Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition  (gelezen 8682 keer)

Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Gepost op: 2013/01/06, 11:20:28 »
Aardige opsomming van zaken die nog moeten worden aangepakt...

http://linuxfonts.narod.ru/why.linux.is.not.ready.for.the.desktop.current.html
« Laatst bewerkt op: 2013/01/06, 23:23:00 door Max Null »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/06, 11:30:59 »
Overdreven negatief verhaal.

Linux werkt probleemloos op 95 % van de apparatuur. Op vier procent van de apparatuur werkt de boel pas behoorlijk na wat ingrepen, en slechts op 1 % heb je echt een probleem. Geen harde percentages, maar ongeveer mijn ervaring van de afgelopen zes jaar.

Een hele mooie prestatie van de Linux-ontwikkelaars, met hun beperkte middelen. En ruimschoots goed genoeg voor massale aanvaarding van Linux door het brede publiek.

Ik vermoed dat de schrijver van dat stukje, zelf apparatuur heeft die behoort tot die 1 %.... En daar flink pissig over is geworden. =D
« Laatst bewerkt op: 2013/01/06, 11:33:26 door Pjotr »

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/06, 11:46:59 »
Lol, je zou bijna Windows gaan gebruiken als je dat artikel overziet. :D

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/06, 11:51:27 »
"Aardige opsoming van zaken die nog moeten worden aangepakt..."

Kun je dat beargumenteren?

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/06, 11:56:25 »
Citaat
Many printers features are only implemented in Windows drivers.
meeste printers hebben windows en mac-drivers, en grappig genoeg gebruikt mac ook CUPS dus als er mac op je printer staat dan kun je er van uit gaan dat hij ook werkt in linux.
linux drivers worden niet meegeleverd met de printer op cd, maar ik kan van de HP en Epson site gewoon linux drivers downloaden....

Citaat
Laptops/notebooks special buttons and features often don't work (e.g. Fn + F1-F12 combination or special power saving modes).
mag in groen, bij mij heb ik hier inderdaad lst van gehad bij een 6-tal laptops. sinds 12.04 was het bij 4 van de 6 opgelost, de overige 2 kon je met een hack aan de praat krijgen, sinds 12.10 werkt t bij alle laptops out-of-the-box (en dat doet het op windows NIET! daar moet je ook eerst allerlei drivers installeren.)

owja ga de comments niet lezen want daar word serieus gebasht op linux....
« Laatst bewerkt op: 2013/01/06, 12:06:04 door niekn »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/06, 14:06:20 »
Uitgebreid artikel met herkenbare problemen bij het gebruik van linux op de desktop.

Ook mijn ervaring is dat linux soms desktop/laptop-hardware niet voor de volle 100% kan gebruiken of slecht via een omweg (scannen via netwerk, telefoons via usb, kaartlezers, extra toetsen, draadloos toetsenbord/muis, videokaart, bluetooth geluid, wifi adapter). Dat er ook hardware is die wel 100% werkt is mooi maar als je eenmaal hardware hebt aangeschaft is het leed al geschied.
Ik vermoed dat de schrijver van dat stukje, zelf apparatuur heeft die behoort tot die 1 %
Dat kan. Verderop in het artikel staat meer over de schrijver:
About the author: Artem S. Tashkinov is a vivid supporter of the Open Source movement and Open Source projects. He has helped to resolve numerous bugs across many open source projects such as the Linux kernel, KDE, Wine, GCC, Midnight Commander, X.org and many others. He's been using Linux exclusively since 1999.
Het positieve deel staat bovenaan het artikel. Reden genoeg om linux op de desktop te willen gebruiken :)
there are areas where Linux has excelled other OSes: excellent package management, usually excellent stability, no widely circulating viruses or malware, complete system reinstallation is almost never required, besides Linux is extremely customizable, it's easily scripted and it's free as a beer.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/06, 15:08:30 »
Uitgebreid artikel met herkenbare problemen bij het gebruik van linux op de desktop.
Zo zie ik het ook. Het is zeker geen rant richting Linux, gebaseerd op een bepaalde bias want voor iedereen die zich serieus met Linux bezighoudt, is het herkenbaar. Alleen is het nadeel van dit soort todo-lijstjes dat het heel negatief kan overkomen ('tel je zegeningen' klinkt altijd beter...), maar dat is onoverkomelijk. Zie het als opbouwende kritiek: Linux (Ubuntu) is al erg goed, maar kan nog véél beter worden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/06, 15:11:27 »
Uitgebreid artikel met herkenbare problemen bij het gebruik van linux op de desktop.
Ja. Maar zwaar overdreven.

