Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?  (gelezen 1816 keer)

Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Gepost op: 2008/05/01, 20:27:44 »
De afgelopen dagen lekker aan het rommelen geweest met dualboot maken van mijn PC (XP en HH/Gnome). Ging redelijk soepel, al liep het de eerste keer in de soep omdat GRUB de weg kwijtraakte (error 15 of 17 - weet niet exact meer welke). Maar dat was waarschijnlijk mijn eigen schuld (dacht ik toen...).

Inmiddels een paar dagen en veel rondkijken/uitzoeken verder. Tijd om eens wat aan de profielen van Firefox en Thunderbird te sleutelen zodat die vanuit beide operating systemen te benaderen zijn. Gelijk Ext2IFS maar geïnstalleerd (alleen nog maar mee gekeken, niets gewijzigd). Tot zover niks aan de hand. XP afgesloten en even de deur uit.

Vanavond verder. Apparaat aan. Helemaal mis...

Hij start op, doorloopt de BIOS routines, lijkt héél even aan het MBR te snuffelen... en begint opnieuw. Scherm op zwart, door de BIOS, snuffelen... Terug naar af. En zo maar door. GRUB's menu komt niet eens in beeld.

Okee, prima, fijn. SuperGRUB dan maar. Holadiee en alles werkt weer.

Vervolgens heb ik me suf zitten piekeren wat ik kan hebben gedaan dat dit heeft veroorzaakt. Ik kan echter niks bedenken. Ik heb XP ook niet 'raar' afgesloten of zo. Bovendien, dat heb ik intussen in allerlei varianten 'nagespeeld' en het levert niet opnieuw hetzelfde probleem op.

Herkent iemand dit?

king2008

  • Gast
Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/01, 23:21:17 »
ik heb ook error 17 grub stage 1.5 super grub disk of auto_super_grub_disk_1.0 het helpt allemaal geen zier.
master boot record herstellen via originele schijf van windows vista al een paar keer moeten doen - ik heb hier een tien centimeter hoge stapel aan dokumentatie het lukt dus niet om een dual boot te installeren of te houden - zojuist nog geprobeerd om sbm.img op een floppy te zetten en de opstart-volgorde aangepast geen succes ik schei er mee uit jammer van de gutsy gibbon en de hardy heron - windows weigert gewoon om die tweede schijf te herkennen !
ext3 is een onbestaand formaat in windows-land :-(

Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/21, 11:21:16 »
Citaat van: grizzler
Apparaat aan. Helemaal mis...

Hij start op, doorloopt de BIOS routines, lijkt héél even aan het MBR te snuffelen... en begint opnieuw. Scherm op zwart, door de BIOS, snuffelen... Terug naar af. En zo maar door. GRUB's menu komt niet eens in beeld.
En vanochtend weer hetzelfde.

Ik heb er geen zin meer in. Dan maar geen Ubuntu. Een beetje een fatsoenlijk geanti-aliased lettertje op het scherm krijgen is me ook nog niet gelukt. Blijkbaar heeft dit goedkope PC-tje (ECS 945GZT-M moederbord in een towertje) toch extra drivers nodig die Ubuntu standaard niet aan boord heeft, want wat ik ook probeer, het ziet er niet uit... :-(

Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/21, 11:45:45 »
Heb je al je BIOS gereset? Middels een connector in de buurt van de batterij of de batterij eruit.
De fabrieks waardes in de BIOS terug zetten of een nieuwe BIOS? Ik noem maar wat dingen omdat je niet eens in je Grub komt. Ook al geprobeert om je Grub te herstellen? Zie de documentatie tabje rechts boven hier op het forum.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/21, 12:14:47 »
Grub is zeer stress bestendig en geeft normaal gesproken nooit problemen.

Wat jullie nog niet snappen is dat Grub en Ubuntu 2 totaal verschillende zaken zijn.

Grub is een bootloader programma dit ervoor zorgt dat je kan kiezen tussen diverse OSen.
Een ander proggie hiervoor is bijv. Lilo
Echter Grub is uitgebreider en wat groter dus word meestal voor Grub gekozen.

Dat je PC (dus je BIOS) ineens niet meer wil booten kan heel andere oorzaken hebben.
Dit ligt echt aan je BIOS zelf.

Uitgaande van het feit dat de meeste mensen hier met redelijk oude PCtjes werken
OF
Dat mensen hun PC Helemaal spanningsloos maken bij het Uitzetten
( dwz stekker uit het stopkontakt)  ..

