Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Partities en meerdere Linux-distributies  (gelezen 5358 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #25 Gepost op: 2010/07/05, 10:50:49 »
Alt+F2, type "gksudo nautilus". Met dit nautilusvenster met beheersrechten kan je een directory "data" aanmaken onder /mnt.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #26 Gepost op: 2010/07/05, 15:22:06 »
Icoontje DANKJEWEL

Zo ver sta ik:
2 versies van Ubuntu geïnstalleerd op de partitie waarop ik ze wou plaatse. Dat bleek véél makkelijker dan ik dacht, nml. bij de installatie handmatig partities kiezen (op voorhand aangemaakt met GParted) en het koppelpunt / in de partitie waarin ik het OS wou.
In 8.04
Het woord data heb ik vervangen door Gebruikersgegevens
In /mnt een map /Gebruikersgegevens en daarin een map /mijnnaam en daarin dan weer mappen /Documenten en /Afbeeldingen enz.
Dan die hele zwik gekoppeld met l -s /mnt/Gebruikersgegevens/mijnnaam/Documenten enz. /home/mijnnaam/Documenten enz.

In de suggesties van antwoord #9 (30/06 12:47) vermeldt je bv. in de voorlaatste alinea alléén /data/mijnnaam i.p.v. wat ik denk dat het moet zijn nml. /mnt/data/mijnnaam enz. Heb ik dat goed? Dat wil ik weten vóór ik ook het 2de OS bewerk.

Een 2de vraag: Heb ik nu niet héél m'n /home naar de partitie Gegevens gekoppeld? Zo ja, hoe haal ik die koppel weer weg? Configuratiebestanden van progs moeten nml. in /home blijven staan en NIET in de gezamenlijke Gegevenssoep terecht komen
En nog een 3de vraag: Moet ik nu dezelfde procedure herhalen voor de andere gebruikers?
Alvast een  :D bij voorbaat

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #27 Gepost op: 2010/07/05, 15:35:43 »
Hoe je het nu allemaal organiseert, volg ik allang niet meer: je moet doen wat voor jou meest overzichtelijk is.

Naar mijn post #9 moet je nu niet meer kijken. Dat was een werkhypothese om homes van verschillende distro's op één apart volume te zetten. Nu zet je enkel de documenten van de gebruikers op een apart volume.

Een linkje is niets speciaals: het vervangt een directory door door te verwijzen naar een directory op een andere partitie. Verder gedraagt het zich voor de gebruiker net als een echte directory. Link wissen verwijdert alleen die verwijzing, niet de gegevens waarnaar verwezen wordt.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/05, 15:46:03 door vanadium »

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #28 Gepost op: 2010/07/05, 15:57:43 »
 :D Vanadium
Met
ln -s /mnt/Gebruikersgegevens/mijnnaam /home/mijnnaam heb ik dus héél m'n home-map gekoppeld. Hoe kan ik een ingestelde link ongedaan maken?
Sorry dat ik je zo lang aan je kop zeur ...

NIET op z'n plaats hier, weet ik, maar waar dan wel ? Updatebeheer werkt onwaarschijnlijk traag (downloadsnelheid 30 to 50 tot kBi/sec)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #29 Gepost op: 2010/07/05, 16:12:41 »
Bij een testje zie ik dat je, als je een link probeert te maken met als naam een reeds bestaande directory, dit overeenkomt met "maak de link IN de bestaande directory". Je zal dus in /home/mijnnaam een andere folder "mijnnaam" vinden: dat is de link naar /mnt/Gebruikersgegevens/mijnnaam

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #30 Gepost op: 2010/07/06, 11:39:59 »
Genoteerd, maar nog niet gecontroleerd en nog minder hersteld. Daarvoor moet ik het antwoord weten op

Hoe wis ik een link???

Ik vind allerlei doc's over een link maken maar niet 1 over een link weghalen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #31 Gepost op: 2010/07/06, 11:50:15 »
rm <naam_van_je_link>

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #32 Gepost op: 2010/07/06, 21:23:49 »
Dankjewel Vanadium.
Citaat
dit overeenkomt met "maak de link IN de bestaande directory"
Inderdaad.
Het zal nog wel wat gezoek worden, vrees ik. Er is niets van al wat ik gedaan heb, gegaan zoals ik het wou, behalve de installatie op de partitie die ik voorzien had én het creëren van de mappen m.b.v. gksudo nautilus.
Nu moet ik dus zoeken naar de "namen van de links".
Ik laat nog wel iets weten. Slecht moment nu.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #33 Gepost op: 2010/07/06, 21:51:08 »
Je zal eerst eens wat beter moeten begrijpen wat een link is. Een beetje achtergrondliteratuur. Een grandioos Nederlandstalig werkje, van Belgische en vrouwelijke makelij: http://tille.garrels.be/training/ubuntu/ Gebaseerd op haar Engelstalige klassieker voor de Linux Documentation Project, aangepast aan Ubuntu.
Ook in PDF te verkrijgen, en absoluut aangeraden als vakantieliteratuur.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #34 Gepost op: 2010/07/06, 22:44:10 »
Toeval of niet, die handleiding ligt hier open voor mij. Maar ik begrijp vele dingen niet en als ik wat zoek, dan vind ik het niet, bv. hoe je een link verwijdert, of waarom er na ln een -s komt (van symbolisch?)
Als ik het goed begrijp is een link een soort bril waardoor je systeem dát "ziet" waarnaar de link verwijst.
Een link staat uiteraard in een map en verwijst naar een map of een bestand. Als het een symbolische link is, dan kan de bestemmingsmap ook op een andere partitie staan. Als ik een link wil laten verwijzen naar een map waarin bv. de Documenten terecht moeten komen, dan moet ik in de map /home een link zetten met als bestemming de naam van de map waarin de documenten moeten komen. Maar hoe "weet" m'n systeem dat het de documenten moet doorsturen naar de map waar de link naar wijst? Is het daarvoor misschien nodig de "normale" Documenten te wissen en te vervangen door een ln met als naam Documenten?