Citaat
Verderop in het artikel staat meer over de schrijver:
About the author: Artem S. Tashkinov is a vivid supporter of the Open Source movement and Open Source projects. He has helped to resolve numerous bugs across many open source projects such as the Linux kernel, KDE, Wine, GCC, Midnight Commander, X.org and many others. He's been using Linux exclusively since 1999.
Nou en? Moet ik ineens onder de indruk zijn of zo?  :O

Het zou niet de eerste Linuxontwikkelaar zijn, die er ineens genoeg van krijgt omdat een (onderdeel van) z'n apparatuur niet goed werkt (Miguel De Icaza, om er maar eens eentje te noemen...). Bij een overdreven probleem hoort een overdreven "oplossing": koop een Mac en ga door met je leven, zou ik zeggen. Deed De Icaza ook al.  :evil:

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/06, 15:45:17 »
Volgens mij heeft deze man het probleem op de verkeerde plaats neergelegd.
Wanneer hardware fabrikanten niet mee werken, dan wordt het moeilijk/lastig/vervelend/soms-onmogelijk om deze hardware te ondersteunen.
Het probleem is dus NIET Linux, maar de hardware fabrikanten !
De oplossing is simpel:
Werkt het niet goed op je bestaande hardware, test het dan op een andere oude computer.
Ga je hierna een nieuwe PC aanschaffen, neem dan de CD/DVD/USB mee, om daarmee de hardware op ondersteuning te testen.
Zo heb ik 4 jaar geleden deze laptop gekocht en die kan (voor mij) nog best 6 jaar mee, dankzij Linux.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/06, 15:58:49 »
Volgens mij heeft deze man het probleem op de verkeerde plaats neergelegd.
Wanneer hardware fabrikanten niet mee werken, dan wordt het moeilijk/lastig/vervelend/soms-onmogelijk om deze hardware te ondersteunen.
Het probleem is dus NIET Linux, maar de hardware fabrikanten !
Dit wordt ook niet ontkend, het wordt zelfs zo ook beschreven in het artikel.

Citaat
De oplossing is simpel:
Werkt het niet goed op je bestaande hardware, test het dan op een andere oude computer.
Ga je hierna een nieuwe PC aanschaffen, neem dan de CD/DVD/USB mee, om daarmee de hardware op ondersteuning te testen.
Natuurlijk, zo doen we het al jaar en dag. Het hele idee is nu juist dat als die ontzagwekkende lijst is opgelost, we helemaal niets meer hoeven te testen, dat zou écht mooi zijn. En ja, de lijst is lang, maar het is ontkenning om te zeggen dat de problemen er niet zijn. We zijn intussen zo gepokt en gemazeld dat we met die ervaring alle voorkomende problemen kunnen omzeilen, maar dat wil niet zeggen dat de problemen er niet zijn.

De auteur zegt het ook in het artikel:
Citaat
Here are a few important considerations before you start reading this article:
- If you believe Linux is perfect and it has no problems, please close this page.
- If you think any Linux criticism is only meant to groundlessly revile Linux, please close this page.
- If you think the purpose of this article is to show that "nothing ever works in Linux or Linux is barely usable", you are wrong, please close this page.
- If you believe Linux and Linux users will work/live fine without commercial software and games, please close this page.
- If you think I'm here to promote Windows or Mac OS, please close this page.
- If you think I'm here to spread lies or FUD about Linux, please close this page immediately and never ever come back. What are you doing here anyway? Please go back to flame wars and defamations.

