Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem  (gelezen 9081 keer)

Offline tryer

  • Lid
Ik heb ubuntu 10.04 geïnstalleerd in een multibootsysteem. Grub2 herkent hem wel in de menulijst. Als ik erop  enter komt er alleen een knipperende cursor. De linuxsystemen die ik heb geïnstalleerd doen het allemaal wel. Heb volgens de voorschriften van de documentatie grub2 enkele male geherinstalleerd, zonder resultaat. Vervolgens met de Windowsinstallatie-cd de startoptie proberen te herstellen, maar dan geeft hij aan : geen fouten gevonden. Ook Grub 1 geïnstalleerd, deed windows het ook niet. Daarna weer grub2 geïnstalleerd, weer geen resultaat.

Dus hij wordt wel in het menu aangegeven. Toen ik nog 9.10 draaide werkte alles prima. Ik kon dan de optie windows 7 in de menulijst opstarten, dan kwam ik een een menu waarin ik kon kiezen tussen windows Vista en Windows 7 (de try-outversie, die ik niet meer gebruik)

Wat kan ik nog doen ??

Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/30, 07:19:41 »
Ik heb ubuntu 10.04 geïnstalleerd in een multibootsysteem. Grub2 herkent hem wel in de menulijst. Als ik erop  enter komt er alleen een knipperende cursor. De linuxsystemen die ik heb geïnstalleerd doen het allemaal wel. Heb volgens de voorschriften van de documentatie grub2 enkele male geherinstalleerd, zonder resultaat. Vervolgens met de Windowsinstallatie-cd de startoptie proberen te herstellen, maar dan geeft hij aan : geen fouten gevonden. Ook Grub 1 geïnstalleerd, deed windows het ook niet. Daarna weer grub2 geïnstalleerd, weer geen resultaat.

Dus hij wordt wel in het menu aangegeven. Toen ik nog 9.10 draaide werkte alles prima. Ik kon dan de optie windows 7 in de menulijst opstarten, dan kwam ik een een menu waarin ik kon kiezen tussen windows Vista en Windows 7 (de try-outversie, die ik niet meer gebruik)

Wat kan ik nog doen ??

Ik heb precies hetzelfde maar dan wel bij een upgrade van 9.10 --> 10.04. Bij mij staat WIndows XP wel in  grub2 maar als ik het selecteer bij het opstarten krijg ik een zwart scherm met knipperende cursor.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline samfisher

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/30, 13:38:53 »
Hoi,

Ik ervaar net hetzelfde probleem. Ik hoop dat het simpel op te lossen is anders krijg ik straks op mijn dak van mijn vrouwtje :-)
Is het mogelijk dat de fout zit in het feit dat "we" een verkeerde setting hebben gedaan toen er gevraagd werd Grub te installeren of de huidige versie te behouden?

Bijkomend mogelijk probleem: Mijn PC is geconfigureerd met 3 HD's. 2 ATA en 1 USB.
De USB schijf dient voor foto's, muziek en DVD's. De 2 andere schijven zijn alsvolgt opgedeeld:
-(dev/sda) 3 partities, waarvan 1 Windows XP (boot), een partitie voor de downloads en een partitie met een Windows XP op om de eerste indien nodig te kunnen repareren.
-(dev/sdb) 5 Partities, 1 Swap voor Ubuntu, 2 en 3 Systeem en Home van Ubuntu, 4 Recoverbestanden voor Windows XP en 5 Swap voor Windows XP.

Ik heb destijds de gewoonte gemaakt om op te starten met een diskette maar sinds 9.10 lukt dat niet meer. Net om deze problemen te voorkomen :-(


Ik ga nog een beetje experimenteren maar alle hulp is welkom.
"In any contest between power and patience, bet on patience"

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/30, 14:00:00 »
Is het mogelijk dat de fout zit in het feit dat "we" een verkeerde setting hebben gedaan toen er gevraagd werd Grub te installeren of de huidige versie te behouden?

