Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken  (gelezen 16779 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Met het installeren van de nieuwe versie 10.04.1 is het probleem bij het opstarten toch niet verholpen.
Ik heb een nieuwe PC aangeschaft en daarop werkt Ubuntu 10.04.1 voortreffelijk.

Maar mijn oude Packard Bell-PC zou ik ook graag "normaal" willen gebruiken.
Ik had gehoopt dat met installatie van de (punt-versie) 10.04.1 het opstart-probleem zou zijn/worden opgelost; maar helaas.
Bij het opstarten van de PC kom ik nog steeds op een zwart scherm terecht met de volgende melding:

Gave up waiting for root device.  Common Problems:
- Boot args (cat /proc/cmdline)
  - Check Rootdelay= (did the system wait long enough?)
  - Check Root= (did the system wait for the right device?)
- Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)

]ALERT!  /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec does not excist.
 Dropping to a shell

BusyBox v1.13.3 (ubuntu 1:13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter 'Help' for a list of built-in commands.

(initramfs) "_"     dat laatste is een knipperende cursor     

Als ik bij die cursor "Exit" invoer moet ik 2 minuten wachten daarna "Enter" ingeven en pas dan start de PC heel langzaam verder op.

Uit de bovenstaande regel: - Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev) begrijp ik dat er iets "gemist" wordt, maar ik weet niet wat.
Wie kan mij vertellen wat hier bedoeld (gemist) wordt?



Uit bovenstaande regel:
ALERT!  /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec does not excist.
begrijp ik dat /dev/disk....etc... niet zou bestaan. Maar bij zoeken op mijn PC vind ik het volgende:



Daar vind ik iets wat volgens mij sterk op het gezochte lijkt; dus lijkt het mij alsof het wél bestaat.
Ik weet alleen niet wat het kruis rechtsboven in het icoon betekend.
Wie kan me dat vertellen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/29, 10:12:52 »
Het kruis betekent dat dit alleen toegangkelijk is voor de root, wordt je door voor een commando sudo te zetten of grafisch gksudo.
Bijv sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf
En bij grafisch werken gksudo nautilus.
Nu het andere probleem. Heb je een besturingssysteem op de genoemde partitie gezet?
Een UUID is een klein bestandje waarmee Ubuntu kan zien welke HD/partitie waar zit. Dus al verwissel jij je schijven, zolang de UUID er op staat weet Ubuntu precies waar je schijf is gebleven. Dit in tegenstelling tot Windows, die is gelijk de weg kwijt. :evil:
Als je zeker weet dat op die schijf het besturingssysteem staat is het mogelijk om de UUID te verwijderen.
Ik zit alleen niet op mijn eigen PC, maar als je op het forum zoekt op UUID moet het ook lukken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/29, 10:52:48 »
Maar mijn oude Packard Bell-PC zou ik ook graag "normaal" willen gebruiken. Ik had gehoopt dat met installatie van de (punt-versie) 10.04.1 het opstart-probleem zou zijn/worden opgelost; maar helaas
Ik meende me te herinneren dat je BusyBox probleem opgelost was, met de Ubuntu 10.04.1 Desktop CD op je oude Packard Bell-PC http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/installatie-1004-mislukt-kan-pc-niet-meer-opstarten/90/ Echter zie ik dat je dat laatste bericht hebt aangepast. Als het niet (meer) lukt met de adviezen uit dat oude topic, dan denk ik dat het waarschijnlijk niet op te lossen is. Of je zou het installeren kunnen proberen via boot parameters. Zoals is beschreven in deze topic http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/10-04-1-vindt-harddisk-niet-op-packardbell-m36/45/ Probeer eventueel de Ubuntu 10.10 Desktop CD.


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/29, 16:36:05 »
Ik heb dit eens opgelost door, de hd aan een andere kontroller aan te sluiten,(2 hd's omwisselen),
Bij mij leek het net of er bij de boot de kontroller niet werkte, en de andere wel.

