Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu kernel k7  (gelezen 2991 keer)

Offline bwog

  • Lid
xubuntu kernel k7
« Gepost op: 2005/12/13, 15:01:22 »
Xubuntu staat op een computer met een thunderbird (k7) en Geforce2GTS (Nvidia legacy). De i386 kernel werkt.

Na installatie van de k7 kernel wordt de nvidia module niet meer herkend.

installatie met sudo synaptic, zoek naar linux-k7, installeer:
linux-k7                                                                            2.6.12.16.1
linux-restricted-modules-2.6.12-10-k7                    2.6.12.4-11.1  is voor legacy nvidia
linux-restricted-modules-k7                                       2.6.12.16.1
linux-image-2.6.12-10-k7                                            2.6.12.16.1
linux-image-k7                                                               2.6.12.16.1
linux-image-2.6.12-10-k7                                            2.6.12.10.24

Bij opstarten met startxfce4 krijg ik: Fatalerror inserting nvidia (/lib/modules/2.6.12-10-k7/volatile/nvidia.ko) No such device

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
xubuntu kernel k7
« Reactie #1 Gepost op: 2005/12/13, 15:08:16 »
Haal nvidia eraf, download de drivers van de nvidia site en installeer deze.

Offline bwog

  • Lid
xubuntu kernel k7
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/13, 15:18:21 »
@Kennywest: Dat wil ik in de toekomst wel eens proberen, maar ik dacht dat je dan aan de kernel moet prutsen, wat weer gevolgen heeft voor dist-upgrade.
Op mijn nieuwe computer met k8 processor werkte de k7kernel wel meteen.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
xubuntu kernel k7
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/13, 16:02:28 »
Bahnee. Je hoeft niet aan de kernel te prutsen. Je hebt alleen de headers nodig.

Offline bwog

  • Lid
xubuntu kernel k7
« Reactie #4 Gepost op: 2005/12/13, 19:05:42 »

xubuntu kernel k7
« Reactie #5 Gepost op: 2005/12/13, 19:23:59 »
apt-get install linux-k7

Dat houdt kernel en restricted-modules up to date en synchroon met elkaar.

Offline bwog

  • Lid
xubuntu kernel k7
« Reactie #6 Gepost op: 2005/12/13, 19:26:52 »
Maar Dennis, die heb ik toch geinstalleerd met synaptic?

xubuntu kernel k7
« Reactie #7 Gepost op: 2005/12/13, 20:00:50 »
Inderdaad, overheen gekeken. Doe eens sudo depmod -a

Offline bwog

  • Lid
xubuntu kernel k7
« Reactie #8 Gepost op: 2005/12/13, 20:23:38 »
Ik kan xfce4 niet opstarten met de k7 kernel, maar ik kan het commando wel in de command line geven of in een terminal op i386. Ik zal het eens proberen.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
xubuntu kernel k7
« Reactie #9 Gepost op: 2005/12/14, 08:11:54 »
@bwog: Sorry voor de late reactie, inderdaad, die drivers moet je hebben. Ik gebruik die zelf ook.

Offline bwog

  • Lid
xubuntu kernel k7
« Reactie #10 Gepost op: 2005/12/14, 14:52:54 »
Citaat van: kennywest
@bwog: Sorry voor de late reactie, inderdaad, die drivers moet je hebben. Ik gebruik die zelf ook.
Bedankt Kennywest, die drivers ga ik zeker eens proberen. Installatie lijkt me ook niet zo moeilijk.

Er spelen hier een aantal dingen mee:

Ik zou graag willen weten waarom de kernel upgrade fout ging. Mischien is het omdat xorg niet overschreven kan worden nadat ik er handmatig veranderingen in heb aangebracht?

Een nieuwe installatie waarschijnlijk de snelste methode :) maar ik wil graag leren hoe ik dit kan repareren.

Ik wil geen veranderingen aanbrengen die in de toekomst problemen opleveren (bijv. bij dist-upgrade), maar het is onduidelijk welke zaken daar onder vallen.

Er is nog niet zoveel informatie over xfce, maar daar zijn mensen van het ubuntu forum mee bezig, er komt een aparte forumsectie voor xfce. Zo kan ik bijvoorbeeld geen tekst selecteren met de muis. Ik zat te zoeken of ik synaptic kon installeren toen bleek dat het er al op stond :) , maar ik kan het alleen aanzetten met sudo synaptic.

Lang verhaal, en het meeste zal zichzelf wel oplossen na verloop van tijd.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
xubuntu kernel k7
« Reactie #11 Gepost op: 2005/12/14, 15:49:07 »
Wel, ik gebruik een zelf gebakken kernel. Als ik daar een upgrade van doe (make-kpkg), dan loopt het ook fout met de nvidia zaken. Die moet ik dan zelf opnieuw installeren nadat ik de eerste keer opstart met de nieuwe kernel. Ik vermoed dat de nvidia modules meegeleverd met Ubuntu niet werken voor uw K7 kernel, vandaar dat het downloaden en installeren van de nvidia drivers soelaas zal brengen.
En nee, het is inderdaad niet moeilijk. Downloaden en script uitvoeren. Done.
Vergeet ook niet dat je met Linux bezig bent. Herinstallatie is in deze wereld meestal geen goede oplossing, tenzij je het echt volledig verkorven hebt (repositories uit stable en unstable door elkaar gebruiken bijvoorbeeld). Herinstallatie is iets voor de Windows gebruikers ;)

Offline bwog

  • Lid
xubuntu kernel k7
« Reactie #12 Gepost op: 2005/12/14, 16:27:52 »
De opmerking over herinstallatie was niet helemaal serieus bedoeld (vandaar de smiley). De serieuze kant is overigens het tijds-aspect; voor beginners is herinstallatie sneller dan (onduidelijke) problemen oplossen. Punt is dat je er niets van leert.

Windows heb ik vaak genoeg opnieuw geinstalleerd en dat kost wel veel tijd.

Maar goed, ik denk dat we het wel eens zijn.