Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagjes  (gelezen 2236 keer)

Vraagjes
« Gepost op: 2014/11/24, 20:06:36 »
Waarom lees ik vaak dat Linux veiliger is dan Windows?
Wat zijn de redenen?
 Argumenten?
Zou het niet anders liggen als Linux en Windows er op hetzelfde moment waren?
Zouden ze dan ongeveer even zijn met risico's en beveiliging?
Het hoeft ook niet per se aan beveiliging programma's te liggen, persoonlijk vind ik het ook wel fijn als ik mijn pc kan scannen, en mijn beveiligingsprogramma kan updaten, maar hoe doe ik dat in Linux ook?
Recent is er op mijn broers pc een virus gekomen(inmiddels gelukkig weg), omdat hij een waarschuwing negeerde en waarschijnlijk iets niet goed heeft gedaan, want hij had ook een beveiliging programma, het kan waarschijnlijk ook aan het persoon zelf zitten?
En hoezo zijn Chromebooks echt zo veilig?
Ik bedoel, het internet is wel een van de gevaarlijkste computer dingen, dus zijn de meeste Chromebooks als ze bijna alleen maar internet gebruiken niet heel kwetsbaar?
Sorry, maar ik zit even vol vragen toen ik Windows weer ging vergelijken met Linux. :P
En vertel me het a.u.b. als dit per ongeluk in het verkeerde forum staat

Re: Vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/24, 20:11:45 »
Hier hebben we het al heel vaak gehad, minus het Chromebook-gebeuren dan.

Kort maar krachtig: Chromebooks zijn veiligER dan Windows omdat ook daar de basis Linux is. Daar komt nog eens bij dat je geen programma's kunt installeren, d.w.z.: niet op een manier dat ze systeembestanden aantasten. Het internet kan ook onveilig zijn, tegen een oplichtingsmailtje van bijv. ABN AMRO gaat een Chromebook of welke andere computer dan ook je niet beschermen.
Linux = veilig, AmigaOS 4 = veilig, Haiku = veilig, BSD = veilig, OSX = veilig. Windows is ook veilig mits je de juiste gereedschappen hebt.

Re: Vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/24, 20:26:59 »
Hier hebben we het al heel vaak gehad, minus het Chromebook-gebeuren dan.

Kort maar krachtig: Chromebooks zijn veiligER dan Windows omdat ook daar de basis Linux is. Daar komt nog eens bij dat je geen programma's kunt installeren, d.w.z.: niet op een manier dat ze systeembestanden aantasten. Het internet kan ook onveilig zijn, tegen een oplichtingsmailtje van bijv. ABN AMRO gaat een Chromebook of welke andere computer dan ook je niet beschermen.
Linux = veilig, AmigaOS 4 = veilig, Haiku = veilig, BSD = veilig, OSX = veilig. Windows is ook veilig mits je de juiste gereedschappen hebt.
Maar dan vraag ik me af hoe het zit met de virussen die je niet installeert (ben die naam vergeten, het was een 'zelfstandig' virus, dacht een computerworm) die op elke pc kunnen voorkomen.

Re: Vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/24, 20:34:37 »
Ik weet niet over wat voor soort virus je het hebt. Ik wil die vraag best beantwoorden als je er een voorbeeld van hebt.

Re: Vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/24, 20:41:34 »
Ik heb het over een slechte computerworm in het algemeen.
Bronnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_worm , http://nl.wikipedia.org/wiki/Computerworm , en ik heb ook nog verder gekeken of de info klopte.
Citaat
Een koppeling met het internet is dan genoeg om besmet te raken.
Citaat
A computer worm is a standalone malware computer program that replicates itself in order to spread to other computers.[1] Often, it uses a computer network to spread itself, relying on security failures on the target computer to access it. Unlike a computer virus, it does not need to attach itself to an existing program.[2]
Citaat
Many worms that have been created are designed only to spread, and do not attempt to change the systems they pass through. However, as the Morris worm and Mydoom showed, even these "payload free" worms can cause major disruption by increasing network traffic and other unintended effects. A "payload" is code in the worm designed to do more than spread the worm—it might delete files on a host system (e.g., the ExploreZip worm), encrypt files in a cryptoviral extortion attack, or send documents via e-mail. A very common payload for worms is to install a backdoor in the infected computer to allow the creation of a "zombie" computer under control of the worm author.

Frederik

  • Gast
Re: Vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/24, 20:51:42 »

.......Een koppeling met het internet is dan genoeg om besmet te raken.

Dat geldt alleen voor machines met Windows als systeem. De beruchte .exe bestanden werken niet op een Linux machine, dus laat dat hele verhaal maar varen.

Re: Vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/24, 21:31:18 »

.......Een koppeling met het internet is dan genoeg om besmet te raken.

Dat geldt alleen voor machines met Windows als systeem. De beruchte .exe bestanden werken niet op een Linux machine, dus laat dat hele verhaal maar varen.

