Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opgelost dual boot met een EFI partitie  (gelezen 8266 keer)

Offline tomcat

  • Lid
opgelost dual boot met een EFI partitie
« Gepost op: 2012/02/25, 09:52:30 »
Onlangs heb ik een Asus EEE 1215 laptop aangeschaft (asus eee pc 1215n-blk224m) met de bedoeling om hierop ook weer dual boot te installeren, zoals ook op mijn andere pc/laptop (met Ubuntu). Nu kom ik tot de volgende ontdekking op deze laptop. Deze is nl alsvolgt opgebouwd (standaard Asus)

Eerst een (C:) 100 GB NTFS, Opstarten, Wisselbestand, actief, Crashdump, Primaire partitie;
daarna 15 GB primaire partitie zonder adressering
dan (D:) 350 GB NTSF primaire partitie en tenslotte een
16 MB EFI-systeempartitie

Behalve de C schijf staan bij de overige 3 dat er steeds 100%  vrij is. (dat geloof ik niet)
Ik ga er van uit dat de 15 GB bestemd is voor recovery, want de recovery zal niet op de C:-schijf staan, toch?.
Nu er 4 partities zijn ingenomen, hoe kan ik dan 1 partitie veranderen (denkend aan die EFI) opdat deze toch een extended wordt voor de linux (Ubu Of Mint)
Ik kan de D: opofferen en daar lekker op spelen.
Maar het gaat mij vnl. om dat EFI. Ik lees daar heel veel verschillende zaken over, en aangezien mijn laptop pas 1 week oud is kan ik het me niet veroorloven om deze gelijk ´lam te leggen´.
Als ik EFI weggooi, wat gebeurt er dan?
Wie heeft hier ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: 2012/03/11, 13:23:42 door tomcat »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/25, 11:52:23 »
Post hier eens een schermafdruk van Gparted. Bijvoorbeeld via imageshack.us

Offline tomcat

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/25, 20:49:30 »
Hallo Pjotr. Ja, Apeldoorn is maar weer eens druk. Helaas lukt mij de zaterdag overdag zelden vanwege werk...
Een afdruk vanuit W-7 is dat ook voldoende? Zie bijlage.
Opstarten vanaf de usb wil (nu) niet, dus Gparted opstarten en dan bekijken moet even op zich laten wachten. Hopelijk zegt dit al wat. In ieder geval fijn dat er snel op mijn vraag gereageerd is
« Laatst bewerkt op: 2012/02/25, 20:51:19 door tomcat »

Offline jan11000

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/25, 20:55:40 »
Voordat je ook maar iets veranderd, maak een kopie van je hele hd, zodat je dit altijd terug kunt zetten.
En dat er geen virus in je recovery partitie gat zitten.

Hier is meer info.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1411065///uefi

Offline tomcat

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/25, 21:02:30 »
Dank je Jan11000. Ja, op een externe harde schijf.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/25, 21:21:20 »
Een afdruk vanuit W-7 is dat ook voldoende? Zie bijlage.
Opstarten vanaf de usb wil (nu) niet, dus Gparted opstarten en dan bekijken moet even op zich laten wachten.

Geeft helaas onvoldoende info. Ik heb echt een schermafdruk van Gparted nodig....

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/25, 21:47:36 »
Die EFI partitie zou ik zeker niet verwijderen. Zo heel groot is hij niet dus je wint er niet zoveel mee.

Offline HarzG

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/25, 21:49:32 »
Geeft helaas onvoldoende info. Ik heb echt een schermafdruk van Gparted nodig....

Of het antwoord op de parted-vraag uit de terminal
sudo parted -l
Als daar bij de partitietabel niet "msdos" maar "gpt" zou staan, kunnen ook meer dan 4 primaire partities gemaakt worden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline tomcat

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/26, 17:54:04 »
Wat een gedoe.. Heb ik de laptop mooi aangepast voor opstarten met een usb-stick (bios aangepast), heb zowel Ubu alsook Mint12 ISO eerst gedownload en daarnaop sticks gezet (ubuntu 10.04-systeem - beheer -  opstartschijf maken: ging perfect) , krijg ik deze sticks maar niet opgestart met de laptop. Ik klik maar op Esc; danwel Del en F2. en wat al niet, maar hij reageert gelijk naar W-7.
Wat doe ik fout ? Ik wil nl wel een afdruk via Gparted van de schijf maken om Pjotr mee te laten kijken. Trouwens ik denk dat ik de D: gewoon kan verwijderen om daar Linux op te zetten. Maar liever safe dan sorry, toch Femke?