Wat ik nog steeds niet begrijp is de commandolijn met de UUID. Er staat nu in /mnt een map Gebruikersgegevens. Ik denk dat "achter" die map nu m'n gegevens-partitie verscholen zit. Maar wat moet ik daarmee? Ik vind daar nergens nog een spoor van terug, behalve in Bestandssysteem onder /mnt. Moet ik de naam "Gebruikersgegevens" opnemen in de bestemming van de link?
Nogmaals: sorry voor het gezeur. Hier volgt nu een sorry-icoontje.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/07, 07:42:31 door Jakke5 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #35 Gepost op: 2010/07/07, 09:23:55 »
Er zijn "harde" links en "symbolische" links. Wil je een symbolische link, dan moet je dat aangeven met de optie -s.

Symbolische links kan je ook maken met nautilus: sleep en hou ondertussen Ctrl+Shift ingedrukt.

Een link verwijst naar een bestand of een directory. Elke bestandsnaam die je op je systeem ziet, is eigenlijk een hardlink. Die verwijst naar een inode, het eigenlijke bestand. Een softlink is een doorverwijzing naar een andere hardlink (of zelfs softlink). Doordat die niet rechtstreeks naar de inode verwijst, kan de bestemming in dit geval ook op een ander bestandssysteem staan.

Het leuke onder linux is dat links zich net als echte bestanden/directories voordoen, dit in tegenstelling tot de "shortcuts" van MS Windows. Ze laten je dus toe je systeem flexibel in te richten zoals je zelf wil.

Als je Documenten op een andere partitie staan, dan kan je een symbolische link, genaamd "Documenten" maken onder je home directory, zodat die Documenten rechtstreeks in je home directory komen te staan.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #36 Gepost op: 2010/07/07, 14:48:16 »
Dankjewel-icoontje
Het is dus precies zoals ik dacht. Maar het werkt niet.
Ik heb in de Gegevens-partitie een map /mijnnaam gemaakt met daarin de klassieke mappen /Documenten en /Afbeeldingen enz.
De partitie in /etc/fstab gekoppeld met UUId= enz.
Als ik nu  sudo ln -s /media/Gebruikersgegevens/mijnnaam /home/mijnnaam/datainvoer, dan krijg ik in bestandssysteem een gebroken link. Daar kan ik dus niets mee.
Wat doe ik in 's hemelsnaam fout ?
P.S. Alléén met sudo ln -s /mnt/Gebruikersgegevens/mijnnaam /home/mijnnaam/data krijg ik een échte link maar daarmee kan ik niets, niet te benaderen vanuit bv. OO.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/07, 15:00:48 door Jakke5 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #37 Gepost op: 2010/07/07, 15:21:57 »
Heb je nu onder /mnt of onder /media gemount? Staan de permissies van /mnt/Gebruikersgegevens/mijnnaam (ingeval antwoord eerste vraag = /mnt) juist?

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #38 Gepost op: 2010/07/07, 22:13:17 »
Dankjewel-icoon
Huidige toestand:
Nu wijst de link naar /mnt/Gebruikersgegevens.
En wie heeft de rechten van die link? Root! Ondanks het feit dat de link onder /home/mijnnaam staat.
lrwxrwxrwx 1 root root   22 2010-07-07 14:56 data -> Gebruikersgegevens/mijnnaam
En hier de rechten van de /Gebruikersgegevens/mijnnaam:ook allemaal root blijkbaar
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2010-07-05 14:48 Afbeeldingen
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2010-07-05 14:47 Documenten
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2010-07-05 14:47 Muziek
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2010-07-05 14:48 Video's
Rechten veranderen kan ik. Maar wie/wat is de groep? (Ik heb geen groep gedefiniëerd) Is dat dan root?

