Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rssg_backup (testversie)  (gelezen 8792 keer)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
rssg_backup (testversie)
« Gepost op: 2008/12/29, 16:35:20 »
Zoals al in een topic in het 0ff-topicforum te lezen was ben ik bezig met het maken van een gui voor rsnapshot.
rssg_backup staat voor rsnapshot (with) gui backup

over rsnapshot: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/BackuppenMetRsnapshot

Ik ben deze aan het maken met de taal python en wxwidgets als gui toolkit.

In dit topic wil ik regelmatig een nieuwe testversie plaatsen. En uiteindelijk natuurlijk de stabiele versies.

Het programma is één python bestand. Zet deze bijvoorbeeld in je home map.
Start het programma als root via de terminal: sudo python rssg-backup

Vooraf installeren dmv Synaptic:
python-wxgtk2.8 (of 2.6)
rsnapshot

Alpha 1
Download (rechtsklik -> doel opslaan als): http://dutchgimpers.nl/rssg_backup/rssg_backup

Wat zit er in deze testversie

Home scherm
met knoppen om de dagelijkse en of wekelijkse back-up te draaien.
Let op: eerst moet het rsnapshot config file geconfigureerd worden via het tabblad 'Instellingen'
Als je dat eenmaal gedaan hebt kun je op dit home scherm snel een back-up laten draaien.



Instellingen scherm
Hier kun je het volgende instellen:
- Waar moeten de back-ups opgeslagen worden
- Welke mappen moeten er geback-upt worden
- Dagelijkse en/of wekelijkse backups
- hoeveel dagelijkse backups bewaren
- hoeveel wekelijkse backups bewaren
- Wegschrijven naar rsnapshot config bestand (Opslaan)




Wat zit er nog niet in deze testversie
- Velden op Instellingen scherm vullen zich niet vanuit het config bestand, maar hebben nu steeds standaard waarden. je ziet dus nog niet wat er voor instellingen in het config bestand staan.
- Automatische back-ups instellen dmv cronjobs
- Exlude bestanden en mappen
- Controleer voor het starten van de backup of het pad waar de backups heen geschreven moeten worden bestaat (kan dan bijvoorbeeld een waarschuwing geven als de externe harde schijf niet aangesloten is)
- Back-ups maken van mappen op andere pc's in netwerk
- waar logbestand opslaan, welke acties loggen
- knop om config bestand te testen of er geen fouten in zitten.

Ik zou het fijn vinden als ook iemand die Python programmeert even naar mijn code zou willen kijken.
Ik programmeer nog maar net in Python op Linux (vooral ervaring met C# en Clarion op windows)



« Laatst bewerkt op: 2008/12/29, 16:39:50 door leendert »

Offline eendje

  • Lid
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/29, 16:50:18 »
'k Zal het één dezer dagen eens gaan testen... Ik laat nog wel wat van mij horen.

edit: Waarom moet het programma als root gestart worden? Lijkt me toch niet nodig als je je eigen homemap backupt
« Laatst bewerkt op: 2008/12/29, 16:55:40 door eendje »
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/29, 17:07:49 »
'k Zal het één dezer dagen eens gaan testen... Ik laat nog wel wat van mij horen.

edit: Waarom moet het programma als root gestart worden? Lijkt me toch niet nodig als je je eigen homemap backupt

Tijdens het back-uppen maakt rssnapshot gebruik van het bestandje /var/run/rsnapshot.pid om bestanden te locken waarmee hij bezig is.
Anders kunnen er problemen ontstaan.

Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/29, 18:02:47 »
Kun je ook een QT-versie maken?

Offline ubby

  • Lid
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/29, 18:29:20 »
Misschien kan je de makers van rsnapshot mailen dat je er een GUI voor hebt gemaakt zodat het een geheel kan worden en jouw versie op http://www.rsnapshot.org/ komt te staan.
Zo krijg je meer een geheel denk ik.

Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/29, 18:47:00 »
Ik krijg de volgende foutmelding:
~/Desktop$ ./rssg_backup
Traceback (most recent call last):
  File "./rssg_backup", line 128, in opslaan
    f = open('/etc/rsnapshot.conf', 'w')
IOError: [Errno 13] Permission denied: '/etc/rsnapshot.conf'
----------------------------------------------------------------------------
rsnapshot encountered an error! The program was invoked with these options:
/usr/bin/rsnapshot dagelijks
----------------------------------------------------------------------------
ERROR: /etc/rsnapshot.conf on line 27:
ERROR: snapshot_root /var/cache/rsnapshot/ - snapshot_root exists but is \
         not writable
ERROR: /etc/rsnapshot.conf on line 204:
Could not open logfile /var/log/rsnapshot.log for writing
Do you have write permission for this file?
Is het nodig om het programma als root te draaien?