Offline tomcat

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/26, 18:40:01 »
Ja Femke, Daar ben ik het ook mee eens. Alleen: Ik kom niet met mijn linux stick naar het systeem >:( Ik heb de hele bovenste rij knoppen al geprobeerd (F1 t/m F12, Esc, >:( Insert, Del,End, ctr.
Noem maar op. Wat betreft het boekje... Marginaal. staat vooral veiligheid in, iets over de backup, uitleg harware, thats it.
Microsoft heeft dat goed voor elkaar gekregen. >:(

Offline tomcat

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/26, 19:15:51 »
Ha, ik ben er bijna (denk/hoop ik) Deze Asus heeft een Bootbuster en start daar versneld mee op. Wil ik een herstel maken met een stick, zal ik deze eerst moeten uitzetten binnen het Bios. Daar kom ik nu niet meer aan toe, om dan ook de andere acties te nemen, Ga daar komende week (volgend weekend) lekker mee oefenen. Ik kom hier op terug. Voorlopig allen bedankt voor het meedenken :)

Offline tomcat

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/27, 15:45:45 »
Hoera, Opgelost, de opstart kwestie in ieder geval.
Wat ik aangaf: eerst naar Bios met F2 en nogmaals F2, onder boot de bootbooster enabel zetten; f10 exit. De usb-stick erin en weer opstarten met Esc. Jawel Ubuntu start op.  =D
En nu de vraag van Pjoter beantwoorden. Ik kan geen prinjte maken en/of mailen dus maar uittypen. Hopelijk kom je er uit.
Via Gparted:
unallocated size 1.00MiB                          ---used
/dev/sda1 ntfs   100 Gib                           ---used                flags boot
/dev/sda2 fat32 15.00 GiB used 13.68 Gib   unused 1.32 Gib     hidden
/dev/sda3 ntfs      350.74 Gib used 3.00 GiB unused 347.74 GiB
/dev/sda4 unknown 16.MiB                        ---used

en volgens sudo parted -l:
number Start     End        Size  Type       File system Flags
1          1049kB 107GB     107Gb primary ntfs           boot
2          107GB  123GB    6,1GB  primary fat32         hidden
3          123GB  500GB    377Gb  idem     ntfs
4          500GB  500GB    16.8MB idem

Hopelijk heb ik u vodoende informtieggen of en wat ik kan/mag aanpassen om Ubu en/of Mint te installeren. Als dat beide kan,dan zal dat met 500GB toch wel moeten kunnen.
Ik lees wel weer een berichtje

Offline HarzG

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/27, 16:10:06 »
en volgens sudo parted -l:
number Start     End        Size  Type       File system Flags
1          1049kB 107GB     107Gb primary ntfs           boot
2          107GB  123GB    6,1GB  primary fat32         hidden
3          123GB  500GB    377Gb  idem     ntfs
4          500GB  500GB    16.8MB idem

Ik zie de eerste 4 regels niet die parted altijd toont. Daar staat zoiets als
Citaat
Model: ATA GB0500EAFJF (scsi)
Schijf /dev/sda: 500GB
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512B/512B
Partitietabel: msdos

Het is van belang om te weten of je schijf met een msdos- of een gpt-partitietabel gemaakt werd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline tomcat

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/27, 16:37:15 »
Hallo HarzG
Aha Mijn onkunde. Ik moest eerst in de bovenste balk aanklikken ´view´ en hierna ´device information´ En als een konijn uit de hoge hoed kwam van links een scherm tevoorschijn (had ik nog nooit gezien) met meer info. Daar komt het:

Model: ATA ST9500325AS
Size: 465.76 GiB
path: /dev/sda

Partition table: msdos
Heads:            255
Sectors/tracks: 63
Cylinders:        60801
Total sectors:    976768065

Dus: :'(  Moet/kan ik hiermee wel de D: opofferen?

Offline tomcat

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/06, 10:59:38 »
Hallo HarzG
Aha Mijn onkunde. Ik moest eerst in de bovenste balk aanklikken ´view´ en hierna ´device information´ En als een konijn uit de hoge hoed kwam van links een scherm tevoorschijn (had ik nog nooit gezien) met meer info. Daar komt het:

Model: ATA ST9500325AS
Size: 465.76 GiB
path: /dev/sda

Partition table: msdos
Heads:            255
Sectors/tracks: 63
Cylinders:        60801
Total sectors:    976768065

Dus: :'(  Moet/kan ik hiermee wel de D: opofferen?

Kan iemand nog mijn laatste vraag nog beantwoorden? Ofwel kan ik de D ook nog verleinen en ernaast een extended toevoegen??

Offline HarzG

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/06, 22:11:38 »
Dus: :'(  Moet/kan ik hiermee wel de D: opofferen?
Voor zover ik dat kan zien, heb je 4 primaire partities bij een msdos-partitietabel. Hierdoor kan je alleen dan een extended partitie maken als je 1 van de 4 bestaande primaire partities verwijderd/hergebruikt. Je kan (met Windows) kijken wat op D staat, de ca. 3GB data kopiëren naar C: en vervolgens de partitie D verwijderen. Deze kan je met de (live-CD van) Ubuntu benaderen/indelen/formatteren als een uitgebreide/extended partitie waarin je 1 of meerdere logische partities kan plaatsen. Een mogelijkheid is dit:
sda4 = extendend (ca. 377GB, "onzichtbaar"), en dan daarin
sda5 = swap (2GB is genoeg, tenzij je bij een lopende video-bewerking - met heel veel tmp-bestanden - de pc even in de pauze/slaapstand zou willen zetten)
sda6 (ext4) = / (K/X/Ubuntu-besturingssysteem en home, totaal ca. 20 GB)

rest_plan_A = sda7 (ca. 350GB; met ext4 => alleen Linux; met ntfs => data voor Windows+Linux) (je kan het ook even vrij laten en niet formatteren, want de data op de sda1-ntfs-partitie kan Linux ook zien/lezen/bewerken).
rest_plan_B = data en back-up
sda7 = kopie van sda1 (Windows-systeem met ntfs, back-up van de complete Windows-installatie = 107GB)
sda8 = kopie van sda6 (Linux-systeem met ext4, back-up van de complete sda6-partitie = 20 GB)
sda9 = (met ext4) Linux-data voor foto/video (100 GB) of (met ntfs) data voor Windows+Linux-systemen
sda(10,11,12,13) =  lege ruimte van ca. 120 GB voor "Spielerei" met nieuwe/andere besturingssystemen (Windows 8, Ubuntu 12.04, SuSE ..., Mint ...)
In een situatie dat je voldoende ruimte hebt voor data op de Windows/Linux-partities is het niet nodig om de complete HD te formatteren. Formatteer alleen de ruimte die "nu" nodig is.
Als je heel veel foto/video-data hebt, kan je die op sda1 (C:) plaatsen of sda9 (data, geformatteerd met ntfs) daarvoor gebruiken.
Indien je van plan bent om meestal met Ubuntu te werken, kan je de data-partitie (sda9) ook met ext4 formatteren - die is dan alleen voor Ubuntu zichtbaar.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline tomcat

  • Lid
Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/07, 15:41:16 »
HarzG:  Zo ga ik nu dus ook verder. hartelijk dank voor het antwoord. :).

Offline tomcat

  • Lid
opgelost Re: dual boot met een EFI partitie
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/11, 09:47:44 »
Ha HarzG, Opgelost.
Ik heb de gegevens van de D schijf naar de C overgezet. De D middels Gparted verwijderd en hierna eerst een extended gemaakt. Deze extended ingericht met 1: een nieuwe D schijf, Een swap voor de linux, een / en een /home. Natuurlijk deze stap voor stap laten ´vastleggen´.  Linux geinstalleerd . De boot van de C weer op de D gezet en alles werkt  :)
Allen bedankt voor het meedenken. =D