Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP netwerkprinter installeren  (gelezen 43767 keer)

wilsat

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Gepost op: 2006/11/11, 17:04:05 »
Ik probeer een HP 9640 netwerkprinter te installeren. Heb daar al het een en ander over gelezen maar kom er niet uit. Hoe kom ik aan het IP-adres van mijn printer?? Uiteraard zit deze met een netwerkkabel aan het netwerk.
Hoe moet ik dan de printer installeren? Met Cups???

FrankVdb

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/11, 18:28:26 »
Het IP-adres van de PC waarop de printer is aangesloten moet een statisch adres zijn.
Je printer bereik je daarop via standaardpoort 631. Je printer is dan bijvoorbeeld te vinden op http://192.168.0.2:631 als je achter een router zit. Om CUPS te configureren moet je dus het adres kennen waarop je printer te vinden is. Vergeet niet ook de inloggegevens van de PC in kwestie in te voeren bij het configureren, anders geraakt je document niet tot bij je printer.

Offline Dave

  • Lid
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/11, 18:28:35 »
printer installeren kiezen.
netwerk printers laten detecteren.
kiezen, type selecteren en drivers laten installeren.
Kan zijn dat je printer niet ondersteund wordt en moet je het anders oplossen.
bij mij was het klaar met een universeel postscript.

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/11, 18:46:27 »
Ik heb een soortgelijk probleem. Ik heb een hp all in one photosmart 2575. Maakt via een netwerk verbinding, zal waarschijnlijk wel dynamisch zijn, maar in Windows werkte het meteen via het netwerk. Ubuntu was zoveel simpeler op te zetten in veel gevallen. kan dit niet automatisch gevonden worden? Ik ben dus al een poosje aan het zoeken en de printer wordt schijnbaar wel perfect ondersteund, maar van het scannergedeelte vind ik niks. Ben moe.............

wilsat

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/11, 18:49:07 »
Mijn printer staat dus NIET aan een PC, maar is direct verbonden met het netwerk.
De vraag is dus, hoe kom ik achter het IP-adres van de printer????

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/11, 19:09:12 »
ik heb dezelfde situatie, heb net alleen het printerdeel! (niet scanner) werkend gekregen, door wat dave had gezegd kwam ik op dreef moest wel weten wat de computernaam van mijn printer was:

Stap1: printer toevoegen, ik kies netwerkprinter en kies hp jetdirect moet ik een computernaam uitzoeken en een poortnaam.

om aan de printernaam te komen kan je met firefox naar je router gaan. Dit kan door het ip adres van je router in te vullen in de adresbalk. Dan krijg je een soort van configuratiemenu en kun je dus zien wat zich allemaal in je netwerk bevind. Om het ip adres van je router te vinden moet je de handleiding even pakken of even googlen.
het nummer van mijn router hoeft niet hetzelfde tezijn als die van jou.


Printer werkt. WOOT. Dacht ik....
tekst uit openoffice: Ja met kleur en al,
png afbeeldingen, nee, geeft alleen een zwarte achtergrond.
Als ik in gimp het bestand omzet in jpeg gaat het wel, het had dus met de transparantie te maken, maar dan nog, dat zou toch geen problemen mogen geven?

Kortom:
Weet iemand hoe ik mijn HP photosmart 2575 All-in-One volledig werkend kan krijgen?

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/11, 19:19:54 »
IP van de printer is meestal 192.168.1.100 met 9100. Enne, heb je niet toevallig de HP Deskjet 6940? Die heb ik namelijk ook wel werkt via CUPS.

wilsat

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/11, 19:46:44 »
Ja het is toevallig de HP 6940; tikfoutje.

Hoe heb je die dan werkend gekregen met Cups??

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/11, 20:04:20 »
Eest haal je de PPD file hier vandaan:

http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=HP-DeskJet_6940

Daarna doe je in de terminal:

apt-get install cupsys cupsys-client cupsys-bsd cupsys-driver-gimpprint
apt-get install hp-ppd hplip hpijs foomatic-db foomatic-db-engine foomatic-db-hpijs foomatic-filters-ppds

Mocht dit nog niet geinstalleerd zijn. Daarna:

adduser cupsys shadow
adduser root lpadmin

Als je nog geen root met wachtwoord hebt, dan moet je die even aanmaken. CUPS gebruikt nog root.

Daarna in de terminal:

hp-makeuri 192.168.1.100

Creating URIs for '192.168.1.100':
CUPS URI: hp:/net/Deskjet_6940_series?ip=192.168.1.100
SANE URI: hpaio:/net/Deskjet_6940_series?ip=192.168.1.100

De eerste link heb je dan nodig.

Doe vervolgens in je webbrowser: localhost:631

Daarna printer toevoegen, die een naam geven, HPjetdirect kiezen, de URI invoeren die "hp-makeuri" gemaakt heeft, daarna PPD file inladen, daarna vraagt hij "root" en wachtwoord. Vul deze in en het moet dan werken.

wilsat

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/11, 20:24:22 »
Met deze informatie kom ik verder, maar het is mij nog niet gelukt de naam en IP nummer van de printer te vinden. 192.168.1.100 is het niet; in de router vind ik het ook niet..

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/11, 20:31:38 »
kun je 192.168.1.100 pingen in de terminal als de printer aanstaat? Dit is namelijk wel de IP voor je printer.

wilsat

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/11, 21:06:21 »
Mijn IP is 192.168.0.28...

