Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPLOSSING NIET GEVONDEN]hoe werkt citadel - webcit  (gelezen 5223 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
[OPLOSSING NIET GEVONDEN]hoe werkt citadel - webcit
« Gepost op: 2010/11/24, 21:18:19 »
Beste mensen,

Ik zou graag op mijn eigen (web) server ook een mail server willen hebben. Ik heb volgens instructie (zie tuxplace.nl) citadel en webcit geïnstalleerd. Alles eigenlijk de standaard waarden ingevuld. De volgende stap zou moeten zijn dat ik via webcit de mailserver zou moeten kunnen instellen. Hiervoor benader ik via een andere computer de mailserver: 192.168.2.102:2000. Ik krijg de volgende foutmelding: zie plaatje. Heeft iemand enig idee hoe ik nu verder moet?

Alvast bedankt voor een reactie.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/03, 20:42:33 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/24, 22:09:57 »
Welke versie gebruik je van de Ubuntu server?
Van tuxplace:
Typ nu in de terminal webcit. Als alles goed gaat (we hopen van wel), kun je de webmail bereiken door te browsen naar 192.168.1.10:2000, of in latere versies door simpelweg naar 192.168.1.10 te surfen. (vervang weer 192.168.1.10 door het IP-adres van je server).
Heb je dit ook geprobeerd?
En lees de documentatie op het forum nog eens door. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MailServer
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/24, 22:22:56 »
Dank je voor je reactie Gijsbert. Ik gebruik ubuntu 8.04 server.

Verder alles gedaan zoals het moet, maar bij 192.168.2.102:2000 kom ik niet verder zoals gememoreerd.

Hoe zou ik moeten kunnen zien of citadel in apache is samengevoegd? wellicht is dat niet goed gebeurd. Zo niet, kan ik dat achteraf doen of hoe kan ik citadel opnieuw installeren?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/25, 00:30:02 »
Is dit 192.168.2.102 het IP adres van je server?
Wat betreft je tweede vraag, ik zou eerst citadel verwijderen:  sudo apt-get purge citadel-suite citadel-webcit
En dan weer installeren, voor de zekerheid zou ik het commando uit de forum documentatie gebruiken
 sudo apt-get install citadel-suite citadel-webcit && remove sendmail fetchmail postfix
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/25, 09:05:28 »
Inderdaad 192.168.2.102 is het interne adres van de server. En ik krijg ook netjes contact met de server: zie de eerder bijgevoegde screenprint.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/25, 22:46:58 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/26, 20:07:44 »
Ik heb citadel verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar krijg precies hetzelfde probleem. Weet iemand een mogelijkheid om dit op te lossen?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/26, 22:18:51 »
Nog een link, misschien kan je er iets mee. http://beginlinux.com/blog/2009/01/citadel-groupware-install/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/27, 19:43:43 »
Ik probeer de stappen van je voorstel te volgen. Bij stap 1, installeren van het een en ander met:
sudo apt-get install clamav clamav-milter spamassassin citadel-suite amavisd-new
krijg een foutmelding betreffende de hostnaam of domeinnaam. zie bijlage. Enig idee wat dit betreft en hoe te herstellen?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/27, 20:43:08 »
Zoals in het bericht aangegeven wordt, er moet een juiste hostnaam staan.
Ga hiervoor naar  /etc/amavis/conf.d en open het bestand 05-node_id en zet daarin de juiste hostnaam.
Ik had het even vlug geinstalleerd, bij mij ziet het bestand er zo uit:
use strict;

# $myhostname is used by amavisd-new for node identification, and it is
# important to get it right (e.g. for ESMTP EHLO, loop detection, and so on).

chomp($myhostname = `hostname --fqdn`);

# To manually set $myhostname, edit the following line with the correct Fully
# Qualified Domain Name (FQDN) and remove the # at the beginning of the line.
#
#$myhostname = "mail.example.com";

1;  # ensure a defined return
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/27, 20:49:38 »
Dank je voor je snelle reactie Gijsbert. Bij mij ziet het bestandje er exact hetzelfde uit. Wat zou ik nu moeten aanpassen?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/27, 20:54:18 »
In het regeltje achter chomp  hostname vervangen door de naam van jouwhost, zoals het voorbeeld eronder "mail.example.com"
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/27, 21:31:31 »
de regel zou er als volgt uit moeten komen te zien:
chomp ($myhostname = 'mail.voorbeeld.info --fqdn');
?
Of moeten de '-tekens nog weg?

of zou het
chomp (mail.voorbeeld.info = 'hostname --fqdn');
moeten zijn?