Volgens de release notes is voor grub2 het eenvoudigste de versie van de pakketbeheerder te gebruiken bij de upgrade naar 10.04 LTS.

https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes#GRUB%20menu.lst:%20install%20the%20maintainer%27s%20version%20vs.%20keep%20the%20local%20version
Klik links bovenin op Documentatie

Offline samfisher

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/30, 15:04:17 »
Klopt, en dat heb ik althans ook zo gedaan.
Ik kreeg nadien een venster met een hoop checkboxen en op aanraden heb ik ze allemaal aangevinkt.

Ondertussen heb ik via de herstelconsole van Windows XP en het comando fixboot c: mijn beide Windows partities terug aan de praat gekregen.
Nu alleen nog Grub terug draaiende krijgen, wat meestal niet lukt, en alles is terug ok.

Aangezien mijn / op sdb7 zit en mijn Home op sdb8 dacht ik dit te kunnen herstellen vanaf de 10.04 live cd-terminal:
sudo mount /dev/sdb7 /mnt
sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt

Maar dit lijkt niet te lukken. Iemand een idee wat ik fout doe?
"In any contest between power and patience, bet on patience"

Offline samfisher

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/30, 19:51:12 »
Ik heb het "drastisch" opgelost.

Live cd geplaatst, opgestart. Sudo nautilus en mijn home map gekopieerd naar een NTFS schijf.
Ubuntu 10.04 opnieuw geïnstalleerd en de 2 Linux partities geformatteerd.
Herstarten, Grub configureren met opstart manager.
De benodigde files uit mijn oude home map terug geplaatst.
Klaar.


"In any contest between power and patience, bet on patience"

Offline tryer

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/01, 21:47:31 »
Ik denk dat in een Engels-talig forum het probleem staat beschreven, het is identiek aan mijn probleem:  Windows 7 won't boot after upgrading to Ubuntu 10.04 , zie

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9201757

Hier staat ook een oplossing. Misschien is de (mede-) oorzaak kan zijn:

Thank you very much - this solved my problem.
I repaired the Windows XP and Windows 7 partitions, and now I'm able to boot from them.

I also think I know how I caused the problem - during the upgrade, I was asked to select the partitions from which to boot (or something like that), and I selected sda1, sda2 and sda3. I guess I didn't understand the question correctly and I sure didn't know what it would do to the boot sectors of those partitions.
I have Windows XP, Windows 7 and Ubuntu installed, all installed in the same hard drive, different partitions:
Windows XP - sda1 (this partition has the boot flag), NTFS
Ubuntu - sda2, ext3
Windows 7 - sda3, NTFS
(sda4 is an extended partition)
While using Ubuntu 9.10, the grub2 menu first let me select between Ubuntu and Windows7, and if I selected Windows 7, I had the option to select between Windows 7 and Windows XP.

I've updated to Ubuntu 10.04 today, and now when I select the Windows 7 option in the grub2 menu, it does nothing.


Misschien een andere oorzaak: de Grubs van 9.10 en 10.04 sluiten niet goed op elkaar aan !

Offline rudolfk

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/02, 04:05:30 »
Het kan nog erger: ik heb een multiboot met Windows Vista en Ubuntu en een zwart scherm met blinkende cursor waar Vista hoort te zijn na mijn upgrade naar het fantastische 10.04 Lucid Lynx. Maar als ik herstart werkt de Ubuntu desktop ook niet meer zoals het hoort; in plaats van de pijlcursor geeft nu een vette "x" aan dat er iets mis is. Ik kan geopende schermen ook niet meer dicht klikken want de daarvoor aanwezige balk mist. Dat kan worden verholpen door in 'Systeem'/'Uiterlijk' voor andere effecten te kiezen - ineens zijn dan ook de 4 standaard multi desktops er weer. Maar als ik de laptop uit zet en later weer aan, zijn de instellingen weer weg. Heel blij met deze ontwikkeling; dat heeft me inmiddels al 2 werkdagen gekost want ik moet met die laptop mijn kost verdienen. >:(. Is er een eenvoudige en logische manier om hier iets aan te doen zonder alles weer opnieuw te moeten installeren?

