Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: beperk de omvang van de logboekbestanden  (gelezen 1637 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: beperk de omvang van de logboekbestanden
« Gepost op: 2016/03/10, 13:29:20 »
Veel schijfruimte valt er doorgaans niet mee te winnen (in mijn geval slechts enkele MB's), maar je kunt de grootte beperken van de logboekbestanden van het systeem.

Het grootste voordeel hiervan is, dat je daardoor nooit de dupe kunt worden van een "op hol geslagen" systeemlogboek dat gigantische proporties aanneemt (wat in uitzonderlijke gevallen bij enkele systeemfouten kan gebeuren).

Dus "voor het geval dat", en voor de fanatieke schoonmakers onder ons: zo beperk je de omvang van de systeemlogboekbestanden:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon#TOC-Beperk-de-omvang-van-de-logboekbestanden
(punt 7, rechterkolom)

Doe er je voordeel mee!   :)
« Laatst bewerkt op: 2016/03/10, 17:15:51 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: beperk de omvang van de logboekbestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/10, 19:52:26 »
Het grootste voordeel hiervan is, dat je daardoor nooit de dupe kunt worden van een "op hol geslagen" systeemlogboek dat gigantische proporties aanneemt (wat in uitzonderlijke gevallen bij enkele systeemfouten kan gebeuren).
Dat kan nog steeds een probleem zijn als je een probleem hebt met iets wat continu erg veel schrijft. De grootte van de logbestanden wordt maar 1x per dag bekeken, dus als je iets hebt wat in een uur 1 GB aan logbestanden maakt (om maar een extreem voorbeeld te noemen) dan zit je na 1 dag al op 24 GB.

Verder moet je ook in je achterhoofd houden dat logbestanden een essentieel onderdeel zijn om bij te houden wat er op je systeem gebeurt. Zijn er fouten of wil je later nog eens terug kunnen zoeken bijv. welke pakketten je geïnstalleerd hebt, dan is het wel handig als die logbestanden er nog zijn. Met 5 MB heb je nog een redelijke marge, maar je moet het echt niet veel kleiner maken.

En tenslotte zal dit met 16.04 weer veranderen omdat de meeste logs dan via systemd gaan.

Re: Tip: beperk de omvang van de logboekbestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/10, 22:23:36 »
Hallo, hier op een gewone doordeweekse Xubuntu - zonder logopruimopdrachten - geeft deze opdracht de volgende uitvoer:
sudo du -sh /var/log
6,0M /var/log

Valt dus reuze mee voor een pc die al vele maanden draait.
Kan me wel herinneren dat er een programmaatje is waarmee je je boot-tijden kunt meten. Daarmee kun je precies zien welke programma's gestart worden en in welke volgorde, als je je X/Ubuntu-pc start.  Dat logbestand groeide zodanig megaturbogiga, dat ik dat hele programma na korte tijd van m'n schijf heb gekieperd! (Ben even de naam kwijt).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: beperk de omvang van de logboekbestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/10, 23:20:27 »
Het grootste voordeel hiervan is, dat je daardoor nooit de dupe kunt worden van een "op hol geslagen" systeemlogboek dat gigantische proporties aanneemt (wat in uitzonderlijke gevallen bij enkele systeemfouten kan gebeuren).
Dat kan nog steeds een probleem zijn als je een probleem hebt met iets wat continu erg veel schrijft. De grootte van de logbestanden wordt maar 1x per dag bekeken, dus als je iets hebt wat in een uur 1 GB aan logbestanden maakt (om maar een extreem voorbeeld te noemen) dan zit je na 1 dag al op 24 GB.

Verder moet je ook in je achterhoofd houden dat logbestanden een essentieel onderdeel zijn om bij te houden wat er op je systeem gebeurt. Zijn er fouten of wil je later nog eens terug kunnen zoeken bijv. welke pakketten je geïnstalleerd hebt, dan is het wel handig als die logbestanden er nog zijn. Met 5 MB heb je nog een redelijke marge, maar je moet het echt niet veel kleiner maken.

En tenslotte zal dit met 16.04 weer veranderen omdat de meeste logs dan via systemd gaan.
Ja, het nut is wat twijfelachtig, inderdaad.... En dan zitten we over een maand al met 16.04, waarin veel dingen weer anders zijn.

Ik ga er nog eens over nadenken of ik deze tip wel handhaaf. Het gaat misschien wat teveel in de richting van een zinloze exercitie.


Re: Tip: beperk de omvang van de logboekbestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/13, 13:03:21 »
Op systemen die voor de lering en vermaak zijn (dus niet mijn dagelijkse) gooi ik rsyslog er helemaal af. Afgezien van het feit dat ik de logboeken niet lees, neemt de daemon 10mb van je werkgeheugen in beslag. Natuurlijk is dit geen aanrader voor de normale dagelijkse machines, maar voor degene die een minimalistische ' proefkonijn'  aan het bouwen is met Ubuntu als basis, is dat altijd mooi meegenomen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint