Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: updates Linux mint Debian "debbie"  (gelezen 1011 keer)

updates Linux mint Debian "debbie"
« Gepost op: 2021/09/03, 16:39:34 »
Op een Acer Core2duo machine heb ik Linux Mint Debian edition "debbie". Geinstalleerd.
Internet via kabel, ik kan gewoon browsen etc. Echter: updates geven errors want er zou een probleem zijn met mijn internetverbinding.

Wie o wie?

(Firewall aangezet via "sudo ufw enable". Zou vreemd zijn als het daar aan zou liggen want bij alle andere debian based distro's die ik gebruik, geeft deze ook geen problemen. Of is er bij LMD net effe iets anders aan de hand dat ik niet weet?...)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline loti

  • Lid
Re: updates Linux mint Debian "debbie"
« Reactie #1 Gepost op: 2021/09/03, 19:40:32 »
Probeer eens een andere spiegelserver.

Offline Phil II

  • Lid
Re: updates Linux mint Debian "debbie"
« Reactie #2 Gepost op: 2021/09/03, 22:06:29 »
... Of is er bij LMD net effe iets anders aan de hand dat ik niet weet?...)
dit is waarschijnlijk de oorzaak .... in ze ienglisch  :-[ sorry en hoe het op te lossen
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=245&t=355148
« Laatst bewerkt op: 2021/09/03, 22:11:10 door Phil II »

Offline EvC

  • Lid
Re: updates Linux mint Debian "debbie"
« Reactie #3 Gepost op: 2021/09/03, 23:29:50 »
Na installatie van LMDE 4 ondervond ik hetzelfde probleem. Via de terminal sudo apt update gedaan en na enkele toestemmingen te geven, liep de update door.
Daarna sudo apt upgrade gedaan.

Met o.a. een NL spiegelserver:
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: updates Linux mint Debian "debbie"
« Reactie #4 Gepost op: 2021/09/04, 07:25:54 »
Na installatie van LMDE 4 ondervond ik hetzelfde probleem. Via de terminal sudo apt update gedaan en na enkele toestemmingen te geven, liep de update door.
Daarna sudo apt upgrade gedaan.

Met o.a. een NL spiegelserver:


Ik had inderdaad wel sudo update gedaan maar niet upgrade, dus dat kan ik nog eens proberen. In combinatie met de tip van Loti zou dat wel eens kunnen gaan werken. Ik kan nu niet bij de machine, het is mijn  "werkbak" en ik dacht met LM Debian edition een makkelijke oplossing te hebben omdat het een semi-rolling release is. Dus die OS blijft er lekker op staan tot de machine uit elkaar valt.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Bloom

  • Lid
Re: updates Linux mint Debian "debbie"
« Reactie #5 Gepost op: 2021/09/04, 11:20:53 »
De terminologie kan verwarrend zijn.
Een 'sudo update' werkt in feite alleen de pakkettenlijst bij en niet de pakketten zelf. Je hebt daarna nog een 'sudo upgrade' nodig om de pakketten zelf te laten bijwerken.

Offline Phil II

  • Lid
Re: updates Linux mint Debian "debbie"
« Reactie #6 Gepost op: 2021/09/04, 12:15:56 »
De terminologie kan verwarrend zijn.
Een 'sudo update' werkt in feite alleen de pakkettenlijst bij en niet de pakketten zelf. Je hebt daarna nog een 'sudo upgrade' nodig om de pakketten zelf te laten bijwerken.
Heb LMDE 4 al enige tijd niet meer in gebruik ( wacht op editie 5 ) maar heb er nooit “ upgrade “ problemen mee gehad .