Een enkele werkt wel, maar dan voldoet het verwijderen van de .wine-map in je Persoonlijke map; de rest van je Linux is dan ongedeerd.

@Bliksem: Maar die worm is nog steeds een programma en dat kan niet op een Chromebook, dus... Als er een binary is voor een specifiek systeem, dan kan het wel. En dan maakt het inderdaad in dat geval niet uit. Maar in de praktijk zijn die binaries er meestal alleen voor Windows en soms voor OSX.
Alleen internetdingen zoals scamming ben je nooit veilig voor, welk OS je ook gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/24, 21:33:02 door Vistaus »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/25, 09:35:05 »
Waar ik niemand (meer) over hoor:

1. Windows is ontwikkeld om mooi en makkelijk te zin, veiligheid was toen (nog) niet belangrijk.
Door steeds door te borduren op het verleden, is Windows nooit veilig geworden.

2. Linux is ontwikkeld (eerder dan Windows) op veiligheid en veelzijdigheid, het maakte niet uit of het vriendelijk of mooi was, veiligheid was (en is) belangrijk.

3. Door de huidige vooruitgang groeien de beide systemen naar elkaar toe, Windows wordt minder onveilig, en Linux wordt steeds mooier en makkelijker.
Echter, Windows zal voorlopig nooit de veiligheid van Linux bereiken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/25, 09:58:02 »
Wat informatie over de veiligheid van Linux:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Offline MKe

  • Lid
Re: Vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/25, 10:51:11 »
Een paar niet volledige antwoorden:

1. Een belangrijke veiligheids argument van Linux is dat een standaard gebruiker niet zomaar met systeembestanden kan rommelen. Een gewone gebruiker (en dus programma's die onder dat account draaien) kunnen dus in theorie niet je systeem verzieken, dit kan alleen onder het root account. Op windows is dit eigelijk sinds WindowsNT ook zo, alleen maken veel gebruikers hun account een root account "omdat dat zo lekker gemakkelijk is", waardoor deze veiligheidsmarge teniet wordt gedaan. In Linux wordt e.e.a. vergemakkelijkt door het gebruik van sudo. De windows equivalent is sinds Vista de "User Account Manager". Ook deze wordt door gebruikers bij Windows uitgezet omdat het irritant is.... Je ziet, de gebruiker heeft hier de grootste invloed.

2. In Linux kan een programma in principe niet uitgevoerd worden tenzij hier expliciet door de gebruiker toestemming voor wordt gegeven. Dit is in Windows anders.

3. Virussen zijn voor Linux nauwelijks aanwezig. Ten eerste vanwege het feit dat het domweg moeilijker is om er een voor Linux te schrijven en ten tweede vanwege het kleine marktaandeel van Linux in de desktopmarkt. Als er al een virus voor Linux is, komt dit meestal in de vorm van een "Trojan horse". Als je je klassiekers kent weet je hoe die werkt. Blijkbaar is ook hier weer het belangrijkste veiligheidslek de gebruiker zelf. Voor Android zijn er wel genoeg virussen en dat is ook gebaseerd op een Linux kernel...

edit: Het kleine marktaandeel is trouwens geen echt argument. Omdat het overgrote deel van de Webservers een vorm van Linux draaien is Linux eigelijk het meest aangevallen OS in de wereld en dat is eigelijk al heel lang zo. Ik las dit jaar ergens dat er sinds 2000 iets meer dan 1,4 millioen aanvallen op linux zijn geweest tegen zo'n 800.000 tegen Windows (Zone-H)

Zo zijn er vast nog wel meer punten te noemen...

Re: Vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/25, 11:44:19 »
@MKe: Marktaandeel is inderdaad een non-argument. OSX heeft een heel stuk meer marktaandeel dan Linux op de desktop maar het aantal *virussen* daarvoor is nihil.

Re: Vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/25, 13:30:57 »
Naast Google kan je ook de zoekfunctie van dit forum gebruiken......

Typ eens "veiligheid" of "virus" in
en je krijgt 2000 uur heerlijk leesvoer waar tot in het naadje word uitgelegd hoe het werkt en waarom Linux tot 1 van de veiligste OS'en is wat er bestaat.

Is ook meteen heel leerzaam want het geeft je inzicht hoe Linux werkt.