En met welk commando start ik amavis op?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/27, 21:42:02 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/27, 21:53:25 »
Sorry niet goed gelezen:De regel chomp($myhostname = `hostname --fqdn`); zo laten

# To manually set $myhostname, edit the following line with the correct Fully
# Qualified Domain Name (FQDN) and remove the # at the beginning of the line.
#

#$myhostname = "mail.example.com";  <-- Hier gaat het dus om

1;  # ensure a defined return


Deze regel  #$myhostname = "mail.example.com"; aanpassen, hekje ervoor weg en de juiste naam invullen
$myhostname = "jouw.hostnaam.nl"; <--hier dus de echte hostnaam.

Amavisd opstarten in de terminal amavisd-new
« Laatst bewerkt op: 2010/11/27, 21:57:06 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/28, 22:29:51 »
Het is bijna goed nu, maar toch nog een foutje:
jop@CVServer:/etc/amavis/conf.d$ amavisd-new
Number found where operator expected at /etc/amavis/conf.d/05-node_id line 13, near "1"
   (Missing semicolon on previous line?)
Error in config file "/etc/amavis/conf.d/05-node_id": syntax error at /etc/amavis/conf.d/05-node_id line 13, near "1"
jop@CVServer:/etc/amavis/conf.d$


Dit is de inhoud van betreffende file
use strict;

# $myhostname is used by amavisd-new for node identification, and it is
# important to get it right (e.g. for ESMTP EHLO, loop detection, and so on).

chomp($myhostname = `hostname --fqdn`);

# To manually set $myhostname, edit the following line with the correct Fully
# Qualified Domain Name (FQDN) and remove the # at the beginning of the line.
#
$myhostname = "mail.xxxxxx.info"

1;  # ensure a defined return
~                                                                                                                             
~                                                                                                                             
~                             
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/29, 00:37:29 »
Het gaat om deze regel, 1;  # ensure a defined return Helaas weet ik te weinig af van programmeren om te kunnen zeggen wat er precies fout is.
Wellicht een van de andere leden?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/29, 20:17:55 »
Dank je voor de moeite Gijsbert. Hopelijk weet iemand anders er wat van.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/29, 22:54:28 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/30, 19:55:53 »
Hoi Gijsbert,

Ik heb het bestudeerd. Hier installeren ze Squirrel ipv citadel. En de betreffende lijn is precies als ik heb staan. Dus mij is niet duidelijk wat het zou moeten zijn of worden, of wat het doet. Helaas...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/30, 22:15:49 »
Mij is het ook niet geheel duidelijk, het enigste wat ik kan bedenken is om eens de comment(#) weg te halen. In de fout staat dat deze na semicolon(;) staat. Ik heb nog op diverse sites gezocht, maar over die configuratie file is weinig te vinden en waar de file wel stond, was de laatste regel gelijk aan die van jou, dus helemaal volgen kan ik het ook niet. :( Hopelijk leest een ander lid het topic, die je er verder mee kan helpen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/01, 13:04:55 »
Beste Gijsbert,

Bedankt voor alle moeite. Ik vrees dat er weinig plug-en-play manuals beschikbaar zijn voor Citadel. Maar ik heb nu iets gevonden van Squirrel en het lijkt alsof hier stap voor stap beschreven is hoe eea geinstalleerd en geconfigureerd dient te worden. Zie ook: https://help.ubuntu.com/community/Squirrelmail

Ik denk, dat ik dat maar eens ga proberen en citadel laat voor wat het is.

Jop

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/01, 22:26:20 »
In ieder geval, succes met het installeren van Squirrel. Hopelijk gaat dit iets eenvoudiger. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: [OPLOSSING NIET GEVONDEN]hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/05, 20:10:08 »
Citadel heb ik aan de praat gekregen. Het ziet er zeer belovend uit.

Echter totale N00B als ik ben, ik ken/kan de instellingen niet om mail van en naar buiten mijn eigen netwerk in te stellen...

Iedereen kan correct onloggen en interne mail beantwoorden/bewerken en intern terug sturen..
Maar ik kan geen internet mail oppikken noch verturen.
Ik heb een eigen domein met daar POP accounts erop.
Dit zou dus moeten aangekoppeld worden aan mijn netwerk ... ikke dus niet weten hoe ???
Die kunnen downen en beschikbaar zetten via Citadel zou echt, voor mij, de MAX zijn.


Alvast bedankt.
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Re: [OPLOSSING NIET GEVONDEN]hoe werkt citadel - webcit
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/05, 23:03:48 »
Je kan beter een eigen topic hierover starten, hier "sneeuwt" je vraag onder.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.