Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken  (gelezen 16811 keer)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #50 Gepost op: 2010/11/06, 21:04:41 »
Sorry, even niet goed opgelet.  :-[
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #51 Gepost op: 2010/11/06, 22:11:34 »
@jolo
Citaat
Wat ik me wel afvraag, waarom Linux Mint 9 wel goed leek te werken, bij de TS. Want die Linux distributie werkt net zoals Ubuntu met UUID's in het fstab. En dat ik openSuSE 11.3 aangaf als Ubuntu alternatief, omdat die Linux distributie geen UUID's in het fstab en Grub menu gebruikt. Maar /dev/disk/by-id
Linux Mint 9 was mij al eerder aanbevolen als gemakkelijk alternatief.
Ik heb er toen een Live-CD van gebrand. Omdat ik die nu al had, lag het voor de hand dit alternatief uit te proberen.
Het leek inderdaad goed te werken, maar omdat het voor mij nieuw en onbekend/onduidelijk was ben ik er niet lang mee bezig geweest en heb het weer verwijderd.

Dit verklaart (dat begrijp ik nu ook) de gewijzigde UUID-gegevens.

@donpedroII; @heir4c & @maasnet
De door U goedbedoelde "experimenten" zijn mij te riskant.
Al gaat het met "opstart-problemen", Ubuntu 10.04 wérkt nu wel bij mij en ik ben bang om dingen (fout) te doen die ik niet snap, waardoor ik mogelijk nog meer of andere problemen krijg.

Nog een vraagje:
Bij het doorlezen van mijn 'fstab' zie ik als laatste regel staan:

/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0

Misschien een domme opmerking, maar ik heb geen floppy, maar een CD-Rom in mijn PC.
Kan hierin mogelijk de oorzaak zitten van het opstart-probleem?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #52 Gepost op: 2010/11/06, 22:40:44 »
Die floppy in het fstab is er omdat deze waarschijnlijk in het BIOS van je moederbord is Enabled. Als je deze in het BIOS Disabled, dan zou er geen floppy in je fstab behoren te verschijnen.

Echter die BusyBox zou wellicht zoals donpedroII zei, met het Grub menu te maken kunnen hebben. Post eventueel de output van je /boot/grub/grub.cfg
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #53 Gepost op: 2010/11/06, 23:42:27 »
Echter die BusyBox zou wellicht zoals donpedroII zei, met het Grub menu te maken kunnen hebben. Post eventueel de output van je /boot/grub/grub.cfg

Die  /boot/grub/grub.cfg is een lang verhaal; hoe post ik dat hier in het forum?
Gaat dat gewoon met selecteren, kopiëeren en plakken of is daar een andere truc voor?

Citaat van: jolo
Die floppy in het fstab is er omdat deze waarschijnlijk in het BIOS van je moederbord is Enabled. Als je deze in het BIOS Disabled, dan zou er geen floppy in je fstab behoren te verschijnen.
Als ik die floppy in de BIOS disable, moet er dan geen CD-Rom voor in de plaats komen?
Die vind ik in de fstab nergens terug; of hoeft dat niet?

edit:
Ik heb in de BIOS de floppy op "[Disable]" gezet, maar dat geeft in de fstab géén verandering!!
« Laatst bewerkt op: 2010/11/07, 00:09:21 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #54 Gepost op: 2010/11/07, 10:49:19 »
Linux Mint 9 was mij al eerder aanbevolen als gemakkelijk alternatief.
Ik heb er toen een Live-CD van gebrand. Omdat ik die nu al had, lag het voor de hand dit alternatief uit te proberen.
Het leek inderdaad goed te werken, maar omdat het voor mij nieuw en onbekend/onduidelijk was ben ik er niet lang mee bezig geweest en heb het weer verwijderd.

Beste Kees. Ik volg, met ontzettend veel respect voor u, dit draadje al een poosje van een afstandje. Maar als Mint-fan wil ik u er op wijzen, dat u met een heel eenvoudige ingreep uw Linux Mint er uit kunt laten zien als Ubuntu. Ik veronderstel dat u dan plotseling niet meer de weg kwijt zult zijn. Waarmee een groot bezwaar tegen Mint is komen te vervallen, nietwaar?

Wat u zou kunnen doen is is een ingreep in het paneel. En dat is alles.

