Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Image  (gelezen 1036 keer)

Offline pacecal

  • Lid
Image
« Gepost op: 2009/09/24, 16:13:28 »
Hallo Ubunteurs :)

Ik ben voornemens om Ubuntu te gaan gebruiken. Binnen Windows heb ik altijd met veel plezier gebruik gemaakt van Acronis True Image. Met behulp van een opstartmenu kan ik gemakkelijk een image terugzetten.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen met Ubuntu en het gebruik van image-sofware.

Re: Image
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/24, 16:19:08 »
Hallo, ik gebruik geen image-software, bij normaal gebruik van Ubuntu is dat volstrekt overbodig.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Image
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/24, 16:38:04 »
Misschien, als meneer staat op wat meer zekerheid, kan hij er voor kiezen de installatie over twee schijven te verdelen. Het systeem (/  ofwel root) op partitie A  en de data (/home) op partitie B. Mocht er dan onverhoopt iets mis gaan met het systeem, dan blijft het data deel onaangeroerd.

En natuurlijk maakt meneer met regelmatige, niet te lange, tussenpozen een backup. Toch?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Image
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/24, 16:57:23 »
Toen ik begon met Ubuntu probeerde ik altijd alles uit in de terminal, ik heb wel heel wat stomme dingen gedaan op deze manier
Grub totaal verknoeid, per ongeluk als root rm * gegeven, etc.
Ik heb Ubuntu een aantal keer moeten herstellen en hoewel dat gemakkelijk is was ik altijd weer mijn persoonlijke bestanden en instellingen kwijt.

Gebruik Ping (Part image not Ghost) een Norton Ghost achtige linux live distributie.

Te vinden op http://ping.windowsdream.com/.

Je leert veel van je fouten! =D
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Re: Image
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/24, 17:04:40 »
Extra software gebruiken is niet nodig, het commando "dd", dat meegeleverd wordt met vrijwel alle Linux-distro's, kan prima ruwe gegevens uitlezen van een apparaat en dat in een bestand opslaan. Voorbeeld:

sudo dd if=/dev/sda1 of=~/mijn_image

Dit commando maakt een exacte kopie van if (input file) /dev/sda1 naar of (output file) ~/mijn_image. Een image terugezetten gaat ook met dit commando, gewoon de in- en uitvoer omwisselen.

Re: Image
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/24, 17:06:16 »
Acronis True Image is OS onafhankelijk. Gewoon een boot-cd maken (staat ergens in het menu) en hiermee de pc opstarten. Zo deed ik het vroeger ook.

Offline pacecal

  • Lid
Re: Image
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/08, 22:06:27 »
Wat ik me nou afvroeg...is of ik vanuit een windows computer - met daarop acronis true image - de andere ubuntu computer kan backuppen met acronis? Ik zou dan de gehele disk moeten sharen?