Iedere newby die met Linux - Ubuntu begint stelt namelijk deze vraag op het forum, er zijn nu 9368 leden dus als de helft al deze vraag gesteld heeft heb je .................. topics....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/25, 14:36:51 »
Iedere newby die met Linux - Ubuntu begint stelt namelijk deze vraag op het forum, er zijn nu 9368 leden dus als de helft al deze vraag gesteld heeft heb je .................. topics....
Haha. Mijn eigen allereerste vraag op dit forum, in 2005, had daar ook mee te maken: ik wilde toen weten hoe je programma's kon installeren in Ubuntu, want ik wilde een virusscanner installeren.... Gelukkig is me dat toen niet gelukt. =D

Re: Vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/25, 15:42:00 »
Iedere newby die met Linux - Ubuntu begint stelt namelijk deze vraag op het forum, er zijn nu 9368 leden dus als de helft al deze vraag gesteld heeft heb je .................. topics....
Haha. Mijn eigen allereerste vraag op dit forum, in 2005, had daar ook mee te maken: ik wilde toen weten hoe je programma's kon installeren in Ubuntu, want ik wilde een virusscanner installeren.... Gelukkig is me dat toen niet gelukt. =D

Hahaha :D Jammer alleen dat die vraag half is weggevallen na de migratie van het forum naar SMF: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=196.msg907#msg907

Ik vraag me trouwens af hoe het veiligheidsadvies op je website er heden ten dage uit had gezien als het toen wél was gelukt met die virusscanner =D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/25, 20:33:12 »
Linux = veilig, AmigaOS 4 = veilig, Haiku = veilig, BSD = veilig, OSX = veilig. Windows is ook veilig mits je de juiste gereedschappen hebt.
De keuze voor het besturingssysteem is slechts een detail, van werkelijk belang is hoe je er mee omgaat (Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou).
Dat geldt alleen voor machines met Windows als systeem.
Nee hoor, het eerste voorbeeld wat wordt gegeven, de Moris worm, viel geen Windows systemen maar Unix-systemen aan.
(toegegeven, Windows was destijds bij versie 2 en niet erg populair en desktops waren nog niet verbonden met het internet maar communiceerde via een inbelmodem).
Het kleine marktaandeel is trouwens geen echt argument. Omdat het overgrote deel van de Webservers een vorm van Linux draaien
Desktops en webservers vergelijken als appels en peren. Webservers worden in de regel strikt opgezet, bediend en onderhouden door kundige en opgeleide beheerders die daar hun boterham mee verdienen. Niet te vergelijken met een consument-gebruiker die zelf zijn desktop maar moet beheren.
Mijn eigen allereerste vraag op dit forum, in 2005, had daar ook mee te maken: ik wilde toen weten hoe je programma's kon installeren in Ubuntu, want ik wilde een virusscanner installeren.... Gelukkig is me dat toen niet gelukt. =D
Zoek, voor een open source virusscanner, in het Ubuntu softwarecentrum naar ‘clamav’ of in een terminalvenster:
sudo apt-get install clamtk
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Vraagjes
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/25, 20:36:43 »
Linux = veilig, AmigaOS 4 = veilig, Haiku = veilig, BSD = veilig, OSX = veilig. Windows is ook veilig mits je de juiste gereedschappen hebt.
De keuze voor het besturingssysteem is slechts een detail, van werkelijk belang is hoe je er mee omgaat (Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou).

Klopt, maar over het algemeen gezien zijn er niet tot nauwelijks virussen en malware voor de systemen die ik noemde dus in vergelijking met Windows een stuk veiliger. Dat bedoelde ik ermee te zeggen. Daarom zei ik ook dat tegen bijv. scamming geen enkel OS je gaat helpen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Vraagjes
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/25, 20:40:59 »

Het kleine marktaandeel is trouwens geen echt argument. Omdat het overgrote deel van de Webservers een vorm van Linux draaien
Desktops en webservers vergelijken als appels en peren. Webservers worden in de regel strikt opgezet, bediend en onderhouden door kundige en opgeleide beheerders die daar hun boterham mee verdienen. Niet te vergelijken met een consument-gebruiker die zelf zijn desktop maar moet beheren.
Hmm, ja, ik wilde echter aantonen dat er wel degelijk veel aanvallen zijn op Linux, anders dan vaak wordt beweerd dat windows vaker in de problemen komt omdat het gewoon meer wordt gebruikt. Linux wordt wel degelijk gebruikt en wordt wel degelijk vaak aangevallen. Onbekendheid is dus geen beveiliging.

Maar op zich een goed punt en ook wat ik al aangaf: de grootste veiligheidslek is de gebruiker zelf.

Re: Vraagjes
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/28, 19:00:23 »
Naast Google kan je ook de zoekfunctie van dit forum gebruiken......

Typ eens "veiligheid" of "virus" in
en je krijgt 2000 uur heerlijk leesvoer waar tot in het naadje word uitgelegd hoe het werkt en waarom Linux tot 1 van de veiligste OS'en is wat er bestaat.

Is ook meteen heel leerzaam want het geeft je inzicht hoe Linux werkt.

Iedere newby die met Linux - Ubuntu begint stelt namelijk deze vraag op het forum, er zijn nu 9368 leden dus als de helft al deze vraag gesteld heeft heb je .................. topics....
Zal ik eens allemaal proberen te lezen.... En dit is  niet mijn eerste vraag op dit forum :P