Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Games en Ubuntu/Wine/Cedega  (gelezen 12618 keer)

Azalin

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Gepost op: 2006/05/18, 21:05:55 »
Wat ik mij afvroeg, aangezien ik een aantal spellen al heb geprobeerd en er nog wat meer wil proberen, is of het zin heeft en iemand geinteresseerd is hier als ik een lijst van door mij geteste windows games en applicaties neer kalk. Welke wel en welke niet werken bij mij. Op welke manier werkten ze wel en eventueel waarom sommigen juist niet werkten.
Of kan ik dat beter niet hier doen? Of juist wel? Misschien dat er meer mensen willen delen welke games en applicaties er werken en hoe deze aan de praat zijn gekregen?

Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/18, 21:07:19 »
wikipage! :) (NlGamesEnCedega)

Azalin

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/18, 21:11:09 »
Bestaat die al? Of bedoel je: aanmaken die hap? :-?

Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/18, 21:15:20 »
Dat laatste :)

Azalin

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/18, 21:23:32 »
Mmmm, als je mij heel even op weg wil helpen... ik moet denk ik op Launchpad een account aanmaken? En dan? Of waar vind ik info hoe ik dit kan doen? Zelf uitzoeken kan ik ook :) als ik een klein duwtje heb...

Saamelainen

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/18, 21:59:01 »
Om je een hoop gezoek te besparen: https://wiki.ubuntu.com/UserPreferences
Gaat inderdaad via Launchpad. Vanaf hier wijst het zich vanzelf.

Azalin

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/18, 22:24:58 »
Account aangemaakt... de rest morgen :) Nu eerst weer eens wat gamen.. na Prison Break natuurlijk :)

Offline SWAT

  • Administrator
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/20, 03:12:01 »
Uhm, beetje overbodig werk om alles zelf te testen. Cedega heeft een games-database, WINE heeft een application/games database en de native games zijn ook redelijk goed te vinden. Ik wil best mijn visie erover kwijt.

Cedega: Helaas veel gezeik met Wine developers, er zit prop. code etc, het werkt niet voor alle games even goed, je hebt vaak noCD patches nodig etc.  Afgezien daarvan is het een goede applicatie, die ik gebruik voor het runnen van mijn eigen games. Dan betaal ik er maar 5 euro per maand voor, maar dan ben ik wel van mijn Windows af!

Wine: Goede applicatie voor het runnen van applications/games, maar het hapert nogal wat. Het kan best zijn je game in wine-versie x.x.x wel werkt en in de versie daarna niet meer. Ook werken maar zeer weinig kopier-beveiligingen (SafeDisc 1 iirc) etc.  Goed stukje programmeerwerk!

Native games: DE oplossing! Dit zouden ALLE game-developers moeten doen.

Saamelainen

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/20, 11:46:25 »
Citaat van: SWAT
Uhm, beetje overbodig werk om alles zelf te testen. Cedega heeft een games-database, WINE heeft een application/games database en de native games zijn ook redelijk goed te vinden. Ik wil best mijn visie erover kwijt.
Eigen ervaringen zijn ook erg prettig denk ik. :)

Saamelainen

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/20, 12:34:51 »
Ik bedoel daar mee te zeggen dat elk initiatief voor de Nederlandse Wiki zeer nuttig is.  :)

Azalin

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/20, 19:28:56 »
Citaat van: SWAT
Uhm, beetje overbodig werk om alles zelf te testen. Cedega heeft een games-database, WINE heeft een application/games database en de native games zijn ook redelijk goed te vinden. Ik wil best mijn visie erover kwijt.

Cedega: Helaas veel gezeik met Wine developers, er zit prop. code etc, het werkt niet voor alle games even goed, je hebt vaak noCD patches nodig etc.  Afgezien daarvan is het een goede applicatie, die ik gebruik voor het runnen van mijn eigen games. Dan betaal ik er maar 5 euro per maand voor, maar dan ben ik wel van mijn Windows af!

Wine: Goede applicatie voor het runnen van applications/games, maar het hapert nogal wat. Het kan best zijn je game in wine-versie x.x.x wel werkt en in de versie daarna niet meer. Ook werken maar zeer weinig kopier-beveiligingen (SafeDisc 1 iirc) etc.  Goed stukje programmeerwerk!

Native games: DE oplossing! Dit zouden ALLE game-developers moeten doen.
De cedega site heeft een onvolledige games database die niet altijd up to date is in mijn ogen. Dat wil zeggen: sommige games die daar een playability krijgen van redelijk of goed, die spelen bij mij soms niet eens. Andersom is dat ook. Er staan ook games op die officieel niet draaien maar met wat aanpassingen en wat configuraties het toch doen. Vooral in het laatste geval: games aan de praat krijgen die eigenlijk niet werken lijkt mij wel interessant als Wiki.

Cedega draait trouwens lang niet alles. The Sims2 is daar zo'n voorbeeld van. Nee, ik speel dit niet... mijn vriendin is verslaafd geraakt :)

Wine is eigenlijk niet echt bedoeld voor games, naar mijn mening in elk geval. Maar onder een bepaalde versie van Wine draaien weer wel bepaalde games en applicaties. En dat laatste is nou ook juist zo interessant lijkt me.... Welke versie draait nu wat? Als je een game hebt, en hij zou moeten werken maar doet het niet. Is dat niet frustrerend? Als je weet toch ergens op een site kunt lezen waarom die game het niet doet is dat denk ik toch wel zo prettig.

Uiteraard zijn Native games DE oplossing (Quake4 bijvoorbeeld een goed voorbeeld van een Windows en Linux native game) maar helaas zien developers daar geen brood in of denken ze dat het te veel werk is.

Maargoed, de Wiki, of dat nu wel of niet een goed idee is: Welke versie van welk pakket laat welke game goed draaien en wat moet je daar voor doen?
Misschien iets voor een poll? ;-) Anyway, gisteren een klein foutje gemaakt dat rampzalige gevolgen had:
sudo chown alex.alex /.
Toen ging hij dus zo'n beetje alles op mijn username zetten. Erg handig... :( sudo deed het natuurlijk niet meer, en een hoop andere dingen. Dat zorgde er wel voor dat ik wat eerder op Dapper ben overgestapt :) Ik heb meteen even wat administratieve handelingen verricht en het hele systeem weer eens vers opgezet. Dat heeft wel tot gevolg dat ik dus alles opnieuw moest installeren en dus ff geen tijd heb om Wiki's te maken. Zo zat ik ook te denken aan een Wiki pagina voor het converteren van cd images. Er is wel een engelstalige Wiki. Niet eens op Ubuntu meen ik. Het jammere is verder nog dat alle tools die daar worden aangedragen, allemaal gecompiled moeten worden... terwijl er voor de meesten wel debian packages voor zijn. Mijn plan was die Wiki te vertalen naar het Nederlands, te verbeteren en de gecompilde pakketjes op te snorren en de links in die wiki te plaatsen.

Maargoed, eerst even verder mijn systeem weer terug krijgen :)

Offline SWAT

  • Administrator
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/21, 03:55:49 »
Mijn punt was eerder dat zo'n wiki-pagina
* Enorm veel werk is om op te zetten
* Enorm veel werk is om te onderhouden!
* Heel veel redundant data bevat, aangezien het toch op de site van wine/cedega.. te vinden is

Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/21, 12:37:49 »
Punt.

Azalin

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #13 Gepost op: 2006/05/21, 13:58:14 »
Mmm, zeker een punt. Eentje waardoor ik nu wel zoiets heb van: mmm, je hebt wel een beetje gelijk en zal ik die page uberhaupt wel gaan maken gezien jouw punten waar ik het eigenlijk ook wel een beetje mee eens ben... Zucht, altijd vervelend om iemand gelijk te moeten geven ;-) (gappie)

`GooZ

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #14 Gepost op: 2006/05/21, 15:02:23 »
Heb je zoiets van? Ocharme. :P

Azalin

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #15 Gepost op: 2006/05/21, 15:22:14 »
Uhm... als ik weet wat je bedoelt vast wel ;-)

`GooZ

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #16 Gepost op: 2006/05/21, 16:47:39 »
[OFFTOPIC]
Azalin: Ik bedoel gewoon dat de uitdrukking "Ik heb zoiets van " nogal veelgebruikt is, en ik hem eerder irritant vind. ;)
Niets persoonlijks hoor, ik zeg het gewoon even.
[/OFFTOPIC]

budster

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #17 Gepost op: 2006/05/21, 16:49:34 »
[quote=`GooZ

Azalin

  • Gast
Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #18 Gepost op: 2006/05/21, 18:02:24 »
Naja, ik heb meer zoiets van: oh... :-D *runs*

Games en Ubuntu/Wine/Cedega
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/12, 09:55:40 »
Wine heeft er idd ook een:
http://appdb.winehq.org/appbrowse.php?iCatId=2

Edit: Zie nu pas dit dit zoon oud topic is..
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?