Keep in mind that this list serves the purpose to show what needs to be fixed in Linux rather than to carp it.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/06, 18:45:26 »
De oplossing is simpel:
Werkt het niet goed op je bestaande hardware, test het dan op een andere oude computer.
Ga je hierna een nieuwe PC aanschaffen, neem dan de CD/DVD/USB mee, om daarmee de hardware op ondersteuning te testen.
Goede tip maar de goedkoopste hardware wordt anno 2013 vaak aangeboden via webshops en Mega-stores. Dat maakt het vooraf testen niet eenvoudiger.

Het is ook niet altijd zo simpel om alles in de winkel uit te testen:
 - Mijn laptop heeft draadloos internet maar (in linux) niet "out-off-the-box" (had ik dan niet gekocht? Is een prima laptop.)
 - Mijn multifunctional HP printer print wel vanuit linux maar (alleen) in Windows kan ik ook draadloos scannen.
 - Mijn Sony bluetooth headset geeft goed geluid in linux maar (alleen) in Windows kan ik gelijktijdig de microfoon gebruiken.
 - Mijn draadloze Logitech muis en toetsenbord werken wel in linux maar (alleen) in Windows kan ik instellen dat zowel toetsenbord als muis dezelfde usb-adapter kunnen gebruiken.
 - Mijn HP laptop werkt wel met linux maar (alleen) in Windows kan ik de kaartlezer gebruiken.
 - Mijn smartphone werkt wel via usb met linux maar (alleen) in Windows kan ik controleren of er nieuwe firmware beschikbaar is.
 - Een USB-WiFi stick die ik ongetest kocht (was niet duur en ik had weinig tijd maar) werkt niet in linux.
 - Mijn merkloze PC werkt prima met linux maar (alleen) door voor Windows meegeleverde drivers worden bepaalde energiebesparingsopties "out-off-the-box" ingesteld.
 - enz.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/06, 19:32:57 »
Toen ik mijn Acer Aspire 5535 wilde kopen, vroeg ik of Linux ondersteund werd.
De verkoper stelde toen voor, om een Ubuntu CD er in te doen (moest ik wel zelf voor zorgen) en te testen.
In dezelfde winkel wilde ik een Wifi all-in-one van HP kopen, die was in de aanbieding, er werd voor mij op internet gezocht naar ervaringen met Linux en deze printer/scanner en een handleiding gevonden op de Engelse Ubuntu site :lol:

In beide gevallen had ik ook kunnen zeggen, dat ik er over ga denken en de spullen ergens anders goedkoper kunnen kopen (als mogelijk).
Bij dit bedrijf kom ik nu graag en ik stuur er ook mensen heen, dat is de beste reclame !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/06, 20:19:05 »
Houd ook nog in het achterhoofd dat we uit een windows tijdperk komen wat inmiddels langzaam maar zeker krakend tot stilstand komt.
Terwijl Linux juist steeds meer naar de voorgrond komt.
Dus gaan hardware leveranciers hun spullen steeds Linux vriendelijker maken want ze willen wel blijven verkopen.

En ja echt waar, die gekte van jaren geleden in het windows tijdperk dat men iedere maand of ieder jaar op de beurs het nieuwste van het nieuwste kocht is over.
Naast het feit dat er niet zo vaak nieuwe hardware komt (de ontwikkeling gaat langzamer) zijn ook de software schrijvers aan het anticiperen.
Dus langzaam maar zeker zal de weegschaal gelijk blijven staan of omslaan naar Linux, en dus komt er in een glijdend tempo steeds meer hardware wat Linux vriendelijk is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/06, 20:19:48 »
@Ron: En wat als ik Haiku of BSD op mijn PC wil installeren en de hardware wordt niet volledig ondersteund. Moet ik het probleem dan ook bij de fabrikant leggen? Ze kunnen niet elk OS ter wereld ondersteunen... Soms ligt het dus wel degelijk aan het OS.

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/06, 23:11:38 »
Sommige problemen uit de lijst zullen voor een aantal mensen meer of minder zwaar wegen. Dat wil niet zeggen dat die problemen er niet zijn.

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/06, 23:38:40 »
Sommige problemen uit de lijst zullen voor een aantal mensen meer of minder zwaar wegen. Dat wil niet zeggen dat die problemen er niet zijn.