Mint kent slechts een paneel, aan de onderzijde van het scherm. Klik daarop met de rechter muisknop, kies eigenschappen en verander de oriëntatie (=locatie) van onder naar boven.
Vervolgens gaat u op het menu staan (links boven in het paneel). Klik rechts, en kies verwijderen. Nu ontstaat een lege plek in het paneel. Daar klikt u wederom met rechts, kies toevoegen aan paneel en kies uit de lijst de optie  [Menubalk]. Dit is het menu dat ook in Ubuntu gehanteerd wordt.Onderin het keuzeschermpje kiest u toevoegen. Et voila! Mint ziet er plotsklaps uit als Ubuntu. En gedraagt zich overigens ook zo.
Dat komt overigens niet door het andere menu, maar omdat Mint gewoon het knappe dochtertje van mama Ubuntu  is.

Als Mint op uw PC wel werkt, zou het toch een idee kunnen zijn Mint te proberen? De reden dat Mint misschien wel werkt, is omdat de ontwikkelaars er vaak een aantal bugs uithalen, voordat ze hem uitbrengen. Noem dat maar een soort van fijnslijpen. Maar verder werkt alles voor 99,9 % zoals bij Ubuntu ook. U kunt dus ook met al uw vragen gewoon op dit forum terecht.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #55 Gepost op: 2010/11/07, 12:15:16 »
Die  /boot/grub/grub.cfg is een lang verhaal; hoe post ik dat hier in het forum?
Gaat dat gewoon met selecteren, kopiëeren en plakken of is daar een andere truc voor?
Selecteren, kopiëren en plakken is inderdaad de gebruikelijk manier. Je hoeft overigens niet de volledige  /boot/grub/grub.cfg te posten. Maar alleen vanaf de eerste menuentry bij ### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ### tot en met de eerste afsluitende Accolade. Een stuk of acht regels dus.
Als ik die floppy in de BIOS disable, moet er dan geen CD-Rom voor in de plaats komen? Die vind ik in de fstab nergens terug; of hoeft dat niet?
Dat is bij Ubuntu 10.04.1 niet meer nodig. Dat is ook de reden dat deze er niet ingezet word, tijdens de installatieprocedure.
Ik heb in de BIOS de floppy op "[Disable]" gezet, maar dat geeft in de fstab géén verandering
Dat kan wel kloppen. Dat merk je pas als je Ubuntu weer opnieuw installeert. Die floppy regel in het fstab kun je eventueel handmatig verwijderen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #56 Gepost op: 2010/11/08, 17:36:22 »
Je kunt eventueel ook een kleine lijst maken met UUID's, door in de Terminal het volgende in te geven
grep root=UUID= /boot/grub/grub.cfgWe zoeken dan alleen maar naar de UUID die staan in grub.cfg.

VOORBEELD:
Citaat
:~$ grep root=UUID= /boot/grub/grub.cfg
   linux   /boot/vmlinuz-2.6.32-25-generic root=UUID=366543c2-3225-401e-8ecf-ea2c899c56e9 ro  quiet splash
   linux   /boot/vmlinuz-2.6.32-25-generic root=UUID=366543c2-3225-401e-8ecf-ea2c899c56e9 ro single
Wat nu ook goed voor ons is om te weten is het volgende in de Terminal welke UUID's je daadwerkelijk hebt
sudo blkid
VOORBEELD:
Citaat
/dev/sdb2: UUID="366543c2-3225-401e-8ecf-ea2c899c56e9" TYPE="reiserfs"
Maar ik denk dat dit wel in orde is, omdat je systeem uiteindelijk wel opstart ... alleen na een paar keer exit.

Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #57 Gepost op: 2010/11/08, 20:55:03 »
Sorry, ik heb een fout gemaakt.
De opdrachten uitgevoerd op de verkeerde PC; dus dat moet overnieuw.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #58 Gepost op: 2010/11/08, 21:12:20 »
Je kunt eventueel ook een kleine lijst maken met UUID's, door in de Terminal het volgende in te geven
grep root=UUID= /boot/grub/grub.cfgWe zoeken dan alleen maar naar de UUID die staan in grub.cfg.
code/opdracht uitgevoerd; zie hieronder
ca@pb-desktop:~$ grep root=UUID= /boot/grub/grub.cfg
   linux   /boot/vmlinuz-2.6.32-25-generic root=UUID=e328f3b3-082d-40a9-bc65-0f852c2a3f5b ro   quiet splash
   linux   /boot/vmlinuz-2.6.32-25-generic root=UUID=e328f3b3-082d-40a9-bc65-0f852c2a3f5b ro single
   linux   /boot/vmlinuz-2.6.32-24-generic root=UUID=e328f3b3-082d-40a9-bc65-0f852c2a3f5b ro   quiet splash
   linux   /boot/vmlinuz-2.6.32-24-generic root=UUID=e328f3b3-082d-40a9-bc65-0f852c2a3f5b ro single
ca@pb-desktop:~$

