Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verwijderen  (gelezen 497 keer)

Offline stisa

  • Lid
Ubuntu verwijderen
« Gepost op: 2015/02/28, 09:26:23 »
Dag Forumleden,

Onlangs heb ik Ubuntu op een laptop geïnstalleerd. Tijdens de installatie heb ik een wachtwoord moeten aanmaken, uiteraard op een briefje geschreven. Ben natuurlijk het briefje kwijt !! :-( Ubuntu draait prima ben reuze enthousiast, echter wanneer er software update's zijn vraagt hij om het wachtwoord. Vreselijk irritant dat ik mijn wachtwoord niet meer weet.

Wat ik graag zou willen;

Is Ubuntu (schone install) op de laptop zetten. Heb eea gelezen op internet, maar heb de goede adviezen voor lief genomen. Ik ben van mening dat ik hier aan het juiste adres ben en ik (hopelijk) ondersteuning krijg.

Ik ben geen leek op computer gebied, ook geen wizzkid maar een normale gebruiker. Ik gebruik overigens zelf een Apple (IMAC) zo af en toe werk ik met de terminal, maar is niet wat voor mij dagelijkse kost is.

Ubuntu heb ik op een laptop gezet (op 2 stuks) en wil op alle 2 Ubuntu nieuw installeren. Het zijn geen Apple laptops.

Aangezien ik erg enthousiast ben over Ubuntu wil ik op mijn IMAC zowel Yosemite en Ubuntu draaien, dualboot. Hierover heb ik ook een vraag. Maar zal eerst lezen bij het forum.

Ik hoop dat iemand mij van goed advies kan zijn en mij er doorheen wil loodsen.

Groet Srdjan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/28, 10:28:52 »
Je kunt je wachtwoord als volgt wijzigen:
https://sites.google.com/site/computertip/wachtwoordvergeten

Het enige wat nodig is bij het uitvoeren van deze handleiding, is precisie....  :)

Offline stisa

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/28, 10:52:51 »
Dag Pjotr,

Dank voor je reactie, zal sowieso veel tijd schelen, dank voor je snelle reactie. En met de precisie... dat zit wel goed.

Maar voor mijn eigen nieuwsgierigheid, hoe verwijder je Ubuntu eigenlijk, ik heb Ubuntu op 2 laptops staan, ws. dat mijn dochter Windows erop wil.
Hoor graag van je terug.

Groet

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/28, 11:25:01 »
Wanneer de klaptop alleen Ubuntu heeft, dat dat moet weg, dan is het de makkelijke weg, om met de live-CD te booten en dan met gparted de disk te formatteren als NTFS.

Is het een dual-boot systeem, dan moet je de partitie van Ubuntu formatteren in NTFS en daarna met de installatie DVD FIXMBR uitvoeren, of fout-herstel, zodat de MBR weer door Windows bestuurd wordt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/28, 14:56:24 »
Zeldzaam dat iemand Ubuntu weg wil hebben.. :o
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline stisa

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/01, 09:43:35 »
Dag allemaal,

Dank voor jullie reacties (Ron Pjotr en Low Lowlands,

Het is mij inmiddels gelukt bij beidde twee laptops het wachtwoord te wijzigen ! Dus Ubuntu verwijderen is niet aan de orde. Ik heb nog een laatste vraag,. althans voor nu dan.
Ik wil voor mijn dochter Windows (:-( ) op 1 van de twee laptops zetten. Is dit mogelijk nu dat Ubuntu geïnstalleerd is ?

Groet

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/01, 11:27:07 »
Ja, dat kan, maar je had beter eerst Windows kunnen installeren, dat scheelt werk.
Nu gaat Windows de MBR overschrijven en moet je deze weer herstellen met de live-CD.
Dit proces is op de wiki beschreven en op de website van Pjotr.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline stisa

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/01, 11:42:21 »
Dag Ron,

Dan voor je reactie. Ik zal vanavond eea uitproberen, misschien is het idd makkelijker. Maar kijk wel.
Nogmaals bedankt :-)

Offline stisa

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/01, 11:42:45 »
Waar kan ik overigens de site van Pjotr vinden ?

Re: Ubuntu verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/01, 12:34:15 »
Waar kan ik overigens de site van Pjotr vinden ?

https://sites.google.com/site/computertip/

(tip: hij hielp je een paar posts geleden in dit topic ;))

Offline stisa

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/01, 14:58:02 »
Dank je Vistaus :-)