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/29, 18:49:08 »
Kun je ook een QT-versie maken?
Wat geeft een QT-versie voor voordelen dan? Wxwidgets is toch platform-onafhankelijk?
De uiteindelijke stabiele versie is opensource, dus als iemand behoefte heeft om er een qt versie van te maken dan kan die zijn gang gaan ;)

Misschien kan je de makers van rsnapshot mailen dat je er een GUI voor hebt gemaakt zodat het een geheel kan worden en jouw versie op http://www.rsnapshot.org/ komt te staan.
Zo krijg je meer een geheel denk ik.
Eerst maar afmaken ;)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/29, 18:50:27 »
Ik krijg de volgende foutmelding:
~/Desktop$ ./rssg_backup
Traceback (most recent call last):
  File "./rssg_backup", line 128, in opslaan
    f = open('/etc/rsnapshot.conf', 'w')
IOError: [Errno 13] Permission denied: '/etc/rsnapshot.conf'
----------------------------------------------------------------------------
rsnapshot encountered an error! The program was invoked with these options:
/usr/bin/rsnapshot dagelijks
----------------------------------------------------------------------------
ERROR: /etc/rsnapshot.conf on line 27:
ERROR: snapshot_root /var/cache/rsnapshot/ - snapshot_root exists but is \
         not writable
ERROR: /etc/rsnapshot.conf on line 204:
Could not open logfile /var/log/rsnapshot.log for writing
Do you have write permission for this file?
Is het nodig om het programma als root te draaien?

Dit krijg je inderdaad als het programma niet als root draait.

Maar in de volgende testversie zal opstarten als root waarschijnlijk niet meer nodig zijn. dan word gewoon je root wachtwoord gevraagd als het nodig is.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/29, 19:02:17 »
Wat geeft een QT-versie voor voordelen dan? Wxwidgets is toch platform-onafhankelijk?
De uiteindelijke stabiele versie is opensource, dus als iemand behoefte heeft om er een qt versie van te maken dan kan die zijn gang gaan ;)
Fatsoenlijke integratie op elk platform en elke desktopomgeving, een meer consistente API, en gewoon veel meer klassen/modules/mogelijkheden (maar die heb je in dit geval niet per sé nodig)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/29, 19:04:40 »
Idd. met sudo werkt het naar behoren. Gaat lekker snel een tweede backup!

Kreeg wel een foutmelding:~/Desktop$ sudo ./rssg_backup
rsync: recv_generator: failed to stat "/mnt/Tom/Backup/rssg/dagelijks.0/localhost/home/tom/.gnome2/rhythmbox/covers/Andre Hazes - Al 15 jaar gewoon André.rb-blist": Invalid or incomplete multibyte or wide character (84)
rsync error: some files could not be transferred (code 23) at main.c(977) [sender=2.6.9]
Dat heeft er misschien mee te maken dat ik naar een externe ntfs schijf backup.

Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/29, 19:34:13 »
Kun je ook een QT-versie maken?
Wat geeft een QT-versie voor voordelen dan? Wxwidgets is toch platform-onafhankelijk?
De uiteindelijke stabiele versie is opensource, dus als iemand behoefte heeft om er een qt versie van te maken dan kan die zijn gang gaan ;)

Misschien kan je de makers van rsnapshot mailen dat je er een GUI voor hebt gemaakt zodat het een geheel kan worden en jouw versie op http://www.rsnapshot.org/ komt te staan.
Zo krijg je meer een geheel denk ik.
Eerst maar afmaken ;)
Omdat GTK er niet uitziet op KDE, QT heeft een native look op zowel GNOME als KDE. Makkelijk portable naar Windows en OSX (Photoshop gebruikt QT bijvoorbeeld)
« Laatst bewerkt op: 2009/01/05, 18:09:33 door Cumulus007 »

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/29, 22:49:44 »
Omdat GTK er niet uitziet op KDE, QT heeft een native look op zowel GNOME als KDE. Makkelijk portable naar Windows en OSX (Photoshop gebruikt QT bijvoorbeeld)

Haha oke, dan ga ik zeker naar Qt kijken (ik dacht dat wxidgets ook op elk platform gewoon de look van het systeem overneemt)
Maar ik begin me ook een beetje aan wxglade te ergeren. Het is niet mogelijk om eenvoudig een grid layout te kiezen.
Het is echt beholpen met die 'slots' om al je controls netjes op het scherm te krijgen.


Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/30, 12:32:54 »
zier er goed uit , ga hem eens testen op mijn test pc'tje :)
edit

ik heb gezien dat je bepaalde mappen meerdere malen kan toevoegen (wat niet de bedoeling kan zjn denk ik ?)
dus er mss voor zorgen dat je elke map maar 1 maal kunt toevoegen
en mss ook een knop met "nu back-uppen" ofzo ?

voor de rest eenvoudig programma en daar houden mensen wel van :)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/30, 12:40:21 door verhelsttje »

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/04, 21:04:05 »
Omdat GTK er niet uitziet op KDE, QT heeft een native look op zowel GNOME als KDE. Makkelijk portable naar Windows en OSX (Photoshop gebruikt QT bijvoorbeeld)

Haha oke, dan ga ik zeker naar Qt kijken (ik dacht dat wxidgets ook op elk platform gewoon de look van het systeem overneemt)
Maar ik begin me ook een beetje aan wxglade te ergeren. Het is niet mogelijk om eenvoudig een grid layout te kiezen.
Het is echt beholpen met die 'slots' om al je controls netjes op het scherm te krijgen.


yay, weer iemand (bijna) overtuigd :P

wxGlade is idd geen pretje om mee te werken.. Qt Designer zal je wel leuk vinden :) anyway, wxWidgets ziet er op de meeste platformen wel native uit, behalve dan op Qt-based desktops zoals KDE, en de integratie met Mac OS X is ook wat minder, maar eigenlijk zijn dat maar kleine puntjes en is wxWidgets best wel bruikbaar voor cross-platform development..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline eendje

  • Lid
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/04, 21:24:15 »
Mooi dat er even gepost wordt in dit topic, want ik was het al kwijt en wist de exacte naam van programma ook niet meer. Zoeken met de zoekfunctie leverde niets  op :D * bookmark*
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/05, 00:12:08 »
haha, graag gedaan hoor :rolleyes: XD
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline ubby

  • Lid
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/17, 16:51:48 »
Ik kwam op de brainstorm website dit idee tegen:
http://brainstorm.ubuntu.com/idea/18605/

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
Re: rssg_backup (testversie)
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/19, 18:26:36 »
yay, weer iemand (bijna) overtuigd :P

wxGlade is idd geen pretje om mee te werken.. Qt Designer zal je wel leuk vinden :) anyway, wxWidgets ziet er op de meeste platformen wel native uit, behalve dan op Qt-based desktops zoals KDE, en de integratie met Mac OS X is ook wat minder, maar eigenlijk zijn dat maar kleine puntjes en is wxWidgets best wel bruikbaar voor cross-platform development..

Hier ga ik weer pingpongen met Profox  ;) Volgens mij heeft Profox wxWidgets nog nooit gebruikt, vandaar enkele onjuistheden. Integratie met Mac OS X is uitstekend. De hoofdontwikkelaar van wxPython werkt op een Mac en dat is duidelijk te voelen. wxWidgets neemt overal de native look over, behalve van QT. Op Linux gebruikt het enkel GTK.

Zelf heb ik altijd Qt links laten liggen omwille van de licentie (ofwel GPL ofwel dure commerciële licentie). wxWidgets is LGPL. Nu Qt ook LGPL wordt, zou ik nu misschien zelf ook wel voor Qt kunnen heroverwegen.

En nu ga ik Profox even helpen en echte redenen geven waarom Qt interessanter zou kunnen zijn:
- Er is geen enkele linux distributie die wxWidgets standaard geïnstalleerd heeft. Dat sluit dus op voorhand uit dat je programma bv in Gnome/KDE/Ubuntu/Kubuntu/... standaard zou kunnen opgenomen worden.
- Webkit lijkt al goed geïntegreerd in Qt. wxWidgets is hier nog mee aan het worstelen.
- Qt draait op telefoons en embedded devices. WxWidgets kan dat in principe ook wel, maar de ontwikkeling hiervan is verwaarloosd zodat het zeer moeilijk te installeren is.

Zelf heb ik vele jaren met veel plezier gewerkt met wxWidgets, zoals voor SPE en Phatch. Ik kan het van harte aanbevelen.

Zou ik nu voor Qt kiezen? Misschien, als ik wat extra tijd heb om me erin te verdiepen. Maar zelf vind ik een andere mogelijkheid nog interessanter: desktop applicaties als webapplicaties ontwikkelen en die met een desktop shell omkleden zoals Qt. De echte innovatie op UI gebied, gebeurt op het web met bibliotheken zoals jQuery.