Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 6 en VPN  (gelezen 5976 keer)

Gast

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Gepost op: 2006/05/18, 10:45:45 »
Hallo,

Ik probeer graag nieuwe dingen uit, maar tot nu toe heb ik nog geen linux distro gevonden die zonder problemen (maw met het gemak van in windows) een cisco vpn connectie kan maken.
en wat ben je met een OS zonder internet...

Nu vraag ik me af of de nieuwe Ubuntu al standaard een vpn client heeft waarmee gemakkelijk een verbinding gemaakt kan worden met een cisco server.

Dus zodanig dat ik niet eerst een internet verbinding moet maken om 20 extra pakketten te installeren (die moet ik dan eerst via windows downloaden want ik kan alleen maar via vpn op internet) om dan tot de vaststelling te komen dat ik nog een paar files zelf moet aanpassen en dan zien dat de verbinding nog maar voor de helft werkt. :(

Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/18, 11:04:27 »
Je zult 1 pakketje moeten downloaden: vpnc

budster

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/18, 11:23:15 »
En dat kan je natuurlijk ook downloaden vanuit een andere os of computer.

Gast

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/18, 11:53:59 »
Ok

Nog altijd geen linux dus voor mij

budster

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/18, 13:23:30 »
Wellicht is er een andere distributie die wat vriendelijker is voor mensen die VPN gebruiken....

Bij windows heb je toch extra rommel van de CD nodig? Ik moet toegeven dat het al jaren geleden is dat ik windows heb geinstalleerd maar ik kan mij wel zoiets herinneren bij windows '98 teminste.

Gast

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/18, 14:01:20 »
h

budster

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/18, 16:53:25 »
Citaat van: PeSe
h
allemaal veel te veel werk om toch tot de constatie te komen dat windows uiteindelijk gebruiksvriendelijker en stabieler is (je moet toch toegeven dat zowel kde als gnome niet kunnen tippen aan de stabiliteit van XP (puur de gui dan))
Had je zin om te flamen of denk je dat echt?

Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/18, 17:04:46 »
budster: als iemand 1 ding mist is meteen het hele systeem prut. Zo zal het altijd zijn :)

budster

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/18, 17:10:01 »
Je kan best wat kritische dingen zeggen over linux, het is absoluut niet heilig.....gebruiksvriendelijkheid, ok maar minder stabiel dan windows?

Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/18, 19:36:04 »
Dat zal het nooit zijn :)

Gast

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/20, 13:42:16 »
Citaat van: budster
.....gebruiksvriendelijkheid, ok maar minder stabiel dan windows?
Ik heb het hier enkel over de linux desktop distro's met gui. Over derest kan ik mij niet echt uitspreken.

Tijdens het uitproberen van verschillende linux distro's kwam ik zowel met de gnome gui als met de kde gui verschillende problemen tegen. Zoals: bepaalde vensters die niet meer gesloten konden worden, de muis die 5cm teveel naar links (of rechts) wijst, en nog verschillende andere kleine ongemakken vooral dan met het hertekenen van sommige vensters of stukken van vensters. Nu dat zijn allemaal kinderziektes, maar je mag niet vergeten dat die er zijn.

Even voor alle duidelijkheid, ik ben geen flamer. Ik zou heel graag overschakelen naar een ander OS omdat ik het niet eens ben met verschillende strategie

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/20, 13:52:41 »
Je hebt gelijk als je zegt dat er voor MS geen even goed alternatief is. Linux is namelijk in veel opzichten beter. Je hebt de pech dat jouw hardware niet gebruiksvriendelijk is en alleen de hardwarefabrikanten zijn daar schuldig aan. Er wordt door ontwikkelaars vrijwillig keihard aan gewerkt.

jpjacobs

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/20, 18:15:44 »
@Pese: Kwil niet moeilijk doen, maar van alles wat je hier zegt heb ik nog nooit niets onoverkomelijk meegemaakt, met geen enkele window manager.
loopt een programma vast en wil het venster niet meer dicht: terminal -> xkill, klik op venster.
Ga nu niet zeggen dat er bij Windows nooit niks vastloopt.
groetjes,
JP

budster

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #13 Gepost op: 2006/05/20, 18:26:50 »
@Pese