De vraag die ik mij stel is of waar Xenopeek de aandacht op trekt en de oplossing die hij ervoor aanbiedt niet automatisch aan bod komt tijdens de uitvoering van een effectieve “ upgrade “ .

zoals Bloom aangeeft is de terminologie inderdaad verwarring stichtend , Linux besturingssystemen zijn geen kant en klare gerechten die je zomaar de micro oven in steekt ... vergelijk het eerder met HelloFresh  .
U hoeft hiervoor niet “ Le répertoire de la cuisine “ van Th. Gringoire en L. Saulnier onder de knie te hebben , wel wat elementaire kookvaardigheden aanleren .
Met Linux is dit niet anders , belangrijk om weten en niet altijd gemakkelijk om te begrijpen ( ik maak hier geen uitzondering op ) :
wat is en doet ( niet ) en hoe ga ik ermee om :
“ sudo apt update “  / sudo apt list --upgradeable en uiteindelijk sudo apt upgrade
« Laatst bewerkt op: 2021/09/04, 12:18:57 door Phil II »

Re: updates Linux mint Debian "debbie"
« Reactie #7 Gepost op: 2021/09/04, 13:46:52 »
De terminologie kan verwarrend zijn.
Een 'sudo update' werkt in feite alleen de pakkettenlijst bij en niet de pakketten zelf. Je hebt daarna nog een 'sudo upgrade' nodig om de pakketten zelf te laten bijwerken.

Zojuist schiet mij te binnen dat ik nog een exemplaar van: "raspberry pi made easy" in de kast heb staan. Daar staat ook nog een redelijk uitgebreide uitleg in van terminal commando's. Misschien wel eens een keer de moeite om wat uitgebreider te gaan bestuderen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Phil II

  • Lid
Re: updates Linux mint Debian "debbie"
« Reactie #8 Gepost op: 2021/09/05, 00:34:31 »
Een eenvoudig voorbeeldje , de recente “ squashfs-tools security update “ *
***@***-x75vd:~$ sudo apt update
[sudo] wachtwoord voor ***:
Geraakt:1 http://security.debian.org/debian-security bullseye-security InRelease
Geraakt:2 http://deb.debian.org/debian bullseye InRelease                     
Geraakt:3 http://files.eid.belgium.be/debian bullseye InRelease               
Geraakt:4 http://deb.debian.org/debian bullseye-updates InRelease             
Geraakt:5 http://files2.eid.belgium.be/debian bullseye InRelease
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
1 pakket kan opgewaardeerd worden. Voer 'apt list --upgradable' uit om het te zien.
***@***-x75vd:~$ sudo apt list --upgradable
Bezig met oplijsten... Klaar
squashfs-tools/stable-security 1:4.4-2+deb11u1 amd64 [opwaardeerbaar van: 1:4.4-2]
N: Er is 1 bijkomende versie. Gebruik schakelaar '-a' om het te zien .
***@***-x75vd:~$ sudo apt list --upgradable -a
Bezig met oplijsten... Klaar
squashfs-tools/stable-security 1:4.4-2+deb11u1 amd64 [opwaardeerbaar van: 1:4.4-2]
squashfs-tools/stable,now 1:4.4-2 amd64 [geïnstalleerd,opwaardeerbaar naar: 1:4.4-2+deb11u1]

***@***-x75vd:~$ sudo apt upgrade
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Opwaardering wordt doorgerekend... Klaar
De volgende pakketten zullen opgewaardeerd worden:
  squashfs-tools
1 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Er moeten 0 B/135 kB aan archieven opgehaald worden.
Na deze bewerking zal er 0 B extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan? [J/n] j
(Database wordt ingelezen ... 295820 bestanden en mappen momenteel geïnstalleerd
.)
Uitpakken van .../squashfs-tools_1%3a4.4-2+deb11u1_amd64.deb wordt voorbereid...
Bezig met uitpakken van squashfs-tools (1:4.4-2+deb11u1) over (1:4.4-2) ...
Instellen van squashfs-tools (1:4.4-2+deb11u1) ...
Bezig met afhandelen van triggers voor man-db (2.9.4-2) ...
***@***-x75vd:~$

(*) https://nl.wikipedia.org/wiki/SquashFS
« Laatst bewerkt op: 2021/09/05, 00:37:55 door Phil II »

Re: updates Linux mint Debian "debbie"
« Reactie #9 Gepost op: 2021/09/06, 11:03:09 »
Deze morgen "sudo apt update" gevolgd door "sudo apt upgrade"  gedaan zonder verdere acties en systeem is bijgewerkt. Via de grafische bediening werkt ook weer. Probleem dus vanzelf opgelost zonder verdere actie.

Dank en groet,
ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.