Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet meer bij mijn XP  (gelezen 2346 keer)

evertjan

  • Gast
Kan niet meer bij mijn XP
« Gepost op: 2007/05/04, 22:38:11 »
Ubuntu werkt perfect. Maar ik kan met geen mogelijkheid meer bij mijn XP. IK krijg geen keuze tijdens het booten ( alleen UBUNTU keuzen). hoe fix ik dat?

Offline Ruben

  • Lid
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/04, 22:48:41 »
Heb je de windows (ntfs) partitie wel heel gelaten? Heb je handmatig de partities gewijzigd (of de windows partitie verkleint), of heb je ervoor gekozen de hele schijf te gebruiken?

evertjan

  • Gast
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/04, 23:05:00 »
ik heb windows heel gelaten. ( handmatig verkleind). ik heb ook gezorgd dat hij gelezen kan worden door een bestandje te downloaden( diskmounter) . Maar waar ik de bootvlag ook aan hang ( aan de root of niet) het maakt niks uit. Hij blijft na herstarten altijd ubuntu gebruiken

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/04, 23:13:02 »
De startvlag (boot flag) moet staan op de Windowspartitie. Zorg daarvoor en doe daarna eens dit, in Ubuntu:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Dan zie je in het begin van het tekstbestand, de volgende tekst staan:
# examples
#
# title Windows 95/98/NT/2000
# root (hd0,0)
# makeactive
# chainloader +1
#
Haal bij dat tekstdeel eens de # weg, dus zo:
title Windows 95/98/NT/2000
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
Opslaan, sluiten en PC herstarten. Kun je nu Windows wel starten?

Groet, Pjotr.

evertjan

  • Gast
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/04, 23:28:39 »
Nope, ik krijg nu wel in het boot menu de mogelijkheid om Windows/98/...2000 te kiezen, maar dan krijg ik de melding :Ä kernel file is missing from the disk. Insert a systemdiskette en restart"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/04, 23:40:27 »
OK. Hoe zit je harde waar in elkaar?
- wat voor harde schijven (één of meerdere fysieke schijven)?
- is de harde schijf IDE of SATA of RAID?
- hoe noemt Ubuntu de harde schijf: post hier eens de inhoud van fstab. Als volgt oproepen:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
gedit /etc/fstab

evertjan

  • Gast
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/04, 23:48:02 »
ik heb één harde schijf, een spliksplinternieuwe, samsung nu verdeeld in een partitie van bijna 80 waarop XP, een stuk van 9, een stuk van 215 waarop de root, en een stuk van 1.44 wat ubuntu bij het installeren heeft aangemaakt

hier komt fstab ( je merkt wel dat het mijn eerste keer is dat ik iets met linux doet, maar ik vind het zo jammer om meteen al de handdoek in de ring te gooien en weer windowsslaaf te worden...)
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/hde3
UUID=12753997-014c-440b-88bb-141083e4b563 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/hde5
UUID=48f8e9ea-d131-49ad-8e72-f825c96eafb8 none            swap    sw              0       0
/dev/hda        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/           /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0
#Added by diskmounter utility
/dev/hde1 /media/hde1 ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0
#Added by diskmounter utility
/dev/hde2 /media/hde2 ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0



leuk dat je wilt helpen!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/05, 00:00:56 »
De opbouw van je harde waar is heel vreemd. De PC-bouwer heeft de zaak raar in elkaar gestoken. Normaliter heet je harde schijf hda (eerste) en niet hde (vijfde). Je CD-ROM heet nota bene hda!

Dit wordt een lastige klus. Lukt die niet, dan zul je de kast van je PC moeten openschroeven, om de harde schijf logischer aan te sluiten. Maar goed, dat is nu nog niet aan de orde.

Doe eens dit:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
Verander in het tekstverwerkertje Gedit de tekst van de menulijst van Grub als volgt, in het Windowsdeel:
title Windows 95/98/NT/2000
root      (hd4,0)
makeactive
chainloader +1
Je verandert dus (hd0,0) in (hd4,0).

Opslaan, sluiten en herstarten.

Kun je nu Windows starten?

evertjan

  • Gast
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/05, 00:10:26 »
Helaas.....
Error 21 : selected disk does not exist. Press any key...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/05, 00:14:55 »
Jammer. Dat wordt openschroeven...
Ik ga nu maffen; morgen zal ik je wel wat instructies geven voor de ingreep in de harde waar. Mogelijkerwijs is een herinstallatie nodig van beide besturingssystemen, na de ingreep.