Bij mij loopt Rhytembox wel eens vast eens in de 2 weken ofzo, verder eigenlijk nooit wat. In 5 jaar intensief linux op de desktop gebruiken heb ik nog geen crash of freeze meegemaakt. Enige wat ik een enkele manier heb meegemaakt was een kernel panic, maar dat kwam door defecte hardware, of installatie van verkeerde kernel

Ik zie windows bakken zo verschrikkelijk vaak hangen, Natuurlijk werkt bij de een de ene software wat beter als bij de ander, maar ik kan werkelijk waar niet geloven dat linux bij jou zo verschrikkelijk slecht presteert en windows zo verschrikkelijk goed.

Jij bent wel tegen wat probleempjes die je niet simpel opgelost kreeg maar dat zegt niets over stabiliteit! hooguit gebruiksvriendelijkheid maar dat is totaal iets anders.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #14 Gepost op: 2006/05/20, 18:48:04 »
JP, die xkill is een goede tip die xkill, ik heb 'm opgenomen in de wiki over het Terminalvenster bij de nederlandstalige documentatie.
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #15 Gepost op: 2006/05/20, 19:55:21 »
Of Afsluiten forceren met een rechterklik aan je paneel toevoegen.  ;)

Gast

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #16 Gepost op: 2006/05/21, 11:38:35 »
Citaat van: Saamelainen
Linux is namelijk in veel opzichten beter.
Zoals? en kom nu niet af dat het zoveel veiliger is. Want dat is alleen een kwestie van tijd. Hoe populairder linux wordt, hoe meer virussen er voor linux ontwikkeld worden (en hoe meer crackers zich beginnen verdiepen in het zoeken van zwakheden)

Citaat van: Saamelainen
Je hebt de pech dat jouw hardware niet gebruiksvriendelijk is en alleen de Hardwarefabrikanten zijn daar schuldig aan.
Het is niet mijn hardware. Maar het is inderdaad de schuld van Cisco dat het niet op 1, 2, 3 lukt.
Maar dan ook weer, tot voor kort was het niet erg simpel om een programma met een deftige gui te maken voor linux dat op meer dan 1 distro werkte.
Het is natuurlijk wel zo dat de groep linux gebruikers veel te klein is om een programmeur te zetten op het ontwikkelen van een client daarvoor.

Citaat van: Saamelainen
Er wordt door ontwikkelaars vrijwillig keihard aan gewerkt.
Inderdaad, en zoals ik al zei, ze krijgen veel respect van mijn kant.

Citaat van: jpjacobs
Kwil niet moeilijk doen, maar van alles wat je hier zegt heb ik nog nooit niets onoverkomelijk meegemaakt
Het is niet onoverkomelijk, maar dit zijn dezelfde problemen als windows 98, ik voelde mij echt als een tijdreiziger.
Ik heb eens rondgesnuisterd en gezien dat vele linux gebruikers windows niet echt meer gebruiken sinds win98 of winMe(dat was pas een slecht OS) maar windowsXP SP2 (SP1 was ook niet vet) was echt wel een serieuze stap vooruit.

Citaat van: jpjacobs
terminal -> xkill
bedankt hiervoor

Citaat van: jpjacobs
Ga nu niet zeggen dat er bij Windows nooit niks vastloopt.
Ik ga dat niet zeggen. Maar het is toch al verdomd lang geleden dat bij mij nog eens iets vast liep. En als het dan vast liep dan kon ik netjes het programma zelf afsluiten en derest bleef mooi verder werken (zonder in een terminal venster te moeten gaan en een commando in te typen).

Citaat van: Saamelainen
Of Afsluiten forceren met een rechterklik aan je paneel toevoegen.  wink
Waar kan ik vinden hoe ik dit moet doen?

Nog zoiets, ik kom echt compleet zot van die documentatie op het besturingssysteem zelf. Wanneer ik met een probleem zit, bvb om een bepaald programma te installeren, of een error zie verschijnen en niet weet wat er mee te doen. Dan zou het gemakkelijk zijn om een werkende help te hebben. Ik weet niet hoe het komt maar ik kreeg altijd foutmeldingen in de zin van "er is nog geen index aangemaakt, index nu aanmaken?" en dan druk ik op ok en dan vind hij bepaalde documenten niet ofzo. En aangezien ik met het probleem zat dat ik niet online kon gaan. Kon ik ook geen extra help downloaden enz...