Maar zoals het nu gaat is het helemaal (nog) niet wat ik wou.
Wat ik wil is:
1° de bestanden van de partitie Gegevens rechtstreeks kunnen benaderen  en niet via de omweg langs /mnt/Gebruikersgegevens/mijnnaam zoals het nu is.
2° uiteraard dat de Documenten en andere gebruikersgegevens kunnen gelezen resp. beschreven worden.
Als ik nu probeer een tekst weg te schrijven m'n /Documenten dan
1° moet ik dat doen via de omweg van Bestandssysteem=>mnt=>Gebruikersgegevens enz. en
2° dan krijg ik als foutmelding dat het bestand niet bestaat. Oók als ik de rechten (1ste naam achter de rechten rwx enz.)  op mijnnaam zet.
Helemaal niet wat ik wil. Ik begin er stilaan de kriebels en een punthoofd van te krijgen. >:(

P.S. Ik zoek nu in "Linux gebruikers Handleiding" Van Jarkko Huijts uit 2005.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/08, 10:10:25 door Jakke5 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #39 Gepost op: 2010/07/08, 08:58:25 »
Rechten veranderen kan ik. Maar wie/wat is de groep? (Ik heb geen groep gedefiniëerd) Is dat dan root?
Ook je gebruikersnaam. Iedere gebruiker heeft ook zijn privé groep.
Citaat
1° de bestanden van de partitie Gegevens rechtstreeks kunnen benaderen  en niet via de omweg langs /mnt/Gebruikersgegevens/mijnnaam/Documenten. Ik wil dat de vlag Documenten bij Locaties de lading Documenten op de geg.-partitie dekt.
Daarvoor dienen nu net de links.
Citaat
2° uiteraard dat de Documenten en andere gebruikersgegevens kunnen gelezen resp. beschreven worden.
Als ik nu probeer een tekst weg te schrijven m'n /Documenten dan
1° moet ik dat doen via de omweg van Bestandssysteem=>mnt=>Gebruikersgegevens enz. en
Je doet dit gewoon via de link
Citaat
2° dan krijg ik als foutmelding dat het bestand niet bestaat.
Hoe dat komt, begrijp ik niet. Natuurlijk moeten de rechten goed staan als je ernaartoe wil schrijven als gebruiker, Nu is root eigenaar, dus dat klopt niet.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #40 Gepost op: 2010/07/08, 10:24:39 »
Er komt toch een ietsiepietsie schot in de zaak.
Heb nu de rechten allebei op mijnnaam gezet, lezen en schrijven toegestaan enz. enz. en nu kan ik inderdaad een tekst wegschrijven.
Maar zoals gezegd, nu moet ik passeren langs bestandssysteem, mnt, Gebruikersgegevens, mijnnaam, Documenten. 5 kliks. En dan heb ik nog geen submappen gemaakt om m'n docu's een beetje ordelijk te houden.
Dat de links juist daarvoor dienen wist ik al. Vraag blijft: hoe krijg ik het voor elkaar om niet langs mnt/Gebruikers enz. te moeten passeren?
Als ik de link nu eens rechtstreeks liet verwijzen naar /mijnnaam in de gegevenspartitie? Eens kijken wat dat geeft. Ik laat iets weten.

 :D Ziezo. Eindelijk licht.
De link ziet er nu als volgt uit:
ln -s /mnt/Gebruikersgegevens/mijnnaam /home/mijnnaam/datamijnnaam
Als ik nu een tekst wil wegschrijven, dan verschijnt datamijnnaam als onderdeel van de lijst die ook Afbeeldingen, Documenten, Muziek enz. als keuzemogelijkheid geeft. Ik wil het nu nog verfijnen en rechtstreeks naar Documenten enz. gaan op de gegevenspartitie.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/08, 10:42:09 door Jakke5 »

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #41 Gepost op: 2010/07/08, 11:00:01 »
 :D :D :D enz. + 1000 x Dankjewel-icoontje

Helemaal gelukt! Precies zoals ik het wou.
De opdracht voor de link ziet er nu zó uit
ln -s /mnt/Gebruikersgegevens/mijnnaam/Documenten /home/mijnnaam/Documentenlink
Vanuit Locaties=>Persoonlijke map=>Documentenlink
Hetzelfde kan ik nu doen voor Afbeeldingen, Muziek, Video's. en ook in de 2 andere OS

Opm. : Vóór ik de link kon leggen moest ik natuurlijk éérst in de gegevenspartitie de map mijnnaam aanmaken en daarin de submappen Afbeeldingen, Documenten, Muziek, Video's

+10 voor Vanadium maar ook voor mij een bank vooruit in de klas. Ik heb reuzeveel geleerd i.v.m. partities aankoppelen via de UUID, linken, rechten en over het algemeen, hoe Linux werkt met koppelpunten enz. En ik ben al een beetje minder bang van de Terminal.

Offline heir4c

  • Lid
Re: OPGELOST Partities en meerdere Linux-distributies
« Reactie #42 Gepost op: 2010/07/08, 18:29:05 »
Proficiat Jakke5.
Heb het topic niet volledig gevolgd maar ga het even bookmarken zodat ik het zeker eens kan lezen. Lijkt me interessante info.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/09, 16:55:28 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu