Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] VirtualBox & Ubuntu 8.04 onder XP Pro x86  (gelezen 1177 keer)

Doc!

  • Gast
[OPGELOST] VirtualBox & Ubuntu 8.04 onder XP Pro x86
« Gepost op: 2008/12/31, 15:57:06 »
Allereerst een disclaimer: Ik kan vrij goed overweg met PCs en Windows, maar weet vrijwel NIKS van Linux. Dat jullie dat weten ;)
En ik kreeg belachelijk veel resultaten na mijn zoekactie op "VirtualBox" en "Ubuntu" maar niet echt iets dat leek op mijn probleem/vraag.

Na heel lang bezig geweest te zijn met het werkend krijgen van een Dualboot met Windows XP Pro en Ubuntu Hardy, heb ik de moed maar opgegeven. Problemen met mijn videokaart (ATI Radeon x1600 Pro) kreeg ik niet opgelost en hier op het forum bleek al dat de ondersteuning niet bijster goed was.

Nu heb ik gisteren VirtualBox geïnstalleerd onder Windows XP Pro, met Ubuntu als VirtualMachine en dit ging goed.
Alleen zijn er twee dingen die me niet lekker zitten en waar ik niet uit kom.
Meteen na het starten kreeg ik de melding dat de resolutie van mijn Quest OS op 16bit werkte terwijl mijn Host OS op 32bits werkte. Dit kon ik bij de beeldschermeigenschappen aanpassen. Ik heb aangevinkt dat ik het bericht niet meer wilde zien, want ik werd er gek van, maar ik kan nergens vinden waar ik dat in kan stellen. En dan loop ik direct tegen het volgende aan: Ik kan de resolutie niet hoger zetten dan 800x600, en dit is mij echt te klein. De resolutie van XP is 1600x1200 dus van mij mag het wel iets groter. Ik heb al in de VirtualBox manual zitten kijken, en daar kwam ik in hoofdstuk 9.5 iets tegen over Custom VESA resolutions en dat je die op de volgende manier moest toevoegen:
VBoxManage set extra data VNAME \
"CustomVideoModel" "1400x1050x16"
Nu ging dat over een laptop scherm, maar ik neem aan dat ik daar ook bijvoorbeeld "1024x768x32" in kan vullen? En dat dit dan in de xorg.conf file ingevoerd moet worden?

Het tweede probleem is dat wanneer ik updates download, mijn totale systeem ontzettend traag wordt. Ik had dat al tijdens de installatie., bij het downloaden van taalpakketten. Die heb ik dus ook overgeslagen. Maar ik kan nu 200+ updates downloaden en ik weet zeker dat dat op die manier heel lang gaat duren (270Mb).
Ik heb al bij de Network instellingen gekeken en daar heb ik "Attached to" van NAT op Host Interface gezet. Ik heb het alleen nog niet kunnen testen omdat ik momenteel via Remote Desktop een verbinding maak naar mijn Windows PC, en daar VirtualBox heb draaien met Ubuntu. En dit gaat niet echt snel.

Maar mochten mensen suggesties hebben, en dan met name voor het resolutie probleem, dan hoor ik dat graag.
En misschien is dit een raar verzoek, maar als iemand schrijft: typ "random text" in je terminal venster", zou ik graag ook weten WAT ik dan typ en waarom ;) Dus wat extra uitleg zou zeker welkom zijn. Dan leer ik er ook weer van.
Alvast bedankt!

Systeemspecificaties:
Intel Pentium 4 @ 2.53Ghz
2Gb RAM
Ati Radeon x1600 Pro
Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
120Gb HD (2 partities)
Windows XP Pro op 60Gb
Ubuntu 8.04 via VirtualBox op 60Gb
- Base Memory: 512Mb
- Video Memory: 12Mb
- 3d Acceleration enabled
- Network Adapter: PCnet-FAST III
- Network Attached to: Host Interface

Ubuntu
« Laatst bewerkt op: 2009/01/02, 13:51:08 door femke98 »

Offline petervs

  • Lid
Re: VirtualBox & Ubuntu 8.04 onder XP Pro x86
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/31, 16:09:17 »
Voor de configuratie van het beeldscherm moet je de Guest Additions hebben geïnstalleerd (in je virtuele machine).
Hier staat 'n handleiding hoe je die installeert:http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox#GuestAdditions

Hoop dat dit werkt voor je.
Ubuntu MATE 16.04

Doc!

  • Gast
Re: VirtualBox & Ubuntu 8.04 onder XP Pro x86
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/02, 13:30:10 »
Voor de configuratie van het beeldscherm moet je de Guest Additions hebben geïnstalleerd (in je virtuele machine).
Hier staat 'n handleiding hoe je die installeert:http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox#GuestAdditions

Hoop dat dit werkt voor je.
Dat heeft inderdaad gewerkt. Bedankt!

Nu moet ik alleen nog even kijken of het vertragen van mijn computer nog steeds voorkomt.
-edit-
Ik download nu met 1mb/s en mijn PC vertraagd niet meer. Opgelost dus.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/02, 13:46:50 door Doc! »