Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan usb niet mounten  (gelezen 1962 keer)

newb

  • Gast
Kan usb niet mounten
« Gepost op: 2008/04/19, 14:45:38 »
Hallo,

Ik ben nieuw hier. ik ben een complete beginner, maar hoop dat jullie me toch kunnen helpen.
Ik heb een laptopje gekocht, een al wat ouder wordende hp nc 4010... Dan de laatste ubuntu (8.04) op gezet met usb als boot, en tot mijn verbazing ging dat probleemloos...

Maar wanneer ik nu een usb stick insteek, ziet hij hem wel maar komt erop dat ie niet kan worden gemount.

Ik heb al de updates die werden aangeboden al uitgevoerd, Ik heb ook al eens gezocht en vond een aantal dingen om eens in te typen in de terminal om manueel te doen mounten, maar dit lukte niet...

Wat moet ik juist doen ?

Offline vanadium

  • Lid
Kan usb niet mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/19, 17:06:42 »
Laatste Ubuntu is natuurlijk nog beta: als nieuwe gebruiker doe je dat eigenlijk beter niet en blijf je bij de stabiele versie. Alhoewel, met amper een week te gaan zal het ongeveer RC kwaliteit zijn, dus het is je vergeven voor één keer ;)

Wat je best doet, is eens opnieuw proberen mounten met de commandolijn. Daarna post je commando en foutmelding hier: dat is de enige goede manier om een idee te kunnen krijgen wat er scheelt. Zoals je wellicht al door hebt, gaat manueel mounten in een "test" directory als volgt:

mkdir test
sudo mount /dev/sdb1 test

Hierbij vervang je /dev/sdb1 door de apparaatnaam die geldt voor jou USB. Als je die neit kent, dan kan je die vinden in de output van

blkid

newb

  • Gast
Kan usb niet mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/20, 13:27:52 »
Schitterend... het is al opgelost... :)
Nu snapte ik wat ik moest typen, door dat commando om te kijken hoe hij de usb noemt, sda1 dus...

Hoewel ik nog niet goed weet waarom ik eerst een map test moet maken, maar goed het werkt...

Dankuwel!

Offline vanadium

  • Lid
Kan usb niet mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/20, 13:39:13 »
Wat ik je vroeg was om te testen de USB mounten in een map test. Als hij dat zonder foutmelding doet, dan betekent dat dat er met je USB niets aan de hand is. Normaal wordt een USB automatisch gemount in een automatisch aangemaakte directory onder /media, en verschijnt hij als icoon op de desktop. Dat laatste kan evenwel afgezet worden.

Ik wil hier wel bijvermelden dat Hardy nogal zichtbare bugs had in het automatisch mounten van USB's. Misschien zijn die er nu al uit.

newb

  • Gast
Kan usb niet mounten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/20, 14:28:24 »
En voor te unmounten ? ik veronderstel dat ik niet zomaar de usb stick mag uithalen...

Dit heb ik al geprobeerd maar werkt dus niet:
mattias@nc4010:~$ sudo unmount /test
sudo: unmount: command not found
mattias@nc4010:~$ sudo unmount /dev/sda1/test
sudo: unmount: command not found

newb

  • Gast
Kan usb niet mounten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/20, 14:38:40 »
Ok, al opgelost het commando is dus blijkbaar umount en niet unmount...

Offline vanadium

  • Lid
Kan usb niet mounten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/20, 16:08:31 »
Citaat
het commando is dus blijkbaar umount en niet unmount
Inderdaad, unixers typen niet graag ;)

Krijg je nu je USB te zien als icoon op je desktop als je hem aankoppelt? Indien niet, kan je hem benaderen via een directory onder /media?

newb

  • Gast
Kan usb niet mounten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/20, 18:27:51 »
Idd, hij komt na het mounten in de terminal automatisch op de desktop als 1,0 GB Media

Offline vanadium

  • Lid
Kan usb niet mounten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/20, 21:46:47 »
Dan weet ik echt niet wat er oorspronkelijk fout was: dit probleem heeft zichzelf opgelost blijkbaar. Des te beter. Ontkoppel een verwisselbare schijf altijd goed, zowel in Ubuntu (rechts-klik - ontkoppelen) als andere besturingssystemen.

newb

  • Gast
Kan usb niet mounten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/21, 13:54:52 »
Mja, dat is het rare, ik moet hem wel manueel in terminal mounten en unmounten hoor...
Als ik usb-stick insteek komt erop 'invalid mount option'...
Als ik hem dan in terminal zelf doe mounten, dan komt ie op bureaublad en kan ik alles doen...

Maar nu komt het rare: als ik hem wil uihalen en ik rechterklik -> unmount volume dan zegt ie cannot unmount want "the volume is not mounted" :P
Dus typ ik dan in terminal unmount /.. enz en dan gaat ie van bureaublad weg en kan ik hem uithalen...

Offline vanadium

  • Lid
Kan usb niet mounten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/21, 15:20:21 »
Dan zou het een probleem kunnen zijn met je label. Kijk eens in "Computer" (Places - Computer). Rechts-klik je USB, kies "Eigenschappen". Heb jij ooit iets ingevuld onder "settings" op de "Volume" tab or op de "Drive" tab? Als er iets ingevuld staat, meld hier eens wat er stond en verwijder het.