Offline tryer

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/02, 14:21:31 »
Als ik het goed begrijp, werkt Vista helemaal niet en de nieuwe Ubuntu met de geschetste problemen. Vista kun je herstellen volgens de eerder aangegeven link:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9201757 

Het lijkt me daarna het beste voor jou om een cd-tje te branden met Ubuntu 10.04 en een schone herinstallatie te doen. Let op: Grub alleen op sda1 zetten, dat is de oorzaak geweest bij heel veel mensen die problemen krijgen. Op een gegeven moment wordt gevraagd, welke devices grub installeren, je kunt dan met sterretjes aangeven welke partities je dat wil doen, als je op meerdere partities een sterretje aangeeft, bijv ook op de windowpartitie krijg je bovengeschetste problemen.

Succes !

achouffe

  • Gast
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/04, 16:51:33 »
Ik had hetzelfde probleem. Ook bij mij wilde na de upgrade windows XP home niet meer opstarten. Zwart scherm met knipperende cursor verscheen na het aanklikken van de bootmenuoptie. Ik heb de zaak gerepareerd met mijn windows cd. De hersteloptie gekozen en vervolgens na het verschijnen van de C:/windows prompt het commando fixboot ingegeven. Vervolgens windows middels het exit commando verlaten en de computer opnieuw opgestart. Nu start XP weer gewoon op.

Offline heremda

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/27, 18:22:54 »
Help aub
Ik heb pas de laatste update van ubuntu gedaan en krijg nu ook windows xp niet meer opgestart.
Komt nog wel voor in het keuzescherm maar scherm wordt dan zwart met een knipperende cursor linksboven.
Heb al veel mogelijke antwoorden gelezen maar ben zo'n leek dat ik er niet aan uit kan.
Het geprobeert met de opstart cd van windows kan ik kiezen uit repair existing windows maar dan gaat die blijkbaar een installatie doen van +/- 50 min.
Heb ook ergens gelezen dat je met de c prompt windows fixboot kan doen maar ik vind nergens geen c:\windows???
Heb ook al iets willen proberen met tar.bz2 file maar daar snap ik helemaal niks van.
Is er iemand die mij op een eenvoudige manier kan helpen om Windows xp terug op te starten?
Onze zoon trouwt immers over 8 weken en er staan op mijn pc een aantal zaken op die ik hiervoor dringend nodig heb.
Desnoods eventjes zonder ubuntu maar ik heb die zaken echt nodig.
Waarschijnlijk ga ik daarna opnieuw ubuntu wel testen want het systeem bevalt me wel maar nu even niet. Te belangrijk.
Met dank aan eventuele reacties
Danny

Offline tryer

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/27, 18:31:42 »
Eerst Windows MBR repareren:   http://helpdeskgeek.com/how-to/fix-mbr-xp-vista/

Vervolgens Ubuntu opnieuw installeren ! Succes !

Offline heremda

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/28, 22:30:04 »
Hey tryer,

Bedankt voor je handige tip.
Toen ik gedaan had wat je voorstelde en ik de computer daarna opstartte begon die netjes mijne windows xp te laden.
Ik werd bijna euforisch van blijdschap (ivm huwelijk van onze zoon weet je wel) toen abrupt het opladen van windows xp werd onderbroken en deze telkenmale opnieuw opstart maar iedere keer op hetzelfde punt wordt afgebroken.
Dit blijft zo doorgaan tot in het oneindige.
Gevolg is nu start windows xp niet op maar ook ubuntu niet meer.
Ik ben echt de wanhoop nabij.
Doe ik iets verkeerd of moet ik nog iets bijkomend doen?
Ik heb al gedacht van de volledige installatie van windows terug te doen maar verlies ik dan geen bestanden?
Help mij aub
Grtjs
Danny
 

Offline tryer

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/29, 01:45:20 »
So how can you repair your damaged MBR? Here are the steps to follow:

1. First, restart your computer with the Windows XP setup disk in the CD drive. If you don’t have your original disk, borrow one or download a ISO image from a torrent site.

