Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Handleiding Xubuntu-blokkendoos  (gelezen 24205 keer)

Offline jusgje

  • Lid
Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Gepost op: 2008/11/19, 20:46:07 »
Hallo allemaal,

Ik heb een handleiding gemaakt over hoe je een Xubuntu-blokkendoos installeert.
Ik heb deze site gemaakt om te laten zien dat het erg makkelijk is om toch nog goed te kunnen werken op een oudere computer.
Opmerkingen, kritiek, suggesties e.d. zijn welkom!

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/XubuntuBlokkendoosInstalleren

Edit: link veranderd naar wiki.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/14, 10:47:10 door jusgje »

Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/19, 21:29:40 »
Ik heb het vluchtig overgekeken, het ziet er erg goed uit!

Het enige dat me als min opviel was bij stap 1, daar vind ik de vele fel gekleurde regels onduidelijk.

Eider

  • Gast
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/19, 22:06:25 »
Goede handleiding!

Misschien wat minder felle kleuren gebruiken inderdaad. In plaats van fel groen en rood iets donkerder :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/19, 23:05:20 »
Je kunt de verschillende opdrachten ook voorzien van een andere achtergrond.
Verder vind ik het leuk gedaan, mocht je een test nodig hebben, dan wil ik best aan de hand van de handleiding een partitie opofferen op mijn rappe PII ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jusgje

  • Lid
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/20, 08:38:02 »
Bedankt allemaal! Ik ga de kleuren veranderen.
ik ga mijn eigen handleiding ook nog zelf uittesten, maar misschien gaat het op andere computers net iets anders, dus... graag!
Wat vinden jullie er trouwens van dat ik de lezer met "je" aanspreek? Of is "u" gepaster?

Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/20, 09:27:32 »
Wat vinden jullie er trouwens van dat ik de lezer met "je" aanspreek? Of is "u" gepaster?

Ik vind het persoonlijk prettiger met "je" aan te worden gesproken. Anders krijg ik het gevoel dat ik met een zakelijke "relatie" te doen heb, alsof ik op de helpdesk van mijn internetprovider zit of iets dergelijks.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/20, 09:28:32 »
Als één van de ouderen op dit forum (56) mag je rustig "je" zeggen, hier zijn we allemaal gelijk !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tico

  • Lid
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/20, 10:14:59 »
Leuk en helder opgezet!

het "je" en "u" probleem kun je vaak eenvoudig omzeilen door teksten ieets anders op te schrijven.

Geef je oude computer een tweede leven. Installeer een Xubuntu-blokkendoos volgens deze complete handleiding.
wordt
Een tweede leven voor oude computers. Installeer een Xubuntu-blokkendoos volgens deze complete handleiding.

Je kan er natuurlijk voor kiezen de standaard Xubuntu-omgeving te installeren
wordt
Er kan gekozen worden  om de standaard Xubuntu-omgeving te installeren

enz.

Offline mp

  • Lid
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/20, 11:12:20 »
Helder! Nog twee piepkleine opmerkingetjes:
* een Belgische gebruiker zal bijna altijd een niet-USA toetsenbord hebben. Die moeten België selecteren (voor een azerty toetsenbord).
* 5 Gig voor de rootpartitie lijkt me wat veel, maar ik kan het mis hebben ;) .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/20, 11:39:28 »
Bij het volgen van de handleiding ben ik 2 dingen tegen gekomen:
update-menus en
gdm start
De eerste werkt niet en is overbodig, wanneer je gewoon de grafische desktop wilt starten is startx voldoende.
Misschien is een begin met sudo apt-get update && upgrade ook aan te raden.

Het bovenstaande is GEEN kritiek, maar een poging om creatief mee te denken, verder niets dan lof voor deze poging om (X)Ubuntu op meer computers te krijgen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jusgje

  • Lid
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/20, 15:49:56 »
Ok, bedankt voor de reacties en suggesties! Ik ga ermee aan de slag.