Citaat van: donpedroII
Wat nu ook goed voor ons is om te weten is het volgende in de Terminal welke UUID's je daadwerkelijk hebt
sudo blkid
code/opdracht uitgevoerd; zie hieronder
ca@pb-desktop:~$ sudo blkid
[sudo] password for ca:
/dev/sda1: LABEL=" Windows XP Home" UUID="4420642020641AE6" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: LABEL="Mijn Dokumenten" UUID="FBCDA62333C3D578" TYPE="ntfs"
/dev/sda6: UUID="e328f3b3-082d-40a9-bc65-0f852c2a3f5b" TYPE="ext4"
/dev/sda7: UUID="7bfc6e5e-e753-4d55-90cb-cc850d8aae3f" TYPE="swap"
/dev/sda8: UUID="2815b7d4-0072-4da4-baf7-3152fd8cb9d2" TYPE="ext4"
ca@pb-desktop:~$

Dit laatste zie er wel heel anders uit dan jouw voorbeeld:
VOORBEELD:
Citaat
/dev/sdb2: UUID="366543c2-3225-401e-8ecf-ea2c899c56e9" TYPE="reiserfs"
Maar ik denk dat dit wel in orde is, omdat je systeem uiteindelijk wel opstart ... alleen na een paar keer exit.
 ??? ??? ??? ??? ???

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #59 Gepost op: 2010/11/08, 21:21:15 »
Die  /boot/grub/grub.cfg is een lang verhaal; hoe post ik dat hier in het forum?
Gaat dat gewoon met selecteren, kopiëeren en plakken of is daar een andere truc voor?
Selecteren, kopiëren en plakken is inderdaad de gebruikelijk manier. Je hoeft overigens niet de volledige  /boot/grub/grub.cfg te posten. Maar alleen vanaf de eerste menuentry bij ### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ### tot en met de eerste afsluitende Accolade. Een stuk of acht regels dus.

@jolo;
Is dit wat je bedoeld?

### BEGIN /etc/grub.d/00_header ###
if [ -s $prefix/grubenv ]; then
  load_env
fi
set default="0"
if [ ${prev_saved_entry} ]; then
  set saved_entry=${prev_saved_entry}
  save_env saved_entry
  set prev_saved_entry=
  save_env prev_saved_entry
  set boot_once=true
fi

function savedefault {
  if [ -z ${boot_once} ]; then
    saved_entry=${chosen}
    save_env saved_entry
  fi
}
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #60 Gepost op: 2010/11/08, 21:30:44 »
Beste Kees. Ik volg, met ontzettend veel respect voor u, dit draadje al een poosje van een afstandje. Maar als Mint-fan wil ik u er op wijzen, dat u met een heel eenvoudige ingreep uw Linux Mint er uit kunt laten zien als Ubuntu. Ik veronderstel dat u dan plotseling niet meer de weg kwijt zult zijn. Waarmee een groot bezwaar tegen Mint is komen te vervallen, nietwaar?

Wat u zou kunnen doen is is een ingreep in het paneel. En dat is alles.

@Jan E.
Vriendelijk dank voor het "meedenken". Ik stel je hulp zéér op prijs.
Maar voor mij geldt; nu niet alles tegelijk, dat trek ik niet. :o
Ik zal zéker je aanwijzingen nog eens uitproberen, maar nu wil ik graag éérst proberen Ubuntu goed voor elkaar te krijgen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #61 Gepost op: 2010/11/08, 21:32:14 »
Ziet er goed uit KeesS, je wordt nog wel eens een volleerd Terminal commando man  =D

Wat ik ook al een beetje vermoede is wel bevestigd, je UUID binnen de grub.cfg ( e328f3b3-082d-40a9-bc65-0f852c2a3f5b ) is gelijk aan de blkid output voor je partitie /dev/sda6.

Is die /dev/sda8 ook nog een linux partitie, maar dan voor data ofzo?