Of dit proberen, dus grub herinstalleren.
http://sites.google.com/site/computertip/grub

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/29, 18:54:37 »
Een UUID is een klein bestandje waarmee Ubuntu kan zien welke HD/partitie waar zit.
Als ik het dus goed begrijp, bevat de regel:
"ALERT!  /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec does not excist."
de melding dat het bestandje (UUID) niet bestaat.
Via Nautilus, maar zonder "gksudo" vond ik het wél; zie hieronder:


Toen ik ging zoeken mét "gksudo" was het er niet; zie hieronder:


Hoe kan dat? ik snap daar niets van  ??? ???

Citaat van: Gijsbert
Dus al verwissel jij je schijven, zolang de UUID er op staat weet Ubuntu precies waar je schijf is gebleven. Dit in tegenstelling tot Windows, die is gelijk de weg kwijt. :evil:
Als je zeker weet dat op die schijf het besturingssysteem staat is het mogelijk om de UUID te verwijderen.
Er zit maar één harde schijf in mijn PC; dus daarop moet het besturingssysteem staan.
Zeker weet ik niets meer, want het ene moment (zonder gksudo) is de UUID er wel, en het andere moment (mét gksudo) is de UUID spoorloos    ??? ??? ???
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/29, 19:21:06 »

Zeker weet ik niets meer, want het ene moment (zonder gksudo) is de UUID er wel, en het andere moment (mét gksudo) is de UUID spoorloos
Inderdaad, vreemd. Zou je in het Terminalvenster de output van het volgende commando kunnen posten?
ls -la /dev/disk/by-uuid/ [Enter] Dit om te controleren of elke UUID wel naar een partitie verwijst.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/29, 19:22:13 »
Ik meende me te herinneren dat je BusyBox probleem opgelost was, met de Ubuntu 10.04.1 Desktop CD op je oude Packard Bell-PC http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/installatie-1004-mislukt-kan-pc-niet-meer-opstarten/90/ Echter zie ik dat je dat laatste bericht hebt aangepast.
Dat klopt jolo, ik heb wat zitten knoeien in het forum; mijn excuses daarvoor.

Ik heb een nieuwe "Ikbenstil"-PC aangeschaft en daarop Ubuntu 10.04 laten installeren.
Daarmee was het probleem schijnbaar opgelost; want op die PC werkt alles naar behoren.
Nu wil ik echter de oude Packard Bell-PC in een thuis-netwerkje opnemen. Ik ben zelfs zover dat ik middels een KVM-scwitch beide computers kan gebruiken met één monitor en één toetsenbord en één muis.
Het werkt allemaal, alleen zit ik nog steeds met het opstart-probleem op de oude Packard Bell.
Ik heb de zgn. puntversie Ubuntu 10.04.1 gedownload en geïnstalleerd op de oude PC en hoopte daarmee van het opstart-probleem af te zijn, maar helaas is dat niet gelukt.
Ik blijf bij opstarten uitkomen op dat zwarte scherm met witte letters zoals eerder omschreven.(BusyBox)

Citaat van: jolo
Als het niet (meer) lukt met de adviezen uit dat oude topic, dan denk ik dat het waarschijnlijk niet op te lossen is. Of je zou het installeren kunnen proberen via boot parameters. Zoals is beschreven in deze topic http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/10-04-1-vindt-harddisk-niet-op-packardbell-m36/45/ Probeer eventueel de Ubuntu 10.10 Desktop CD.
Ik vrees dat het installeren met boot parameters mijn kennis te boven gaat.
Dat is allemaal zo ingewikkeld voor mij; daar durf ik niet aan te beginnen.
Misschien dat installatie van Ubuntu 10.10 Desktop CD nog een oplossing kan brengen.
Is die versie al verschenen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/29, 19:28:20 »
Zou je in het Terminalvenster de output van het volgende commando kunnen posten?
ls -la /dev/disk/by-uuid/ [Enter] Dit om te controleren of elke UUID wel naar een partitie verwijst.