Toch even dit duidelijk stellen.
De meesten zullen nu denken dat ik jullie forum kom vervuilen als windows fan met mierenneukerij over vanalles en nog wat.
Maar ik ben gewoon een teleurgesteld Ubuntu gebruiker. Overal kwamen ze zeggen dat Ubuntu DE distro was voor beginners.
Het was niet oorspronkelijk mijn bedoeling, maar nu dat ik toch bezig was. Heb ik maar verder gegaan met het zeggen van wat mijn ervaringen als beginner waren. Het is dus alleen mijn bedoeling om feedback te geven en niet om jullie te overtuigen windows te gebruiken ;-).

Had ik tevreden geweest met windows was ik in de eerste plaats al niet komen kijken naar Ubuntu...

budster

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #17 Gepost op: 2006/05/21, 11:47:11 »
@PeSe

Wat betreft veiligheid, het is veel gehoord dat linux ook wel meer attacks gaat krijgen als het populair word, maar dat is niet waar!
De reden waarom linux veiliger is om dat het anders in elkaar zit. VMS (gebruiken telefoonbedrijven en banken voor de rekening info) is weer veiliger als linux bijvoorbeeld, gewoon hoe het in elkaar zit.

Er zijn al genoeg mensen die VMS hebben geprobeert te hacken, maar dat lukt gewoon niet. Het is 1 eerste instatie gemaakt om veilig te zijn. linux is in 1ste instantie om stabiel te zijn en in 2de instantie om veilig te zijn.

Windows is 1ste instantie gemaakt om geld te verdienen, en daar is het verschrikkelijk goed in! veel beter dan iedere andere OS

Gast

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #18 Gepost op: 2006/05/21, 12:10:18 »
Citaat van: budster
Windows is 1ste instantie gemaakt om geld te verdienen, en daar is het verschrikkelijk goed in! veel beter dan iedere andere OS
H

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #19 Gepost op: 2006/05/21, 12:15:24 »
PeSe, de reden dat iemand (ik althans) Linux gebruikt is niet veiligheid en al die andere argumenten. XP loopt idd niet zo vaak vast en is zeker niet slecht. Maar ik weet graag wat ergebeurd onder de kap, en hou er niet van om alle weken een update te moeten doen van crapcleaner + spyware search & destroy + free A-V + adaware + regcleaner en enkele andere register-tools + defragmenteren + spyblocker + een back-up. Catch my drift? En die zijn dan nog gratis... En kom niet af met dat script van die sympatieke Nederlander. Ik weet graag wat er gebeurd dus.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #20 Gepost op: 2006/05/21, 12:23:22 »
Citaat van: PeSe
Citaat van: Saamelainen
Linux is namelijk in veel opzichten beter.
Zoals? en kom nu niet af dat het zoveel veiliger is. Want dat is alleen een kwestie van tijd. Hoe populairder linux wordt, hoe meer virussen er voor linux ontwikkeld worden (en hoe meer crackers zich beginnen verdiepen in het zoeken van zwakheden)
Oh, dat is een makkelijke vraag:
1. Linux is gratis, dus prijs kwaliteit zal 't moeilijk zijn voor Windows om beter te doen.
2. Bij Linux heb je (voorlopig nog) meer tijd om met je pc te werken in plaats van op te ruimen of te tweaken. Omdat je steeds ligt te klooien met bijvoorbeeld je anti-virus programma, regelmatig toch nog een virus binnenkrijgt, (Ik heb tot voor 6 maanden met XP gewerkt dus ik weet waar ik over spreek).
3. De werkomgeving voelt veel prettiger aan (ik weet het dat is persoonlijke smaak) Bij Linux heb je de keuze tussen 3 werkomgevingen en zowat 400 distributies. Bij Windows heb je de keuze tussen Zilver, olijfgroen of blauw.
4.Lees dit even: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1361
5. Linux is sneller op mijn pc dan Windows XP SP2
6. Bij Linux loopt er ook regelmatig iets vast maar bij Windows was dat toch wat erger.
Citaat van: PeSe
Nog zoiets, ik kom echt compleet zot van die documentatie op het besturingssysteem zelf. Wanneer ik met een probleem zit, bvb om een bepaald programma te installeren, of een error zie verschijnen en niet weet wat er mee te doen. Dan zou het gemakkelijk zijn om een werkende help te hebben. Ik weet niet hoe het komt maar ik kreeg altijd foutmeldingen in de zin van "er is nog geen index aangemaakt, index nu aanmaken?" en dan druk ik op ok en dan vind hij bepaalde documenten niet ofzo. En aangezien ik met het probleem zat dat ik niet online kon gaan. Kon ik ook geen extra help downloaden enz...
Daar heb je gelijk in, de documentatie is niet je dat maar daarom heb je hier het forum en zijn er veel mensen die nu hard aan 't werken zijn aan de uitbreiding van de nederlandstalige Documentatie op de wiki https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie
Linux wordt nog steeds ontwikkeld door vrijwilligers en die vinden het prettiger om te programmeren dan een deftige help-pagina bij hun programma te zitten schrijven.
Het probleem met het moeilijk te installeren programma's zou in de nabije toekomst voorbij moeten zijn. De Linux gemeenschap is een standaardisatie aan 't ontwikkelen die 't mogelijk moet maken om elk programma op elke distributie met een paar klikken ge
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #21 Gepost op: 2006/05/21, 12:27:21 »
PeSe, je komt hier Linux afkraken op een forum met veel tevreden Ubuntugebruikers. Denk je nu heus dat je op die manier hulp voor je problemen kunt krijgen? Ik ga niet eens erop in, want deze discussie is hier al vaker gevoerd. Zoek even op het forum als je wilt, dan vind je duidelijke argumenten. Als Windows zoveel beter is is er geen reden om op iets anders over te schakelen.