Klopt, maar in het artikel lijkt het meer over te komen als een feit dan als een persoonlijke mening. En een feit is het niet omdat niet iedereen last heeft problemen of van problemen die niet simpel op te lossen zijn.

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #16 Gepost op: 2013/01/06, 23:43:08 »
Hmmm. De pagina wordt bij mij automatisch vertaald door Microsoft Translator. Zegt dat niet genoeg?

Ik heb de afgelopen jaren meerdere mensen op weg geholpen met Linux en heb nog nooit meegemaakt dat 'het' niet wilde werken. Meestal gewoon out of the box. Op 1 na zijn ze allemaal bij Linux gebleven, een aantal heeft inmiddels een nieuwe PC aangeschaft en die ook overgezet naar Linux.

Maar gelukkig lees ik ook dit:
If you get an impression that Linux sucks - you are largely wrong. If I had to create a list of Windows problems, it would be almost as long as this one. Intrinsic Windows problems are almost impossible to fix unless Microsoft starts from the scratch. Linux problems are indeed approachable.

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #17 Gepost op: 2013/01/06, 23:43:58 »
Ach, Linux nog niet klaar voor de desktop...

Echt onzin... Probeer voor de grap maar eens Apple OSX op je computer thuis te zetten, dan kom je er wel achter welk besturingssysteem brakke hardware ondersteuning heeft. :D

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #18 Gepost op: 2013/01/06, 23:49:08 »
Ach, Linux nog niet klaar voor de desktop...

Echt onzin... Probeer voor de grap maar eens Apple OSX op je computer thuis te zetten, dan kom je er wel achter welk besturingssysteem brakke hardware ondersteuning heeft. :D

OSX is toch helemaal niet gemaakt voor PC hardware?

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #19 Gepost op: 2013/01/06, 23:56:46 »
Sommige problemen uit de lijst zullen voor een aantal mensen meer of minder zwaar wegen. Dat wil niet zeggen dat die problemen er niet zijn.

Klopt, maar in het artikel lijkt het meer over te komen als een feit dan als een persoonlijke mening. En een feit is het niet omdat niet iedereen last heeft problemen of van problemen die niet simpel op te lossen zijn.

??? Dus als iemand een bug constateert en jij daar persoonlijk geen last van hebt dan bestaat die bug feitelijk ineens niet meer?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/07, 01:04:43 door Max Null »

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #20 Gepost op: 2013/01/06, 23:56:58 »
OSX is toch helemaal niet gemaakt voor PC hardware?

Nope, maar daarom kan het wel...
Zelf heb ik het niet geprobeerd, maar een aantal kregen het (moeilijk) aan de praat.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #21 Gepost op: 2013/01/07, 00:08:53 »
Ik heb OSX ook eerst als Hackintosh gedraaid. Ging prima, maar inderdaad gaat het bij de meeste niet goed.

Daarbij @Thomas: het is zelfs illegaal om OSX op je eigen PC te zetten en OSX heeft alleen maar ondersteuning voor datgene wat zich in Macs bevindt en dat kan toevallig iets zijn wat ook in PC's zit (en soms zijn er homebrew drivers). Dus dat is een beetje een nutteloze vergelijking. Had dan BSD of Haiku als vergelijking genomen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #22 Gepost op: 2013/01/07, 00:52:55 »
Probeer voor de grap maar eens Apple OSX op je computer thuis te zetten, dan kom je er wel achter welk besturingssysteem brakke hardware ondersteuning heeft.
Serieus blijven he. Apple heeft OSX alleen voor zijn eigen hardware ontworpen. En dat wordt dus perfect ondersteund. Als jij ervoor kiest OSX te gebruiken op een manier die de Apple licentie uitdrukkelijk verbiedt (namelijk op andere computers dan die van Apple), dan draag je zelf de gevolgen. Zoals geen hardware-ondersteuning. Linux is daarentegen wél bedoeld om op gewone Wintel-compatibele computers te draaien. Dat lukt wonderwel. Het gaat alleen fout bij die bedrijven die bedrijfseigen hardware maken en dan alleen drivers voor Windows maken en weinig of geen informatie bieden voor de Linux-ontwikkelaars. De allerslechtste fabrikant op dat punt is wat mij betreft Packard Bell. Hun notebooks en netbooks hebben allerlei hardware aan boord waarvoor geen enkele Linux-ondersteuning bestaat.