edit:
om verwarring te voorkomen heb ik de verkeerde afdruk weg gehaald.


dit moet de goede afdruk zijn van de oude PC.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/29, 20:01:30 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/29, 19:39:44 »
Blijkbaar was je toen ik mijn vorig bericht postte, zelf een bericht aan het typen. Ubuntu 10.10 was al uitgebracht op tien oktober. http://releases.ubuntu.com/10.10/

Ik heb hierboven een afdruk van de UUID op mijn nieuwe PC gemaakt.
En ik had nog niet scherp genoeg naar die gksudo afbeelding gekeken.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/29, 21:28:34 »
Blijkbaar was je toen ik mijn vorig bericht postte, zelf een bericht aan het typen. Ubuntu 10.10 was al uitgebracht op tien oktober. http://releases.ubuntu.com/10.10/

Ik heb hierboven een afdruk van de UUID op mijn nieuwe PC gemaakt.
En ik had nog niet scherp genoeg naar die gksudo afbeelding gekeken.

Die geplaatste afdruk was verkeerd; ik heb met "Edit" dat bericht #7 aangepast met de juiste afdruk.

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/29, 22:00:45 »
Op het eerste gezicht, lijkt me die nieuwe afdruk van je
ls -la /dev/disk/by-uuid/ [Enter] in orde. Die probleem UUID verwijst zo te zien naar /dev/sda6

Wellicht zou je dan die tip van Gijsbert kunnen proberen. Dus in de plaats van die /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec in je /etc/fstab die /dev/sda6 gebruiken. Let wel, als je daarin een typefout maakt, Ubuntu niet meer wil opstarten. Dus zet alvast een Ubuntu 10.10 Desktop CD klaar.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/29, 23:01:18 »
@jolo
als die actie zo riskant is, kan ik nu beter stoppen en morgen éérst Ubuntu 10.10 downloaden en branden.
Het wordt anders te laat voor deze jongeman en dan ga ik gegarandeerd fouten maken.
Kan ik beter morgen met frisse moed beginnen!

bedankt zover en tot morgen; wel te rusten  ;)

p.s.
kan ik na die wijziging in /etc/stab ook opnieuw Ubuntu 10.04.1 installeren; die heb ik al klaar liggen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/30, 09:01:59 »
Als je het fstab wijzigt in Ubuntu, zou je het beste op de volgende manier kunnen doen. Typ in het Terminalvenster gksudo gedit /etc/fstab [Enter] Maak bij voorkeur je editor breed genoeg, zodat elke fstab regel op één regel past. Zoek daarin de regel van de root partitie. Dus de regel waarin die slash staat / en die uuid staat uit je foutmelding. Waarschijnlijk ziet dat er bij jouw zo uit
# / was on /dev/sda6 during installation
UUID=dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec     /               ext4  errors=remount-ro 0       1
Controleer voor alle zekerheid de juiste root partitie via commando df [Enter]
Dan zet je een hekje voor die UUID
# / was on /dev/sda6 during installation
#UUID=dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec     /               ext4  errors=remount-ro 0       1
Dan kun je daaronder, of eventueel onderaan het fstab een regel met de root partitie typen of kopiëren en plakken, vanuit die regel "during installation" in je fstab. Daarachter kopieer je de rest vanaf die slash. Zie voorbeeld

/dev/sda6  /               ext4  errors=remount-ro 0       1
Zorg ervoor dat er minimaal één spatie zit tussen de device en de slash. Ook de andere spaties in de fstab regels moeten blijven staan. En kopieer en plak alleen gegevens vanuit jouw eigen fstab. Dus kopieer niet vanuit mijn voorbeeld code. Want daarin zou een fout kunnen staan. Dan klik je in gedit op Opslaan en sluit de editor af. Start dan nog niet opnieuw op. Maar geef in het Terminalvenster het volgende commando
sudo mount -a [Enter] Dat commando zorgt ervoor dat het fstab opnieuw wordt ingelezen. Als er dan geen foutmelding verschijnt, zou het in orde moeten zijn. Daarna zou je kunnen rebooten, om te zien of het beter gaat. Indien nodig, zou je zoiets ook kunnen doen voor het swap.

kan ik na die wijziging in /etc/stab ook opnieuw Ubuntu 10.04.1 installeren; die heb ik al klaar liggen?
Dat zou je ook kunnen doen. Alleen lost dit waarschijnlijk het probleem niet op. Maar dat is ook met de nieuwe Ubuntu 10.10 niet zeker. En zijn er dan kansen op andere problemen.