Ga nu weer verder.

Azalin

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/11, 21:15:59 »
In de handleiding van je printer staat wat de standaard instellingen van je printer zijn, zo ook de IP settings. Overigens kan het wel eens zo zijn dat je het hele netwerk (tijdelijk) moet omgooien  voor je het IP adres van je printer kan veranderen. Tenzij er een bedieningspaneel op je printer zit (mijn pa heeft een lasre kleuren printer en daar kun je op het bedieningspaneel het ip adres aanpassen)

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/11, 21:21:24 »
Citaat van: wilsat
Mijn IP is 192.168.0.28...

Ga nu weer verder.
Van je printer of van je PC?

wilsat

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/12, 10:29:53 »
Dit is het IP-adres van de printer. In de handleiding staat niets over netwerkinstallatie en op de site van HP wordt met geen woord over Linux gerept.
De leverancier waar ik de printer gekocht heeft wordt betaald door Bill Gates; ook deze weet niets van Linux. ( Ik ook niet zoveel, maar probeer het in iedergeval).

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/12, 11:06:55 »
Je hebt het ip adres zelf niet nodig, omdat de meeste routers toch een dynamisch adres toewijzen. Als je de NAAM van de printer in het netwerk weet heb je genoeg!

Ga naar:
systeem>beheer>printers.
algemene instellingen>detecteer netwerkprinters
nieuwe printer:
wacht tot Cupps klaar is met zoeken.
selecteer NIET CUPSS, danheb je een vaste uri nodig.
selecteer HP Jetdirect:
dan moet je de naam en de poort invullen. De poort staat al ingevuld en is in de meeste gevallen goed. Als je nou de naam ook nog in orde hebt, dan kan je gewoon je printer gebruiken.

Cheers.

Edit, en de naam kun je vinden in het menu van je router, als je niet weet welk adres dat is, probeer dan es 10.0.0.135 of 10.0.0.138 of iets wat daar tussen of in de buurt van ligt. Dit zijn dacht ik veel gebruikte routeradressen.
Je moet uiteraard wel je wachtwoord weten als je dit ooit heb ingevoerd. Als je dit niet meer weet, je hebt het waarschijnlijk ergens in de papieren van je provider staan.

wilsat

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/12, 11:16:14 »
Als ik doe wat je zegt krijg ik de volgende melding:
Afdrukken: /usr/lib/cups/backend/socket failed

Geen idee wat dat betekend.

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2006/11/12, 13:38:52 »
Zet je printer eens aan? Type in de adresbalk van de browser: 192.168.1.100 Nu zou je in het menu van de printer moeten komen. Anders moet je even 192.168.0.28 moeten proberen. De printer heeft namelijk een intern menu.

wilsat

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2006/11/12, 14:00:56 »
Dat heb ik reeds gedaan. Ik wordt daar niet zoveel wijzer. De printer heet HP, netwerk adres is 192.168.0.28 en kan daar verder wat zaken instellen om spullen te bestellen of toegang te krijgen tot in info-base van HP waar ik niet wijzer van wordt.
Het merkwaardige is dat Cups niet in staat is de printer zelf te detecteren in het netwerk, wat wel wordt gesuggereerd dat dat mogelijk moet wezen.

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2006/11/12, 14:06:12 »
Dan klopt het IP adres wel. Ga een naar het tabblad networking en dan links naar advanced status en dan naar wired in het midden. Als het goed is, staan daar ook de IP adres van je router (gateway), printer en dat hij DHCP is en je DNS adressen.
Deze adressen moeten hetzelfde zijn als in je router. Is dat niet het geval, dan kun je ze manueel instellen via connections aan de linkerkant. Dan zou je printer herkend moeten worden met CUPS.

wilsat

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2006/11/12, 15:46:18 »
Postman,

Als ik bij netwerk/verbindingen kijk zie ik daar niet mijn printer. Ik probeer deze toe te voegen, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ter info: mijn PC staat in een netwerk met een Server, welke de IP-adressen toewijst. Dit gebeurt dus niet in de router.

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2006/11/12, 15:56:08 »
In je printer kun je bij networking --> connections (links) manueel het IP 192.168.0.28 vastzetten bij manual IP. Bij Manual subnetmask zet je dan 255.255.255.0 en bij Manual default gateway het IP van je router/server.
Het is dus belangrijk welk IP je bij die gateway zaet, anders herkent hij hem inderdaad niet. Dit is het zelfde IP als je bij je netwerkkaart als gateway hebt ingesteld.

wilsat

  • Gast
HP netwerkprinter installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2006/11/12, 17:28:09 »
Het werkt! Iedereen bedankt voor de goede raad en ik kan lekker printen..

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2006/11/12, 17:32:20 »
Citaat van: wilsat
Het werkt! Iedereen bedankt voor de goede raad en ik kan lekker printen..
Waar lag het nu aan?

HP netwerkprinter installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2006/11/16, 15:56:11 »
zou ik met dat netwerkgebeuren ook mijn scanner kunnen laten werken? tot nu toe geen resultaat gehad.
is een HP photosmart 2575 All-in-One, dus zowel printen als scannen. Het printgedeelte werkt min of meer. nou dat scannen nog.