Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Routering, tussen datacenters  (gelezen 932 keer)

Thijs.wassenaar

  • Gast
Routering, tussen datacenters
« Gepost op: 2009/03/23, 09:46:22 »
Heren & dames,

Ik heb hier op de zaak een klein probleempje, en ik hoop stiekem dat hier iemand weet hoe ik dit het snelste kan oplossen.

een groot deel van ons server park zal eind deze maand verhuist gaan worden naar een ander datacenter..
De bedoeling is dat de server van het oude datacenter kunnen babbelen met de server in het nieuwe datacenter.

Ik heb gewerkt met bridges(geen succes), en ben nu bezig met routering.
Het zit als volgt in elkaar:

(voor de veiligheid heb ik mijn pub. IP's even lokalen IP adressen gegeven)
Data1 = nieuwe dgatacenter
Data2 = oude datacenter
192.168.1.2(HOST, data1)
192.168.1.254(router data1, lan) - 10.10.10.253 (router data1,wan)
10.10.10.254(router data2, wan) - 192.168.1.1(router data2, lan)
192.168.1.x (hosts data2,)

Van de 10.10.10.253 naar 10.10.10.254 zit een Vlan ik kan van 192.168.1.254 babbelen naar de 192.168.1.1

Maar nu komt het probleem, ik kan niet babbelen achter de routers dus van host data1 naar een willekeurige host in data2 is niet mogelijke.

Dit komt natuurlijk omdat de host dnekt dit in het lokale netwerk te moeten zoeken.

Ik moet aan beide zijde dezelfde IP ranges gebruiken.
Omdat het te maken heeft met de publieke IP ranges.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

Mijn dank is groot,

mvg,

Thijs Wassenaar

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Routering, tussen datacenters
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/23, 11:50:03 »
Hallo Thijs, Welkom op dit forum.
Maar waarom plaats je deze vraag in een ubuntu forum? Het lijkt mij meer een netwerk technisch probleem.

Zo te zien gebruiken beiden centers adressen uit hetzelfde subnet. Voor wat ik weet gaan adressen uit hetzelfde subnet NIET via de gateway maar blijven in het eigen subnet. Dit verklaart waarom je niet bij de hosts in het andere centre uitkomt. Kan je voor het andere center geen ander subnet gaan gebruiken zodat deze adressen wel naar de gateway (wan) gaan?
Klik links bovenin op Documentatie

Thijs.wassenaar

  • Gast
Re: Routering, tussen datacenters
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/23, 12:45:51 »
hey,

Ja, klopt

118   6.667216   Dell_a8:62:2e   Broadcast   ARP   Who has 192.168.1.1?  Tell 192.168.1.25

dit is het gene wat ik krijg in het nieuwe data canter.
De machine broadcast een arp naar de switch.. maar de  router geeft hier geen antwoord op..
En hij weet wel dondersgoed waar de 192.168.1.1 uit hangt..

iemand een ideetje?

Offline ruujan

  • Lid
Re: Routering, tussen datacenters
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/23, 12:54:35 »
Wat je wilt kan theoretisch niet uitgevoerd worden met routering. Je zult hiervoor moeten bridgen door een tunnel.


Even de theorie:

Als een pakketje IP-data verstuurd wordt naar een machine met een IP-adres in hetzelfde subnet (en dat is bij jou het geval) wordt het geadresseerd in de datalinklayer aan het MAC-adres van de ontvanger. Hiervoor wordt het ARP-protocol gebruikt. Er wordt een ARP-request uitgestuurd om te kijken welk MAC-adres er bij het IP-adres hoort. ARP is een broadcast en kan niet gerouteerd worden. Dat is ook niet nodig.
Als het datapakketje naar een machine in een ander subnet moet, wordt in de datalinklayer het MAC-adres van de router gebruikt als geadresseerde. Die router verwijdert de datalink header en stuurt hem door naar de volgende hop.

In jouw geval moet er een machine komen die reageert op MAC-adressen uit het andere subnet en de data verzamelt en door een tunnel naar het andere net verstuurt.
In theorie zou dit de enige mogelijkheid zijn, maar ik heb het nog nooit gedaan.


Misschien is dit wat: http://www.tinc-vpn.org/
« Laatst bewerkt op: 2009/03/23, 13:00:32 door ruujan »