BTW, UUID's die iedereen hier neerzet uit hun eigen systeem komen nooit overeen met die van jou.
Het is vaak bedoeld als voorbeeld, waardoor je een idee krijgt van hoe het eruit zou moeten zien.
Meer om je op een goed spoor te lijden.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/08, 21:34:38 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #62 Gepost op: 2010/11/08, 22:02:20 »
Ziet er goed uit KeesS, je wordt nog wel eens een volleerd Terminal commando man  =D 
Was dat maar waar.
Kopiëeren en plakken wil me al aardig lukken, maar begrijpen wát er staat, dát mis ik nog.

Citaat van: donpedroII
Wat ik ook al een beetje vermoede is wel bevestigd, je UUID binnen de grub.cfg ( e328f3b3-082d-40a9-bc65-0f852c2a3f5b ) is gelijk aan de blkid output voor je partitie /dev/sda6.
Fijn dat jouw vermoeden bevestigd is, maar wat wil dat nu zeggen? ???

Citaat van: donpedroII
Is die /dev/sda8 ook nog een linux partitie, maar dan voor data ofzo?
die /dev/sda8 is mijn /home partitie waarin ik mijn bestanden bewaar.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #63 Gepost op: 2010/11/09, 11:05:47 »
Citaat
Fijn dat jouw vermoeden bevestigd is, maar wat wil dat nu zeggen?
Je grub verwijzing klopt inderdaad met de UUID van je Ubuntu partitie.
Daarom vermoede ik ook al dat dat eigenlijk wel goed moest staan.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #64 Gepost op: 2010/11/09, 20:27:10 »
Omdat ik dacht, dat de opstart-problemen te maken hadden met, of veroorzaakt werden door de CR-Rom, heb ik vanavond met een andere CD-Rom Ubuntu 10.04 LTS opnieuw geïnstalleerd.

Helaas ben ik met al dat werk niets opgeschoten. De PC komt weer terug bij hetzelfde probleem van/met  BusyBox.

Nu heb ik hierover een paar (domme?) vragen.

Bij het opstarten van de PC eindig ik steeds in een zwart scherm met witte tekst die eindigt met:
"Alert!  /dev/disk/by-uuid/ ...(dan een hoop letters en cijfers).....does not exist"
"Dropping to a shell."

Ik begrijp hieruit dat die "uuid" niet bestaat en het programma (?) in een "shell" gedropt wordt.

Die "shell" zou dan zijn:

BusyBox v1.13.1 (ubuntu1:1.13.3-1ubuntu11) built-in shell   (ash)

De tekst gaat dan verder met:
"Enter "Help" for a list of built-in commands"
"(initramfs) "_". "


Is mijn conclusie nu juist?
Omdat er iets ontbreekt, (de uuid?) komt het programma (?) in een "shell"
Die "shell" is dan "Busybox v1.13.1" klopt dat?

Daarna eindig ik in (initramfs)  en met het invoeren van "Help" achter de cursor kom ik in een lijst met commando's.
Van die lange lijst komt alleen het commando: "Exit" mij bekend voor.
"Exit" staat voor "Uitgang" en als ik na het invoeren van "Exit" 2 minuten wacht, daarna "Enter" intoets dan ga ik er ook "Uit" (uit BusyBox ?) en loopt het programma Ubuntu verder.

Mijn conclusie is dat de shell "BusyBox" dus eigenlijk de veroorzaker is van mijn probleem.
Mijn vraag is nu: Kan ik "BusyBox", en daarmee mogelijk het opstart-probleem verwijderen?
Of is dat te simpel gedacht?
Wie weet hierop een, voor mij begrijpelijk, antwoord?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #65 Gepost op: 2010/11/09, 20:52:55 »
Omdat ik dacht, dat de opstart-problemen te maken hadden met, of veroorzaakt werden door de CR-Rom, heb ik vanavond met een andere CD-Rom Ubuntu 10.04 LTS opnieuw geïnstalleerd.
In ieder geval ken je nu zo langzamerhand de installatieprocedure van buiten. Wat je vraag van gisteren betreft, was het niet de juiste sectie uit je /boot/grub/grub.cfg Want onder de "BEGIN /etc/grub.d/10_linux ###" staan de gegevens van je root-partitie. Het is ook wel goed als je het gehele /boot/grub/grub.cfg post. Maar post 'm dan wel in de code tags van dit forum.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #66 Gepost op: 2010/11/09, 22:33:29 »
Wat je vraag van gisteren betreft, was het niet de juiste sectie uit je /boot/grub/grub.cfg Want onder de "BEGIN /etc/grub.d/10_linux ###" staan de gegevens van je root-partitie. Het is ook wel goed als je het gehele /boot/grub/grub.cfg post. Maar post 'm dan wel in de code tags van dit forum.