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #23 Gepost op: 2013/01/07, 01:10:32 »
Ach, wat ik maar duidelijk wil maken is dat wij Linux gebruikers gewoon een stel zuurpruimen zijn.

Apple OSX liefhebbers kunnen maar uit een handvol computers kiezen waarop hun geliefde OS goed draait en betalen daar een top prijs voor. Wij Linux gebruikers kunnen uit een schier oneindig aantal computers kiezen van goedkoop tot topsegment waar Linux prima op draait, maar in plaats van blij zijn met dat grote aantal, gaan we morren dat het niet op alle computers goed draait.

Maar er is wel goed nieuws voor ons zuurpruimen, Mark heeft aangekondigd dat 70% van de computers die volgend jaar gemaakt worden Ubuntu gecertificeerd zal zijn. Geen 100%, maar het is een eind op weg. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/01/07, 01:12:14 door Thomas de Graaff »

Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #24 Gepost op: 2013/01/07, 01:17:20 »
Paar opmerkingen...

Ten eerste haalt Artem Tashkinov in zijn artikel ook wat anders aan dan alleen slechte hardwareondersteuning — wat, toegegeven, voor een groot deel ligt aan de fabrikanten. Bijvoorbeeld, iedere printer zou PostScript moeten ondersteunen; dan werkt hij out-of-the-bos op elk OS. Als je printer geen PostScript heeft, moet er een vertaalprogramma (de zogenaamde "driver") geleverd worden door de fabrikant dat PostScript omzet naar de taal die de printer verstaat. Dat vertaalprogramma is vaak een binaire blob. Met andere woorden: probeer Os X printerdrivers niet op Linux te gebruiken (kuch... ervaring(.

Maar goed, we wijken af van het onderwerp. Behalve de hardware haalt Tashkinov ook nog aan — dingen die ik trouwens al jaren loop te roepen:
  • X.org is een hopeloos verouderd stuk rommel. Waar blijft die Wayland? (Wat volgens mij ook nog niet perfect is, maar goed...)
  • 50.000 package managers maken het ook niet eenvoudiger... En dan zijn er nog incompatibiliteiten in libraries. Gevolg? De eenvoudigste manier om als software developer je project voor Linux beschikbaar te maken is: "HIer is de source, trek je plan."
  • Enorme fragmentatie ook qua UI toolkits. Het wordt tijd dat we gewoon op Qt standardiseren. Iedereen die niet akkoord gaat met die mening heeft nog nooit GTK+-code gezien.
  • De kernel breekt API zo ongeveer bij iedere release. Waarschijnlijk omdat de kernel-developers niets kennen van API's schrijven.
  • Applicaties en OS worden als één geheel geupdatet. Dus als je een LTS-versie gebruikt, betekent dat je straks met een 5 jaar oude office suite en browser gaat werken — dingen die perfect onafhankelijk van het OS geüpdatet kunnen worden. Om nog maar niet te spreken over drivers — die niet kunnen gebackport worden omdat de API van Linux weer te fel is veranderd ondertussen...

Er zullen er nog wel een paar zijn die ik gemist heb. Noot aan de lezer: je kan deze problemen niet ontkennen; als je dat wel doet, ben je een delusionele, kortzichtichte Linuxzeloot. Als je iedere vorm van kritiek op je systeem als een persoonlijke aanval door "Linuxhaters" beschouwt, probeer dan eens even na te denken over hoe zielig het is je hele bestaan te verbinden met een *besturingssysteem*. Als je je door deze paragraaf aangesproken of aangevallen voelt, en mij wilt mededelen dat "dit wel een forum over Linux is", behoor je zelf tot deze categorie. Dat dit een forum over Linux is wilt nog niet zeggen dat we niet met een kritische blik er naar mogen kijken om zo fouten te ontdekken en Linux te verbeteren op zijn zwakke punten. Haal eerst de balk uit je eigen oog voordat je de doorn uit een anders oog probeert te peuteren.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net