« Laatst bewerkt op: 2010/10/30, 15:09:04 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/30, 13:26:36 »
@jolo,
ik heb een kopie gemaakt van mijn /etc/fstab (zie hieronder)
Kan/wil je vóórdat ik veranderingen daarin ga aanbrengen, eens kijken of je hier mogelijk al fouten in kan vinden?


# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda6 during installation
UUID=dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /home/ca was on /dev/sda8 during installation
UUID=6598554e-d727-48c0-a6b9-d84d8ae8cee9 /home/ca        ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda7 during installation
UUID=9be836f1-b791-4271-a93d-41e3ddfb946b none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/30, 15:24:48 »
@KeesS Ik heb je fstab bekeken. Ik heb daarin geen fouten kunnen vinden. Wel in mijn voorbeeld fstabs. Deze heb ik inmiddels aangepast. Er stond een 2 te veel in.

Het enige commando wat je voor alle zekerheid voor het wijzigen van je fstab nog kunt doen, is
cat /proc/mounts [Enter] Met die commando kun je checken hoe de partities gemount zijn. Ik zie dat je een aparte home partitie hebt. Die fstab regel zou je ook nog kunnen aanpassen. Dat wil zeggen, als de BusyBox melding niet verdwenen is na de aanpassing van de root regel.


Mocht het bovenstaande uit mijn vorig bericht niet helpen, dan zou je het ook nog kunnen zoals in Linux distributie openSuSE. Die gebruikt in de plaats van UUID gebruik van
/dev/disk/by-id [Enter] welke by-id er zijn, zou je kunnen checken via commando
ls -la /dev/disk/by-id [Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/30, 16:17:20 »
@KeesS Ik heb je fstab bekeken. Ik heb daarin geen fouten kunnen vinden. Wel in mijn voorbeeld fstabs. Deze heb ik inmiddels aangepast. Er stond een 2 te veel in.

Het enige commando wat je voor alle zekerheid voor het wijzigen van je fstab nog kunt doen, is
cat /proc/mounts [Enter] Met die commando kun je checken hoe de partities gemount zijn.

@jolo Hieronder een kopie van het uitgevoerde commando.
Het is voor mij allemaal "geheimschrift", ik kan daar niets in checken  ??? Jij wel?

ca@pb-desktop:~$  cat /proc/mounts
rootfs / rootfs rw 0 0
none /sys sysfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
none /proc proc rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
none /dev devtmpfs rw,relatime,size=509008k,nr_inodes=127252,mode=755 0 0
none /dev/pts devpts rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000 0 0
/dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec / ext4 rw,relatime,errors=remount-ro,barrier=1,data=ordered 0 0
none /sys/fs/fuse/connections fusectl rw,relatime 0 0
none /sys/kernel/debug debugfs rw,relatime 0 0
none /sys/kernel/security securityfs rw,relatime 0 0
none /dev/shm tmpfs rw,nosuid,nodev,relatime 0 0
none /var/run tmpfs rw,nosuid,relatime,mode=755 0 0
none /var/lock tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
none /lib/init/rw tmpfs rw,nosuid,relatime,mode=755 0 0
/dev/sda8 /home/ca ext4 rw,relatime,barrier=1,data=ordered 0 0
binfmt_misc /proc/sys/fs/binfmt_misc binfmt_misc rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
gvfs-fuse-daemon /home/ca/.gvfs fuse.gvfs-fuse-daemon rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000 0 0
ca@pb-desktop:~$



VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/30, 16:56:07 »
Dit is mijn (nieuwe) /etc/fstab nadat ik de voorgestelde wijzigingen heb aangebracht.
Wil je even nakijken of ik hierin alles goed heb gedaan?