Wat betekent dat? Posten in de code tags?  Hoe doe ik dat?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #67 Gepost op: 2010/11/10, 00:02:46 »
Wat betekent dat? Posten in de code tags?  Hoe doe ik dat?

Wil je tekst 'tussen code tags' posten, dan gebruik je het pictogram met het #, dat boven het tekstvak staat, waarin je je berichten typt.
Je kunt het op twee manieren doen: óf je klikt op het pictogram # en typt/plakt de tekst tussen de blokhaken met het woord code ertussen die dan verschijnen,
óf je typt/plakt de tekst, selecteert die en klikt op het pictogram #
Het resultaat is een tekstvak in je bericht met (bij een lange tekst) een scrollbalkje. Zo'n tekstvak spaart ruimte op de bladzijde, vandaar.  ;)

Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #68 Gepost op: 2010/11/10, 00:49:17 »
Ben aan het spitten, maar hier is nog een uitleg die ik wel kan volgen.
Men geeft aan dat dit probleem het gevolg kan zijn van een nog niet compleet uitgevoerde update.
Dus mijn vraag aan jou KeesS, nadat je nieuwe install hebt gedaan, heb je dan ook gelijk de updates gedaan?

Moch dat zo zijn, wil ik toch nog iets met je proberen om te kijken of toch alle updates wel goed zijn gegaan.
Daarvoor moet je opstarten met de LiveCD en in de live omgeving gaan, dus het proberen van Ubuntu.
Nu gaan we je partitie met je probleem ubuntu mounten door in de Terminal het volgende te typen
sudo -iDaarna gaan we een mount folder maken met
mkdir /mnt/targetDan gaan we de root van je probleem installatie mounten naar de folder target
mount /dev/sda6 /mnt/targetNOTE: sda6 had ik uit de blkid gehaald uit mijn vorige vraag ... neem aan dat je steeds sda6 hergebruikt om je ubuntu te draaien.
Daarna vertellen we het systeem waar de eigenlijke root (/) begint met
chroot /mnt/target/Dan voeren we een update uit met
dpkg --configure -aDan zijn we klaar en typ je
exitEn we unmounten de partitie weer netjes met
umount /mnt/target
Voor de mensen die iets beter in het engels zijn, heb dit betrokken uit dit bugreport
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/devmapper/+bug/358654
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #69 Gepost op: 2010/11/11, 23:10:44 »
@allen die mij helpen en geholpen hebben.

door omstandigheden (gezondheid) moeten mijn computer-aktiviteiten even op een laag pitje.
Ik hoop dat dit van tijdelijke aard zal zijn, en dat ik in de toekomst weer een beroep op U hulp mag doen.

Allen nogmaals vriendelijk dank voor de geboden hulp!!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #70 Gepost op: 2010/11/19, 16:44:49 »

Beste Kees. Ik volg, met ontzettend veel respect voor u, dit draadje al een poosje van een afstandje. Maar als Mint-fan wil ik u er op wijzen, dat u met een heel eenvoudige ingreep uw Linux Mint er uit kunt laten zien als Ubuntu. Ik veronderstel dat u dan plotseling niet meer de weg kwijt zult zijn. Waarmee een groot bezwaar tegen Mint is komen te vervallen, nietwaar?

Wat u zou kunnen doen is is een ingreep in het paneel. En dat is alles.

@Jan E.  Ik heb Uw advies opgevolgd.
Linux Mint 9 geïnstalleerd en de door U omschreven ingreep in het paneel uitgevoerd.
Het werkt nu inderdaad voor mij een stuk makkelijker. :D

Citaat van: Jan E.
Als Mint op uw PC wel werkt, zou het toch een idee kunnen zijn Mint te proberen? De reden dat Mint misschien wel werkt, is omdat de ontwikkelaars er vaak een aantal bugs uithalen, voordat ze hem uitbrengen. Noem dat maar een soort van fijnslijpen. Maar verder werkt alles voor 99,9 % zoals bij Ubuntu ook. U kunt dus ook met al uw vragen gewoon op dit forum terecht.
Linux Mint 9 werkt nu ook op de oude PC bij mij, maar voor mijn gevoel nog niet helemaal feilloos.
Bij het opstarten zit ik heel lang tegen een zwart scherm met linksboven een knipperende cursor aan te kijken.
Ik heb weliswaar niet het probleem van BusyBox, zoals ik bij Ubuntu 10.04 ondervond, maar het starten verloopt nog niet lekker soepel.

