/cgroup/freezer type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer)
cgroup on /sys/fs/cgroup/net_cls,net_prio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls,net_prio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/pids type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,pids)
cgroup on /sys/fs/cgroup/blkio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/memory type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,memory)
cgroup on /sys/fs/cgroup/rdma type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,rdma)
cgroup on /sys/fs/cgroup/perf_event type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
mqueue on /dev/mqueue type mqueue (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
systemd-1 on /proc/sys/fs/binfmt_misc type autofs (rw,relatime,fd=34,pgrp=1,timeout=0,minproto=5,maxproto=5,direct,pipe_ino=15830)
hugetlbfs on /dev/hugepages type hugetlbfs (rw,relatime,pagesize=2M)
configfs on /sys/kernel/config type configfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
/var/lib/snapd/snaps/core18_1223.snap on /snap/core18/1223 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/tesseract_2184.snap on /snap/tesseract/2184 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gnome-calculator_704.snap on /snap/gnome-calculator/704 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gnome-characters_495.snap on /snap/gnome-characters/495 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/tesseract_2173.snap on /snap/tesseract/2173 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gtk-common-themes_1353.snap on /snap/gtk-common-themes/1353 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/core_7917.snap on /snap/core/7917 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gimp_252.snap on /snap/gimp/252 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gnome-calculator_544.snap on /snap/gnome-calculator/544 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gnome-3-28-1804_71.snap on /snap/gnome-3-28-1804/71 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gnome-3-28-1804_116.snap on /snap/gnome-3-28-1804/116 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gnome-characters_399.snap on /snap/gnome-characters/399 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gtk-common-themes_1440.snap on /snap/gtk-common-themes/1440 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/core18_1668.snap on /snap/core18/1668 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gnome-logs_81.snap on /snap/gnome-logs/81 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gnome-logs_93.snap on /snap/gnome-logs/93 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/core_8689.snap on /snap/core/8689 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
tmpfs on /run/user/1000 type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,size=781236k,mode=700,uid=1000,gid=1000)
vmware-vmblock on /run/vmblock-fuse type fuse.vmware-vmblock (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other)
gvfsd-fuse on /run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000)
/dev/fuse on /run/user/1000/doc type fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000)
tmpfs on /run/snapd/ns type tmpfs (rw,nosuid,noexec,relatime,size=781240k,mode=755)
nsfs on /run/snapd/ns/gimp.mnt type nsfs (rw)
    Hier zit geen NAS tussen, zoeken in terminal levert niets op.

    (B) mounten (rechter muisklik en kies 'mount') lukt niet: "Unable to access "nas_documenten". operation permitted for root only"
    Alleen root heeft dus rechten om te openen en te schrijven.

    (2)
    • Kan ik met LibreOffice openen van en wegschrijven naar (A)?
      • Een bestaand bestand openen? JA.
        • Properties zegt: De rechten van dit bestand konden niet worden vastgesteld.
        • Als pad geeft LibreOffice aan: smb: bestandsnaam
      • Een nieuw bestand wegschrijven? JA.
        • Properties zegt: De rechten van dit bestand konden niet worden vastgesteld.
        • Als pad geeft LibreOffice aan: smb: bestandsnaam
    • Kan ik met LibreOffice openen van en wegschrijven naar (B)?
      • Openen? NEE
      • Wegschrijven? NEE
      Rechten en pad konden dus niet achterhaald worden.
    • Idem met Teksteditor.
      • Openen en wegschrijven naar (A) geen probleem
      • Met teksteditor openen en wegschrijven naar (B) lukt niet, om dezelfde redenen als boven beschreven.
    • Idem met Gimp
      • De locatie (A) staat niet in de lijst links met kopje "Places". Daar vind je alleen wat op "Home" staat.
      • Een bestand dat op (A) staat aanklikken en openen met Gimp lukt prima.
        Als url (pad) geeft Gimp aan: run user 1000 gvf's smb-share:server=nas,share=documenten.
      • Openen van een bestand op (B) lukt niet, (B) staat niet in de lijst "Places"van Gimp
      • Een bestand dat op (B) staat aanklikken en door Gimp laten openen lukt niet, toegang tot (B) wordt immers geweigerd.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/21, 15:40:01 door molly w »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #24 Gepost op: 2020/03/21, 15:54:42 »
1) De netwerkverbindingen met nautilus (je "A") blijken inderdaad niet meer in "mount" te staan. Dit gebeurt met gio, buiten de kernel om. Met het commando "gio mount -l" zal je de mount zien, maar daar zijn geen opties te zien. Die welke je via fstab doet, verschijnen wel in "mount".

2) Je info geeft duidelijk aan dat het zeker niet aan LO gerelateerd is (vroeger waren daar wel problemen mee).

3) Ondertussen heb je fstab gewijzigd. Plaats het resultaat eens hier om nog eens alles na te zien. Moet zeker goed te krijgen zijn met de geschikte opties.

Optie B: je koppelt je NAS aan via nautilus, en maakt er dan een bookmark van. Dan komt de netwerkschijf in je linkerpaneel te staan. Met één klik koppel je hem dan aan wanneer nodig en is tenminste je grootste bezwaar, omslachtig om telkens aan te koppelen, van de baan.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/21, 15:58:54 door vanadium »