Mafze en tot morgen.

evertjan

  • Gast
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/05, 00:20:28 »
erg bedankt alvast, en morgen gezond weer op.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/05, 10:26:01 »
Wat heb je: een PC of een notebook? Notebook moet je vanaf blijven, niet openschroeven....

Geef eens wat meer gegevens over je PC? Merk, type, harde waren (moederbord)...?
Processor, jaar van aanschaf.

evertjan

  • Gast
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/05, 13:30:12 »
gewoon een -onder de desk- torentje.
Asus moederbord (2002) A7V-333 met AMD athlon XP 1800+
Harddisk (2007) Samsung HD400LD IDE  (400 gig)


(Ubuntu geeft bij veel van de componenten "unknown "aan)
En ik heb een officiële XP Pro incl alle updates en dito office/mc Afee

Heb je hier genoeg aan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/05, 14:17:08 »
OK, dat gaat wel lukken!

Maak een externe backup van al je belangrijke bestanden (foto's, documenten).

Trek het electriteitssnoer uit je PC en uit je monitor. Druk daarna een paar keer op de aan/uit-knop, om de laatste resten electriciteit te verwijderen.

Zorg dat je geen statische electriciteit in je vingers hebt: regelmatig radiator of zo aanraken, om te ontladen.

Schroef de kast eens open:
Bij gedeelde IDE-kabel: controleer of CD-speler op slave staat en de harde schijf op master (stand van de jumper, op de achterkant van respectievelijk harde schijf en CD-station). Controleer tevens of de IDE-kabel geplugd is in gleuf IDE-0 in het moederbord.

Moet je iets veranderen om het zo te krijgen, voer dan na afloop een nieuwe hardware-herkenning uit in het BIOS.

Nog beter: Heb je nog een IDE-kabeltje ergens liggen, geef dan elk een eigen IDE-kabel, zet ze allebei op master, en stop de harde schijf-kabel in gleuf IDE-0 en de CD-kabel in gleuf IDE-1 op het moederbord.
Een IDE-kabeltje kost maar een euro of zo, loop anders even naar een computerwinkel en koop er een bij. Let op: de IDE-kabel van het diskettetstation kun je niet gebruiken daarvoor (bijzondere kabel, omgeklapt draadje in het midden).

Daarna:
- hardwareherkenning in BIOS uitvoeren,
- eerst Windows herinstalleren,
- daarna Ubuntu herinstalleren.

Succes, en ik hoor het wel!

evertjan

  • Gast
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/05, 14:29:29 »
ok. Bedankt . Ik ga ervoor. Kennelijk de beste keuze. Ik vrees met grote vrezen, Want ik heb gigantisch zitten klooien voordat ik deze  HD aan de praat had. Dat zal de reden wel zijn dat de toewijzing zo raar zit (een nieuwe ongeformatteerde HD in een oude PC stoppen).
Maar gelukkig heb ik mijn oude PC nog waarop alles draait (onder XP) en mijn bestanden staan, dus ik loop geen risico.
Zal wel morgen worden vanwege het mooie weer nu en de feestelijkheden hier in Zwolle.

linuxn00b

  • Gast
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/28, 20:04:11 »
Citaat van: evertjan
ok. Bedankt . Ik ga ervoor. Kennelijk de beste keuze. Ik vrees met grote vrezen, Want ik heb gigantisch zitten klooien voordat ik deze  HD aan de praat had. Dat zal de reden wel zijn dat de toewijzing zo raar zit (een nieuwe ongeformatteerde HD in een oude PC stoppen).
Maar gelukkig heb ik mijn oude PC nog waarop alles draait (onder XP) en mijn bestanden staan, dus ik loop geen risico.
Zal wel morgen worden vanwege het mooie weer nu en de feestelijkheden hier in Zwolle.
Ik heb hier hetzelfde probleem: Error 21 : selected disk does not exist. Press any key...
Heeft de herinstallatie het probleem verholpen?

Offline Dave

  • Lid
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/28, 23:05:18 »
wat had je en wat heb je gedaan?

linuxn00b

  • Gast
Kan niet meer bij mijn XP
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/29, 13:46:17 »
Citaat van: Dave
wat had je en wat heb je gedaan?
Zie http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19984