2. When prompted, boot from the CD drive by pressing any key. If Windows loads automatically, you will first have to enter the BIOS setup and change the order of the boot devices to start with the CD drive.

change boot order

3. Once the setup loads, you will see the option to press R to repair a Windows installation.

repair windows

4. Once the Recovery Console loads up, you will have to type in a number that corresponds to your Windows installation. This is normally just 1. Press Enter and then type in the Administrator password.

recovery console

5. Now at the prompt, type in fixmbr. Your damaged MBR will now be replaced with a new master boot record and your computer should now be able to boot properly. Note that you may also want to run the fixboot command to repair the boot sector with a new one.

Also, make sure you only use these commands on a system with one operating system installed. If you have more than one operating system installed, fixmbr and fixboot could mess up everything.

Vervolgens kun je je Grub herstellen volgens deze methode: Herstel Grub 2 met een LiveCD    http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2, onder het hoofdstuk:

"Herstel Grub 2 met een LiveCD"

Vervolgens start je computer op, kies windows.

Je kunt natuurlijk ook alleen windows herstellen, maar probeer ook de grub, die neemt windows in het opstartmenu mee

Als je Windows XP opnieuw installeert ben je al je bestanden kwijt die op die partitie staat ! Probeer dus eerst alles te herstellen !

Offline heremda

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/29, 12:06:08 »
Bedankt tryer voor de fantastische hulp die je tot hiertoe gegeven hebt.
Ik voel dat we ergens kort bij de oplossing komen.
Heb ondertussen met mijn LiveCD de oudere versie van ubuntu naast Windows en naast die versie 10. ... (waar alle ellende is mee begonnen) geinstalleerd want er startte op het laatste niks meer op.
Resultaat; Ubuntu 9. ... en 10. ... kan ik opstarten vanuit het keuzescherm maar Windows xp kan ik wel kiezen maar wanneer die begint op te starten stopt die halfweg en begint de volledige opstart opnieuw.
Wat denk je dat er nog moet gebeuren?
Moet ik ALLES uitvoeren wat vermeld is onder de link bij het hoofdstuk "Herstel Grub 2 met een LiveCD"?
Alvast opnieuw bedankt.
Grtjs
Danny

Offline tryer

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/29, 13:21:28 »
o.k., ik begrijp dat je Ubuntu opnieuw geïnstalleerd hebt, dan hoef je de Grub dus niet te herstellen.

Om je Masterboorrecord  van XP te herstellen (voor zover je dat nog niet gedaan hebt):

Start de computer vanaf een Windows XP installatie-CD en kies R voor herstellen of repareren. Er komt nu een consolescherm met een menu.

Kies het nummer van de windowspartitie (normaal gesproken 1 voor c:\windows ) en tik het administrator-wachtwoord in.

Installeer NT Loader met de achtereenvolgende twee opdrachten:

fixboot C:

fixmbr

Hierbij is C: de letter van de Windows-schijf.

Probeer vervolgens Computer op te starten óf installeer Ubuntu nog eens (Of de herstelwerkzaamheden van Grub,
waar ik eerder naar verwees, zie ook  http://sites.google.com/site/computertip/grub  ) Start computer op en start windows vanuit Grub !

Offline tryer

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/29, 13:55:54 »
Nog een andere mogelijkheid, als het echt niet meer lukt om XP op te starten: Kun je je belangrijke bestanden die op de Windowpartitie staat niet op een USB-stic kopiëren of op een DVD door die windowbestanden te benaderen vanuit Ubuntu (dus Windowpartitie mounten (koppelen) ) bestanden selecteren en kopiëren naar DVD of USB stick en vervolgens in uiterste nood Windows XP opnieuw te installeren, daarna weer Grub herstellen of Ubuntu opnieuw installeren, dan wordt Grub automatisch hersteld.

Offline crangirl

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/13, 08:54:42 »
Ik heb hier hetzelfde probleem, na installatie van 10.10...
Windows staat er wel.. start niet.

Had ik dit maar eerder geweten  :|

Offline tryer

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/13, 10:54:16 »
beste Crangirl, wat is je vraag ? Staan in bovenstaand stukjes geen oplossingen ?

Offline crangirl

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/13, 13:51:43 »
Ik zal de oplossingen hierboven proberen. Ik dacht eerst dat het een kwestie was van de tekst in een grub bestand (of hoe je dat ook noemt) te veranderen, en klaar. Maar zo simpel blijkt het toch niet te zijn.

Offline crangirl

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/14, 16:47:44 »
Hierboven staat windows als partitie 1. Dit is dus de 'automatische' partitie van zo'n 100 mb? Of de grotere partitie die je voor windows gebruikt?


Als ik het goed begrepen heb is partitie 2 (in dit geval) de 'C' schijf..
en partitie 1 de 'bootloader'?

Maar welke partitie gebruik je dan bij het herstellen, sda1 of sda2?

En in de GRUB(2) om naar windows te verwijzen?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/14, 17:54:48 door crangirl »

Offline tryer

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/14, 19:32:10 »
Beste Ceangirl,

je gebruikt termen van 2 systemen door elkaar. sda1, sda2 , sda3 zijn de namen van partities in Linuxtermen. de "a" staat voor een harddisk, de eerste harddisk is sda, de volgende sdb enz. Sda1 is de eerste partitie van de eerste harddisk, sda2 de tweede partitie enz. De C-schijf in Windowstermen is hetzelfde als sda1, als je Windows op de eerste partitie van je harddisk staat. Je Ubuntu staat dan waarschijnlijk op sda2.

Je bootloader is een bestand, waarmee je het systeem kunt opstarten, die kun je koppelen aan een van je partities.

Offline crangirl

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/14, 22:17:53 »
Sda1 en sda2 worden beiden door Windows gebruikt, sda1 is dus die 100 mb 'system reserved' die windows automatisch aanmaakt.
Het gaat het er dus om welke van de 2 je gebruikt/waar je naar moet verwijzen.

Voorheen heb ik geen probleem gehad met installeren, ook niet met dualboot. Niets lukt nu nog, bah. Nou goed, Ubuntu werkt weer.. Windows aan de praat krijgen gaat niet.

Ik ga morgen wel weer verder, maar nu even niet meer  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/14, 22:23:01 door crangirl »

Offline crangirl

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/20, 12:21:14 »
Speciaal een externe harde schijf gekocht (kopie van gegevens), zodat ik alles opnieuw kon installeren. Begonnen met Windows, geen probleem. Ubunu erbij, ook ok. Beide worden weergegeven in grub/opstart menu, maar windows start weer niet  ???.

Blijkbaar doe ik iets fout (al ging het eerder bij de oudere grub gelijk goed).

Maar: wat hoort er dan bij het installeren van ubuntu te staan  bij de opstartlader/welke partitie kies je?? Zodat windows en ubuntu wel gewoon allebei werken (zoals voorheen) (?!).

En kan ik de Grub via Ubuntu aanpassen zodat windows wel start? (Windows StartUp repair heeft tot nu toe niet geholpen, ga er wel weer mee verder.. maar je moet de Grub toch ook aan kunnen passen? En dan zodat het ook echt werkt, voor een keer  >:( ).
Straks moet ik hierdoor weer terug naar enkel Windows.. nou, daar word je ook niet blij van. Maar als dit niet werkt..
« Laatst bewerkt op: 2011/03/20, 12:25:56 door crangirl »

Offline crangirl

  • Lid
Re: na installatie ubuntu 10.04 start windows niet meer in multi-bootsysteem
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/20, 12:57:11 »
Nu maar Bootrec.exe/ fixboot en fixmbr proberen.
Dan hopen dat windows het doet... en vervolgens? Misschien dat ik dan via EasyBCD het zo aan kan passen dat ik in windows en Ubuntu kan komen?