Edit: Volgens mij is update && upgrade niet nodig, omdat de pakketten van internet zijn gedownload en dus de meest recente zijn. Verbeter me als dit niet juist is.
Edit 2: Dit blijkt dus wel nodig te zijn. Ik heb het toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/20, 16:20:48 door jusgje »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/20, 15:57:52 »
Wanneer je wilt uitbreiden naar een web-server met PHP en MySql (een LAMP server dus) dan is dat voor 8.10 redelijk simpel:
sudo apt-get install apache2 php5-mysql mysql_install_db
Extra aanbevolen opties:
sudo apt-get install phpmyadmin php-pear

Soms is het leven simpel ..........

@jusgje: de update / upgrade is juist WEL nodig, je haalt de nieuwste bestanden van Internet, maar DAARVOOR moet je zorgen, dat je systeem ook het nieuwste is, hiermee KAN je conflicten voorkomen  >:D
« Laatst bewerkt op: 2008/11/20, 16:00:08 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/21, 13:23:01 »
verder niets dan lof voor deze poging om (X)Ubuntu op meer computers te krijgen :lol:

Het bestaansrecht van Xubuntu is sinds 8.04 gegroeid, want het verschil in benodigde systeemkracht met hoofdversie Ubuntu (Gnome) is een stuk groter geworden. Gnome is tegenwoordig aanzienlijk zwaarder dan Xfce.

Daarom is het goed, dat Xubuntu meer aandacht krijgt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/21, 14:20:28 »
Even ter info: mijn test systeem is nu voorzien van multimedia, (L)AMP server enz.
Het is nu een compleet desktop systeem, met alles er op en er aan.
Het systeem loopt als een zonnetje en voor een 466MHz systeem nog best snel :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Rulus

  • Lid
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/21, 14:33:51 »
Ziet er mooi uit, maar is er een reden waarom je het niet op onze documentatie-wiki toevoegt? Daar staat trouwens al een heel gelijkaardige pagina: http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBlokkendoos Misschien kan die aangevuld of verbeterd worden? :)

Offline jusgje

  • Lid
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/21, 20:16:19 »
Ziet er mooi uit, maar is er een reden waarom je het niet op onze documentatie-wiki toevoegt? Daar staat trouwens al een heel gelijkaardige pagina: http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBlokkendoos Misschien kan die aangevuld of verbeterd worden? :)

Ja, dat weet ik. Ik zal je het sterker vertellen, ik heb daar zelfs informatie vandaan gehaald.
Maar ik vond de installatie zelf niet erg duidelijk beschreven. Voor gevorderden uitstekend te volgen, maar niet echt voor beginners. Ik was al blij dat het me was gelukt (eigenlijk ben ik ook een beginner).
Bovendien wil ik niet zomaar de teksten van de documentatie veranderen, dat vind ik niet erg netjes ten aanzien van de schrijver.

Offline Rulus

  • Lid
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/21, 21:53:33 »
Nochtans is dat laatste net de bedoeling van een wiki ;) Alle wijzigingen worden overigens bijgehouden, dus je kan precies zien wie wat geschreven heeft. Je kan bij ingrijpende wijzigingen de betreffende pagina best even kopiëren naar de bouwplaats en ze daar bewerken, dan kunnen je veranderingen door anderen mee gelezen en eventueel gecorrigeerd worden, waarna ze geïntegreerd worden in de oorspronkelijke pagina.

In ieder geval, geen schrik hebben om de wiki te bewerken, elke versie wordt opgeslagen. Hoe meer informatie op de wiki belandt, hoe beter :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/21, 22:09:52 »
Ooit in een grijs verleden heb ik een stukje "Klein en Snel" geschreven, n.a.v. mijn expirimenten op een oudere PC.
Van dat stukje is nu niets meer over, ook dat is door toedoen van anderen veranderd in een up-to-date handleiding.
Terwijl ik nog uitging van Beatrix-Linux (=afgeleid van 4.10) is er met de huidige beschrijving en compleet ondersteund systeem mee te maken, dankzij al het meedenken van de gemeenschap.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/24, 16:21:26 »
goede handleiding, duidelijk en overzichtelijk.
ik zie nog wel een klein spelfoutje.
in de titel staat :Een Xubuntu-blokkendoos intalleren en gebruiken, intalleren moet nog even worden: installeren
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline jusgje

