Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herinstallatie  (gelezen 1271 keer)

Skoebidoe

  • Gast
herinstallatie
« Gepost op: 2006/07/21, 17:17:54 »
Heb vandaag al een ganse dag geklungeld... Daardoor ziet het ernaar uit dat ik gans mijn systeem in de war gebracht heb. Er wordt mij een herinstallatie aangeraden.
Toch nog enkele vragen hierbij :
Moet ik eerst de huidige distro verwijderen of overschrijft hij die gewoon?
Ik werk in dualboot. Gaat hij dat herkennen en ongemoeid laten?
Wat is de meest gebruikte (en voor een beginnende klungelaar als ik de meest gebruiksvriendelijke omgeving?) : KDE of GNOME.
Ik zou langs deze weg iedereen willen bedanken die me vandaag en de afgelopen dagen geholpen heeft :P
Hopelijk lukt het mij om het opnieuw te installeren en kan ik in de toekomst op jullie gewaardeerde hulp blijven rekenen

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
herinstallatie
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/21, 17:34:12 »
Er is inderdaad erg veel misgegaan blijkbaar :)
Ik vermoed dat je bij een of andere "sudo apt-get remove" bepaalde dependancies verwijdert hebt die niet verwijderd mochten worden, ofzoiets..
Aangezien nautilus en gksudo onder andere verdwenen waren..?

Ik vind zowel GNOME als KDE makkelijke omgevingen. Maar ik denk dat je bij GNOME meer hulp kunt verwachten in de Ubuntu wereld, omdat dat de standaard omgeving is. Dus ik raad in dit geval GNOME aan.
(GNOME heeft ook een simpeler ontwerp, KDE heeft soms veel overbodige knopjes die je bijna nooit gebruikt)

Je kan je huidige linux distributie gewoon overschrijven en de SWAP kan je ook gewoon laten zoals hij is.
Je moet manuele partitionering doen bij de installatie en je huidige linux partitie als nieuwe / mounten en de huidige swap als de nieuwe swap aanduiden.

Eventueel zet je je /home op een aparte partitie zodat je /home bestanden niet verdwijnen bij een nieuwe reinstall.

hij zou dualboot gewoon moeten herkennen

succes
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
herinstallatie
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/21, 17:35:09 »
Wijst zichzelf allemaal uit wanneer je manueel uw partities aanpast.
GNOME/KDE is kwestie van smaak. GNOME is, op eerste zicht, simpel. KDE geeft hopen functies via ontelbare menu's. Ik hou van een GNOME die ik wat aanpas. (En nog steeds de meeste anderen hier op het forum ook, dus dat is handig indien je nog eens een hulplijn nodig hebt ;))

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
herinstallatie
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/21, 17:36:59 »
@ profox, ben jij toevallig mijn lang verloren tweelingbroer of zo? :P

Skoebidoe

  • Gast
herinstallatie
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/21, 17:38:57 »
Citaat van: profoX
Er is inderdaad erg veel misgegaan blijkbaar :)
Ik vermoed dat je bij een of andere "sudo apt-get remove" bepaalde dependancies verwijdert hebt die niet verwijderd mochten worden, ofzoiets..
Aangezien nautilus en gksudo onder andere verdwenen waren..?

Ik vind zowel GNOME als KDE makkelijke omgevingen. Maar ik denk dat je bij GNOME meer hulp kunt verwachten in de Ubuntu wereld, omdat dat de standaard omgeving is. Dus ik raad in dit geval GNOME aan.
(GNOME heeft ook een simpeler ontwerp, KDE heeft soms veel overbodige knopjes die je bijna nooit gebruikt)

Je kan je huidige linux distributie gewoon overschrijven en de SWAP kan je ook gewoon laten zoals hij is.
Je moet manuele partitionering doen bij de installatie en je huidige linux partitie als nieuwe / mounten en de huidige swap als de nieuwe swap aanduiden.

Eventueel zet je je /home op een aparte partitie zodat je /home bestanden niet verdwijnen bij een nieuwe reinstall.

hij zou dualboot gewoon moeten herkennen

succes
Bedankt Profox! Ik vermoed dat het mis gegaan is bij het bestand  sources.list
Hoop hier vlug terug te kunnen komen.=(

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
herinstallatie
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/21, 18:16:16 »
Citaat van: zappa
@ profox, ben jij toevallig mijn lang verloren tweelingbroer of zo? :P
da zou wel wereldschokkend zijn :) ..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
herinstallatie
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/21, 18:56:27 »
Gebruik gerust de list die ik poste in jouw andere draad, en laat idd de cd weg zoals mijn alter-ego suggereert.

Nog een tip: Beperk (momenteel) misschien tot het installeren van software uit die lijst. De kans dat je iets mist is klein en de kans dat het dan niet meer werkt nog veel kleiner ;)