Is er iemand die hiervan de oorzaak en daarvoor een mogelijke oplossing weet?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #71 Gepost op: 2010/11/22, 10:51:58 »
Dag Kees

Ik vrees dat ik u hier niet verder kan helpen. Wat ik me natuurlijk wel afvraag: hoe lang is lang? Ik heb intussen ervaren, dat de eerste een of twee keer opstarten na een nieuwe installatie soms even leidt tot een wat langere opstarttijd. En daarna wordt het langzaam aan beter. Net of de stukjes nog niet helemaal op zijn plek liggen en na een paar keer schudden op de plaats zijn gevallen.

Verder moet ik toch verwijzen naar de deskundigen hier op het forum. U kunt het ook proberen op dit forum:
http://forum.linuxmintusers.be/ waar een aantal mensen van hier ook zitten
of op dit forum:
http://forum.linuxmint-nl.org/ waar ook de nodige kennis zit, maar waar volgens mij wat minder activiteit is.

M.vr.g.r

Jan


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #72 Gepost op: 2010/11/22, 13:55:05 »

Beste Kees. Ik volg, met ontzettend veel respect voor u, dit draadje al een poosje van een afstandje. Maar als Mint-fan wil ik u er op wijzen, dat u met een heel eenvoudige ingreep uw Linux Mint er uit kunt laten zien als Ubuntu. Ik veronderstel dat u dan plotseling niet meer de weg kwijt zult zijn. Waarmee een groot bezwaar tegen Mint is komen te vervallen, nietwaar?

Wat u zou kunnen doen is is een ingreep in het paneel. En dat is alles.

@Jan E.  Ik heb Uw advies opgevolgd.
Linux Mint 9 geïnstalleerd en de door U omschreven ingreep in het paneel uitgevoerd.
Het werkt nu inderdaad voor mij een stuk makkelijker. :D

Citaat van: Jan E.
Als Mint op uw PC wel werkt, zou het toch een idee kunnen zijn Mint te proberen? De reden dat Mint misschien wel werkt, is omdat de ontwikkelaars er vaak een aantal bugs uithalen, voordat ze hem uitbrengen. Noem dat maar een soort van fijnslijpen. Maar verder werkt alles voor 99,9 % zoals bij Ubuntu ook. U kunt dus ook met al uw vragen gewoon op dit forum terecht.
Linux Mint 9 werkt nu ook op de oude PC bij mij, maar voor mijn gevoel nog niet helemaal feilloos.
Bij het opstarten zit ik heel lang tegen een zwart scherm met linksboven een knipperende cursor aan te kijken.
Ik heb weliswaar niet het probleem van BusyBox, zoals ik bij Ubuntu 10.04 ondervond, maar het starten verloopt nog niet lekker soepel.

Is er iemand die hiervan de oorzaak en daarvoor een mogelijke oplossing weet?
Ik draai ook Mint en bij mij komt er bij het opstarten ook zo'n streepje links boven in het scherm.

Persoonlijk vind ik het niet zo'n probleem en vergeleken bij Ubuntu doet Mint er toch iets langer om op te starten maar dan heb je ook wat :-)
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #73 Gepost op: 2010/11/22, 16:32:18 »
Voor kees.

