Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kdm gdm  (gelezen 984 keer)

altruist

  • Gast
kdm gdm
« Gepost op: 2007/07/10, 13:12:42 »
Hallo Ik heb een probleem met kdm en gdm qua opstarten .
Ik ben een  mandrivalinux gebruiker geweest en over geschakeld naar ubuntu .
Tot nu toe werkt het allemaal lekker en straight out of the box.
Mijn enige vraag is deze, ik heb tijdens het installeren van ubuntu Feisty Fawn 7.0.4(livecd)
een gebruikernaam en ww aangemaakt .
ik heb daarna via Synaptic kde geinstalleerd  met deze regel in de terminal> voorheen werkte in met urpmi.
sudo aptitude update
 sudo aptitude install kubuntu-desktop.
Nu heb ik dus tijdens de installatie kdm als desktop manager aangezet  het vervelende is nu dat ik dus gewoon met gnome werk terwijl ik eigelijk aan het proberen was om kde aan de gang te krijgen
Het is voor mij geen probleem dat er wat programmas door elkaar heen staan in allerlei menu enzo
mijn vraag is hoe krijg ik nu root privileges om kdm en gdm om te wisselen aangezien ik alleen een gebruikersnaam en ww heb ingegeven

tijdens het intypen van su wordt er logischer wijs gevraagd om een ww ik vul mijn ww in en dan

Sorry failure

en anders  deze regel en geen kde

sudo aptitude remove kubuntu-desktop

schoappied

  • Gast
kdm gdm
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/10, 13:20:29 »
Volgens mij moet je gnome desktop manager installeren (als inlogscherm instellen, dit kan ergens bij beheer dacht ik (heb hier ff geen gnome)). OPstarten en bij sessies (rechterkeuzemenu in gdm) kiezen voor kde... En dan start Kubuntu..

Ik ben niet 100% thuis in de commando's dus ken aptitude niet zo goed...

maar ik zou het zo doen:
sudo apt-get install kubuntu-desktop

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Het wachtwoord om sudo rechten te krijgen is gewoon je wachtwoord die je hebt opgegeven, dus dat probleem snap ik niet helemaal... weet je je wachtwoord nog wel zeker? Als je in de synaptic wilt komen heb je ook een wachtwoord nodig toch... dat wachtwoord moet gewoon werken..

altruist

  • Gast
kdm gdm
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/10, 13:30:50 »
Okee ik heb even opnieuw gestart ik kan alleen geen keuze maken tijdens het starten ik krijg 1 inlog venster zonder een andere manier te kunnen kiezen
Opstartfase1:  kubuntu  laden  mooi blauw enzo blauwe startbalk
Opstartfase2 bruine achtergrond  gnome is opgestart

het lijkt wel of de bootstarter is omgedraaid tenzij ook deze dingen door elkaar heen lopen van gnome en kde net zoals de menus

Offline Soul-Sing

  • Lid
kdm gdm
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/10, 13:33:54 »
@altruist
ubuntu werkt niet met su, maar met sudo.( dus ook niet sudo su)
@schoap
aptitude = apt-get, maar is een zuiverder manier van installeren, omdat het de dependencies meeneemt. dus aptitude remove, verwijderd dan ook die dependencies.

schoappied

  • Gast
kdm gdm
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/10, 13:56:03 »
@leoquant: dank, vaag wist ik dat het zoiets was..
Waarom wordt er dan apt-get gebruikt (meer gebruik) ipv aptitude?

@ vraagsteller: gdm kan over het algemeen (dat is de ervaring) beter overweg met meerdere desktoppen (al is de ervaring van anderen ook wel eens helemaal omgekeerd). Ik zou het eerst met gdm proberen ;)