Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04  (gelezen 1449 keer)

Offline roeland

  • Lid
Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Gepost op: 2017/02/05, 17:36:46 »
Ik probeer een nieuwe laptop HP AMD A8, 64 bits dual boot te maken met Windows 10 (voorgeinstelleerd) en Xubuntu 16.04.

Alle tips en handleidingen van pjotr heb ik al uitgevoerd al dan niet via de goede Live DVD met 16.04.

Binnen Windows heb ik de snel opstarten optie uitgevinkt. Verder staat Secure boot uit, Legacy staat aan. Als ik die uit zet werkt alles niet meer.

De BIOS heeft onder f9 een aantal bootopties (4) die ik op ubuntu (2 )of windows (1) kan zetten (en verder boot from EFI file (3) en Notebook hard drive (4)) maar dat is eenmalig. 

Onder f10 staan twee rijtjes bootopties waarbij ik de DVD/CD speler bovenaan heb gezet en de SDD schijf (USB hard disk) eronder. Dat werkt want ik heb Xubuntu kunnen installeren.
 
Het eerste rijtje bootopties staat onder kop UEFI Boot order, het tweede rijtje onder Legacy Boot Order.

Bij het rijtje UEFI Boot order staat een driehoekje voor OS boot manager (laatste in het rijtje) , als je hier op klikt krijg je een keus uit opstarten met Windows Boot Manager of Ubuntu.  Maar je kan geen keuze maken.

Bij het rijtje Legacy Boot Order staat dit driehoekje voor het derde item, Notebook Hard Drive.  Dat is bij aanklikken ook de enige optie.

Dit driehoekje is bij beide rijtjes niet te verplaatsen (wat is functie er van??).

Beide besturingssystemen zijn aanwezig, maar alleen als ik in de BIOS/f9 de juiste keus maak.  Anders start de machine altijd met Windows op.


Waar doe ik iets niet goed, kent iemand de oplossing?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/07, 18:42:08 »
Ik had soortgelijke problemen met de installatie van ubuntu 16.4 naast w10, bij mij was de oplossing boot-repair uitvoeren na opstarten ubuntu vanaf hd.

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/09, 20:34:39 »
Bedankt voor de reactie. Bedoel je ubuntu opstarten via het boot menu 9 en boot-repair via apt get enz, installeren en dan uitvoeren?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/09, 21:19:23 »
Citaat
Bedoel je ubuntu opstarten via het boot menu 9 en boot-repair via apt get enz, installeren en dan uitvoeren?
Ja , dat kan. maar je zult er wel een PPA voor moeten aanmaken. Zie voor uitleg: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair 2nd Option.
Je kunt Boot-Repair ook als ISO op een USB-stick branden, en dan vanaf die stick opstarten; dat is 1st Option.

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/12, 15:13:18 »
Ik heb boot-repair gedraaid (leek succesvol) maar krijg als Boot info als eerste regel van de summary:

No boot loader is installed in the mbr of /dev/sda

Operatie dus niet gelukt.  En hoe nu verder?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/12, 16:29:42 »
Citaat
En hoe nu verder?
Als je de link plaatst van het rapport, dan zijn er mogelijk kenners hier die je verder kunnen helpen.

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/12, 17:42:06 »
In de bijlage het rapport van boot-repair, tweemaal gedraaid, twee verschillende uitkomsten.
Wel de laatste regel bcdedit enz. tweemaal uitgevoerd.  Windows 10 wordt hardnekkig steeds opgestart.
Alleen via esc/F9 kan ik in de boot ubuntu opstarten.

Je zou denken dat het toch niet zo moeilijk kan zijn om een bestand (MBR) op de goede plaats te zetten.....
Dit gepruts heeft me al wat uurtjes gekost, nog even volhouden en dan haal ik W10 helemaal weg.  Voor die paar keer dat het nodig is gebruik ik dan wel een andere PC.

Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/12, 20:07:21 »
Citaat
Je zou denken dat het toch niet zo moeilijk kan zijn om een bestand (MBR) op de goede plaats te zetten.....
In beide rapporten lees ik (vijf regels van het einde):
Citaat
De opstartbestanden van [Het nu gebruikte besturingssysteem - Ubuntu 16.04.1 LTS] liggen ver verwijderd van het begin van de schijf. Mogelijk kan de BIOS ze niet vinden.  ...
En hierna volgt het advies hoe dit aan te pakken:
Citaat
U kunt het opnieuw proberen nadat u een /boot-partitie heeft aangemaakt (EXT4, >200MB, begin van de schijf). Dit kan uitgevoerd worden via hulpmiddelen zoals gParted. Selecteer daarna deze partitie via de optie [Aparte /boot-partitie:]  van [Boot Repair]. (https://help.ubuntu.com/community/BootPartition)

Offline Nero

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/13, 09:24:34 »
Een terminal opdracht kan hier uitkomst bieden.
Installeer indien nodig (nog niet geïnstalleerd) efibootmgr en voer die daarna uit:sudo apt install efibootmgr
efibootmgr
Post hier het resultaat.

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/13, 18:42:34 »
Hier het resultaat van de uitvoering van efi bootmgr.  In de bijlage het resutaat van gparted in reactie op de tip van ajjp. Gezien de partitie indeling (die behalve de door mij gemaakte partities voor ext4 en swap al vast lagen) maken een 200Mb partitie als eerste niet zo eenvoudig.

HP-Notebook:~$ efibootmgr
BootCurrent: 0004
Timeout: 0 seconds
BootOrder: 0002,3002,0004,2001,2002,2003
Boot0000* Notebook Hard Drive - SAMSUNG MZNTY256HDHP-000H1
Boot0002* Windows Boot Manager
Boot0004* ubuntu
Boot2001* USB Drive (UEFI)
Boot2002* Internal CD/DVD ROM Drive (UEFI)
Boot3001* Internal Hard Disk or Solid State Disk
Boot3002* Internal Hard Disk or Solid State Disk
Boot3003* Internal Hard Disk or Solid State Disk
Boot3004* Internal Hard Disk or Solid State Disk
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Nero

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/13, 19:11:38 »
Windows Boot Manager staat duidelijk als eerste in de BootOrder. Wijzig deze als volgd:sudo efibootmgr -o 4,0,2Wat krijg je daarna met de vorige opdracht?

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/13, 20:19:02 »
Dan komt er:

BootCurrent: 0004
Timeout: 0 seconds
BootOrder: 0004,0000,0002
Boot0000* Notebook Hard Drive - SAMSUNG MZNTY256HDHP-000H1
Boot0002* Windows Boot Manager
Boot0004* ubuntu
Boot2001* USB Drive (UEFI)
Boot2002* Internal CD/DVD ROM Drive (UEFI)
Boot3001* Internal Hard Disk or Solid State Disk
Boot3002* Internal Hard Disk or Solid State Disk
Boot3003* Internal Hard Disk or Solid State Disk
Boot3004* Internal Hard Disk or Solid State Disk
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/13, 21:33:44 »
Citaat
BootOrder: 0004,0000,0002
En wordt nu ook Ubuntu als eerste opgestart?

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/13, 22:23:51 »
Nee, nu heb ik gisteren wel een herinstallatie van xubuntu gedaan waarbij ik de boot heb veranderd v an sda naar de EFI partitie.  Morgen ga ik dat weer terugdraaien en kijk of met jouw advies het dan wel lukt.  Ik heb volgens mij nu ongeveer elke suggestie wel uitgeprobeerd.  Maar de computer blijft consequent in W10 opstarten.
Bedankt voor het meedenken.  ik koppel de iutkomsten terug.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Dual boot windows 10 en xubuntu 16.04
« Reactie #14 Gepost op: 2017/02/23, 20:00:43 »
Het lijkt dat de computer nu goed opstart.  Bedankt voor alle hulp.  Het efi bootmanager commando heeft uiteindelijk dit resultaat bereikt.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.