Kan je er rustig vanuit gaan dat in een aantal gevallen de batterij van je BIOS leeg is.
Die batterij is nodig om instellingen te onthouden.

Indien die batterij leeg is, en je BIOS niet op de juiste manier de Hardware detecteerd kan het gebeuren dat hij niet de Master harddisk vind of andere hardware.

Oplossing kan zijn door de Delete knop ingedrukt te houden en in de BIOS even een detectie doen van de harddisk en andere hardware, opslaan en een warme reboot doen.

Uiteindelijk zal je die batt moeten vervangen om van het prob af te komen.

@king2008
Citaat
zojuist nog geprobeerd om sbm.img op een floppy te zetten en de opstart-volgorde aangepast geen succes ik schei er mee uit jammer van de gutsy gibbon en de hardy heron - windows weigert gewoon om die tweede schijf te herkennen !
ext3 is een onbestaand formaat in windows-land :-(
Dat MS software geen EXT3 herkend is niet de schuld van Linux land, maar incompetentie van MS.
Dit is op te lossen door een proggie te installeren in windo, en vanaf dat moment kan je wel het EXT formaat lezen vanuit windo.

Indien jullie problemen hebben waar je niet uit komt, ook niet dmv dit forum is het misschien verstandiger eens kontakt te zoeken met een steunpunt bij je in de buurt.

Waarschijnlijk kan die persoon wel dit soort kleine probjes verhelpen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/21, 13:05:51 »
Bedankt voor jullie reacties, maar met het BIOS is niks mis en de (nog geen tien maanden oude) PC staat nooit helemaal stroomloos (WakeOnLAN werkt prima). De (enige) harde schijf wordt zonder moeite gevonden. Pas als geprobeerd wordt iets uit het MBR te halen, gaat het mis.

Er kan daar blijkbaar onder bepaalde omstandigheden iets verminkt raken. En aangezien wat daar staat een deel van GRUB is...

De eerste keer dat dit gebeurde (zie mijn bericht van 1 mei) heb ik de boel weer aan de praat gekregen door eerst het MBR te herstellen (met een XP CD) en vervolgens SuperGRUB op te halen en uit te voeren.
Op dit moment staat het standaard MBR van XP er weer op. Misschien zet ik GRUB ooit wel weer eens terug.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/21, 14:11:57 »
Typisch dual-boot probleem lijkt me, een conflict tussen mbr (xp) en grub (ubuntu); als je nog verder met ubuntu zou willen gaan, zou een single boot misschien (in dit geval) de oplossing zijn. Je bent dan wel je XP kwijt, maar dat is toch een questie van tijd totdat die langzaam in de vergetelheid verwijnt. ;-)

Offline HP

  • Lid
Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/21, 14:20:14 »
Citaat van: grizzler
Inmiddels een paar dagen en veel rondkijken/uitzoeken verder. Tijd om eens wat aan de profielen van Firefox en Thunderbird te sleutelen zodat die vanuit beide operating systemen te benaderen zijn.
Heb je ergens een plek op het internet waar staat beschreven dat je dit uberhaupt kunt doen? Want dit lijkt me hoe dan ook een uiterst gecompliceerde aangelegenheid. En wellicht de oorzaak van al je problemen.
Citaat
Gelijk Ext2IFS maar geïnstalleerd (alleen nog maar mee gekeken, niets gewijzigd).
Als je voor het eerst met Ubuntu in de weer gaat moet je niet meteen het onderste uit de kan willen halen! Wat is ext21fs eigenlijk?
Citaat
.......Herkent iemand dit?
Nee, maar besef je dat je in de eerste plaats alles draaiende had op een manier zoals 99% van de gebruikers zijn dualboot Ubuntu/XP in de lucht houdt.
Omdat je nu in de 'penarie' zit, is het een mogelijkheid om met een Hardy Heron live CD op te starten zodat je je systeem in kunt. Lees ook eens hier: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/
en in de vele draden over GRUB op alleen al op dit forum de afgelopen 5 weken ;-)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/21, 14:41:56 »
ext2ifs is een driver om vanuit Windows een ext2-partitie te benaderen. Er zit wel een behoorlijk risico aan vast:

Citaat
If you mount an Ext3 file system as an Ext2 file system and the file system is not cleanly dismounted, (e.g. due to a system crash), you have to run the e2fsck tool. (Linux does it automatically.) Running e2fsck can take several hours on large volumes.
http://www.fs-driver.org/faq.html#acc_ext3
Aansluitend op HP: begin eerst eenvoudig, want zou me niets verbazen als deze problemen te maken hebben met je complexe configuratie (waaronder ext2ifs), dat is in veel gevallen vragen om problemen.

