Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lichte ubuntu variant  (gelezen 1641 keer)

lichte ubuntu variant
« Gepost op: 2008/09/18, 22:27:50 »
hey mensen,

ik draai nu alweer flink wat jaartjes ubuntu naar volle tevredenheid op mijn XP1800+ met 1gb ramgeheugen, maar zoals te verwachten begint dit beestje langzamerhand wat te traag te worden voor het toch steeds verder uitdijende ubuntu. Ik ben nu dus op zoek gegaan naar een lichtgewicht variant van ubuntu, en ben o.a. fluxbuntu en xubuntu tegengekomen. Ik zie echter ook dat deze pakketten andere software meeleveren, en daar ben ik weer wat minder blij mee ;). Ik vraag me namelijk af of ik al mijn software probleemloos kan blijven draaien onder deze ubuntu varianten..

Wie kan mij een goede lichtgewicht distributie aanraden voor iig het draaien van de volgende dingen;

- firefox & thunderbird
- openoffice
- wine (waaronder o.a. warcraft 3 en silkroad draaien)

Mijn wens is een zo snel mogelijk besturingssysteem, dus nog lichtere varianten van ubuntu zijn welkom, zolang ze maar net zo gebruiksvriendelijk blijven als het origineel :)

Bvd.

lichte ubuntu variant
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/18, 23:10:57 »
Op dit forum wordt levendig geconverseerd over 'Ubuntu Light' in dit: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28192 topic. Ik raad je aan daar eens te beginnen en ideeën op te doen.

Succes.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
lichte ubuntu variant
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/18, 23:16:16 »
Citaat van: FrankieLee
- firefox & thunderbird
- openoffice
- wine (waaronder o.a. warcraft 3 en silkroad draaien)
Die programma's kun je allemaal prima draaien / erbij installeren in Xubuntu. In dit geval (gelet op jouw hardware) raad ik beslist Xubuntu aan: strakke en sobere functionaliteit, ziet er toch nog leuk uit, lekker snel en draait prima stabiel.

Je kunt Xubuntu qua uiterlijk en prestaties vergelijken met een kale Windows XP waarin alle visuele versieringen zijn uitgeschakeld. Maar dan zonder de nadelen....  :-)

Het enige nadeel van Xubuntu vind ik, dat de Nederlandse vertaling wat minder compleet is dan in Ubuntu. Je komt dus af en toe Engels tegen, ook al heb je alle Nederlandse taalpakketten geïnstalleerd.

Ik heb daar in het begin eens over gemopperd, en toen kreeg ik (volkomen terecht!) gelijk de uitnodiging om mee te helpen met vertalen. Sindsdien mopper ik daar niet meer over...   :-)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
lichte ubuntu variant
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/19, 07:57:23 »
Het voordeel van Xubuntu is ook, dat b.v. firefox standaard wordt geinstalleerd en dat alle programma's waar je aan gewend bent probleemloos blijven werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Willem_D

  • Lid
lichte ubuntu variant
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/19, 09:31:52 »
Ik verbaas me erover dat Ubuntu traag draait op een 1.8GHz cpu. Is er niet iets anders ingeslopen? Is je Ubuntu-partitie misschien toch te veel gefragmenteerd geraakt, bijvoorbeeld door een te krappe partitie?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline eendje

  • Lid
lichte ubuntu variant
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/19, 10:59:26 »
Citaat van: Willem_D
Ik verbaas me erover dat Ubuntu traag draait op een 1.8GHz cpu. Is er niet iets anders ingeslopen? Is je Ubuntu-partitie misschien toch te veel gefragmenteerd geraakt, bijvoorbeeld door een te krappe partitie?
Dat zat ik me ook al af te vragen, want mijn pa heeft ook een XP1800+ volgens mij met 512MB RAM  en daar draait de liveCD zelfs goed op.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

lichte ubuntu variant
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/21, 14:20:30 »
het draait allemaal wel goed maar ik ben bijv. zo'n drie minuten kwijt aan opstarten, en ook programma's starten traag op.
Ben dus benieuwd of het sneller kan.

lichte ubuntu variant
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/21, 15:03:41 »
Ik heb Ubuntu op een soortgelijke pc draaien (zie signature). Deze start snel op, en werkt ook erg snel. Ik heb zo'n vermoeden dat er bij jou iets dan niet goed werkt.

edit en ontopic: ik heb wel erg veel programma's verwijderd, doe ik standaard na de installatie. Ook kijk ik bij sessies wat allemaal mee opstart, en wat allemaal weg kan. Scheelt vaak ook.
Op de chat te vinden als debiantux