Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mounting probleem  (gelezen 642 keer)

Mounting probleem
« Gepost op: 2016/01/23, 14:32:39 »
Ik had een WD Mybook live waarvan het moederbord kapot is gegaan. Ik heb de behuizing gesloopt om de harde schijf eruit te halen in de hoop de data te kunnen recoveren. Ik heb hem met een usb Sata HD dockingstation aan mń ubuntu machine gehangen. Nu geeft hij een foutmelding (zie plaatje) dat de schijf niet gemount is.
Ik ben gaan googlen en op dit forum zoeken maar kom er helaas niet uit:(
Wie kan me verder helpen?

groet,

Robin

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mounting probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/23, 15:34:30 »
Partitie sdb4 wordt wel herkend, maar het bestandssysteem erop blijkt corrupt te zijn. Het systeem probeert te mounten als ext4, maar dat lukt niet.

Hier staat een post over het recoveren van data op een 3 TB WD Mybook live. Blijkbaar worden er 64k sectors gebruikt op de WD, die niet standaard door linux ondersteund worden. Het artikel geeft aan hoe je dat volume wel zou kunnen aankoppelen.

Re: Mounting probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/23, 16:56:32 »
Beste Vanadium,
Bedankt voor je hulp! Ik ben inmiddels een stukje verder:-)
Hij is nu gemount maar Ubuntu geeft aan dat ik geen rechten heb.
Heb je misschien een suggestie hoe ik dit kan omzeilen?
schermafbeeldingen hieronder.

Groetjes Robin

Re: Mounting probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/23, 16:57:00 »
Hier de tweede schermafbeelding...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Mounting probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/23, 18:09:47 »
Op 2e foto is hij niet gemount, door opo het driehoek te drukken zou er gemount moeten worden.

Door je verkenner die jij gebruikt te starten met gksudo(in de terminal), dan word je admin, en je kunt dan alle files kopieren.
Je kunt nu wel dingen verkeerd doen, dus let op wat  je doet, maak als eerste een kopie als dat lukt.

Met gksudo (en je verkenner), dan kun je ook de rechten naar je gebruiker trekken, dit wel alleen doen als alles goed werkt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mounting probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/24, 12:29:35 »
Welke procedure heb je gevolgd om sdb4 aan te (proberen) koppelen? Volgens de link die ik gaf, wordt het partitieformaat niet standaard door linux ondersteund, maar zou je kunnen aankoppelen met behulp van fuseext2, wat niet standaard geïnstalleerd is. Als je niet overtuigd bent, hier is een andere link waar dezelfde info naar voor komt.