Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP 8710W - Wireless kaart niet werkend  (gelezen 1455 keer)

Offline Marking

  • Lid
HP 8710W - Wireless kaart niet werkend
« Gepost op: 2008/08/24, 14:10:52 »
Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of mijn topic in dit forum of het "Internet en draadloos" forum hoort..
[off-topic]
Ik heb sinds kort een nieuwe laptop (HP 8710W), hier heb ik 4 GB in gezet.
Nu moet ik met vista werken (XP 64 is niks) terwijl ik het echt een groot lomp OS vind.

Jaar of 4 geleden dat ik voor het laatst linux heb gedraaid (knoppix als ik me niet vergis).  Hele slechte hardware support, alles moest via command line, het was gewoon niet echt handig om mee te werken.
Een vriend vertelde me dat Ubuntu tegenwoordig heerlijk werkt, en erg goed out-of-the-box draait. En voor de lol heb ik het maar eens geprobeerd. Partitie gemaakt en even geïnstalleerd, en tot mijn verbazing werkte gewoon alles (op mijn wireless na) direct. En ongelofelijk snel dat het draait vergeleken met vista! Helemaal met Compiz (wat een gave omgeving). Het eist veel minder van je systeem en die kubus omgeving (met meerdere bureaubladen) is heel erg gaaf!
Na er een paar dagen mee gewerkt te hebben heb ik dan ook besloten dat ik Met VMware XP installeer, en zo lekker ga werken (Beginnend programmeur C#, dus Visual studio / Windows is must, tot ik aan opleiding C++ begin volgend jaar ^^).

Ik verbaas me dan ook dat Ubuntu nog niet is doorgedrongen tot de grote massa, het is echt een volwaardig vervangend OS voor windows tegenwoordig!

Dit moest ik echt even kwijt :D
[/off-topic]

Nu mijn probleem, (ik ben erg nieuw in Ubuntu/Linux)
Mijn wireless krijg ik niet aan de praat.
als ik deze link mag geloven zie ik dat mijn wireless kaart wordt ondersteund met de intel  iwl4965 driver.
Als ik google hierover zie ik dat deze driver bij de laatste Kernel al in Ubuntu zit, en ik hier dus niks hoef te doen.

Mijn angst is dan ook om de HP touch knoppen op mijn laptop. In Windows kan ik op de wireless knop drukken om deze aan/uit te zetten. En ik ben bang dat deze dan hardware matig uitgezet wordt. En omdat dit een HP onderdeel is, en HP hiervoor geen drivers heeft ben ik bang dat ik deze dus nooit aan kan zetten.

Ik zie hier veel over als ik erover Google, maar vrijwel alle zijn onopgelost of zonder de juiste oplossing...

Weet iemand wat ik nu het beste zou kunnen doen?

Offline PeterF

  • Lid
HP 8710W - Wireless kaart niet werkend
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/24, 16:15:10 »
Ik heb een 6710b, in de vorige versie van Ubuntu was het zo dat je de keuze LAN/WLAN-overschakeling in de BIOS moest blokkeren. Ik heb dit net getest in de 8.04 versie, maar op een werkend systeem maakt het niet meer uit.
Bij mij werkte het zonder problemen na installatie maar ik had de LAN/WLAN-overschakeling geblokkeerd bij installatie.

HP 8710W - Wireless kaart niet werkend
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/24, 17:23:03 »
Marking, blij dat je zulke positieve ervaringen hebt met Ubuntu :). Maar goed, je probleem: Rechtsbovenin heb je de Netwerkmanager. Als je daarop klikt, krijg je dan een lijst met beschikbare netwerken te zien?

Offline Marking

  • Lid
HP 8710W - Wireless kaart niet werkend
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/24, 17:35:18 »
Bedankt PeterF, helaas staat deze al uit.
Echter heb ik door jouw tip wat zitten spelen meet die instelling en gemerkt dat deze HP knop stiekem wel werkt, hij geeft alleen geen licht!

Cumulus007, als ik naar dat icoontje rechtsboven ga zie ik nu dus staan dat mijn wireless herkent wordt.
Echter zag ik geen draadloze netwerken...

Na wat zoeken hierover op Google kwam ik achter de commando "iwlist scan", ook deze gaf geen resultaat.

Na nog wat verder zoeken kwam ik de tip tegen deze te draaien met sudo ervoor (root rechten denk ik?) Na mijn wachtwoord opgegeven te hebben zag ik ineens wel een aantal accesspoints staan. En tot mijn grote verbazing deed zelfs de Netwerkmanagerineens deze verbindingen zien.

Na de juiste te selecteren (en uit zoeken wat voor WEP key ik gebruik (altijd gedacht dat er maar een soort WEP key bestond) :P)  zag ik ineens wat beweging en had ik een verbinding!


Vreemd waarom ik eerst die sudo op moet geven, maar het werkt :D
Nu werkt Ubuntu precies zoals ik wil :D

Bedankt voor jullie snelle hulp!

[edit] na mijn getypte bericht te lezen zie ik dat sudo inderdaad een functie om als admin te werken is ;)

Offline PeterF

  • Lid
HP 8710W - Wireless kaart niet werkend
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/25, 19:33:00 »
Fijn dat je het werkend hebt gekregen en de oplossing hier hebt gepost.
Dat je sudo moet gebruiken heeft te maken met het feit dat de ontwikkelaars vonden dat er root rechten nodig waren voor het scannen naar beschikbare access points, vanuit beveiligings oogpunt kan ik het hiermee eens zijn het is alleen raar dat de nm-applet hier normaal niet om vraagt en alle beschikbare netwerken toont.

Ik weet niet of het bij de nieuwere versies van de HP laptops nog steeds zo is maar in  mijn geval is het zo dat bij een standaard installatie het sluiten van de laptop deksel als gevolg heeft dat het systeem bevriest. De oplossing voor dit probleem heb ik in dit draadje gepost.

Offline Marking

  • Lid
HP 8710W - Wireless kaart niet werkend
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/26, 00:44:33 »
Ik heb het getest door een uurtje het scherm dicht te klappen en hierna te openen maar nog geen problemen gehad. Ik denk dat het probleem dus bij deze serie niet meer van toepassing is.

In ieder geval bedankt voor het melden! Mocht ik toch dit probleem later tegen komen weet ik meteen waar ik moet zoeken :)