Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Reserveer 10 procent voor overprovisioning bij gebruik van een ssd  (gelezen 804 keer)

Offline rman

  • Lid
"Reserveer 10 procent voor overprovisioning" lees ik op de overigens prima ubuntu tip webplek.
Moet dit aan einde van de sdd zijn?
Mag de 10% ruimte ook uit twee blokken van 5% bestaan?

bron: https://sites.google.com/site/computertip/ssd   tip 4
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Reserveer 10 procent voor overprovisioning bij gebruik van een ssd
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/17, 11:08:15 »
Ik denk niet, dat dit wat uitmaakt..... Kan allemaal, verwacht ik. Zelf heb ik de 10 % loze ruimte als één geheel op het einde staan van de SSD (helemaal rechts in Gparted, dus).  :)

Re: Reserveer 10 procent voor overprovisioning bij gebruik van een ssd
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/17, 12:08:04 »
Is dit tegenwoordig nog nodig? Bij de meeste moderne SSD's heeft de fabrikant dat toch al gedaan? Standaard meestal 7%
Mijn 120GB SSD heeft maar 111GB beschikbaar vanwege de overprovisioning.

Overigens zijn er fabrikanten die dit niet doen; er is een discussie of het verschil nu wel of niet merkbaar is in de parktijk...  ;)

Bovendien: Linux reserveert standaard al 5% voor root en als je af en toe trim gebruikt en hem nu niet helemaal volpropt dan bereik je hetzelfde.

VV

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Reserveer 10 procent voor overprovisioning bij gebruik van een ssd
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/17, 12:19:35 »
@VuurVosje: je hebt inderdaad een punt, maar ik doe 't ook meer "voor alle zekerheid".... Die 10 % kan ik best missen, dus voor mij is 't geen probleem om die op te offeren.

Offline aartje

  • Lid
Re: Reserveer 10 procent voor overprovisioning bij gebruik van een ssd
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/17, 15:52:13 »
En volgens mij maakt het niets uit waar die niet gebruikte ruimte staat. Op een gemiddelde
drive wordt volgen mij sowieso minstens dertig procent van de ruimte niet gebruikt op
alle filesystemen totaal.