  • Lid
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/24, 20:11:40 »
Spellingsfout verbeterd.
Ik blijf toch nog maar bij de aparte website i.p.v. op de wiki zetten. Misschien dat ik dat later nog doe.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/25, 11:17:30 »
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik heb niet kunnen vinden hoe groot de blokkendoos is na voltooiing (hoeveel MB op de harde schijf). Dus bij deze: hoe groot is-ie?    :-)

Offline jusgje

  • Lid
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/25, 15:11:36 »
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik heb niet kunnen vinden hoe groot de blokkendoos is na voltooiing (hoeveel MB op de harde schijf). Dus bij deze: hoe groot is-ie?    :-)

Dat hangt natuurlijk af van hoeveel programma's je hebt geinstalleerd. Ik zal straks 'ns kijken hoe groot mijnes is. (ik zit nu op een windows-computer)

edit: Ik heb nu 2,4 GB gebruikt op de root-partitie. Ik heb wel allerlei programma's geinstalleerd, dus eigenlijk weet ik niet meer hoeveel er was gebruikt toen ik klaar was met de blokkendoos. Maar ik schat zo'n 1,5 GB.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/25, 17:01:26 door jusgje »

Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/25, 17:21:20 »
er is alvast 1 tevreden gebruiker van de handleiding :)
kheb de link doorgegeven aan een vriend die een mini xubuntu installatie wilde gaan doen, en die vond hem ook duidelijk, terwijl hij eigenlijk nog helemaal nieuw met linux is.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/25, 17:45:50 »
edit: Ik heb nu 2,4 GB gebruikt op de root-partitie. Ik heb wel allerlei programma's geinstalleerd, dus eigenlijk weet ik niet meer hoeveel er was gebruikt toen ik klaar was met de blokkendoos. Maar ik schat zo'n 1,5 GB.

Hmmm, niet veel verschil dus met een gewone Xubuntu-installatie.... Ik heb de standaard Xubuntu 8.10 geïnstalleerd op m'n Acer Aspire One, en daaraan alleen de multimedia-ondersteuning toegevoegd en webbladeraar Epiphany. Totaal ruimteverbruik: 2,3 GB.

Offline jusgje

  • Lid
Re: Handleiding Xubuntu-blokkendoos
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/25, 18:45:40 »
edit: Ik heb nu 2,4 GB gebruikt op de root-partitie. Ik heb wel allerlei programma's geinstalleerd, dus eigenlijk weet ik niet meer hoeveel er was gebruikt toen ik klaar was met de blokkendoos. Maar ik schat zo'n 1,5 GB.

Hmmm, niet veel verschil dus met een gewone Xubuntu-installatie.... Ik heb de standaard Xubuntu 8.10 geïnstalleerd op m'n Acer Aspire One, en daaraan alleen de multimedia-ondersteuning toegevoegd en webbladeraar Epiphany. Totaal ruimteverbruik: 2,3 GB.

Ja, dat klopt. Maar bij oude computers is het cruciale punt volgens mij meestal niet de grootte van de harde schijf, maar de hoeveelheid werkgeheugen en de processor.
De hoeveelheid ingeladen programma's is wel minder bij een blokkendoos-installatie (bijvoorbeeld de gnome networkmanager, die is toch niet nodig bij een bedrade internetaansluiting).
En op jouw site raad je mensen aan om geen programma's te verwijderen die in de standaard (X)Ubuntu-installatie zitten (geheel terecht lijkt mij), dus dan is de blokkendoos de beste keus.
Ik vind de blokkendoos eigenlijk ook gewoon leuk, omdat ik dan mijn eigen systeem opbouw i.p.v. een systeem dat andere mensen voor me bedacht hebben.

er is alvast 1 tevreden gebruiker van de handleiding :)
kheb de link doorgegeven aan een vriend die een mini xubuntu installatie wilde gaan doen, en die vond hem ook duidelijk, terwijl hij eigenlijk nog helemaal nieuw met linux is.

Kijk, dat vind ik nou leuk om te horen!