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda6 during installation
#UUID=dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec /               ext4    errors=remount-ro 0       1
/dev/sda6  /               ext4  errors=remount-ro 0       1
# /home/ca was on /dev/sda8 during installation
UUID=6598554e-d727-48c0-a6b9-d84d8ae8cee9 /home/ca        ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda7 during installation
UUID=9be836f1-b791-4271-a93d-41e3ddfb946b none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0

(er is helaas niets veranderd, nog steeds hetzelfde opstart-probleem.)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/30, 17:44:29 »
@KeesS Je cat /proc/mounts [Enter]  ziet er ook goed uit. Ook je gewijzigde fstab ziet er goed uit. Bedoel je dat je nog steeds die "ALERT! /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec does not excist." krijgt? Of zie je nu een andere uuid. Bijvoorbeeld die van je home partitie. Deze dus: UUID=6598554e-d727-48c0-a6b9-d84d8ae8cee9

Het is waarschijnlijk ook nog nodig je /boot/grub/grub.cfg aan te passen. Dat kan niet rechtstreeks. Maar via de /etc/grub.d directory. Daarin maak je een nieuw bestand aan. Dat doe je in het Terminalvenster sudo gksudo gedit /etc/grub.d/09_ubuntu [Enter] Bovenaan dat bestand behoren de volgende regels te staan
#!/bin/sh
exec tail -n +3 $0
# This file provides an easy way to add custom menu entries.  Simply type the
# menu entries you want to add after this comment.  Be careful not to change
# the 'exec tail' line above.
Overigens zijn alleen de bovenste twee regels vereist. De overige drie regels geven alleen info. Open dan in een ander Terminalvenster het /boot/grub/grub.cfg gedit /boot/grub/grub.cfg [Enter] Omdat je hierin niets rechtstreeks behoort te wijzigen, is er geen sudo vereist. Hierin zoek je de eerste menuentry onder ### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ### Deze menuentry t/m de eerste afsluitende Accolade. Waarschijnlijk zullen dat een regel of acht zijn. Die je dan met je muis selecteert. Klik op de rechter muisknop. Selecteer in het contextmenu wat dan verschijnt, Kopiëren. In die gedit die je geopend had met /etc/grub.d/09_ubuntu zorg je ervoor dat de cursor op de eerste lege regel staat. En klik met de middelste muisknop. Dan zie je daar die menuentry verschijnen. Als je geen middelste muisknop hebt, klik dan met de rechter muisknop. Selecteer in het contextmenu wat dan verschijnt, plakken.

Daarin zoek je de linux kernel regel. Waarin onder andere root=dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec staat. Die wijzig je dan in root=/dev/sda6 Klik in die editor op bewaren en sluit 'm af. Sluit ook de andere editor af. En typ de volgende commando sudo chmod +x /etc/grub.d/09_ubuntu [Enter] Dat commando maakt dat bestand uitvoerbaar. Om je /boot/grub/grub.cfg te updaten, geef je het volgende commando sudo update-grub [Enter] Als er geen foutmelding verschijnt, zou het gelukt moeten zijn.


Zie voor uitleg deze hyperlink http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#A.2BAC8-etc.2BAC8-grub.d.2BAC8.28map.29

//Edit Nog even een sudo in de chmod code toegevoegd.



« Laatst bewerkt op: 2010/10/30, 17:51:23 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/30, 19:56:49 »
@KeesS Bedoel je dat je nog steeds die "ALERT! /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec does not excist." krijgt?

Inderdaad, het is nog steeds dezelfde fout-melding die verschijnt bij het opstarten.

