Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gebruikersnaam veranderen xubuntu 12.04  (gelezen 651 keer)

Offline whirlwim

  • Lid
gebruikersnaam veranderen xubuntu 12.04
« Gepost op: 2014/02/14, 08:56:56 »
 Ik heb gisteren geprobeerd om de gebruikersnaam (helemaal rechtsboven) te veranderen. Ik las op verschillende plekken dat dat alleen "buitenom" kan - wat mij logisch lijkt -  maar ik kwam gisteren toch de suggestie tegen om het te doen via "gebruikers en groepen". Ik heb dat geprobeerd, dat leek te lukken, maar a. de naam rechtsboven is niet veranderd, terwijl hij  in het schermpje "gebruikersinstellingen" wel veranderd is (hoewel: in het blauw gekleurde naam-veld blijft de oude gebruikersnaam vaag zichtbaar, onder de nieuwe),  en b. ik kan nu niet meer afmelden/herstarten: als ik het  probeer krijg ik de melding: "Geen antwoord ontvangen van de sessiebeheerder" ,"Sessiebeheerder moet niets aan het doen zijn..."   

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: gebruikersnaam veranderen xubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/14, 10:43:57 »
Dat is niet zo best.... Gebruikersnaam veranderen is geen kattenpis, want het betreft in dit geval waarschijnlijk tevens het beheerdersaccount. Je rechten liggen nu in de war, en dat is een probleem op fundamenteel niveau.

Ik hoop voor je, dat dit nog te redden is. Ik weet 1-2-3 geen oplossing, maar ik weet wel wat ik in jouw plaats zou doen: even een schone herinstallatie. De kortste klap, altijd goed. Zo doe je dat 't beste:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline daniel

  • Lid
Re: gebruikersnaam veranderen xubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/14, 11:01:50 »
Een nieuwe instalatie lijkt me niet nodig je kunt met ctrl+f1
Buiten de grapic komen, log hier in en maak een nieuwe gebruikers naam aan.

adduser gebruikersnaam

Volg nu de stappen die je ziet.

Verwijder daarna de oude gebruiker met rmuser oude gebruikersnaam

Waarneer je nu opnieuw opstart moet je even naar gebruikers gaan onder configuratie en je gebruikersnaam de rechten goed aanpassen om alle rechten te hebben.
Het lijkt me niet nodig een nieuwe instalatie te verichten voor zon klein dingentje.
Ook kun je via /etc/lightdm/lightdm.conf
Gebruikers verwijderen zoals gast account maar kijk wel even op google voordat je hierin rommelt..
Zoek eens onder lightdm.conf op google voor meer informatie.

Offline daniel

  • Lid
Re: gebruikersnaam veranderen xubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/14, 11:07:38 »
Beetje jammer
« Laatst bewerkt op: 2014/02/14, 11:16:02 door daniel »

Offline daniel

  • Lid
Re: gebruikersnaam veranderen xubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/14, 11:09:03 »
Slecht advies
Ben en totaal niet met je eens :| pjort
« Laatst bewerkt op: 2014/02/14, 11:14:41 door daniel »

Re: gebruikersnaam veranderen xubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/14, 11:15:23 »
Slecht advies
Ben en totaal niet met je eens :| pjort

Verklaar je nader?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: gebruikersnaam veranderen xubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/14, 11:19:38 »
Wat daniel adviseert kan inderdaad ook, maar is wel complexer.... Voor een beginner met Linux, is een schone herinstallatie vaak een ingrijpende, maar eenvoudige oplossing. Tamelijk snel ook.

Dat neemt niet weg, dat iedereen mag adviseren wat hij wil: er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden. De vraagsteller kan zelf kiezen welke insteek hem 't meeste aanspreekt.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/14, 11:22:21 door Pjotr »

Offline whirlwim

  • Lid
Re: gebruikersnaam veranderen xubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/14, 11:39:19 »
wat daniel met een toon van "gewoon even" beschrijft is voor mij niet bij voorbaat overzichtelijk........
ik vreesde zelf ook al in de richting van een herinstallatie; het meest leerzaam lijkt me als ik het advies van daniel uitprobeer, als ik er niet uitkom kan de herinstallatie altijd nog, is ook niet zo'n probleem.....

Offline daniel

  • Lid
Re: gebruikersnaam veranderen xubuntu 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/14, 11:52:29 »
Ik reageerde net een beetje overdreven door een ruzie en bedoelde het niet zo afgezaagd, sorry hiervoor.
Mischien kun je het ook grapic proberen op te lossen met kuser ofzo.
En anders moet ik pjort toch gelijk geven.  ;)
Sommige dingen zijn ook te moeilijk om zomaar te kunnen doen, want als je hierin een fout maakt is het helemaal bekeken...
Succes ermee.