Hier van een andere packerd bell:
Hier is de originele link. http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/10-04-1-vindt-harddisk-niet-op-packardbell-m36/45/
Oke  grin
Ik heb 10.04.1 op de PackardBell MZ36 aan de draai gekregen.
Kernel parameters zijn: ACPI=OFF PNP=OFF NOAPIC ROOTDELAY=90
Gebruik (F6) om deze toe te voegen bij het starten van de LiveCD.
Kijk of de HD nu te benaderen is zoja,
Installeer Ubuntu 10.04.1 desktop 32bits.
Start opnieuw op en houdt eventueel <Shift> ingedrukt om in het Grubmenu te komen.
Kies in het Grubmenu "e" en pas de opstartparameters aan zoals boven omschreven.
Kies <Ctrl>+<x> om op te starten.
Ga naar Terminal als Root en tik in
Code:

gksu nautilus

Ga naar /etc/default/grub en open deze met gedit.
Zoek de regel GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
Verander deze in: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash ACPI=OFF PNP=OFF NOAPIC ROOTDELAY=90"
Sla grub op en ga terug naar Terminal als Root
Tik in:
Code:

update-grub

Grub wordt nu aangepast / ge-update met de veranderingen die net zijn aangebracht.
Let goed op dat er geen errors verschijnen, als dat wel zo is controleer de aanpassingen in /etc/default/grub nog een keer.
Restart en log in als gebruikelijk
Draai een software-update. Hierbij komt een nieuwe kernel (2.6.32-24)
De ventilator blijft draaien (bij mij tenminste). Om te kunnen controleren of de zaak echt heet wordt:
voer de opdrachten uit op http://sites.google.com/site/computertip/meters
De temp. van de processor mag niet hoger dan 1000C worden, bij mij wordt alleen de Core weergegeven.
Bij 9.04 kon ik ook de processortemperatuur zien. Ik houd voor de zekerheid aan Coretemp niet hoger dan 600C

Ik ga verder met het testen, maar wilde jullie eerst even op de hoogte brengen van dit resultaat.

Edit: hele verhaal stapgewijs verduidelijkt.

-Je harde schijf kontroller in je bios op, sata to ide(p-ata) zetten, het beste is ahci, maar als het niet werkt op ide zetten.
-Je Harde schijf op de 1 van de 4 hoofd harde schijf aansluitingen zetten.
-mint lxde loopt op oudere pc's zeer lekker, beter als ubuntu.

« Laatst bewerkt op: 2010/11/22, 16:44:38 door jan11000 »

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #74 Gepost op: 2010/11/22, 17:56:42 »
Voor kees.

Hier van een andere packerd bell:
Hier is de originele link. http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/10-04-1-vindt-harddisk-niet-op-packardbell-m36/45/
<knip code>
-Je harde schijf kontroller in je bios op, sata to ide(p-ata) zetten, het beste is ahci, maar als het niet werkt op ide zetten.
-Je Harde schijf op de 1 van de 4 hoofd harde schijf aansluitingen zetten.
-mint lxde loopt op oudere pc's zeer lekker, beter als ubuntu.
@Jan,
het kon best wel eens zijn, dat je met bovenstaande link de oplossing geeft voor mijn "BusyBox"-probleem in Ubuntu 10.04.
De inhoud van de link gaat echter mijn kennis vér te boven; het is mij te ingewikkeld om dat alles uit te voeren. :'(

Omdat ik momenteel Linux Mint 9 op de Packard Bell heb geïnstalleerd en dat daar ook werkt, wil ik voorlopig proberen mij daarin wat meer te bekwamen.

Ik heb ook de indruk (maar dat kan ook inbeelding zijn) dat Linux Mint wat minder tijd nodig gaat hebben om op te starten.
Doordat ik werk met een KVM-switch met 2 computers kan ik die (lange) opstarttijd wel opvangen.
Ik schakel namelijk éérst de Packard Bell-PC in en terwijl die bezig is met de (langzame) opstart-procedure in Linux Mint, schakel ik met de KVM-switch over naar de andere PC en start daar dan Ubuntu 10.04 op. Tegen de tijd dat Ubuntu daar draait, is ook Linux Mint op de andere PC ook klaar met opstarten.

Ik ben nu aan het worstelen om met die 2 computers en een Iomega Netwerk Hard Disk en mijn HP (netwerk)-All-in-One- printer/scanner een thuisnetwerkje op te zetten.
Moeilijkheid hierbij (voor mij) is dat die 2 verschillende besturingssystemen ook weer verschillen van "netwerk"installatie opleveren.
Vooral de Iomega Netwerk Hard Disk geeft me nogal problemen om "er in" te komen.

Voorlopig laat ik het opstart-probleem van Ubuntu 10.04 maar even voor wat het is en probeer ik om Linux Mint wat beter onder de knie te krijgen.

Dus jan11000 en alle anderen die mij geholpen hebben met het "BusyBox"-probleem, vriendelijk dank voor alle hulp en geduld!!

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg