Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (initramfs) foutmelding na update  (gelezen 1822 keer)

stan2irene

  • Gast
(initramfs) foutmelding na update
« Gepost op: 2008/05/27, 22:44:38 »
Ik heb een dual boot draaien, 1x Microsoft Windows xp en 1x UBUNTU 8.04. Dit ging perfect tot de laatste update waarbij de Kernel 2.6.24-16 werd geupdated naar -17. Als ik nu Ubuntu opstart, krijg ik de foutmelding (initramfs) waar ik verder als amateur niets mee kan. Start ik Ubuntu op via het menu, dus op esc rammen net nadat ik ubuntu gekozen  heb, dan kan ik kiezen voor Kernel 2.6.24-17 of voor versie -16. Kies ik 16 dan start de PC normaal op.

Hoe krijg ik nu de nieuwe versie 17 aan het draaien vraagt deze amateur die verder heel erg enthousiast is over Ubuntu.

Misschien nog handig ter vermelden dat ik Ubuntu geinstalleerd heb via de Wubi Installer.

DirkJanvanderWal

  • Gast
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/28, 12:57:16 »
Hier hetzelfde probleem. Soortgelijke installatie. En dat net nadat ik een enthousiast bericht bij 'even voorstellen' had gepost :-(

Voorlopig gebruik ik wel even de maar zou toch graag weten hoe dit op te lossen.

Offline ohjajoh

  • Lid
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/28, 13:14:42 »
Hebben jullie een speciale reden om versie 17 te draaien? Is er support voor iets bijgekomen waar jullie wat aan hebben? Als dat niet aan de hand is zou ik voorlopig lekker bij 16 blijven, even menu.lst aanpassen om niet te hoeven esc-en.

DirkJanvanderWal

  • Gast
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/28, 13:47:07 »
@ ohjajoh

Nee, heb ik niet. Heb simpelweg de aanbevolen updates gedraaid. Blijkbaar had ik dat beter niet kunnen doen. Oude windows gewoonte zullen we maar zeggen.

Kun je me iets meer vertellen over dat menu.lst, ik ben nog maar een prille gebruiker.

Offline Soul-Sing

  • Lid
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/28, 13:56:08 »
: sudo gedit /boot/grub/menu.lst
kun je een/de nieuwste kernel uitcommenten met een #

Offline Soul-Sing

  • Lid
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/28, 13:56:49 »
blijkbaar heb ik ook iets ¨fout¨ gedaan, want draai ook de nieuwste kernel....

Offline ohjajoh

  • Lid
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/28, 14:05:27 »
de aanbevolen updates draaien is helemaal niet slecht, ze zijn niet voor niets aanbevolen.
Is er bij die kernel-update iets misgegaan bij de installatie?

maar goed, om je oude kernel weer als standaard te gebruiken bij de opstart doe je het volgende:

je bewerkt /boot/grub/menu.lst. dit text-filetje verteld grub wat de bootopties zijn waaronder de standaardboot.
eerst even backuppen voor je weet maar nooit:
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backupdaarna menu.lst bewerken:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lstje ziet bovenaan het volgende:
default 0het zou natuurlijk ook een ander nummer kunnen zijn. maar goed, dat is het nummer wat we gaan wijzigen, maar in welke dan?
je ziet ook een aantal lijstjes die beginnen met "title"
zoals:
title Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-17-genericwe gaan nu tellen vanaf de bovenste "title" tot en met de "title"waar de 2.6.24-16-generic bij staat. Als er een # voor de "title" staat moet je die niet meetellen.
belangrijk: begin met tellen bij 0.
waarschjnlijk is je uitkomst nummer 3, kan heel goed iets anders zijn maar ik moet iets nemen.

vervolgens wijzig je het getal achter "default" in het getal die je net bepaalt hebt.

opslaan, en rebooten om te kijken oof het klopt.

Offline Roel1963

  • Lid
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/28, 14:10:01 »
Citaat van: leoquant
blijkbaar heb ik ook iets ¨fout¨ gedaan, want draai ook de nieuwste kernel....
+1

Merk overigens vrijwel geen verschil, behalve dan dat er wat langer wordt nagedacht tussen het oranje balkje en het inlogscherm.

Offline ohjajoh

  • Lid
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/28, 14:21:43 »
nogmaals: het is niet "fout", het enige wat ik hiermee wilde zeggen is dat het in dit geval ook niet persé nodig is om de nieuwste kernel te draaien. Ik draai m ook trouwens. Ben wel benieuwd wat er bij hun misgegaan is.

stan2irene

  • Gast
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/28, 14:29:09 »
Ook ik heb geen speciale reden om de nieuwe kernel te moeten draaien, ik heb gewoon de aanbevolen updates laten lopen. Allemaal bedankt voor de info over hoe we het beste weer terug kunnen naar versie 16, maar wie weet er een antwoord op mijn eigenlijke vraag: hoe krijg ik versie 17 aan het draaien en wat is er misgegaan?

Nogmaals: niet uit een of andere noodzaak, maar ik wil gewoon graag weten wat er gebeurd is.

Offline ohjajoh

  • Lid
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/28, 14:48:26 »
ik weet er niet echt iets van, initramfs zorgt er onder andere voor dat de kernel het systeem kan onderzoeken en de benodigde modules kan laden voordat het rootsysteem gemount wordt. Als er fouten zijn in het rootsysteem is het ook het moment om er wat aan te kunnen doen. i.i.g. is het een wezenlijk onderdeel.

is er tijdens de update niks misgegaan?

bij mij was het in eerste instantie wel misgegaan omdat ik m'n bootpartitie te klein had gemaakt. opgelost door m te vergroten en apt-get autoremove te draaien.

stan2irene

  • Gast
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/28, 15:17:22 »
Nee, bij het updaten is er niets misgegaan. Geen foutmeldingen, geen problemen. Zoals ik eerder al schreef heb ik Ubuntu geinstalleerd via de Wubi installer, misschien dat dat er mee te maken heeft? Groot voordeel van Wubi vind ik dat je geen partities aan moet maken en Windows ziet Ubuntu als 1 bestand. Als het moet, dan kun je Ubuntu weer makkelijk verwijderen. Ik heb overigens een Acer Travelmate 4650 laptop.

DirkJanvanderWal

  • Gast
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/28, 15:18:56 »
Bedankt voor de hulp. Mijn HP start nu in ieder geval weer snel op, heb gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de wachttijd voor het menu te bekorten.

Hebben jullie nog suggesties hoe ik de nieuwe kernel kan verwijderen en eventueel een tweede poging kan doen die toch te updaten?

BVD

stan2irene

  • Gast
(initramfs) foutmelding na update
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/31, 12:58:47 »
Nog even ter aanvulling: een kennis van mij heeft Kubuntu 8.04 draaien als dualboot met Vista. Hij heeft Kubuntu ook via de Wubi installer geinstalleerd en werkt wel probleemloos met de nieuwe Kernel 2.6.24-17. Een andere kennis heeft Xubuntu 8.04 draaien op een oudere Acer laptop (weet niet precies het type, maar het is nog een P II). Hij heeft met de nieuwe kernel hetzelfde probleem als ik. Ik heb hem jullie tips laten lezen en hij draait nu weer met de oude kernel 2.6.24-16