@jolo = Ik ben je zeer erkentelijk voor de hulp die je mij verleent en het geduld wat je opbrengt, maar ik kom niet verder. Het is/wordt té moeilijk voor me.
Ik voer braaf alle opdrachten uit, maar heb geen flauw idee wát ik doe en wáár ik mee bezig ben.

Al eerder ben ik de mist in gegaan toen ik iets in/aan de "Grub" heb veranderd. Toen kon ik helemaal niet meer opstarten, niet in Ubuntu en ook niet in Windows.
Ik durf die volgende opdrachten niet meer aan. Ik word narrig van al die spanning en dat moet mijn vrouw ontgelden en dat is het niet waard. 'Computeren' is mijn hobby en dat moet leuk blijven.


Ik wil op een andere manier nog iets proberen.
Het probleem is ontstaan bij de installatie van Ubuntu 10.04 LTS.
Om problemen met het downloaden  en branden van de Live-CD te vermijden had ik er een besteld bij Canonical. Dat moet er dus een zijn zonder fouten, dacht ik.

Bij de installatie kreeg ik moeilijkheden met de CD-Rom. De Live-CD wilde niet openen en ik bleef (te)lange tijd alleen een knipperende cursor zien.
Ik heb toen de andere CD/DVD-Rom-drive gebruikt,  die gaf een of andere foutmelding; maar werkte wel.

Heel vreemd gaf toen bij controle van de CD-schijf de weigerende CD-Rom aan dat er géén fouten op de schijf waren, maar volgens de andere (DVD-Rom) zaten er wél 2 fouten op de CD-schijf.
Toen het uiteindelijk toch lukte (vraag me niet hoe!!) Ubuntu 10.04 te installeren, zat ik opgezadeld met die "opstart-fout".(BusyBox)

Ik vermoed nu dat de 'oorzaak' van alles mogelijk toch in die CD-Rom-drive(s) heeft gezeten.

Het volgende wil ik nog uit proberen:
Een andere CD-Rom-drive plaatsen en daarmee, middels die originele 'Canonical'-schijf, Ubuntu 10.04 LTS opnieuw installeren. Daarbij eerst de " /"  root-partitie formatteren zodat er geen oude rommel meer op blijft zitten  wat mogelijk problemen kan opleveren.

Je had ontdekt dat ik een /home-partitie had aangemaakt, dus van mijn bestanden hoef ik, als ik het goed doe, niets kwijt te raken. Ik had al bij voorbaat heel weinig data op deze PC gezet.

@jolo; nogmaals vriendelijk dank voor al je hulp, maar het is voor mij té hoog gegrepen; dit gaat me zo niet lukken. Het gebrek aan (Linux)-kennis gaat me parten spelen.



VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/30, 20:06:55 »
KeesS, misschien kan je eens kijken naar een steunpunt in je buurt om eens af te spreken om bij jou langs te komen om even al je problemen te bekijken en je wat te helpen daarmee. Er is een steunpunt in je buurt:
http://kaart.ubuntu-nl.org/
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/30, 20:52:20 »
Het volgende wil ik nog uit proberen: Een andere CD-Rom-drive plaatsen en daarmee, middels die originele 'Canonical'-schijf, Ubuntu 10.04 LTS opnieuw installeren. Daarbij eerst de " /"  root-partitie formatteren zodat er geen oude rommel meer op blijft zitten  wat mogelijk problemen kan opleveren.
In principe zou inderdaad de Ubuntu CD die je gebruikt, als je 'm laat testen via de optie in het bootmenu van de LiveCD, deze in de CD/DVD speler/brander van de PC waarop je 'm gaat installeren, zou deze foutloos behoren te zijn. Zeker als je een geperste CD gebruikt van Canonical. Let er daarbij wel op, dat er geen vingerafdrukken op de Ubuntu CD komen, want dat kan ook leesfouten veroorzaken.