lennart

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #22 Gepost op: 2006/05/21, 12:28:32 »
Citaat van: PeSe
Citaat van: Saamelainen
Linux is namelijk in veel opzichten beter.
Zoals?
PeSe, ik ben ook net begonnen met linux, en ik vind het overduidelijk veel beter dan Windows. Dit zijn voor mij de voornaamste redenen dat ik geen Windows maar linux gebruik:

* Veel veiliger. Met Windows moet ik allemaal virus- en spywarescanners installeren die mijn computer langzamer maken. Toch heb ik al vaak mijn Windows opnieuw moeten installeren wegens virussen, spyware en adware.

* stabieler. Ik heb nog nooit die problemen met de gui gehad die jij hebt, en ik heb ubuntu al op veel verschillende computers geinstalleerd. Persoonlijk vind ik gnome ook een stuk beter, sneller, mooier en gebruiksvriendelijker dan windows.

* geen commerciele troep. Bijv de firewall van Windows die alles behalve bepaalde spyware tegen houd, want dat hebben ze afgesproken met spywaremakers. En die automatic updates zijn ook vreselijk irritant. Microsoft kan alles met je computer doen door automatisch dingen te laten installeren met automatic updates. Nog veel meer van deze dingen zijn de reden dat ik Microsoft echt spuugzat ben.

* Alles gratis en open source :)


Verder zijn er ook dingen die in ubuntu weer beter dan in Windows gaan, zoals mijn scanner en printer die het metteen na de installatie doen, zonder dat ik van alles moet installeren. Mijn scanner krijg ik ook niet aan de praat in windows xp omdat de drivers alleen bestaan voor hele oude versies van Windows. Ook staan alle progamma's die ik nodig heb er meteen na de installatie op.

Gast

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #23 Gepost op: 2006/05/21, 12:42:06 »
Er zijn veel betere kanten aan linux, en de opensource community is daar

Gast

  • Gast
Ubuntu 6 en VPN
« Reactie #24 Gepost op: 2006/05/21, 12:48:30 »
Citaat van: zappa
En kom niet af met dat script van die sympatieke Nederlander. Ik weet graag wat er gebeurd dus.
Ik ben helemaal geen sympathieke nederlander, ik ben een relativerende vlaming
(naar mijn weten is er geen apart forum voor vlamingen, dus ik ga ervan uit dat er nog veel vlamingen op dit forum zullen zitten)