Dit kan voorkomen worden door een andere, robuustere methodiek te kiezen. Een voorbeeld is ntfs3g (standaard ingebouwd in hardy) waarmee toegang verschaft kan worden naar ntfs-partities (dus andersom als je nu doet). Dit is een bewezen techniek waar ook (veel) ervaring mee is.

@HP. Nog een linkje naar FF en roaming profiles:
http://www.spreadthefox.net/cs/firefox-roaming-profiles

Offline HP

  • Lid
Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/21, 14:58:46 »
Citaat van: markba
Nog een linkje naar FF en roaming profiles:
http://www.spreadthefox.net/cs/firefox-roaming-profiles
ok cool....
Ik heb dat niet nodig op zich, heb een bookmark synchronisatie add-on en dat is handig. Zit verder zo weinig in XP dat ik dat niet nodig heb, maar er is misschien ook wel een add-on voor remote profiel? online al je wachtwoorden sharen enzo :o)

NB: 'Now, my only real question is why the Google Ads on this page were *all* touting ADHD solutions while I was composing this piece. Surely they cannot be aware that I have it lol' hoe herkenbaar............... :-)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline ruujan

  • Lid
Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/21, 16:12:43 »
Volgens mij is GRUB behoorlijk stressbestendig. Ik heb er nog nooit ongelukken mee gehad zonder die zelf te veroorzaken (versieupdate, extra installatie o.i.d.). Maar als dat bij jou wel het geval is, dan moet ook daar een oorzaak voor te vinden zijn.

Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/21, 20:37:16 »
Citaat van: markba
Aansluitend op HP: begin eerst eenvoudig, want zou me niets verbazen als deze problemen te maken hebben met je complexe configuratie (waaronder ext2ifs), dat is in veel gevallen vragen om problemen.
Vanuit XP met Ext2IFS leesacties uitvoeren op ext3-partities zou dus het MBR kunnen beschadigen, dacht je? Toegegeven, ik kan niet bewijzen dat het niet zo is, maar ergens lijkt het me toch niet zo waarschijnlijk.

Het samengebruik van dezelde instellingen door Thunderbird heb ik verder niet meer uitgewerkt. Het is mogelijk maar zeker niet 'simpel' in te stellen en de verschillende bronnen spreken elkaar af en toe ook tegen. Firefox is wat makkelijker, als je je beperkt tot de bookmarks.

Citaat
Dit kan voorkomen worden door een andere, robuustere methodiek te kiezen. Een voorbeeld is ntfs3g (standaard ingebouwd in hardy) waarmee toegang verschaft kan worden naar ntfs-partities (dus andersom als je nu doet). Dit is een bewezen techniek waar ook (veel) ervaring mee is.
Ja, dat heb ik ook in gebruik. Ext2IFS heb ik aanvankelijk een paar keer gebruikt om vanuit XP wat dingetjes op te halen. Ermee op een ext3-partitie schrijven heb ik niet gedaan, vooral vanwege de bekende beperkingen. De laatste twee weken heb ik er helemaal geen gebruik meer van gemaakt.

NLsandman

  • Gast
Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/21, 22:50:18 »
Citaat van: grizzler
Vanuit XP met Ext2IFS leesacties uitvoeren op ext3-partities zou dus het MBR kunnen beschadigen, dacht je? Toegegeven, ik kan niet bewijzen dat het niet zo is, maar ergens lijkt het me toch niet zo waarschijnlijk.
Ext2IFS leest ook alleen maar en voert geen schrijf akties uit dus mbr aantasten kan niet.

Heb je ubuntu en xp op aparte hd's staan en wat voor interfaces hebben die?

Offline Dave

  • Lid
Hoe stressbestendig is GRUB eigenlijk?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/22, 11:05:56 »
blijkbaar niet anders heb je ook niks met het mbr te doen.

Om die paniekaanvallen als er eens wat verkeerd gaat te omzeilen is een fysiek aparte schijf voor Linux gewoon het handigst om mee te beginnen omdat je altijd een startend systeem houdt wat je ook knoeit of uitprobeerd in je nieuwe installatie of grub.
Nog beter is natuurlijk helemaal geen dualboot meer.