Je had ontdekt dat ik een /home-partitie had aangemaakt, dus van mijn bestanden hoef ik, als ik het goed doe, niets kwijt te raken. Ik had al bij voorbaat heel weinig data op deze PC gezet.
Evengoed zou je die kleine hoeveelheid data, ook nog eens op een USB-stick kunnen plaatsen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/30, 21:00:49 »
KeesS, misschien kan je eens kijken naar een steunpunt in je buurt om eens af te spreken om bij jou langs te komen om even al je problemen te bekijken en je wat te helpen daarmee. Er is een steunpunt in je buurt:
http://kaart.ubuntu-nl.org/
Dat heb ik al eens geprobeerd.
Het dichtsbijzijnde "steunpunt" reageerde niet op mijn (herhaalde) bericht.
Het lijkt me te bezwaarlijk voor "steunpunten" die (te)ver weg wonen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/31, 08:52:59 »
Mmm...  :|
Maar goed, indien deze niet kan/wil antwoorden dan zou je rechtsonder even het vinkje naast 'steunpunten' kunnen veranderen naar 'iedereen'. Dan zie je de 'gewone' leden staan. De dichtsbijzijnde zou je (vrijblijvend natuurlijk) een mailtje kunnen zenden en hem de situatie (in verband met het steunpunt) uitleggen en vragen of hij/zij eventueel eens zou kunnen helpen.
Hopelijk snapt die het en helpt die persoon je ondanks dat hij geen steunpunt is. Een nee heb je, een ja kan je krijgen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #23 Gepost op: 2010/11/02, 00:34:42 »
@allen die geïnteresseerd zijn in mijn opstart-problemen met Ubuntu 10.04 (1).

Nadat ik met de Live-CD de Ubuntu-partities heb verwijderd, heb Ik een oude versie Ubuntu 8.10 geïnstalleerd en die startte zonder problemen op.
Daarna heb ik 368 updates binnengehaald en geïnstalleerd; Ubuntu startte nog steeds normaal op.

Toen heb ik geprobeerd de upgrade naar Ubuntu 9.04 binnen te halen, maar bij de installatie daarvan ging ik weer de mist in.

Bij een poging 9.04 op te starten liep de zaak weer vast in "BusyBox".
Weer de bekende melding van de ontbrekende UUID en nu kon ik zelfs met (initramfs- "exit") niet meer opstarten.
Het was dit keer helemaal over!!!

Met "gparted" van de Live-CD van Ubuntu 8.10 heb ik toen de partities weer weggehaald en daarna opnieuw 8.10 geïnstalleerd.
Die versie start normaal op en daarin zit ik nu te werken.

De Live-CD's van Ubuntu 10.04 en 10.04.1 heb ik op fouten gecontroleerd en géén fouten gevonden.
Aan die cd's zal het dus niet liggen; of de CD-Rom-drive de oorzaak is kan ik ook niet vaststellen; kortom ik weet het niet meer.

Zou mogelijk de oude Packard Bell-PC niet (meer) geschikt zijn voor de nieuwe versies van Ubuntu?
(ik weet eigenlijk niet eens wat daar in  zit aan processor en geheugen; het is een Packard Bell Imedia 2905, gekocht in aug 2005)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #24 Gepost op: 2010/11/02, 17:42:26 »
Nog jong genoeg die computer.
Om te weten te komen wat voor hardware je hebt. Open een terminal (Ctrl+Alt+T of via Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal)
En tik daar in:
sudo lshw -html > hardware.htmlWachtwoord word gevraagd, je ziet niets, ook geen sterretjes, dat is normaal. Je moet dus je ww 'blind' intikken.
Laat de computer zijn werk doen en nadat je de prompt weer ziet sluit je het venster.
Nu ga je naar je Persoonlijk Map en daar vind je een bestand met de naam: hardware.html
Dubbelklik hierop en deze zal openen in de browser.
Dit is een lijst van al je hardware.

Je kan ook het programma: hardinfo installeren.
Via de terminal:
sudo apt-get install hardinfoOf via Synaptic of het SoftwareCenter.
Je vind het dan terug via Toepassingen>Systeemgereedschappen>System Profiler and Benchmark
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu