Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnome Shell geheugen lek  (gelezen 682 keer)

Offline EvC

  • Lid
Gnome Shell geheugen lek
« Gepost op: 2018/03/22, 00:18:22 »
GNOME Shell Has a Rather Big Memory Leak.

GNOME Shell 3.26 Memory Leak

"A number of Ubuntu users have reported that GNOME Shell 3.26.2, the version used in Ubuntu 17.10, has a “sneaky leak” that causes GNOME Shell’s memory usage to increase every minute following a Shell animation (like opening the overview, switching windows, minimising to dock)."


Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Tom

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/22, 09:53:55 »
Nou lekker ,alles begint te lekken Intel en nu dit weer !
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/22, 11:22:46 »
Het valt in de praktijk wel mee - niets om je zorgen over te maken als je pakweg 4 GB ram hebt of meer. Ik ben eens goed aan het testen. Bij een verse start gebruikt het proces "gnome-shell niet meer dan 208 kB. Na bijzonder intensief (met scriptjes) vele honderden keren overzicht en applicatieschermen geopend te hebben, blijf ik nu hangen op maximaal 720 MB.

Je ziet het geheugen opklimmen tijdens dat openen/sluiten en alt-tabben, maar nu en dan wordt er terug geheugen vrijgemaakt. Ik blijf nu al geruime tijd schommelen bij die 720 MB.

Ik heb een crontabje opgemaakt dat elke minuut het geheugengebruik registreert doorheen de dag. (Wel niet vanaf koude start). Ik post hier nog eens een mooi grafiekje  :)

Al bij al denk ik dat OMGBuntu hier wat overdrijft (excellente site, overigens). Wellicht is er wel iets aan de hand, maar toch lijkt dit me niet van praktisch belang en niets om je zorgen over te maken (zeker al de vele niet-gnome gebruikers op dit forum niet  =D )

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/22, 16:00:13 »
De resultaten van vandaag:



Toen ik de metingen begon zat ik op 820. De sterke stijging heeft ermee te maken dat ik toen het systeem eens flink "gestretched" heb: ik heb alle mogelijke applicaties ge-opend met meerdere vensters. Ik had 32 kleine icoontjes op de gnome alt-tab takenwisselaar. 16 G Ram is best veel: ik had toen 7.6 GB (48%) geheugengebruik. Na een uur stilstand in die toestand bleven de 4 processorkernen voor 80% in gebruik, en bleef de ventilatie, die ik normaal praktisch nooit hoor, volle kracht blazen. Er was toen blijkbaar een proces "main_thread" nodig om die venstertjes onder controle te houden.

Het is dan dat het geheugengebruik van gnome-shell opklom tot 1200 MB. Het verdere verloop op dat plateau is dan een gewoon gebruik. Het geheugen wordt niet vrijgegeven, en stijgt langzaam verder. Symptomen van "memory leak", dus, specifiek voor het proces "gnome-shell". Voor mij niet van praktisch belang, ook al omdat mijn laptop meerdere keren per dag heropgestart wordt. Wel een probleem voor systemen met minder ram, of werkstations die normaal in stand-by gaan en pas nu en dan eens herstart worden.

Ik doe nog eens een opname vanaf inloggen en bij normaal gebruik.

Offline EvC

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/22, 17:16:54 »
Toch zorgelijk voor het accuverbruik van notebooks als een proces dit kan veroorzaken.
Het uit de bocht vliegen heb ik zelf nog niet ervaren in Ubuntu 18.04 beta 1 (geen gierende fan).

Als ik dit Fedora artikel lees ontstaat er toch wat verwarring.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/22, 17:27:05 »
Een geheugenlek heeft principieel geen gevolgen voor de accuduur. Een geheugenlek veroorzaakt niet meer "werk" (en stroomverbruik) voor de computer. Wel wordt gebruikt geheugen niet meer terug vrijgegeven, waardoor je steeds minder geheugen ter beschikking hebt.

Als je weinig geheugen hebt, en door een geheugenlek moet het systeem vroeger beginnen swappen, dan zal die swapactiviteit natuurlijk wel verhoogd batterijgebruik geven, wat dan indirect veroorzaakt wordt door dat geheugenlek.

Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/22, 22:20:53 »
En anders even de gnome-shell herstarten:

Alt - F2

En dan in het venster "r" en vervolgens op enter drukken. Dit staat overigens ook op de genoemde website.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/22, 23:19:31 »
Jazeker, maar dan mag je niet op Wayland zitten. Alt+F2 r werkt alleen op Gnome Shell op xorg. Bij zeer normaal gebruik (forum en youtube, dus niet veel wisselen) ben ik nu na 2.5 uur van 172 (opstart) en 266 (na 1 minuut) naar 527 MB opgeklommen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/24, 09:21:14 »
Het geheugengebruik van Gnome Shell (RSS, d.w.z. het fysieke ingenomen geheugen van het proces gnome-shell) op een dag van normaal gebruik:



Ruim acht uur uptime. Bij periodes van niet-gebruik stijgt het geheugen (gelukkig) niet. Hopelijk wordt dit geheugenlek nu toch snel gedicht.

Offline EvC

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/24, 15:30:20 »
Dank voor het testen.
Als je terug gaat in de tijd is het vaker een issue geweest.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/24, 18:51:19 »
Er zijn inderdaad al bugrapporten sinds 2013- 2014. Ik vrees dat dit niet zo snel opgelost zal worden, of het zal zijn via een "ugly patch" (vb automatisch shell nu en dan eens doen herstarten) eerder dan via het herstellen van een correct geheugengebruik .

Offline EvC

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/24, 20:06:09 »
Op zich zou die ugly patch een goede tussenoplossing zijn (het creëert tijd om de oorzaak grondig aan te pakken).
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/30, 18:13:52 »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gnome Shell geheugen lek
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/30, 19:10:58 »
Goede zaak! Een beetje pers heeft geholpen die klacht van enkele jaren oud wat onder de aandacht te brengen van de ontwikkelaars. Dergelijk geheugenlek, zelfs al is het voor veel gebruikers nog niet echt een probleem, zou absoluut niet mogen voor een leidende desktopomgeving zoals de Gnome desktop. Gelukkig wordt dat, en het lijkt ten gronde, rechtgezet.